Hektor píše:Na Potez 63x som myslel ako ja ako prieskum, pozorovanie, ľahký bombardér.
Knižku Slovenské letectvo mám a viem o ponuke D.501 aj o He-51 a školení na Ár-65.
Rumunsko dostalo len od Francúzov objednané P.633 a potom až oveľa neskôr už len na výcvik 631 rovnako ako Maďarsko.
(...)
@Hektor
Moc netuším jak souvisí kořistní letadla nepoužívaná v LW s He-51. Píšu s ohledem na téma vlákna.... = ve specializovaném vlákně o výzbroji Slovenského letectva, samozřejmě chápu smysluplnost diskuze jestli He-51 ano/ne. Nechám na moderátorovi, jestli připustí diskuzi o případných He-51 pro slovenské letectvo v tomto vlákně.
Nepokládám za reálné dodávky Potez 630 ... byl perspektivní např. i z hlediska poražené Vichy ... Ve svém názoru vycházím z faktu, že po zahájení dokončování/montáže letadel na vichystickém území (v 1941 v návaznosti na Pařížské protokoly) tak z vícemotorových bojových letadel se povolení týkalo Leo 451 a Potezů řady 630 (Potezy měly být dodány do Německa, nevím jestli přímo pro službu v LW či nějakých jiných uživatelů letadel v Třetí říši ... anebo jestli dodávka měla být na přeprodej, podobně jako Caudrony řady 440). Zatímco Leo 451 mělo být určeno vichystickému letectvu. Bavíme se o období Vichy v 1941/42, nikoliv o období po německé okupaci Vichy.
Tj. proto jsem pokládál za
reálnější možnost dodávek pro slovenské letectvo kořistních Bre 693 než kořistních Potez 63
Zdroj: Kapitola 10, zejm. str. 250 v German Aircraft industry and production 1933-1945 od F.A. Vajda, P. Dancey, vydáno 1998
Hektor píše:(...)Proste Nemci to ponukali neskoro. Pritom na jeseň 1940 mohli mat spočítané koľko čoho majú a posúvať to spojencom proti ZSSR.
Zkusme si to rozebrat, protože v něčem souhlasím a v něčem ne.
a) Bavíme-li se o dodávkách kořistních letadel polospojenci do Španělska na podzim 1940, tak souhlas, že Třetí říše poněkud zaspala.
b) Myslím, že dodávky na podzim 1940 kořistních letadel do fašistické Itálie by způsobilo problém vichystickým kolaborantům (=netvrdím, že by dodávky mohli zablokovat; tvrdím, že by mohly způsobit oslabení jednoty jednotlivých vichystických frakcích zejména v mimoevropských/severoafrických částech francouzského Impéria/Dominia). Naproti tomu na jaře/létě/podzimu 1941 by patrně už bylo jedno jestli Třetí říše dodává kořistní francouzská letadla do Itálie.
c) Ohledně dodávek francouzských kořistních letadel do Finska na podzim 1940, tak doporučuji si pročíst vztahy Třetí říše (a Itálie) s Sovětským svazem. Např. víme, že na podzim/zimě 1940/41 spolu intezivně vyjednávali o možném plném spojenectví (včetně vojenské účasti SSSR proti cílům útoku Třetí říše) Sovětského svazu a Třetí říše... Tj. tohle komplikovalo množství dodávek kořistních francouzských letadel do Finska. Plus tlak Třetí říše (patrně ve spolupráci se SSSR) na rozbití chystané obranné aliance Švédsko-Finsko v období zimy 1940.
d) Ohledně dodávek kořistních francouzských letadel do Švýcarska na podzim/zimě 1940 ... to by mi připadalo logické, ovšem nevím jestli se něco skutečně odehrálo.
e) Ohledně dodávek kořistních francouzských letadel do Rumunska/Maďarska popř. do Jugoslávie na podzim/zimě 1940 (plus případných dodávek moderních kořistních letadel do Bulharska), tak bych se odkázal na svůj včerejší komentář (myslím ten komentář mj. obsahující odkaz na první dohodu z Bledu v 1938). Zčásti se v tomto skrývá i odpověď na postoj Třetí na případné dodávky moderních (kořistních) letadel pro letectvo Slovenského štátu na podzim/zimě 1940.
