Chengdu J-20

Vše, co patří do této zajímavé země
Odpovědět
Deadeye
svobodník
svobodník
Příspěvky: 37
Registrován: 30/4/2006, 17:31

J-20

Příspěvek od Deadeye »

A teď konečně k J-20. Ať tu jen neflamujem, jen prostě když někdo nemá ani základní znalosti a jen vydává své názory za univerzální pravdu, tak to nemám rád.

J-20 vývoj do konce devadesátých let.

Technologie získané jak z USA (prodej - osmdesátá léta, prodej - civilní letecká technika, špionáž, např. velké množství dat k F-35 bylo odcizeno, dále pak části F-117 z Jugoslávie se pravděpodobně dostaly k Číňanům), Ruska (nákup, kopírování, půjčení, např radary, kradení, doložený odchod některých špičkových ruských odborníků do Číny, hlavně v devadesátých letech, ale i nyní), Francie (osmdesátá léta), Izrael (devadesátá léta), Jižní Afrika (nyní), Japonsko (špionáž, nákup).

Co se týče RAM materiálů, tak tam je to otevřená otázka, zřejmě došlo ke kombinaci úniku informací z USA, nákupu v Rusku a získání vzorků z F-117. RAM materiály pravděpodobně jsou použity již na J-11B, otázka jak kvalitní, v jaké míře.

Co se týče kompozitů, tak zatím mají asi co dohánět na špičku v tomto oboru, nicméně již na J-11B a na J-10 a J-10B jsou poměrně obsáhle použity, opět došlo dokonce k nákupu amerických firem vyrábějících kompozity, know how dotáhly do Číny evropské a západní firmy. S ohledem na jejich civilní využití kompozitů nejsou zase úplně mimo.

Avionika - s Ruskou asistencí a s koupeným či ukradeným know-how jsou vcelku na špici. Pomáhá tomu i továrna na Airbusy, získání technologií díky licenční výrobě Su-27.

Konkrétněji kokpit zdá se je silně inspirován F-35, glass kokpity a moderní holografické HUD už zvládli (některé technologie jsou již na J-11B, JF-17, J-10, některé na prototypech.

Fly-by-wire zvládli.

Radar - během posledních deseti let testovali mnoho typů ruských radarů a sami mají poměrně rozsáhlý výzkum a vývoj. Získali technologie i z Izraele, USA a Francie.

IRST - vycházejí z Ruských, ale již nyní je mají značně zdokonalené.

Motory - jedna z nejsložitějších částí letounu a oblast, kde stále pokulhávají a mají problémy s vývojem. Nicméně s úspěchem WS-10 dosáhli značného skoku. Každopádně v této oblasti se asi bez výraznější ruské asistence neobejdou. Na druhou stranu WS-15 postupuje pravděpodobně pomalu a bude ještě nějaký ten pátek trvat, než bude k dispozici. Číňané ovšem zvolili správnou strategii (už i u předchozích strojů), využívají pro prototypy a první sériové letouny ruské motory, aby se nezpozdil vývoj a zařazení strojů do provozu a postupně dokončí vlastní motory. Podobný postup lze očekávat i u J-20.

Drak letounu - co se týče materiálů, mají kompozity, mají RAM materiály, slitiny potřebných kovů také zvládají, je otázka v jaké kvalitě a úrovni a v jakém množství. Nicméně rychle se učí, hodně nakupují, mají peněz plnou..., úspěšně kradou a je pravděpodobná asistence Ruska, plus získávají know how díky civilním projektům dělaným pro západní firmy.

Co se týče aerodynamické koncepce a stealth tvarování. Opět hodně toho okoukali a nakradli, něco asi i koupili. Již deset let pracují na celkové koncepci letounu, pracovali s matematickými modely, testovali modely v aerodynamickém tunelu.A opět tu jsou Rusové, je hodně zkazek svědčících o tom, že Rusko výrazně pomohlo, minimálně co se týče matematických modelů a výpočtů radarové odrazné plochy.

Takže co víme konkrétně o tom letounu co je vidět na fotkách?

Není to výplod fanouška ve Photoshopu, to na 100 procent a není to ani maketa (na 99 procent). Existuje mnoho mnoho fotek z mnoha úhlů a to i vcelku detailních, navíc existují videa, opět s více úhlů, stroj svou silou pojíždí po dráze, hýbe směrovkami, kachními plochami atd.

