Pasovské umění (1611)
Moderátoři: Pátrač, kacermiroslav
Pasovské umění (1611)
Pověrečné kouzlo zvané Pasovské umění
Spory mezi Rudolfem II. a českými stavy vyústily na začátku roku 1611 v pozvání vojsk arciknížete Leopolda Pasovského do Prahy. Podivínský císař Rudolf II. předpokládal, že vojsko jeho bratrance, arciknížete a biskupa Leopolda Pasovského (1586-1632), pomůže zpacifikovat zpupné české stavy a rovněž odstraší jeho bratra Matyáše, kterému s výstředním Rudolfem docházela trpělivost. Není se čemu divit, přeci jen Rudolf se pokoušel ustanovit svým nástupcem právě Leopolda Pasovského, což bylo pro Matyáše nepřijatelné. Leopoldovi žoldáci si patrně byli vědomi rizik spojených se zimním vpádem do sousedního království a tak se uchýlili k pověrečnému kouzlu, zvanému "Pasovské umění". Jakýsi mistr popravčí v Pasově jim prodával papírky velikosti tolaru, pokreslené divnými obrázky, by je polykali za tajemného čarování. Nositele měly chránit před kulí i sečným ranám. Možná se divíte, proč ony amulety prodával právě kat. Byť tito lidé, podobně jako rasové, žili mimo slušnou společnost, byli obestřeni tajemstvím pověr a lidé často vyhledávali jejich pomoc. Potajmu prodávali lidem suvenýry z popraviště, prst oběšence, kus provazu atd. kterým byly přisuzovány kouzelné schopnosti. Vrchnost tuto praxi tolerovala a tak nějak byli rádi, že vůbec kata mají. Zpět ale k tématu.
Leopoldovo vojsko dosud zůstávalo ve svých táborech v Pasově, připraveno na pozvání k vpádu do Čech, typickým problémem bylo, kde vzít pro ně peníze na žold. Tento problém vyvstal již od dubna předchozího roku. Leopoldovy finanční rezervy rychle vyschly a pokud by vojsko rozpustil, hrozilo že se vojáci zaopatří na jeho úkor. Vpád do Čech tak byl lákavým cílem a i pro samotného Rudolfa se jednalo o ideální nástroj pro řešení vnitropolitických problémů. V noci z 21. na 22. prosince se Leopoldovo vojsko přesunulo přes Dunaj a vpadlo do Horních Rakous. Po několika dnech stočili pochod k severu a kolem poloviny ledna stanuli na českých hranicích, odkud vyslali posla do Prahy s žádostí o povolení vstupu do země. Třicátého ledna překročili české hranice a postupně obsadili České Budějovice, Český Krumlov, Tábor a Beroun. Za sebou nechávali vyloupenou a zpustošenou zemi. Dvanáctého února se první oddíly objevily před Prahou a o den později stálo celé vojsko na Bílé Hoře. Čeští stavové již zahájili verbování vojska a do zbraně byla povolána zemská hotovost, přesto drtivá většina obránců města, byla měšťanská milice a ozbrojená chudina. Dne 15. února vtrhli Pasovští přes Újezd na Malou Stranu a pokračovali k Vlašské ulici a ke Karlovu mostu. Došlo ke krvavým střetům, v nichž padlo nebo bylo zraněno 1 400 mužů. Pasovští se chtěli zmocnit i Starého Města, ale podle dobových zprávy byly zastaveni desetiletým chlapcem, který vystřelil z děla, a spuštěním mříží v mostecké bráně. Jezdci, kteří přejeli na druhou stranu, byli při honičce v ulicích bez milosti pobíjeni nebo utonuli ve Vltavě. Síla opozice v následujících dnech rychle rostla a naděje na úspěch císařských vojsk klesala. Rudolf rovněž Leopoldovi zakázal ostřelovat druhý břeh Vltavy děly. Rudolf pochopil, že se mu situace vymkla z rukou a pasovským slíbil, že jim vyplatí dohodnutý žold, aby město opustili. Slib však nesplnil a Pasovský plukovník Ramée pohrozil, že žold vyplatí z Rudolfova pokladu, který si vzal do zástavy. Pozice Pasovských v Čechách byla neudržitelnou a tak kývli na Rudolfovu nabídku, že jim bude žold vyplacen v Budějovicích. V následujících dnech se již pasovští velitelé začínali vytrácet a v noci z 10. na 11. března opustili také poslední vojáci Malou Stranu. Vojsko spořádaně ustupovalo na Jih. Slíbený žold nakonec uhradil Petr Vok z Rožmberka, který tehdy vládl Jižním Čechám. Osobně bych se ani nedivil, kdyby o Rudolfově plánu nevěděl. Pokud ale pan Vok nechtěl, aby byly Budějovice popleněné jako Praha, musel zaplatit. Situace využil uherský král Matyáš a již 21. února oznamoval, že vyrazí českým stavům na pomoc proti Pasovským. Do Prahy vstoupil večer 24. března za nadšených ovací obyvatel města. Český zemský sněm zvolit Matyáše novým českým králem a v den jeho korunovace, 23. května 1611, podepsal abdikaci i samotný císař Rudolf. Pokud jde o samotné amulety, tak většina vojáků co vyrazila do Čech se domů nevrátila. Nemohli je tak reklamovat jako nefunkční. Jisté je, že tyto pověry jsou známé i za Třicetileté války a tak výprava do Čech, neměla na prodej špatný vliv.
