Focke-Wulf Fw 190A-1
Moderátor: Hans S.
Focke-Wulf Fw 190A-1
*** Diskuse byla uzamčena. Aktualizovaná verze článku je k dispozici ZDE ***
Focke-Wulf Fw 190A-1
Motor
První Fw 190 byly poháněny motory BMW 801C se vzletovým výkonem 1193 kW(1600k). U předsériových strojů byly tyto motory vzhledem ke svému přehřívání zdrojem potíží, na jejich řešení vynaložili odborníi firem BMW a Focke-Wulf nemalé úsilí.
Výzbroj
Fw 190A-1 byl vyzbrojen čtyřmi kulomety Rheinmetall-Borsing MG 17, zabudovanými v přední horní části trupu a v kořenech polovin křídla. Všechny čtyři zbraně byly synchronizované a střílely okruhem vrtule. Ke zvýšení účinnosti palby podstatně přispěly dva kanony MG FF, jejichž zásobníky kryly na spodní straně křídla kapkovité výstupky.
Podvozek
Podvozek ostruhového typu se širokým rozchodem noh hlavního podvozku umožnil Fw 190 bezpečně vzlétat t nezpevněných a travnatých letišť. Dobré vlastnosti při pojždějí zvláště ocenili méně zkušení piloti.
Focke-Wulf Fw 190A
Focke-Wulf Fw 190A-1
Motor
První Fw 190 byly poháněny motory BMW 801C se vzletovým výkonem 1193 kW(1600k). U předsériových strojů byly tyto motory vzhledem ke svému přehřívání zdrojem potíží, na jejich řešení vynaložili odborníi firem BMW a Focke-Wulf nemalé úsilí.
Výzbroj
Fw 190A-1 byl vyzbrojen čtyřmi kulomety Rheinmetall-Borsing MG 17, zabudovanými v přední horní části trupu a v kořenech polovin křídla. Všechny čtyři zbraně byly synchronizované a střílely okruhem vrtule. Ke zvýšení účinnosti palby podstatně přispěly dva kanony MG FF, jejichž zásobníky kryly na spodní straně křídla kapkovité výstupky.
Podvozek
Podvozek ostruhového typu se širokým rozchodem noh hlavního podvozku umožnil Fw 190 bezpečně vzlétat t nezpevněných a travnatých letišť. Dobré vlastnosti při pojždějí zvláště ocenili méně zkušení piloti.
Focke-Wulf Fw 190A
"Nemůžeš-li střílet, staň se bunkrem, nemůžeš-li se hýbat, staň se zbraní, nemůžeš-li vyhrát, staň se hrdinou."
Bylo to pro zlepšení aerodynamiky, kořeny listů vrtule měly zároveň sloužit jako ventilátor. Neosvědšilo se- přehřívání motoru. To byl ostatně problémem i u A-1/2, teprve u A-3 byly zavedeny ventilační štěrbiny na bocích za výfuky, které tento problém odstranili. Někdy se zpětně dostaly i na 1/2.Bruno píše:Čo to má za vrtulový kužel tá V1?
Fw 190A-8
Rozměry: rozpětí 10,506 m; délka 8,95 m; výška (s vrtulí) 3,95 m.
Maximální rychlost se vstřikováním oxidu dusného (GM 1) byla 656 km/h ve výšce 6300 m.
Pohonná jednotka: 14-tiválcový hvězdicový vzduchem chlazený motor BMW 801D o výkonu 1250 kW (1700k); zásoba paliva: 542 l ve dvou trupových nádržích.
Hmotnost: stíhací-bombardovací verze okolo 4865 kg.
Výzbroj: na rozdíl od Fw 190A-1 má pouze dva kulomety MG 131 ráže 13 mm, dva kanóny MG 151/20E ráže 20 mm v kořenech křídla a další dva kanóny stejného typu na vnějších částech křídla.
Rozměry: rozpětí 10,506 m; délka 8,95 m; výška (s vrtulí) 3,95 m.
Maximální rychlost se vstřikováním oxidu dusného (GM 1) byla 656 km/h ve výšce 6300 m.
Pohonná jednotka: 14-tiválcový hvězdicový vzduchem chlazený motor BMW 801D o výkonu 1250 kW (1700k); zásoba paliva: 542 l ve dvou trupových nádržích.
Hmotnost: stíhací-bombardovací verze okolo 4865 kg.
Výzbroj: na rozdíl od Fw 190A-1 má pouze dva kulomety MG 131 ráže 13 mm, dva kanóny MG 151/20E ráže 20 mm v kořenech křídla a další dva kanóny stejného typu na vnějších částech křídla.
- sa58
- 1. Armádní generál
- Příspěvky: 3477
- Registrován: 4/2/2005, 12:43
- Bydliště: Zlínsko
- Kontaktovat uživatele:
motory Fw 190
Fw 190V-1 měla jestě nepodařený motor BMW 139, první 190 s motorem BMW 801C byl Fw 190V-5. Od verze A-3 motor BMW 801D-2 (1724 HP)
- sa58
- 1. Armádní generál
- Příspěvky: 3477
- Registrován: 4/2/2005, 12:43
- Bydliště: Zlínsko
- Kontaktovat uživatele:
Nebylo snad univerzálnějšího letadla WW2, i po výměně motoru za řadový Jumo se letadlo zařadilo mezi to nejlepší co za WW2 létalo.YAMATO píše:Co si o tomhle letadlu myslíte? Podle mě jeden z nejlepších stíhačů WWII a v přispůsobivosti až neuvěřitelný! Noční stíhač, bitevník (190F), dálkový stíhací bombardér (190G), nosič torpéd,...
Dotaz: Mel BMW 801 vstrikování MW50 ?