Nevíme zda jde o prototyp či technologický demostrátor.

Má všechny prvky stealth letounu. Nebudu podrobně rozebírat, snad jen vstupy vzduchu k motorům jsou typu DSI (použito na JF-17 a na prototypu J-10B), přední část se hodně podobá F-22 a F-35, zadní spíše PAk-FA.

Nicméně když se jde více do hloubky, tak celková koncepce je velmi blízká MiGu 1.42, byť jsou jinak vstupy k motorům a další drobnosti. Vzhledem k tomu, že ruská asistence je velice pravděpodobná a existují zkazky, že na vývoji 1.42 se Číňané možná finančně podíleli (v 97 byla ukončena oficiální podpora ruské vlády, nicméně přesto v roce 2000 a 2001 proběhly zkušební lety a již tehdá se spekulovalo, že to financoval někdo z venku a to buď Indie nebo Čína), tak začíná trošku svítat. Ví se, že Čína ukradla data k F-35, tudíž tady další zdroj inspirace.

Pravděpodobně existují dva stroje, nicméně na fotkách jsem si všiml jen čísla 2001, ovšem, což je "záhada" se dvěma různými motory. Jednou jsou výstupní části černé a delší, na jiných fotkách světlé a menší. Černé se podobají Al-31, světlé WS-10. Pojíždí jen ten s černými.

Evidentně probíhají pojížděcí testy, včetně rychlých se zvednutím příďového podvozku, tudíž můžeme očekávat v rozumně dohledné době (pokud se něco nepokazí), první vzlet.

Spekuluje se, že první testy včetně letu již proběhly tajně a toto je divadlo pro západ. Moc tomu ale nevěřím, i v Číně se taková věc těžko úplně tutlá.

Avionika - nic o ní nevíme, kokpit je na některých fotkách rozkostičkován a je otázka co všechno by bylo v prototypu.

Některé technologie se testovaly na J-10B, mluvilo se o tom už při prvních letech prototypu J-10B (moderní avianika, PESA ši AESA radar, DSI vstup, kompozity a RAM materiály). Zatím není J-10B v sériové výrobě, takže někteří lidé spekulují, že šlo jen o testy technologií pro J-20.

Sorry, ano u 052C není jisté zda jde o AESA či PESA. Pravděpodobněji PESA, nicméně nyní se již staví další exemplář této třídy (po tuším pětileté odmlce) a ten asi již bude mít aktivní vychylování. Každopádně i PESA dává velmi dobré možnosti, vždyť Zaslon je také PESA. Každopádně u radaru na prototypu J-10B se právě spekulovalo že jde buď o PESA či AESA. Pořád je to ale technologie možnostmi a výkony na současné špici či těsně pod ní a to ej to podstatné. Je jedno zda USA měly první AESA radar před třiceti lety a Čína před deseti, podstatné je, co mají teď, co a v jakém množství nyní mají, vyrábí, zařazují do výzbroje a vyvíjí.

to cover72: Já bych to nemazal, bylo v tom řečeno i dost k tématu, což by se z toho těžko vytahovalo, jen bych to už dál nerozváděl a soustředil se na J-20.

Sloučil Hydrostar 8.1.2011
Prosím autora, aby pokud možno nedával dva vlastní příspěvky hned po sobě. Prosím o používání tlačítka upravit. Děkuji.
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

Deadeye, to je fuk, těch dohadů je strašně moc. Podívej se na Rusko, je průhlednější jak Čína a co se toho různě stihne napsat. To sou detaily, třeba je to i naopak. Ale právě v námořnictvu je to dost vidět. Pauza tam je, ale oni postupují podle mého názoru ani ne tak pomalu, ale rozvážně. Možná podobně jako v té kosmonautice. Je toho mraky nového a je naivní si myslet, že vše jde bez zádrhelů. Ani v letectvu ta výroba neběží ve stokusových sériích, ale to neběží nikde. J-20, pokud to je "J-20" bych viděl spíše jako demonstrátor opravdu cestu k sérivému stroji. Takovej "YJ-20" (dle vzoru YF-22). Co se motorů týče, já bych to tipnul na postupný vývoj nového. Pokud jsou odhadované rozměry (a zdá se že možná jo) a hmotnosti (to už bych byl opatrnější) reálné, budou muset jít na tah 15-16t a to rozvojem staré AL-31 jít nemusí. Možná proto ty letošní rozhovory na téma izd.117S. případně vlastní vývoj nového. V této fázi to může létat na tahu AL-31....