Zdroj:
https://cs.wikisource.org/wiki/Ott%C5%A ... %9Bn%C3%AD
http://search.mlp.cz/cz/osoby/leopold-p ... eq:2301217
http://www.vhu.cz/vpad-pasovskych-do-cech-roku-1611/
Naposledy upravil(a) Rase dne 6/12/2022, 21:28, celkem upraveno 1 x.
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Pasovské umění (1611)
Mimochodem, za Třicetileté války, a pravděpod. i pod vlivem "Pasovského zaklínání", vzniklo jedno z nejpodivnějších strašidel, které navíc není zaznamenáno nikde jinde na světě než právě v Čechách a na Moravě - a sice "fext".
Samo slovo "fext" pochází pravděpodobně z "fecht", "fechtýř", "fechtovat".
Je tedy možné, že podobná strašidla mají i jinde, ale pod jiným názvem.
Jednalo se o to, že (podle odborných rad nejstarších bab ve vsi ) když si voják dá všít do podpaždí placentu, nejlépe svou, nebo svých dětí, ale může být i cizí, tak nebude možné jej zranit či zabít kovem. Tedy ani mečem, ani kulí.
Njn, jenže občas se stalo, že vojáka přizabilo dřevo nebo šutr - no a pak právě z takového vojáka vznikl podle pověry fext. Fext neškodil. Pouze prostě ne a ne zdechnout, přičemž chodil okolo vojenských táborů nebo své rodné vsi a bědoval. Prostě strašil tím, že vytvářel "blbou náladu".
Dnes ovšem můžeme takové jevy pojmenovat - prostě na nějakého nebožáka, který si dal tu placentu zašít, dolehly útrapy války a dostal se až do depresí. Třeba k nim měl už dříve náběh. Bohužel, takoví vojáci bývali označeni za fexty, a zlikvidováni. Návod je stejný jako u upírů - probodnout srdce a ušmiknout hlavu
Kolik takových chudáků bylo zlikvidováno, nevíme. Ale zůstalo nám "národní" strašidlo
PS: Byl znám ještě lepší prostředek jak se bránit, protože neměl právě ty vedlejší účinky
Stačilo zajít na Svatého Jana, za svitu měsíce, do lesa, a najít květ kapradí. Měl mít zlatou barvu a opojně vonět. Ten chránil ode všeho, a tudíž se pak člověk, který jej měl u sebe, nemusel bát vůbec.
Problém je jen v tom, najít ten květ...
Samo slovo "fext" pochází pravděpodobně z "fecht", "fechtýř", "fechtovat".
Je tedy možné, že podobná strašidla mají i jinde, ale pod jiným názvem.
Jednalo se o to, že (podle odborných rad nejstarších bab ve vsi ) když si voják dá všít do podpaždí placentu, nejlépe svou, nebo svých dětí, ale může být i cizí, tak nebude možné jej zranit či zabít kovem. Tedy ani mečem, ani kulí.
