North American AT-6 Texan a varianty

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
ringlett
praporčík
praporčík
Příspěvky: 308
Registrován: 6/3/2012, 19:41
Kontaktovat uživatele:

North American AT-6 Texan a varianty

Příspěvek od ringlett »

Obrázek
NA-16

Na cestě k Texanu I.

Zrod letounu AT-6 Texan spadá do roku 1935 kdy se, se svým prototypem firma North American přihlásila do soutěže na základní cvičný letoun pro US Army Air Corps. Tehdejší NA-16 byl vyzkoušen přijímací komisí a bylo továrně NA doporučeno několik změn na draku a motoru nového letounu. Upravený prototyp byl továrnou označen jako NA-18 a obdržel nízkou krytou kabinu osádky, novou kapotáž motorové jednotky, nyní představované motorem Pratt & Whitney R-1340 o výkonu 600 koňských sil a pevným podvozkem zakrytým aerodynamickým krytem. Firma NA s letounem zamířila nejen na uživatele ze stavu USAAC, ale i na zahraniční trhy a nabízela letoun s možností úprav jako letoun pro všeobecné použití.

USAAC nakonec letoun přijala jako základní cvičný typ pod označením BT-9. Letoun mateřskou továrnou označovaný jako NA-19 byl vyroben v počtu 42 ks a byl poháněn motorem Wright R-975-7 o výkonu 295 kW. Následovalo 40ks BT-9A s prodlouženým trupem, vyzbrojených jedním pevným a jedním pohyblivým kulometem .30“ a upraveným překrytem kabiny, 117ks BT-9B shodných s BT-9, ale používajících stejnou kabinu jako BT-9A, drobnými úpravami křídla se lišících 66 ks BT-9C a jeden letoun označovaný jako BT-9D, v továrně značený NA-58.

Obrázek
BT-9

NA-58 byl rozvinutím konstrukce původního NA-19 za použití celokovové konstrukce trupu, upravených ovládacích ploch a částečně přepracovaného křídla, a nového motoru P&W R-985-25 o 220 kW. Letoun byl do výzbroje USAAC přijat jako BT-14, také se vyráběla jeho varianta označovaná jako BT-14A s motorem P&W R-985-11 o výkonu 298 kW.

Obrázek
BT-14

Přepracovaný NA-19 byl jako NA-28 používán US Navy pod označením NJ-1. Tyto upravené letouny používali motor P&W R-1340 o výkonu 367 kW. Některé z letounů byly během služby vybaveny záchytným hákem pro přistání na letadlové lodi.

Obrázek
NJ-1

Model NA-14 byl objednám francouzským a britským letectvem, firma NA ho označovala jako NA-57 pokud byl vybaven motorem W R-975 nebo model NA-64 pokud byl poháněn motorem P&W R-985. 110 letounů převzalo Armé de L´Air kde sloužili do francouzské kapitulace, kdy přešli do služeb Luftwaffe. Zbylé NA-57 a NA-64 převzala Kanada a používala je pod označením Yale Mk.I pro základní pilotní výcvik.

Obrázek
NA-57


Charakteristika BT-9

Posádka je tvořena žákem na předním sedadle a instruktorem na zadním. V případě vyzbrojení letounu pohyblivým kulometem sedí na předním sedadle pilot a za zadním cvičený palubní střelec.
Délka: 8.5 m
Rozpětí křídla: 12.8 m
Délka: 4.1 m
Pohotovostní hmotnost: 2,030 kg
Pohon: 1 × Wright R-975-7 , 295 kW

Zdroje:
ringlett
praporčík
praporčík
Příspěvky: 308
Registrován: 6/3/2012, 19:41
Kontaktovat uživatele:

Re: North American AT-6 Texan a varianty

Příspěvek od ringlett »

REZERVACE pokračování
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: North American AT-6 Texan a varianty

Příspěvek od zzz »

částečný sumář tehdejších cvičných letadel užívaných ve výcviku armádních pilotů v USA... pro kontext jaká byla tehdejší konkrétní role Texanů ve výcvikovém procesu.
https://www.aopa.org/news-and-media/all ... -things-up
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Odpovědět

Zpět na „Ostatní letadla“