A kruciš! Martine, toho debila jsem ze sebe udělal já!
Samozřejmě máš pravdu. Sypu si na hlavu popel, škváru a uhlí. Budiž mi omluvou, že tak jsem zavzpomínal na své mládí částečně strávené mezi vodoznakama, katexama, kondenzama, uhlím, odkalováním a pivem, až jsem to poplet.
BTW jestli je uhlí mokrý nebo ne, to je kotli celkem jedno. Spíš vadí, když se do hnědouhelnýho kotle nasype uhlí černý nebo naopak.
Pancéřový křižník Rjurik
- Destroyman
- Kapitán
- Příspěvky: 1288
- Registrován: 25/6/2008, 08:35
- Kontaktovat uživatele:
- jarl
- 3. Generálmajor
- Příspěvky: 4098
- Registrován: 19/2/2009, 15:45
- Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic
Ruské lodě z Tichomořské eskadry opravdu používaly nekvalitní korejské a čínské uhlí, na rozdíl od Japonců, kteří neváhali zakoupit vysoce kvalitní uhlí cardiffské, jež při spalování vydávalo mnohem méně kouře.Martin Hessler píše:Nějak si nedovedu představit, že by na válečnou loď (!) z konce 19. století, u který se navíc předpokládalo nasazení na Dálným Východě (a tedy občasná nutnost topit kdejakým sajrajtem včetně mokrýho uhlí neznámý kvality) instalovali tak složitej a choulostivej systém, jakej jsi popsal. Kotle, který může obyčejnej šutr každou chvíli přimět vyhasnout, by asi nebyly pro pancéřovej křižník to pravý ořechový.
Možná by stálo za úvahu, aby někdo dostatečně obeznámený nejenom s tímhle témate, ale i s celým pohonným ústrojím tehdejších lodí, o tom napsal nějaký článek, popřípadě sérii článků, jako to dělá Ikala o leteckých motorech.
Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
- Martin Hessler
- poručík
- Příspěvky: 718
- Registrován: 12/5/2009, 16:49
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
radecky:
Vodotrubní kotel (např. Belleville) funguje obráceně. Zjednodušeně řečeno, v trubkách je voda, kolem oheň. U ohňotrubého kotle (moc se nevyskytuje, ale byl tuším použit u některých starých vltavských parníků) by to mělo být naopak: v trubkách oheň (resp. žhavé plyny), kolem voda. Ale spíš než k pohonu strojů se hodí k vytápění budov s přetlakovým ústředním topením (tedy k ohřevu vody) - jeho výhodou je značná úspornost na palivo, ale neumí rychle měnit množství dodávané páry.
Vodotrubní kotel (např. Belleville) funguje obráceně. Zjednodušeně řečeno, v trubkách je voda, kolem oheň. U ohňotrubého kotle (moc se nevyskytuje, ale byl tuším použit u některých starých vltavských parníků) by to mělo být naopak: v trubkách oheň (resp. žhavé plyny), kolem voda. Ale spíš než k pohonu strojů se hodí k vytápění budov s přetlakovým ústředním topením (tedy k ohřevu vody) - jeho výhodou je značná úspornost na palivo, ale neumí rychle měnit množství dodávané páry.