Njn, jenže občas se stalo, že vojáka přizabilo dřevo nebo šutr - no a pak právě z takového vojáka vznikl podle pověry fext. Fext neškodil. Pouze prostě ne a ne zdechnout, přičemž chodil okolo vojenských táborů nebo své rodné vsi a bědoval. Prostě strašil tím, že vytvářel "blbou náladu".
Dnes ovšem můžeme takové jevy pojmenovat - prostě na nějakého nebožáka, který si dal tu placentu zašít, dolehly útrapy války a dostal se až do depresí. Třeba k nim měl už dříve náběh. Bohužel, takoví vojáci bývali označeni za fexty, a zlikvidováni. Návod je stejný jako u upírů - probodnout srdce a ušmiknout hlavu
Kolik takových chudáků bylo zlikvidováno, nevíme. Ale zůstalo nám "národní" strašidlo
PS: Byl znám ještě lepší prostředek jak se bránit, protože neměl právě ty vedlejší účinky
Stačilo zajít na Svatého Jana, za svitu měsíce, do lesa, a najít květ kapradí. Měl mít zlatou barvu a opojně vonět. Ten chránil ode všeho, a tudíž se pak člověk, který jej měl u sebe, nemusel bát vůbec.
Problém je jen v tom, najít ten květ...
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Re: Pasovské umění (1611)
O tom strašidlu slyším prvně. Není to nějaké ryze české strašidlo? Tím myslím Čechy, ne přilehlé kolonie, které se označují za česko.
Re: Pasovské umění (1611)
Zkusím se zeptat toho pána co o nich psalskelet píše:O tom strašidlu slyším prvně. Není to nějaké ryze české strašidlo? Tím myslím Čechy, ne přilehlé kolonie, které se označují za česko.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
- jarl
- 3. Generálmajor
- Příspěvky: 4169
- Registrován: 19/2/2009, 15:45
- Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic
Re: Pasovské umění (1611)
Já na fexty narazil v několika fantasy příbězích, i když vesměs od českých autorů, takže se patrně jedná opravdu o ryze české strašidlo.
Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Re: Pasovské umění (1611)
Já bych měl ryze technickou. Jak jako do podpaždí?
"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Pasovské umění (1611)
Řekl bych, že buď na vnitřní stranu rukávu, nebo na tělovou část oděvu pod rukávem. Jak tomu říkají žencké - průramek nebo tak nějak?
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Re: Pasovské umění (1611)
Podle některých zdrojů je slovo "fext" zkomoleninou německého "fest", tedy "pevný, odolný". Slovo "fecht, fechtovat" znamená "šermovat, bojovat". Fext měl být buď nezranitelný střelnou zbraní - kulka nepronikla jeho kůží, nebo měl schopnosti zachytit každý útok kovovým předmětem. Mohl být tedy zlikvidován zastřelením nekovovým projektilem (knoflíkem, korálem, oblázkem, střepem ...). (Zajímavé - korál ráže .57)Alfik píše:Samo slovo "fext" pochází pravděpodobně z "fecht", "fechtýř", "fechtovat".
V jednom zdroji ale jsem našel zmínku o protifextím projektilu ze stříbra (kov), ale namočeném ve svěcené vodě nebo s křížkem, nakresleným svěcenou křídou.
O způsobu likvidace fexta bojem zblízka (probodnout srdce) informace nemám (podle zdrojů měli nadlidskou sílu). Třeba upíra bylo možno zranit nebo zabít šípem (nejlépe z protiupířího dřeva), ale bez kovového hrotu - s hrotem vytvořeným obroušením a opálením ratiště.
- Vlastimil Čech
- štábní praporčík
- Příspěvky: 594
- Registrován: 3/12/2012, 16:49
- Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.
Re: Pasovské umění (1611)
Přesně, pane Vodouchu. Ten fext mohla být i nerozložená mrtvola, prostě přírodně vzniklá mumie. Náhodně ji vyhrabali a uložili do márnice... Ale na to zpevnění se dozajista nepoužívala placenta... Viděl jste to někdy? Prý používali jen plodový obal, taková blána to je...
