Dzin píše:Kouzelnik
Vidění chyb neznamená, že si jich byli vědomí i ti, co dělali plány, které hodnotíš. Současně to tedy neznamená, že by to vyvracelo jejich záměry.
Abych ti dal příklad z jiné oblasti armády SSSR. Výroba (...)
Nevidím cvičení sovětského námořnictva zahrnující operace ve vzdálených oblastech.
Pro srovnání - u KM takové "cvičení" vidím. A to v rámci blokády části španělského (středomořského) pobřeží v rámci Španělské občanské války.
Zjednodušeně: lodě KM, podílející se na
blokádě, operovaly zhruba v té oblasti španělského pobřeží, ve které se mohly "potkat" s některými loděmi
španělské republikánské flotily - např. z Cartageny.
Pozn.:
předpokládám, že KM vybíralo lodě pro blokádu s přihlédnutím k tomu, aby obstály při případném střetu s republikánskými plavidly (protože pokud by KM spoléhalo, že republikáni se budou na blokádní lodě KM "tvářit" jako na neutrální lodě, tak by stačilo, aby KM poslala ke španělskému pobřeží své velké torpédovky, popř. později torpédoborce).
Ovšem od léta 1937 (kdy byla vyřazena kapitální loď Jaime I a zůstal jeden slušnější CL a 2 slabší CL plus DD a ponorky) postrádalo smysl pokračovat v rotaci všech 3 panzeschiffe (poslední panzerschiff
"cvičila" v rámci nasazení na moři u Španělska v zimě/jaře 1939). Neboť od léta 1937 by stačilo, aby KM masově nasazovala (rotovala) pouze 6 lehkých křižníků KM (resp. 5, když nebudeme počítat podprůměrně vyzbrojený Emden), což se ale nestalo.
Nevím proč přesně se KM nijak neangažovala v obou hlavních námořních bitvách Španělské občanské války, zejména v 03/1938 mezi Cartagenou a Baleárskými ostrovy (bitva u mysu Palos). Mám pocit, že důvodem by mohlo být, že bitvy se odhárly během "okna" v nasazení lodí KM. Ale rovněž je možné, že lodě KM holt měli rozkaz se chovat v souladu se smyslem nasazení v blokádě, tj. se soustředit výhradně na transportní lodě narušující blokádu (=tj. toto španělské nasazení IMHO bylo do určité míry korzárská plavba, jakou KM praktikovala v 1940/41).
Závěr: Nevidím, že by sovětské námořnictvo se svými tehdejšími loděmi do 1940 cvičilo úkoly, na které by pasovalo využití některých sovětských lodí rozestavěných od 1940 (=korzárské plavby, invazní/zásobovácí úkoly na cíle ležící přes oceán od SSSR). Předpokládám, že při výcviku by okamžitě vyšly najevo nedostatky (např. nedostatek na který IMHO nehledali řešení, což jsem popsal výše ohledně podpůrných lodí). Osobně bych očekával aktivitu sovětského námořnictva, zejména poté co v 12/1936 frantistický těžký křižník rozstřílel (u Oranu)
sovětskou nákladní loď. Protože do března 1937 bylo frankistické námořnictvo IMHO výrazně slabší než republikánské. Ve smyslu že frankisté jako primární cíl (v období zima na přelomu roku 1936/1937) svého námořnictva stanovili blokádu Baskicka. Takže na středomořské pobřeží zbývaly už jen těžký křižník
Canarias a polodokončený
Baleares a lehký (zhruba stejného konstrukčního stáří jako sovětské křižníky třídy Světlana) křižník
Blas de Lezo. A IMHO frankistické lodě postrádaly dostatek eskortní protiponorkových lodí i kvalifikovaného mužstva na uvedených těžkých lodích (důstojníků měli relativně dost). Určitá změna (pokles morálky republikánských námořníků a větší sebevědomí frankistických námořníků) nastala v létě 1937, poté co republikánské námořnictvo přišlo o svoji nejsilnější loď - kapitální
Jaime I.
Širší kontext - IMHO nevyužitá příležitost na sovětské procvičování oceánského působení - pro zájemce o námořní aktivity během španělské občanské války - viz článek od @michan
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=197&t=2586.
P.S. Prozatím nechme stranou jedno z možných vysvětlení (=(ne)důvěra v osamocené osádky lodí/skupiny lodí operujících na vzdálených oceánech a tj. dlouhodobě vystavených pokušení kvazi-svobodného myšlení/jednání resp. sovětské řešení této otázky formou "vylepšování" politruků). K tomu se můžeme dostat až budeme diskutovat zřízení Hlavní vojenské politické správy v Rusku v 2018
https://www.reuters.com/article/us-russ ... SKBN1KL1VA
R.I.P.