Minenräumboote (R-Boote), 1929-1945. Část 3.

Lodě Bismarck, Tirpitz a další, ponorky, ponorkové základny.

Moderátoři: Zemakt, jarl

Odpovědět
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Minenräumboote (R-Boote), 1929-1945. Část 3.

Příspěvek od Zemakt »

Obrázek
Minenräumboote (R-Boote), 1929-1945.
Část 3.

V dubnu, respektive červenci 1940 začaly do inventáře námořnictva třetí říše proudit první jednotky nových typů Räumbootů, přičemž do srpna 1943, kdy výroba plynule přešla na jejich následovníky, převzala Kriegsmarine celkem 88 člunů typu R41 a 67 typu R151. Jak je z výše uvedených počtů patrné, právě na těchto dvou řadách motorových minolovek spočinula hlavní tíha nemalého množství činností, ke kterým byly tyto čluny v rámci svých Räumsbootsflottillen v první polovině druhého světového konfliktu předurčeny. A zároveň, produkce tak konečně získala parametry válečné potřeby, fakticky spíše spotřeby.

V souladu s již v minulé části zmíněném modelu výroby, byla série R41 (R41 – R129) vybavena Voith-Schneiderovým systémem pohonu, zatímco sérii R151 (R151 – R217) poháněly standardní lodní šrouby. Diferenciace druhu pohonů pak jednotlivým člunům v mateřských flotilách konkretizovala spektrum bojových úloh, kdy čluny s Voith-Schneiderovým pohonem byly vhodné k lovení min a protiponorkové službě, zatímco jejich souputníci, díky „standardním“ šroubům rychlejší, a s větší doplavbou, byly zas vhodné pro minonosné, doprovodné a pátrací operace. Nicméně pohled do očí reality námořní války dával této teorii kolikrát vale a do akcí bylo vysíláno vše co bylo zrovna k dispozici 1, 2).

1) Minenräumboote R41: délka 37,8 m (38,6 m R102 – R129), šířka 5,82 m, ponor 1,51 m, výtlak plný 135 t, pohon 2 x diesel MWM (R41 – R48), respektive MAN (R49 – R129) o celkovém výkonu 1 800 koní doplněný menším pomocným čtyřválcem (Deutz, MWM) o 70- 75k, palivo 11,1 t, max. rychlost 20 uzlů, dosah 900 n.m./15 uzlů, výzbroj 2 x kanón Rheimetall 2 cm/65 C/30 (R41 – R 107, R109 – R111), respektive 1 x kanón Rheinmetall 3,7 cm/80 SK C/30, později Rheinmetal 3,7 cm/69 Flak M/42 a 3 x Rheinmetal 2 cm/65 C/38 (R108, R112 – R129), minolovné zařízení, hydrofon, skluz hlubinných bomb, posádka 30-38.

2) Minenräumboote R151: délka 35,4 m (36,2 m R194 – R217), šířka 5,55 m, ponor 1,50 m, výtlak plný 126 t (128 t u R194 – R214) , pohon 2 x diesel MWM o celkovém výkonu 1 800 koní doplněný menším pomocným čtyřválcem (Deutz, MWM) o 70- 75k, palivo 10 t, max. rychlost 23 uzlů, dosah 1 100 n.m./15 uzlů, výzbroj 2 x kanón Rheimetall 2 cm/65 C/38, 10 min, minolovné zařízení, posádka 29-31.


Oproti „er-sedmnáctkám“, rozměrově zas o trochu větší, přibraly popisované čluny opět několik tun výtlaku k dobru, což se na první pohled promítlo do schopnosti nést více výzbroje a výstroje, vč. početnější posádky. Zatímco první Räumbooty R41/R151 vstupovaly do války s obvyklou výzbrojí dvou 2 cm kanónů a páru kulometů, zhruba od druhé poloviny války byly přeživší jednotky na svou palubu schopny vměstnat ještě o jeden 2 cm a jeden 3,7 cm kanón navíc. V ojedinělých případech byl dokonce sedmatřiceticemilimetrový kanón doplněn dvěma „dvacítkovými dvojčaty“ (2 cm/65 Flakzwilling 38). Pozdější produkce nesla toto výzbrojní schéma rovnou z výroby. Mezi relativně rozšířenou zbraň patřil již dříve zmíněný jednohlavňový protiletadlový raketomet 8,6 cm R Ag M42/43. Přestože jakékoliv záznamy přiznávající této zbrani byť jediný sestřel nepřátelského letounu zdatně absentují, ostatně situace ne nepodobná britské vícehlavňové obdobě UP AA Rocket Mark I., lze za instalací tohoto raketometu pravděpodobně spatřit zejména jeho schopnost střelby zadýmovacími raketami. Samozřejmě, že u minolovných člunů nesmělo chybět tralovací a MES zařízení, Mineneigenschutz. U lodí určených k doprovodné a protiponorkové činnosti pak hydrofony a skluzy hlubinných pum.