cover: nerozbujelo se to, tak bych to nechal. To že se do toho tématu vleze bylo nevyhnutelný.
Deadeye
svobodník
svobodník
Příspěvky: 37
Registrován: 30/4/2006, 17:31

to Skelet

Příspěvek od Deadeye »

to redboy: Také to beru jako něco na YF-22, ale ej otázka do jaké míry. Zda půjdou opatrně, postaví dva kusy, budou s nimi rok, dva létat, dělat testy, pak se na dva až pět let zavřou a budou projektovat a projektovat, pak postaví další dva kusy, otestují, doladí a teprve potom začnou se sériovkou.

Nebo to půjde rychleji a již teď mají leccos odzkoušeno jinde.

No ten postup v námořnictvu je úžasný. Postaví jednu až dvě lodě třídy, dva, tři, čtyři roky získávají zkušenosti, udělají úpravy a začnou to bouchat po x-kusech. Viz 054A. Teď 071.

Všímám si podobného postupu v poslední době v letectvu. Cílevědomý postup, neuspěchání, maximální využití bez zbytečných investic.

Otázka je zda tu J-20 (i když zatím to označení není jisté), teď opravdu neprohání jen kvůli návštěvě z USA:)
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Re: to Skelet

Příspěvek od redboy »

Deadeye píše:to redboy: Také to beru jako něco na YF-22, ale ej otázka do jaké míry. Zda půjdou opatrně, postaví dva kusy, budou s nimi rok, dva létat, dělat testy, pak se na dva až pět let zavřou a budou projektovat a projektovat, pak postaví další dva kusy, otestují, doladí a teprve potom začnou se sériovkou.
Netroufnu si dělat nějaké závěry, už z toho důvodu, že čína je a asi nejen pro mě taková neprůhledná. Ale pokud bych měl spekulovat (a nic jiného to není), tak si myslím, že investovat čas a peníze do projektu, jenž představuje letuschopné prototypy (a budu předpokládat že jimi jsou-je) znamená nějakou koncepci. To je nějaké zadání, základní výzkum a z něj vzniklá koncepce stroje jehož sme svědky. Pokud tomu tak je, tak si nemyslím, že to dva až pět let zavřou. Provedou základní aerodynamické testy a pokud to bude chodit, tak můžeme mít do oněch dvou let předsériovou odobu. Ale to je začátek. Pokud by mělo platit (a někde sem to zaznamenal, ovšem beru to jako JPP) sériové stroje u jednotky v roce 2018, tak si myslím, že to bude úspěch a to velký. Chce to čas. Ale co netuším je koncepce letectva Číny.. co vlastně chcou. Ale taky nepředpokládám, že to nevědí.

Jak sem psal držím palce.
Vladimír
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 486
Registrován: 9/7/2010, 10:34

Příspěvek od Vladimír »

Warthog píše:Deadeye:


To je příliž silné tvrzení. Spíše bych řekl, že Číňani stále nemají tak dokonalý systém kontroly a řízení výrobního procesu, jako existuje na západě.
Mají a nemají. Pokud to odběratel je ochoten zaplatit, tak je systém kontroly a řízení procesu na minimálně stejné úrovni jako na "západě". Pokud chce co nejlevnější věc, tak je kontrola minimální a pracují tam otroci dovezení z venkova. Záleží na odběrateli.
Deadeye
svobodník
svobodník
Příspěvky: 37
Registrován: 30/4/2006, 17:31

to Skelet

Příspěvek od Deadeye »

Souhlas, jenže o J-XX se toho ví málo, většina jsou zkazky, zákulisní informace, odhady a dohady. Kdybychom se měli bavit čistě o stroji, tak se nemusíme bavit téměř vůbec. Navíc většina debat o J-XX zde, na jiných fórech i v zahraničí se točí kolem toho zda je Čína schopna takový letoun vyrobit, což nutně souvisí z jejich zkušenostmi, průmyslovou základnou atd.