Někde jsem četl, že na tom zodolnění něco je. Ne, že by byl z každého, takto inplantátem zušlechtěným vojákem , se stal neprůstřelný kpt. Klos, ale nějak se nad obvyklou míru aktivisovaly regenerační schopnosti organismu. Takže běžná zranění se "zázračně" rychle hojila, nechytaly se fexta tehdy běžné nemoce z infekce atd... Ovšem všeho s mírou. Zranění sklem, zejména pokud se roztříští v těle, to je jiné kafe. Asi by nevznikl poctivý vstřelný kanál, ale spíše rozsáhlá oblast tkáně traumatisovaná ostrými zbytky střely, prostě střepy... Totéž, ovšem v menším měřítku by mohla způsobit rána chladnou zbraní, pokud by se jednalo o kus dřeva rozštěpeného v ráně na třísky... prostě obdoba případu jako výše... Likvidace fexta pomocí stříbra, či nějakého magického předmětu je asi jen lidovou pověrou. Za úvahu ovšem stojí, zda se jako "stříbrná střela" nemohl jevit například skleněný projektil, jehož dutina by byla vyplněna rtutí. Pak by se jednalo o skutečně účinnou protifextí zbraň. Ovšem na druhé straně, asi by mohl být tehdy problém s nabíjením.... nabiják, ucpávka... prostě aby se mnou vymyšlená sklo-rtuťová střela dočkala svého terminálního působení...
Chci říci, že: Není šprochu, aby na něm nebylo pravdy trochu. Něco jako fext, mohlo opravdu existovat, i když vzpomínky na zvlášť odolné osoby jsou dozajista zkresleny časem, vyprávěním a podobně...
A jen tak mimochodem. Kdo to byl ten náš docela známý "lesní muž". Byl to yetti, nebo bigfoot? Či almaz? Yowie?
---------------
Pokud se týká národních strašidel, máme jich spoustu: třeba Hastrman... pozor, ne Vodník, ale Hastrman... teda celkem vlídný strejda s fajfkou na vrbě... Nebo Jezinky... to nejsou lesní dryády... A co náš docela vlídný a legrační Čert? Né ďábel, ale prostě čert. Malej, ale šikovnej...
Někde jsem četl, že na tom zodolnění něco je. Ne, že by byl z každého, takto inplantátem zušlechtěným vojákem , se stal neprůstřelný kpt. Klos, ale nějak se nad obvyklou míru aktivisovaly regenerační schopnosti organismu. Takže běžná zranění se "zázračně" rychle hojila, nechytaly se fexta tehdy běžné nemoce z infekce atd... Ovšem všeho s mírou. Zranění sklem, zejména pokud se roztříští v těle, to je jiné kafe. Asi by nevznikl poctivý vstřelný kanál, ale spíše rozsáhlá oblast tkáně traumatisovaná ostrými zbytky střely, prostě střepy... Totéž, ovšem v menším měřítku by mohla způsobit rána chladnou zbraní, pokud by se jednalo o kus dřeva rozštěpeného v ráně na třísky... prostě obdoba případu jako výše... Likvidace fexta pomocí stříbra, či nějakého magického předmětu je asi jen lidovou pověrou. Za úvahu ovšem stojí, zda se jako "stříbrná střela" nemohl jevit například skleněný projektil, jehož dutina by byla vyplněna rtutí. Pak by se jednalo o skutečně účinnou protifextí zbraň. Ovšem na druhé straně, asi by mohl být tehdy problém s nabíjením.... nabiják, ucpávka... prostě aby se mnou vymyšlená sklo-rtuťová střela dočkala svého terminálního působení...
Chci říci, že: Není šprochu, aby na něm nebylo pravdy trochu. Něco jako fext, mohlo opravdu existovat, i když vzpomínky na zvlášť odolné osoby jsou dozajista zkresleny časem, vyprávěním a podobně...
A jen tak mimochodem. Kdo to byl ten náš docela známý "lesní muž". Byl to yetti, nebo bigfoot? Či almaz? Yowie?
---------------
Pokud se týká národních strašidel, máme jich spoustu: třeba Hastrman... pozor, ne Vodník, ale Hastrman... teda celkem vlídný strejda s fajfkou na vrbě... Nebo Jezinky... to nejsou lesní dryády... A co náš docela vlídný a legrační Čert? Né ďábel, ale prostě čert. Malej, ale šikovnej...
- Vlastimil Čech
- štábní praporčík
- Příspěvky: 594
- Registrován: 3/12/2012, 16:49
- Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.