S ohledem na výše uvedené je až s podivem, že ve výtlaku těchto člunů se ještě našla jistá rezerva, umožňující částečně ochránit nejcitlivější místa pancéřováním. Velitelský můstek, kormidelna, ale i větší hlavňové zbraně v podobě štítu tak chránily pancéřové pláty o síle 10 až 12 mm.

Obrázek Obrázek
8,6 cm R Ag M42/43.

Kromě dvojice již dobře známých loděnic Schlichting-Werft Gmbh (R41 - 43) a Abeking & Rasmussen AG (R44 - 129), se na scéně v souvislosti s výrobou kompletní série člunů R151 objevuje dosud nezmíněná loděnice, Burmester Burg-Lesum 3).

3) „Burmester Werf“ založena Ernstem Burmesterem v roce 1920 v Brémách – Burgu. V průběhu dvacátých let, tehdy již Yacht – und Bootswerft Burmester Gmb, díky výrobě jachet, ostatně jak je patrné z jejího názvu, značně expandovala. Světová krize znamenala pro firmu očistec, nicméně nástup nacistů k moci předznamenal produkční jistotu. V roce 1941 Burmester otevřel ve Svinoústí dvě pobočky, přičemž Yacht-und Bootswerft Burmester Räumbootswerft se specializovala na výrobu Räumbootů a Erns Burmester Schiffswerft KG na výrobu kutrů KFK. Nemalé množství dělníků obou poboček se pak rekrutovalo z nuceně nasazených Poláků, Francouzů a Nizozemců.

Vzhledem k početnosti obou typů nepřekvapuje, že tyto byly až na výjimky zastoupeny ve valné většině všech devatenácti do druhoválečného dění vstoupivších Räumbootsflottillen 4):

1. Räumbootsflottille – aktivována na Baltském moři na podzim 1937, dále Balt 1939, Balt/Severní moře 1939-40, Severní moře/La Manche 1940-41, Balt/Finský záliv 1942-44. Rozpuštěna na konci roku 1947.
2. Räumbootsflottille – aktivována na podzim 1938 v Severním moři, dále Severní moře/La Manche – Dunkirk 1940-44. Rozpuštěna v srpnu 1944.
3. Räumbootsflottille – aktivována na jaře 1939 v Pilavě na Baltu, dále Balt – Gdaňská zátoka 1939, Severní moře 1939-40, Severní moře/La Manche 1940-41. Černé moře 1941-44. Rozpuštěna ve Varně 1944. Opětovně sestavena v Brémách 1945. Rozpuštěna Flensburg – Solitüde 1945.
4. Räumbootsflottille – aktivována na jaře 1939 v Pilavě na Baltu, dále Balt – Gdaňská zátoka 1939, Severní moře 1939-40, Severní moře/La Manche 1940-41. Černé moře 1941-44. Rozpuštěna ve Varně 1944. Opětovně sestavena v Brémách 1945. Rozpuštěna Flensburg – Solitüde 1945.
5. Räumbootsflottille – aktivována v srpnu 1939 v Baltském moři, kde působila až do roku 1940. Dále Severní moře a polární oblasti norského pobřeží 1940-45 s krátkou epizodou ve Finském zálivu 1941. Rozpuštěna koncem roku 1945.
6. Räumbootsflottille – aktivována v červnu 1941 v Severním moři. Od srpna 1941 předisponována do Středomoří – Tobruk, Tunis, Palermo, Nettuno, Janov, Rijeka, Pola. Rozpuštěna duben 1945.
7. Räumbootsflottille – aktivována v říjnu 1940 v Holandsku přejmenováním 11. Räumbootsflottille, vybavené do té doby osmi kořistními rybářskými kutry. Po přezbrojení na moderní R-Booty se jejím jediným operačním prostorem staly polární oblasti norského pobřeží (Kirkenes, Petsamo, Hammerfest). Rozpuštěna tamtéž 1945.
8. Räumbootsflottille – aktivována v lednu 1942. Operační působnost La Manche 1942-44. Po vylodění spojenců v Normandii Severní moře (Dánsko) 1944-45. Rozpuštěna 1947.
9. Räumbootsflottille – aktivována na přelomu května a června 1942. Operační působnost La Mance/Severní moře (Holandsko, Belgie) 1942-45. Po kapitulaci implementována do struktury German Minesweeping Administration.
10. Räumbootsflottille – aktivována na přelomu února a března 1942 v Cuxhavenu, dále La Manche 1942-44. V průběhu spojenecké invaze v Normandii zničena a již neobnovena.
11. Räumbootsflottille (č.2) – obnovena v Holandsku, září 1942. Dále, Balt 1943, v létě téhož roku za využití evropského říčního a kanálového systému vodních cest přesunuta do Středomoří, konkrétně na západní pobřeží Itálie, a do oblasti Korsiky a Sardinie. V září 1944 rozpuštěna.
12. Räumbootsflottille – aktivována v květnu 1942 v Brugách. Dále La Manche – Boulogne 1942-43. Ještě na jaře 1943 následoval přesun do Středomoří, konkrétně do Marseille. V letech 1943-45 flotila operovala na Jadranu, Jónském (Korfu) a Egejském moři. V únoru 1945 rozpuštěna.
13. Räumbootsflottille – aktivována v listopadu 1943. Operační působnost Severní moře, německé pobřeží 1943-45. Po kapitulaci implementována do struktury German Minesweeping Administration. V roce 1957 převedena pod nově utvářené Bundesmarine.
14. Räumbootsflottille – aktivována v prosinci 1943. Operační působnost La Manche 1943-44, Severní moře (německé pobřeží)1944-45, Balt (dánské pobřeží) 1945. Rozpuštěna na jaře 1946.
17. Räumbootsflottille – aktivována v červenci 1944 jako Räumbootsflottille z.b. V. s původně výcvikovými a školními čluny. Dále Balt 1944-45. Rozpuštěna koncem roku 1947.