A když se tu cíleně někdo snaží "argumentovat" mongolidiní rasou a čínskými šmejdy, tak je od věci poukázat na to, že tomu tak není, aby napříště už nebylo potřeba podávat o tomto důkazy.

Jinak myslím, že z názvu tématu jasně plyne, že jde o topic mírně spekulativní (jenže jinak to nejde), nicméně přesto k věci. Úplně stejné dohady se objevují i u jiných tajných či nových zbrojních programů jiných zemí. Zde se to převážně jeden jedinec snaží cíleně narušit, takže bych spíše řešil ho.

Hlavně si myslím, že nejvíc OT jsou právě tyto diskuze o přesunutu či promazání, nechal bych to prostě být, dal bych tečku a soustředil se třeba na rozbor dostupných fotek J-XX. Případně na odkazy na články dokazující schopnosti čínského průmyslu takovýto letoun zkonstruovat.

Jinak zpět k J-XX a motorům. existují informace o tom, že na prototypu by mohl být 117S. Rusové jej již uvolnili k exportu a je doloženo, že se o něj Čína zajímala. Jen poznámky pro ty, kteří se v tom moc neorientují, tak je motor rodiny AL-31, z nějž vychází další typy. Ty jsou v Su-27, Su-30, v J-11, v J-10. Byl vyvíjen motor AL-41, výkonnější, lepší, se schopností supercruise. Výsledkem je motor AL-41F (použit na MiG 1.42/1.44). Jenže pak se vzaly zkušenosti, materiály a technologie z AL-41F (který má ale už jinou vnitřní konstrukci než Al-31) a použily se na zdokonalení motoru AL-31, z toho vznikl Izdělije 117S, neboli AL-41F1A. Ač je to matoucí, tak AL-41F1A má více společného s AL-31 (uspořádání, konstrukce) a méně s AL-41F (některé technologie, materiály). No prostě Rusové a jejich zmatené značení. AL-41F1A je jen o 2,5 cm v průměru širší než Al-31. V podstatě jde o motor generace 4++, něco jako je Su-35 v letadlech, také něco mezi 4. a 5. generací, blíže k páté. (opět komplikované značení, mám na mysli reálný letoun, který nyní jde do sériové výroby). Je kompatibilní s letouny na kterých je AL-31, tudíž jimi lze vybavit např Su-30 a J-11, teoreticky, nevím jak moc velké úpravy či zásahy si to vyžaduje, kdyby se měly dovybavovat zpětně, nicméně není větší zádrhel do existující konstrukce u nově vyráběných letounů zapracovat tyto motory.

Pak je tu ještě podle některých zdrojů motor AL-41F1, což by mělo být něco mezi AL-41F a AL-41F1A. Tedy ne tak velký jako AL-41F, nicméně už by tam nemělo být jádro z AL-31 jako u AL-41F1A, ale zcela nové jádro, tedy ne generace 4++, ale pátá.

Jinde ovšem najdete i označení AL-41F1A a další.

Každopádně je tu Izdělije 117S (tedy AL-31 s technologiemi z Al-41), který by měl být uvolněn pro export a Čína se o něj hodně zajímá. Sama Čína vyrábí WS-10 (verze WS-10, WS-10A a asi se pracuje na dalších), váha, rozměry, tah a poměr tah výkon jsou podobné AL-31, tedy tah okolo 125 až 135kN a poměr váha/výkon okolo 8:1 (u AL-41F je to 11:1, což právě ještě s dalšími prvky dává úžasný přebytek výkonu a schopnost supercruise pro letoun páté generace). WS-10 jsou v novějších J-11B a chystají se i jako náhrada AL-31FN v J-10.

Čína rovněž vyvinula WS-13, náhradu RD 93 do JF-17, letos již by měly být první kusy zalétány, pořádně otestovány, minulý rok již proběhly testy.

Dále Čína vyvíjí WS-15, což by měl být motor ve třídě tahu 18 tun, ale moc se něm neví.

Čína tedy má s motory problémy, nicméně během posledních dvou let (ať už sama či s ruskou asistencí) pravděpodobně vyřešila, o čemž svědčí J-11 s motory WS-10 a testy WS-13.