Re: Pasovské umění (1611)
Například: http://sw.gurroa.cz/jarl píše:Já na fexty narazil v několika fantasy příbězích, i když vesměs od českých autorů, takže se patrně jedná opravdu o ryze české strašidlo.
- Vlastimil Čech
- štábní praporčík
- Příspěvky: 594
- Registrován: 3/12/2012, 16:49
- Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.
Re: Pasovské umění (1611)
A co to máte, pane Rase, na obrázku za zbraň? Starodávný "kulomet"... Nebo "raketnice"... raketomet? Co to ti vojáci na dvoukoláku mají? A ten člověk s koněm? Co to je? Ruční kanon?
Mimochodem, není někde k disposici tabulka TTD těch starožitných zbraní? Někdy jsou ty zbraně k vidění na zámcích, v museu a tak. Ale nikde jsem neslyšel aspoň trochu odborný popis, výklad. Dokonce na hradě Sovinci mají trosky té slavné girandotovy vzduchovky... (mě nejmilejší!!) a průvodkyně na moje jásání jen užasle hleděla... "Opravdu je tohle VZDUCHOVKA????"
Mimochodem, není někde k disposici tabulka TTD těch starožitných zbraní? Někdy jsou ty zbraně k vidění na zámcích, v museu a tak. Ale nikde jsem neslyšel aspoň trochu odborný popis, výklad. Dokonce na hradě Sovinci mají trosky té slavné girandotovy vzduchovky... (mě nejmilejší!!) a průvodkyně na moje jásání jen užasle hleděla... "Opravdu je tohle VZDUCHOVKA????"
Re: Pasovské umění (1611)
Ve zbrojnici zámku ve Žlebech mají Burdův čtyrák (čtyřhlavňová perkusní kulovnice, tažené hlavně ve svazku, sklopné kohouty). Průvodkyně pušku anoncovala slovy " ... a tohle je takzvaná brokovnice dvojka". Když jsme ještě s jedním pánem živě protestovali, omluvila se slovy "já se v tomhle nevyznám, jsem tu jen na brigádě".Vlastimil Čech píše: ... starožitných zbraní? Někdy jsou ty zbraně k vidění na zámcích, v museu a tak. Ale nikde jsem neslyšel aspoň trochu odborný popis, výklad.
V roce 2007 vyfotil kolega kacermiroslav v Hradci nad Moravicí mitrailleusu Reffye - http://palba.cz/viewtopic.php?f=301&t=3657 4. příspěvek. Moc by mě zajímalo, jak jí tam anoncují.
Re: Pasovské umění (1611)
Ten obrázek je od Gustava Kruma a jedná se o pohled na barbakan před Špitálskou bránou, během obléhání Jihlavy právě v roce 1611. Očividně se jedná o salvový "kulomet", zda se ale tehdy opravdu používaly je otázkou. Za mě jde spíš jen o zajímavou kuriozitu.
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Pasovské umění (1611)
Má to víc názvů, třeba varhany, varhanová puška apod. Používání záviselo na nátuře uživatele, protože zbraň byla vystřílena za pár vteřin a nabíjení trvalo počet hlavní x nejmíň minuta. Ale třeba salva z otevřené brány do davu útočníků, běžících k bráně po cestě, obklopené valy, mohla být zarážející.Rase píše: Očividně se jedná o salvový "kulomet", zda se ale tehdy opravdu používaly je otázkou. Za mě jde spíš jen o zajímavou kuriozitu.
Nabíjení se postupně zrychlovalo systémem mitrailleusy, kde se vyměňovaly bloky nábojových komor. Mitrailleusa Reffye (25 hlavní) střílela 125 ran/min, mitrailleusa Montigny (37 hlavní) 440 ran/min.
Mitrailleusa Reffye přes archaičnost svého původu bojovala v prusko-francouzské válce. A když byla použita správně takticky, báli se jí i Prušáci.
Re: Pasovské umění (1611)
to jo, ale původně mela být nasazována k umlčování nepřátelského dělostřelectva. Proti pěchotě byla nasazena až provizorně, podobně jako německý FlaK 88 proti tankům
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Pasovské umění (1611)
k fextům
pamatuju si nejméně jeden příběh s fextem, kde se dotyčný stal nesmrtelným po spáchání hrůzného skutku - v návalu žárlivosti zabil svou milou a jejího bratra.
