Re: Střední tank T-34 / 76
Napsal: 6/5/2019, 10:52
Našel jsem teď americké testy T-34/85 ze září 1951. Tentokráte se pochlapili a má to 463 stran, naštěstí jsou tam i fotografie a obrázky. Testují stroj ukořistěný v roce 1950 v Korei a potom tank s označením G812, u kterého je ale začerněno jak se k němu dostali. Co jsem zatím tak přelouskal, tak některé závěry
je toho hodně, nechce se mi to teď vypisovat celé.Pozitivní
- Použité komponenty a materiály jsou vhodné proto, co mají vykonávat. V některých případech lepší, než u amerických tanků.
- Přístup k dílům pro údržbu je dobrý, hlavně v případě komponentů motoru a akumulátorů.
- Desky s provozními instrukcemi jsou vhodně umístěny po celém vozidle.
- Design je jednoduchý že i člen posádky vycvičený mající průměrný výcvik mechanika je schopen provádět s určitým úspěchem opravy.
- Hořlavost byla eliminována použitím vznětového místo zážehového motoru
- Hlavní zdroje radiové interference byly eliminovány
- Větrání prostoru posádky by mohlo být značně zlepšeno použitím ventilátoru chlazení motoru (engine cooling fan). Toho je možno použít v průběhu vedení palby s kanonu pro snížení koncentrace plynu v prostoru posádky na minimum.
- V eklektických obvodech kanonu je umní stěno bezpečnostní tlačítko, které zabraňuje náhodnému výstřelu při nabíjení, pokud ho nabíječ stiskne. Při zákluzu je tlačítko neaktivní.
- Odvzdušňovací trubka klikové skříně motoru (engine crankcase breather tube) byla snadno přístupná z bojového prostoru, takže k mazacímu oleji bylo možno přidat benzín nebo jiné ředidlo, aby se zajistilo spuštění motoru v extrémně chladném počasí.
- T-34(/85) je lehčí než současné americké střední tanky a přitom má kanon jen o málo menší ráže ( 85mm vs. 90mm).
- Žádoucí nízký měrný tlak na zem, 10 liber na čtvereční stopu. Toto je cíl pro naše současné designy tanků.
- Únikové poklopy jsou hodnoceny jako žádoucí pro americký design.
- Jeden kulomet se spřažený koaxiálně s kanonem a druhý je umístěn na střeše věže s možností palby jak proti letadlům, tak proti pozemním cílům.
- Na každé vnitřní boční straně věže je úchyt pro pistole.
- Věž se pohybuje v rozmezí 360 stupňů jak pomocí motoru tak i ručně. Převodník energie při ručním ovládání je použitelný pro rychlé otočení a zaměření cíle i pro jeho sledování. Pozice věže je indikována na azimutovém prstenci v rozmezí 0 až 60.
- Zešikmení čelního pancíře poskytuje požadovanou schopnost pro sklouznutí střely.
- Tloušťka pancíře je přibližně na stejné úrovni jako u amerických tanků.
- Dojezd tanku je očekáván v rozmezí 185 - 225 mil. Dojezd byl odhadnut na základě testů v Aberdeenu (dřívější testy s T-34/76) 150 - 187 mil na 120 galonů nádrže při zvýšení objemu nádrže na 147 galonů.
atd.
Negativní
- pracné řízení díky použitému ovládání spojky a řízení brzd
- vzhledem k použití převodovky -bez synchronizace a spojek (sprut gear clashshift transmission (no synchronized, no clutches)) a vícekotoučové suché spojky (multi-disc dry clutch) je nepochybně řízení tohoto tanku obtížnou a velmi únavnou prací.
- za určitých podmínek může při drsné jízdě absence tlumičů velmi přispět k únavě posádky
- pravděpodobně nadměrný hluk vyplývající z pevné montáže motoru bez gumových úchytů (no rubber mountings) a nepřítomnosti tlumičů. K hluku přispívá i celokovový podvozek.
- světlá výška je jen 16" (měřeno v Aberdeenu). To je o dva palce méně, než se považuje za nezbytné v případě amerických konstrukcí
- ovládání věže motorem je příliš hrubé a nedovoluje finální zamíření na cíl. Pro to musí být použito ruční ovládání nebo pro udržení zamíření pohybujícího se terče.
- nastavení elevace musí být děláno ručně, bez jakékoliv možnosti pomoci motoru.
- vodní chlazení motoru a doprovodné radiátory jsou velmi zranitelné pro ztrátu kapaliny při otřesech, palbě ručních zbraní nebo v důsledku mrazu.
- zcela chybí košové uchycení věže (basket platform in the turrent). To je velký risk pro zranění posádky při otáčení věže.
- protipožární ochrana je ubohá, skládá se ze dvou ručních hasicích přístrojů obsahující tetrachlormethan. Trvalé jedovaté výpary vznikající při jejich použití by pravděpodobně zapříčinili, že posádka by musela zůstat mimo tank až do jejich vyvětrání.
- na spojích pancíře bylo mnoho otvorů, které by mohly zapříčinit proniknutí střepin či malých střel do prostoru tanku.
- není zde žádné odvětrávání plynů z děla do prostoru osádky, když se otevře závěr.
- elektrické vedení je jen částečně vodotěsné. Vyjma generátoru, startéru a jeho relé mohou být ostatní elektrické komponenty narušeny vodou s následným urychlením koroze a zhoršením izolace.
atd.