Je však pravděpodobné, že na prototypu J-XX budou osvědčené motory, riskovat z novým motorem by projekt velmi zpomalilo. Nejlepší co mají je WS-10A, ruské AL-31 a buď již do začátku, nebo v dalších fázích testů pravděpodobně 117S. Pravděpodobně udělají testy i se zdokonalenými WS-10. Je otázka jak půjde jejich vývoj dál, ale troufám si tvrdit, že pokud se s Rusama dohodnou, tak minimálně v předsérii a prvních sériových budou spíše osvědčené ruské motory (117S) a až poté čínské varianty. Takový postup ostatně využívají již dnes.

Co se týče čínských schopností, tak Čína získala nějaké technologie díky programům civilních letounů, má k dispozici moderní AL-31 a RD 93, pravděpodobně se dostala k informacím k 1.42 a tudíž i AL-41F, teď si brousí zuby na 117S, má zkušenost (a úspěšnou) se zavedením svého výkonného motoru generace 4, možná 4+ (testy už proběhly, nasazení nikoli), ví se o tom, že koketuje s Francouzi, jde po motorech SNECMA M88, tudíž má všechny předpoklady úspěšně se dopracovat k motoru páté generace. Nejdříve však k polovině desetiletí, v případě problémů až ke konci.

Sloučil Hydrostar 8.1.2011
Prosím autora, aby pokud možno nedával dva vlastní příspěvky hned po sobě. Prosím o používání tlačítka upravit. Děkuji.
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Re: Motory

Příspěvek od redboy »

Deadeye píše:"No prostě Rusové a jejich zmatené značení".Jinde ovšem najdete i označení AL-41F1A a další.
I když se tomuto tématu vyhýbám, apoň trochu. Žádné zmatené značení. I když si za tyto zmatky značení můžou rusové sami, hlavně za ně můžeme my, kteří je používáme. Pokud je výrobek (je jedno jestli motor, nebo rykša) ve vývoji, nese označení výrobce pod nimž je vyvíjena. Pokud je pak výrobek vyráběn, přijat... nese index pod kterým byl přijat. AL-41F je zavádějící, jelikož jeho vývoj probíhající mám dojem mezi lety 1982-1998 pod označením mám dojem izd.20 neexistuje. (i když by to označení asi nesl) Jeho vývoj byl ukončen, výroba neprobíhá a neprobíhala a několik surových prototypů, jenž určitě neměly parametry sériových motorů leží ve skladech nebo na šrotišti. Pozdější vývoj, tj "tedy AL-31 s technologiemi z Al-41"(izd.20) je věs jiná. Tento motor pod označením izd.117S je mabízen a jeho výroba probíhá. Jestli již dnes prošel zkouškama a nese označení, jenž asi ponese tj AL-41F1A bych nechal spekulantům.

Proto, pokud chceme předejít "zmatené značení", prostě a jednoduše používejme označení toho kdo to vymyslel. To postačí. Takže např:
http://www.npo-saturn.ru/?pid=25 a je po zmatení. Jo abych nezapoměl, také je potřeba vzít jako fakt, že to co je AF-41F není, nebylo a asi i nebude(i když by bolo naivní si myslet, že to saturn zahodí)
Už se tomu budu zasa vyhýbat (nejen tady)


spět k číňanům:
Deadeye píše:Je však pravděpodobné, že na prototypu J-XX budou osvědčené motory, riskovat z novým motorem by projekt velmi zpomalilo. Nejlepší co mají je WS-10A, ruské AL-31 a buď již do začátku, nebo v dalších fázích testů pravděpodobně 117S. Pravděpodobně udělají testy i se zdokonalenými WS-10. Je otázka jak půjde jejich vývoj dál, ale troufám si tvrdit, že pokud se s Rusama dohodnou, tak minimálně v předsérii a prvních sériových budou spíše osvědčené ruské motory (117S) a až poté čínské varianty
Souhlasím, na tyto dva(?) stroje rozhodně stačí motory vyšlé z AL-31, ale nemyslím si, že v sérii budou 117S. Teda pokud se potvrdí hmotnostní předpoklady. Byly by slabé, si myslím. Ale proč taky? Pokud budeme předpokládat, že číňané nespí, tak nevidím problém aby to do série stihli.

