Boeing CH-47 Chinook
Napsal: 17/8/2017, 14:46
Boeing CH-47 Chinook
Jedná se o americký střední transportní vrtulník s tandemovým uspořádáním dvou nosných rotorů od společnosti Boeing. První prototyp vzlétl 21. září roku 1961 a první sériově vyráběné vrtulníky byly dodány koncem roku 1965. Stroj byl vyprojektován jako náhrada za CH-46D Sea Knight a doposud bylo postaveno 1 200 strojů. Ve Vietnamu jich bojovalo celkem 750 a přibližně 200 strojů bylo zničeno v boji nebo při nehodách během bojových operací. Chinooky se také významně podílely na bojích o Falklandy, Iráku i na operacích v Afghánistánu. Primárním posláním je přesun skupin vojáků, dělostřelectva a doplňování zásob na bojišti. Původní stroje CH-47A, CH-47B a CH-47C, byly v 80.letech modernizovány na typ CH-47D, který má silnější motory a moderní vybavení. Další významná modernizace je čeká již v blízké budoucnosti. Společnost Boeing už nějakou dobu pracuje na modernizačním programu, který je součástí kontraktu v hodnotě 276 milionů dolarů. Vývojáři Boeingu vytvořili nové rotory Advanced Chinook Rotor Blades z kompozitních materiálů, které mají novou geometrií. Tyto rotory zařídí, že vrtulníky unesou o 680 kg více nákladu, než původních 12 700 kg. Budou osazeny i vylepšené palivové nádrže s odlišnou konstrukcí, které pojmou více paliva a přitom budou mít nižší hmotnost, nežli stávající palivové nádrže. Namísto dosavadních šesti palivových nádrží budou mít jenom dvě. Boeing hodlá postavit první modernizovaný Chinook CH-47F Block II v roce 2018 a v průběhu roku 2019 by měl podstoupit řadu testů. Pokud vše půjde podle plánu, tak by první chinooky CH-47F Block II měly létat ve službách americké armády kolem roku 2023. Tuto modernizaci by mělo podstoupit celkem 500 strojů. Dodejme, že o modernizační balíček by mohli mít zájem i někteří zahraniční uživatelé. Zmiňme země jako Argentina, Austrálie, Egypt, Írán, Itálie, Japonsko, Jižní Korea, Kanada, Libye, Maroko, Nizozemí, Tajwan, Řecko, Singapur, Španělsko, Thajsko, Velká Británie a Vietnam. Civilní verze provozuje Čína, Ekvádor, Kanada, Kolumbie, Norsko, Tajwan a Velká Británie.
Technické parametry:
Verze: CH-47D
Posádka: 3
Kapacita:
33 až 55 vojaků nebo
24 polních nosítek se 3 členy obsluhy nebo
12 700 kg nákladu
Délka: 30,1 m
Průměr rotoru: 18,3 m
Výška: 5,7 m
Plocha rotoru: 260m2
Hmotnost prázdného stroje: 10 185 kg
Vzletová hmotnost: 12 100 kg
Maximální vzletová hmotnost: 22 680 kg
Pohonná jednotka: 2× turbohřídelový motor Lycoming T55-GA-712
Každý o výkonu 3 750 koní (2796 kW)
Maximální rychlost: 315 km/h
Cestovní rychlost: 220 km/h
Dolet: 741 km
Přeletový dolet: 2 252km
Dostup: 5640 m
Stoupavost: 10,1 m/s
Výkon/Hmotnosť: 460 W/kg
Zdroj:
https://vtm.zive.cz/clanky/americke-tra ... fault.aspx
http://aviationweek.com/awin/block-2-ch ... shortfalls
http://australianaviation.com.au/2017/0 ... -block-ii/