4) Zmíněné výjimky byly reprezentovány 15., 16. a 21. Räumbootsflottille, jejichž výzbroj tvořily čluny vyšších typů (R218, R301 a R401). Výzbroj flotily s nejvyšším pořadovým číslem, třicet, byla pak tvořena převážně kořistními čluny holandského původu. Zcela zvláštní postavení mezi zmíněnými flotilami měla 25. Raumbootsflottille. „Pětadvácátá“ totiž vznikla až po kapitulaci Německa v létě 1945, přičemž její výzbroj pocházela z porůznu posbíraných čluny v Dánsku dislokovaných flotil a účelem jejího vzniku byla služba ve prospěch German Minesweeping Administration. S počátkem roku 1946 rozpuštěna.

Obrázek
Typ R41 v poválečné službě u námořnitva SSSR.

Ať už z jakýchkoliv příčin, z celkového počtu osmaosmdesáti vyrobených člunů typu R41, bylo ve víru války ztraceno 50 jednotek. Přeživší čluny si pak mezi sebou rozdělili vítězící spojenci. Část člunů se svými posádkami nadále pokračovala ve své původní činnosti v rámci German Minesweeping Administration, část byla prodána, ovšem nemalé množství ex-Räumbootů čekala ještě dlouhá služba v řadách Sovětského námořnictva, ale po roce 1957 i ve službách obnoveného německého Bundesmarine. Poslední čluny byly vyřazeny na počátku sedmdesátých let. Obdobně tragická válečná bilance panovala taktéž u typu R151. Ze sedmašedesáti jich nepřežilo čtyřicet osm. Naopak rovných šestnáct svoji poválečnou kariéru prožilo ve službách Dánského královského námořnictva, které je v případě několika „mohykánů“ provozovalo až do roku 1961.

Zdroje:
Ivan Hrbek a Jaroslav Hrbek, Loďstva států účastnících se druhé světové války
Gordon Williamson, Kriegsmarine Coastal Force
http://www.palba.cz
http://www.valka.cz
http://www.fronta.cz
http://www.navypedia.org
http://www.german-navy.de
https://www.mwm.net
https://www.de.wikipedia.org
http://www.naviearmatori.net
http://www.forums.airbase.ru
http://www.navweaps.com
https://www.yachtsportmuseum.de
http://www.uboatarchive.net
https://www.kbismarck.com
https://www.wlb-stuttgart.de
https://upload.wikimedia.org
https://fr.wikipedia.org
https://www.artstation.com
http://www.lexikon-der-wehrmacht.de
https://www.worthpoint.com
https://alchetron.com
http://www.deutschekriegsmarine.de
http://www.youtube.com
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Re: Minenräumboote (R-Boote), 1929-1945. Část 3.