Jo a "existují informace o tom, že na prototypu by mohl být 117S", tomu neveřím, to je nesmysl. Dohody začaly v listopadu na China International Aviation and Aerospace Exhibition, a ikdyby existovala smlouva (jako že si to nemyslím...ale) tak její plnění v řádu týdnů a zástavba do stroje je.....
Deadeye
svobodník
svobodník
Příspěvky: 37
Registrován: 30/4/2006, 17:31

to redboy

Příspěvek od Deadeye »

Souhlas, ano AL-41F byl vyvíjen jako Izdělije 20 od tuším roku 85. A těch pár kousků létalo hlavně na MiG 1.42, dokonce ani na Berkut nezbylo, přičemž se o tom minimálně uvažovalo.

To značení jsme tu psal proto, protože když někde napíšu 117S, tak mi někdo začne říkat, že je tam AL-41 atd. tak aby bylo jasno.

Ad prototyp a 117S. Minimálně z kuloárů jdou informace, že Čína o to stojí. Můj předpoklad je nyní testy se sériovými AL-31 a WS-10, otázka zda ne jen pojezdové, možná první lety. Poté využití 117S kvůli vyššímu tahu a vektorování tahu (v průběhu letoška možná) pro pokročilejší testy za letu. V předsérii možná 117S, či jeho novější verze, nebo jeho ruský nástupce (protože určitě Rusové budou mít nový motor páté generace dřív než Čína). Poté WS-15. Ale to už je dohad. Nicméně Čína má o 117S eminentní zájem a WS-10 ani běžné AL-31 nepokryjí všechny varianty letových zkoušek (pojezd, vzlet, přistání, základní testy ano, vysoké úhly náběhy, pokročilejší manévry atd, na to je potřeba, jak správně říkáš, vyšší tah a také vektorování tahu motorů, tedy aby se ukázaly a otestovaly všechny možnosti či nectnosti nové konstrukce).
Uživatelský avatar
Ionor
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 877
Registrován: 18/6/2008, 03:56
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ionor »

Mámdve otázky: aké by tento stroj musel mať parametre, aby jeho nasadenie do služby malo voči F-35 a práve vyvýjanému ruskému PAK-FA, ktoré budú v priebehu druhej polovice dekády pravdepodobne kraľovať exportu zmysel? A v ktorých parametroch má šancu predbehnúť konkurenciu?
Na fórum už neprispievam, smerujte svoje nezmysli na ostatných členov fóra...
(Tech channel) youtube.com/user/IonorRea
(Satire channel) youtube.com/channel/UCjS5hvJT-No5zoxPKdX1qCA
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11755
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Příspěvek od Zemakt »

1) +/- stejné parametry (neni nemožné)
2) cena (to je jisté)
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Ionor
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 877
Registrován: 18/6/2008, 03:56
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ionor »

Americký oponent je jednomotorový v princípe nič moc manévrovateľnosť, ale pokročilá elektronika, ktorá v plno parametroch prevyšuje F-22. Kdežto PAK-FA vyzerá byť presný opak, aj keď elektronika je ešte len vo vývoji, takže ťažko posúdiť.

To, že bude čínsky stroj niekde medzi v letových vlastnostiach si viem predstaviť, ale v elektronike, no neviem.
Na fórum už neprispievam, smerujte svoje nezmysli na ostatných členov fóra...
(Tech channel) youtube.com/user/IonorRea
(Satire channel) youtube.com/channel/UCjS5hvJT-No5zoxPKdX1qCA
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

Ionor - takto neuvažuj, je to chybná úvaha.
Uvažuj skôr spôsobom:
Čo vlastne kúpim za svoj balík peňazí? Nakoľko bude zahraničný stroj "osekaný"?
Oplatí sa mi nakupovať v zahraničí alebo si to postaviť sám?
Koľko kusov budem potrebovať, koľko kusov môžem kúpiť, koľko kusov prípadne dokážem predať?
Akú mám šancu, že udržím bojaschopnosť lietadiel v prípade zhoršenia vzťahov s dodávateľom?
Akú mám šancu, že udržím bojaschopnosť lietadiel v prípade vážneho politického konfliktu (či dokonca vojenského) s dodávateľom?

Nákup v zahraničí sú prakticky "čisté výdavky", vlastný vývoj je "investícia" - jeho výsledkom nie je len samotné lietadlo, ale i veľmi cenné know-how, výskumné poznatky, zvládnuté technológie, vybudované prevádzky, vyškolený ľudia... teda veci, ktoré sa dobre uplatnia v ďalšom kole.