Názor na Fw-190
Bylo to hodně dobrý letadlo a možnostmi svého využití dalece převyšovalo i Bf-109.Myslím že i jako stíhač byl lepší než některé verze Bf-109,i když je pravda že ve velké výšce ztrácel ovladatelnost což se u 109ky nestávalo.Ale byly i lepší letadla cekově ve 2.sv válce (teda podle mě),např. P-51 Mustang,Spitfire,Wought Corsair aj.
ano boje se odehrávaly většinou v letové hladině, kde létaly bombardéry, tedy ve středních výškách ... a úkolem stíhaček bylo právě ničit bombardéry. Ovšem kdyby se mělo jednat o čistě boje mezi stíhačkami svoji roli by to jistě mělo - tedy ovladatelnost ve velkých výškách.
Američané stejně beztak ke konci války měli takovou převahu, že jejich stíhačky utvářely kolem bombardéru jakýsi neprostupný prstenec, další eskadra jistila bombardéry ze shora, další zespoda Takovou formaci mohla úspěšně narušit jen hustá palba z flaků ... až po rozbití by mohly na řadu přijít německé stíhačky ...
Takže pokud po větší část války neměli spojenci až takovou převahu ... tak ke konci války byla jistě individuální obratnost německých stíhaček na místě i ve vyšších hladinách, neboť se nezřídka stalo, že se Němci ani k bombardérům nedostali a začali je individuálně honit amíci už z dálky.
Situace byla asi zoufalá ... ale určité řešení zde bylo ... a to mít dva typy stíhaček ... jedny výkonné, které by měly za úkol odlákat a hrát si s ochranným kordonem doprovodu ... a méně výkonější, ale obratný typ pro střední výšky na ničení bombardérů.
Podobný scénař používali Britové při vzdušné bitvě o Británii, kdy odlákat stíhací doprovod měly za úkol Spiti, a na bombardéry útočily Hurricani ... samozřejmě, že to nebylo úplně tak přesně nalajnoválo a v řeži bitvy se to částečně promíchávalo, ale určité úspěchy tato taktika zaznamenala.
Američané stejně beztak ke konci války měli takovou převahu, že jejich stíhačky utvářely kolem bombardéru jakýsi neprostupný prstenec, další eskadra jistila bombardéry ze shora, další zespoda Takovou formaci mohla úspěšně narušit jen hustá palba z flaků ... až po rozbití by mohly na řadu přijít německé stíhačky ...
Takže pokud po větší část války neměli spojenci až takovou převahu ... tak ke konci války byla jistě individuální obratnost německých stíhaček na místě i ve vyšších hladinách, neboť se nezřídka stalo, že se Němci ani k bombardérům nedostali a začali je individuálně honit amíci už z dálky.
Situace byla asi zoufalá ... ale určité řešení zde bylo ... a to mít dva typy stíhaček ... jedny výkonné, které by měly za úkol odlákat a hrát si s ochranným kordonem doprovodu ... a méně výkonější, ale obratný typ pro střední výšky na ničení bombardérů.
Podobný scénař používali Britové při vzdušné bitvě o Británii, kdy odlákat stíhací doprovod měly za úkol Spiti, a na bombardéry útočily Hurricani ... samozřejmě, že to nebylo úplně tak přesně nalajnoválo a v řeži bitvy se to částečně promíchávalo, ale určité úspěchy tato taktika zaznamenala.
Tuto taktiku Němci postupně zavedli. Pro boj s bombardéry byly určeny FW 190 A, které byly silněji vyzbrojeny a pancéřovány, a pro boj se stíhacím doprovodem Bf 109 G/K s vyšší rychlostí, stoupavostí a obratností. Vznikly speciální protibombardérové varianty FW 190 A. Varianta A-8/R7 měla zesílené pancéřování kabiny. A-8/R8 Sturmbock vycházely z R7, měly však ještě více pancířů (180 kg!), včetně ochrany kanonů a munice, ve vnějších částech křídla měl místo MG 151/20 kanony MK 108.
Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Ano tato taktika byla podle mě úspěšná dalo by se říci i hodně,ovšem do té doby než se stejně do těch bojů mezi stíhačkami nezapojily i tyto letouny určené pro ničení bombardérů např,když útočili na bombardéry z vrchu v prudce klesajícím letu aby prolétli velkou rychlostí formace bombardérů a dole se opět sformovali...také je pravda že po dosažení vzdušné převahy už potom s bombardéry zůstaval pohromadě třeba i jen jeden nebo více flightů letadel určených pro jejich stálou ochranu.
- sa58
- 1. Armádní generál
- Příspěvky: 3477
- Registrován: 4/2/2005, 12:43
- Bydliště: Zlínsko
- Kontaktovat uživatele:
A-8/R8 Sturmbock měl ještě 30mm neprůstřelné skla na bocích krytu kabiny.YAMATO píše:Tuto taktiku Němci postupně zavedli. Pro boj s bombardéry byly určeny FW 190 A, které byly silněji vyzbrojeny a pancéřovány, a pro boj se stíhacím doprovodem Bf 109 G/K s vyšší rychlostí, stoupavostí a obratností. Vznikly speciální protibombardérové varianty FW 190 A. Varianta A-8/R7 měla zesílené pancéřování kabiny. A-8/R8 Sturmbock vycházely z R7, měly však ještě více pancířů (180 kg!), včetně ochrany kanonů a munice, ve vnějších částech křídla měl místo MG 151/20 kanony MK 108.
MK 108 byl svělá zbraň protu bombardérům - hmotnost střely až 370g, kadence 600 r/min. MG 151 měl hmotnost střely 117 g, kadence 700-800 r/min.