f)Nicméně po pročtení 1. dílu Slovenské letectvo (detaily o knize viz včerejší komentář obsahující identifikaci 2. dílu) s
i dovolím nesouhlasit, že by dávalo smysl dodávat kořistní letadla z dobytých území v období podzimu/zimy 1940. Nejenže patrně byla dosti slabá vůle Třetí říše dodávat na Slovensko (zejm. kvůli vyvažování a "zklidňování" v situace Madarském království). Ale taky chyběly podmínky na využití případných masivních dodávek kořistních letadel ze zemí o kterých jsi ty @Hektor položil svůj dotaz (tj. neptal jsi se na kořistní letadla po obsazení Protektorát a po dobytí Polska). Chyběli piloti/letci, chyběli mechanici, chyběli servisáci, a vůbec - bylo třeba stabilizovat situaci ve vedení ozbrojených složek/civilního vedení Slovenského štátu. Plus faktor, že chyběla objektivní potřeba dodávek moderních vojenských (kořistních či německých) letadel (nastala na přelomu 1941/42). A chybělo opravárenské zázemí (viz důvody stěhování opravárenského centra z Nitry a prodleva než došlo k obnovení činnosti opravárenského centra po přestěhování).... a tohoto stavu si bylo vědomo slovenské MNO, když v diskutovaném období usilovalo zejména o dodávky cvičných letadel (plus cca dva tucty Š-328 a polovinu B-534) zdroj kapitola "Čas budovania" v prvním díle "Slovenské letectvo" z odkazované trilogie
Tj. já mluvil o období 1941/42 když jsem včera nahodil hypotézu o dodávce kořistních Bre 693 pro slovenské letectvo = jako o potencionálně schůdné cestě jak se dostat k moderním letadům v situaci, kdy Třetí říše se nechovala ke Slovenskému štátu jako ke spojenci, nýbrž jako ke sui generis sluhovi... samozřejmě že trochu přeháním, ale fakt nevidím rovnoprávný vztah vůči Slovenskému štátu "pro kterého není místo u stolu"... vycházím z popisu uvedeném např. ve výši odkazované trilogii Slovenské letectvo ve srovnání se situací maďarského letectva viz např. Ju-87A a -87B nebo He-111P zařazené do služby cca v 1941, sice v menším množství, ale ten rozdíl v přístupu Třetí říše je markantní (viz str. 58 a následující v "Hungarian Eagles 1920-1945" od G. Sárhidai a dalších, vydáno 1996)
@Skeptik
Nevím jestli všechny Bre-693 z výzbroje francouzského letectva uletěly v 06/1940 do severní Afriky. Teoreticky by jim na to dolet asi stačil.
Nicméně v různých zdrojích se objevují informace o tom, že nacisté v létě 1940 ukořistili několik desítek letadel řady 690 (a občas se uvádí, že konkrétně ukořistěnými byly Bre 693)... viz např. str. 40 ve druhém dílu "Pictorial story of the French Air force", kde se uvádí 43 kořistních Bre 693 (a v téže tabulce je i Bre 691, M.S. 406 atd. ovšem v uvedené tabulce chybí kořistní Arsenal VG-33, tak nevím jestli má jít o kompletní výčet nebo pouze o příklady kořisti). Uvedený zdroj v uvedené pasáži výslovně specifikuje že šlo o letadla v okupované části Francie v 1940 (tj. nikoliv v evropské či neevropské části Vichy/Impéria/Dominia)
Je rovněž možné, že kořistními Bre 693 se myslely jak letuschopné, tak sabotované/polo-poškozené letadla. Rovněž je možné že se tím myslí téměř dokončené letadla, které Třetí říše získala obsazením továren. Ať už se kořistními Bre 693 myslí cokoliv, tak pokud by zprovoznění záviselo na motorech (tj. problém který trápil původní Bre 691), tak motory GR 14M byly v LW zavedeny jako standartní (viz Hs-129, Go-244) a alternativním zdrojem motorů GR 14M by snad mohla být licenční verze produkovaná v pražském Walteru.
Pokud jde o používání kořistních Bre 693 v leteckých školách LW (či v pomocných útvarech LW), tak jsem na zmínku o Bre 693
nenarazil ani v jedné z knížek:
Můj názor na jednu z knížek je v tomto vlákně, na této straně v komentu z 28.1.
R.I.P.