Pokiaľ sa pýtaš, v akých parametroch bude J-XX lepší oproti F-35 a PAK-FA, nemôžeš/nesmieš brať do úvahy aké F-35 a PAK-FA budú lietať v USA či v Rusku, ale aké lietadlá, s akými parametrami budú ponúknuté na export do Číny. A to môže byť aj rozdiel triedy...
Naposledy upravil(a) Alchymista dne 8/1/2011, 19:32, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
burkut
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 153
Registrován: 1/8/2007, 18:49
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od burkut »

Trochu odbočím od probíraných parametrů stroje, na youtube je video zachycující pojíždějící J-20 (jde o jiné video, než jaké se objevilo na tudou.com)
J-20 na youtube
Studená válka, současné konflikty, tanky, vojenská letadla a lodě na mém blogu:
http://militaryrange.blogspot.com/
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

hm... Predná noha bola evidentne vo vzduchu a hneď na to padák... Rýchlosť tiež nebola práve malá (cez dvesto za hodinu?)
To fakt vyzerá ako pojazdové skúšky až do rýchlosti odlepenia.
A teda prípravy na prvý let.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Deadeye
svobodník
svobodník
Příspěvky: 37
Registrován: 30/4/2006, 17:31

Obecně odpověď

Příspěvek od Deadeye »

Předně je potřeba si říct, že parametry F-22 jsou známé jen částečně, i USAF je dost tají (max rychlost, max rychlost na supercruise, schopnosti avioniky, to zda už je třeba nasazeno adaptivní maskování ve viditelném spektru, či vůbec atd. F-22 stále prochází zdokonalováním).

O F-35 se toho ví více (díky mezinárodní spolupráci a určení i na export), například i to, že přesto, že v několika ohledech je avionika F-35 na vyšší úrovni než u F-22, tak například radar (i díky velikosti prostoru pro něj) a stealth schopnosti jsou na nižší.

O PAK-FA se toho také ví poměrně málo, předně, čím dál tím více se většina odborníků kloní k názoru, že nejde tak úplně o prototyp již sériového letounu (ovšem ani ne o demonstrátor), tedy spíše něco jako YF-22. Myšleno tím aktuálně předváděné a létající stroje, uvidíme zda letos budou a na jaké úrovni další dva prototypy i s avionikou. Než tedy dojde na sériový letoun, tak dojde asi ještě k mnoha změnám. To co teď létá nemá pravděpodobně RAM materiály, kompozity pravděpodobně v jiné úrovni než budou na sérii, otázka jsou motory, prý jsou tam nové, někdo tvrdí, že 117S. Každopádně prototyp nemá IRST ani radar, tudíž cesta bude dlouhá.

Z toho plyne, že je těžké zodpovědět jaké vůbec by měl mít J-XX parametry, protože ještě nejsou přesně známy parametry PAK-FA, u F-22 a F-35 také nejsou kompletní (F-35 má vcelku velký potenciál pro zdokonalování).

Obecně tedy konkurovat může cenou, dostupností (Čína se moc neptá kdo a na co potřebuje vojenskou techniku, ptá se jen za co), hodně záleží na podílu Ruska (pokud by využívaly ruské motory, tak neprodají na export ani kus).

Jsou země a oblasti kam techniku stěží prodají techniku jak Rusové, tak Západ.

to Zemakt : Tou jedničkou si nebuď jistý (zajímalo by mne na základě čeho to tvrdíš, znáš snad parametry PAK-FA, nebo víš, co mají Číňani v kuchyni? Před půl rokem se říkalo, že prototyp J-XX nemůže být dříve jak za dva až pět let, před pěti lety se říkalo, že Čína nezvládne výrobu motorů pro J-11 před rokem 2010 až 12, ještě předtím se tvrdilo, že Čína nedokáže zprovoznit letadlovou loď dříve jak v roce 2015 a nepostaví vlastní plavidlo velikosti okolo 20 000 tun do roku 2012, a přece existuje 071 a již se staví extrémním tempem druhá loď třídy, a na ex-Varyag se montují CIWS), Čína sprintuje, Rusové jim pomáhají, Čína krade (bylo třeba ukradeno 1,5 TB dat k F-35). Navíc exportní F-35 a pravděpodobně i PAK-FA budou dost oholené, hlavně v avionice.