Pokoj našel až, když zachránil ves před nájezdem několika Švédů. Každý který po něm vystřelil, vzápětí padl k zemi mrtev zasažen vlastní kulí. Pak na sebe nechal vystřelit utržený švédský knoflík a rozpadl se v prach.
Všude jsem našel, že byl neprůstřelný, ale jak na něj fungovaly bodné a sečné zbraně je otázka .
Mj. pověsti o fextech se vztahují převážně do 17. století zejména do třicetileté války. A největší koncentrace je pak ve východních Čechách a přilehlé části Moravy.
pamatuju si nejméně jeden příběh s fextem, kde se dotyčný stal nesmrtelným po spáchání hrůzného skutku - v návalu žárlivosti zabil svou milou a jejího bratra.
Pokoj našel až, když zachránil ves před nájezdem několika Švédů. Každý který po něm vystřelil, vzápětí padl k zemi mrtev zasažen vlastní kulí. Pak na sebe nechal vystřelit utržený švédský knoflík a rozpadl se v prach.
Všude jsem našel, že byl neprůstřelný, ale jak na něj fungovaly bodné a sečné zbraně je otázka .
Mj. pověsti o fextech se vztahují převážně do 17. století zejména do třicetileté války. A největší koncentrace je pak ve východních Čechách a přilehlé části Moravy.
Re: Pasovské umění (1611)
Švédové neúspěšně obléhající Prahu v roce 1648 věřili, že udatní studenti jezuitské koleje v Klementinu, hájící Mosteckou věž Karlova mostu mají u sebe očarované lístečky, které je činí nezranitelnými. V bojích proslul oblíbený profesor Jiří Plachý, dvoumetrový hromotluk mohutné postavy - žertem zvaný "největší jezuita". V dešti kulí pobízel své spolubojovníky na barikádě, s šavlí v jedné ruce a křížem v druhé. Nijak se nekryl a celou bitvu přežil bez jediného škrábnutí. Švédové jej tedy podezřívali z používání "pasovského umění" a domnívali se, že ony očarované lístečky rozdal i svým spolubojovníkům. plachý sám se těmto historkám vysmíval, kdo ví, ale jak dnes vypadají jeho ostatky. Pokud by byl fext, byla by to vyschlá mumie v níž chrastí kosti. Traduje se, že nezranitelní byli o Záporožští kozáci: "...a když je odtud hnali, stříleli po nich a oni střely chytali jako míč a házeli je zpátky...". Podobné příhody se tradovaly o velkých vojevůdcích. Po vítězných bitvách prý vysypávali kulky jako hrách z pláštů, opasků, klobouků a bot. Tyto historky přetrvaly ještě velmi dlouho. Občas se podobné historky objevují ještě za první světové války. Příkladem může být loupežník Nikola Šuhaj, kterého za velké války takto očarovala čarodějnice, teda alespoň to tak popisuje Ivan Obracht.
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Pasovské umění (1611)
Len tak pre zaujímavosť. Kde sú napísané/zaznamenané príbehy podobného rázu. Odkial si čerpal napríklad túto príhodu. Klasickí historici zapisujú snáď len dôležité udalosti a toto je skôr taký "bulvár.Rase píše:Švédové neúspěšně obléhající Prahu v roce 1648 věřili, že udatní studenti jezuitské koleje v Klementinu, hájící Mosteckou věž Karlova mostu mají u sebe očarované lístečky, které je činí nezranitelnými. V bojích proslul oblíbený profesor Jiří Plachý, dvoumetrový hromotluk mohutné postavy - žertem zvaný "největší jezuita". V dešti kulí pobízel své spolubojovníky na barikádě, s šavlí v jedné ruce a křížem v druhé. Nijak se nekryl a celou bitvu přežil bez jediného škrábnutí....
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
Re: Pasovské umění (1611)
tak celé tohle téma tak nějak pohádkové. Text je z knihy Utajené dějiny Čech 2.: Od roku 1435 do roku 1768
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Pasovské umění (1611)
Tak to se téma vrátilo zase na začátek, protože "dlouhý páter" Plachý byl synem Šimona Plachého, městského písaře v Českých Budějovicích, který byl zabit při obsazování Č. Budějovic pasovským vojskem 1611.