Příspěvek od michan »

Hodně dobrá série.
Zvláště mě zaujala německá preciznost výroby, když píšeš, že vydržely až do sedmdesátek.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Minenräumboote (R-Boote), 1929-1945. Část 3.

Příspěvek od Zemakt »

Lodě byly navrženy tak, aby na moři zvládaly působit do stupně 6 Beaufortovi stupnice. Nicméně, ke skládané dřevěné obšívce a síle pancéřování trpěli němečtí námořníci skepsí. Faktem však je, že přestože se jednalo o válečnou výrobu, lodě prokázaly velmi solidní životnost. Snad nejdelší působení jsem zaznamenal pod kyperskou vlajkou.

Těžko říci jestli se jednalo o vyřazené ex-dánské, či je koupili od Britů (kouknu ještě doma), každopádně Kypr se nějakým způsobem dostal ke dvěma člunům typu R151 (Arion, Phaethon) a jednomu R218 (Dedalos). První dvojice se ve dnech 6. až 8. srpna 1964 účastnila bitvy u Kokkiny, kde ze svých dvacítek a čtyřícítek podporovala postup Kyperské národní gardy. Osmého byly čluny napadeny tureckými F-100, přičemž byl Phaeton zasažen neřízenou 75 mm raketou. Před opuštěním lodě ji posádka navedla na mělčinu. Arion byl rovněž poškozen, nicméně jeden Super Sabre šel také dolů. Pilot se katapultoval a následně byl ubit vesničany.
Obrázek
Arion byl opraven a ve stavu námořnictva figuroval až do turecké invaze v roce 1974, kdy byl potopen vlastní posádkou. Slušná výdrž.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Krojc
četař
četař
Příspěvky: 72
Registrován: 14/10/2013, 21:23

Re: Minenräumboote (R-Boote), 1929-1945. Část 3.

Příspěvek od Krojc »

sedmatřiceticentimetrový kanón doplněn dvěma „dvacítkovými dvojčaty“

V tomto případě se jedná o drobný překlep. Minolovné plavidlo nesoucí 37 cm lodní kanon samozřejmě neexistuje.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Minenräumboote (R-Boote), 1929-1945. Část 3.

Příspěvek od Zemakt »

:D pardon. Večer napravím.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
mrfelix
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 220
Registrován: 30/10/2012, 08:43

Re: Minenräumboote (R-Boote), 1929-1945. Část 3.

Příspěvek od mrfelix »

Zemankt: Tahle epizodka R-Boote versus Super Sabre zní neuvěřitelně poutavě? Nevěděl bys, kde by toto téma bojů na Kypru bylo zpracované?
Obrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Minenräumboote (R-Boote), 1929-1945. Část 3.

Příspěvek od Zemakt »

Dopátral jsem se k tomu na jednom ruském fóru, když jsem hledal nějaké fotky do článku. No a pak jsem jenom gůglil na wiki. Zadej si heslo Battle_of_Tillyria a pak třeba Cyprus Navy.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Minenräumboote (R-Boote), 1929-1945. Část 3.

Příspěvek od Zemakt »

Těžko říci jestli se jednalo o vyřazené ex-dánské, či je koupili od Britů (kouknu ještě doma), každopádně Kypr se nějakým způsobem dostal ke dvěma člunům typu R151 (Arion, Phaethon) a jednomu R218 (Dedalos).
Arion, respektive Orion byl původní R 154. Po válce jej převzalo Dánsko. Zde sloužil jako MR-154, později Asnaes. Identicky Phaeton byl původně R 155, poté dánský MR-155, Bognaes. Dvěstěosmnáctka Dedalos vstupoval do služby v Kriegsmarine jako R 236. Dále jako MR-236, a pak Trellenaes. Po vyřazení R-Bootů z dánského námořnictva zmíněnou trojici zakoupil jistý Nomikos z Pirea, který je přeprodal kyperskému milionáři Leventisemu, jenž se podílel na vytvoření kyperské flotily. Osud Phaetonu byl již zmíněn, Orion později vyfasoval radar ale rokem 74 také končí na dně. Jediná dvěstěosmnátctka na Kypru zřejmě doplatila na výkonější motory, ale také zřejmě drobet choulostivějsí. Ono sedm set koní navíc není jen tak zadarmo. Zkrátka pro potíže s provozuschopností obou motorů spíše sloužila jako zdroj náhradních dílů. Více méně pro roce 74 veškeré informace o těchto člunech končí.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Odpovědět

Zpět na „Kriegsmarine“