to Ionor: PAK-FA je také připraven na vyspělou avioniku, uvědom si, že třeba IRST senzory začali na letadla dříve montovat Rusové a jejich technika je v tomto oboru špička, stejně tak v oblasti radarů jsou pořád na špici (minimálně v oblasti výzkumu), PAK-FA s několika AESA radary v X a L pásmu mohou být velmi zajímavým fenoménem. Rusové navíc v poslední době nakupují v Evropě, dostali se k francouzské elektronice, tudíž bych nepodceňoval ani je. Problém Rusů jsou peníze (což se teď lepší, mají svoje a Indie do nich cpe), problém Číny know how, tedy zkušenosti. Naštěstí se nekamarádí tak, jak by mohli:)

Z toho plyne, že je vše velká neznámá a nelze ani jednoho hráče podcenit. F-35 má velký problém ve velkém zpoždění a v extrémním nárůstu ceny vývoje a potažmo ceny za kus. Takže na tvou otázku vlastně není odpověď, napřed by muselo být známo co proti J-XX bude stát a za kolik.

Co se týče Číny samotné, tak J-XX jí bezesporu umožní (spolu s dalšími zbrojními projekty) stát se respektovaným hráčem nejen v regionu, ale celoplanetárně. I kdyby výkony byly za PAK-FA a F-35, tak převýší Typhoona, Rafale, těm dvěma budou blízké a flotila J-10, J-11 a J-XX bude natolik silná, že si na ně nikdo netroufne a regionálně Čína ovládne prostor.

to burkut: Těch videí je více, na youtube minimálně tři až čtyři. Na tudou vím minimálně o dvou, plus něco koluje jiným způsobem. Každopádně jsou tři až čtyři notorický známá, včetně tohoto.
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Takže poslední příspěvky byly vymazány. Téma odemykám, ale budete se držet jistých zásad:
1. Nerozebírejte tu možný export letadla, které ještě nevzlétlo.
2. Nerozebírejte možnost válečných konfiktů.
3. Rozhodně nekomentujte schopnost Číňanů kopírovat. Stejně tak nechte bokem rasistické výlevy.
4. Klidně porovnávejte s letouny USA a Ruska. Ale toto téma není o těchto letadlech.

Trestem za porušení zásad je okamžité vymazání příspěvku. A to bez varování.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Kutuzov
praporčík
praporčík
Příspěvky: 351
Registrován: 16/11/2006, 17:37
Bydliště: Olomoucký kraj

První let J-20

Příspěvek od Kutuzov »

Na světě je video prvního 15 minutového letu J-20:

http://player.56.com/v_57752850.swf
http://player.56.com/v_NTc3NTI4NTA.swf

Foto před přistáním:

http://oi52.tinypic.com/1z3uers.jpg
Lidstvo dává veškerou svoji moudrost do knih a proto samo zůstává blbé.
Deadeye
svobodník
svobodník
Příspěvky: 37
Registrován: 30/4/2006, 17:31

Gratulace

Příspěvek od Deadeye »

I když to jsou soudruzi, tak gratulace k úspěšnému letu.

Takže maketa to rozhodně není:)

Jinak všimli jste si na té J-10S, že měla na levém křídle něco na podvěsu (vypadlo to jako průzkumný kontejner či tak něco). Pokud ano, tak by mne zajímalo zda to i natáčeli ze vzduchu.
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Deadeye: to by musela být hooodně povedená maketa :D
Ale letí jim to pěkně.

Tady je ještě jedno video ( jen přistání ), kvalita není sice nic moc, spíš ukazuje, že zabezpečení proti focení víceméně neexistuje...
http://player.56.com/v_57752755.swf
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Vladimír
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 486
Registrován: 9/7/2010, 10:34

Příspěvek od Vladimír »

kopapaka píše:Deadeye: to by musela být hooodně povedená maketa :D
Ale letí jim to pěkně.

Tady je ještě jedno video ( jen přistání ), kvalita není sice nic moc, spíš ukazuje, že zabezpečení proti focení víceméně neexistuje...
http://player.56.com/v_57752755.swf
Trochu lepší záběry na
http://www.novinky.cz/zahranicni/svet/2 ... i-let.html
Odpovědět

Zpět na „Čína (ČLR)“