Státní podnik VOP CZ
Státní podnik VOP CZ
"Spolupráce s BAE Systems je skvělou příležitostí pracovat po boku jedné z největších společností světového obranného průmyslu" ředitel VOP Marek Špok
Státní podnik VOP CZ založilo ministerstvo obrany s cílem zabezpečit potřeby Armády České republiky. Jeho historie se datuje od roku 1946, kdy byl založen pod názvem Vojenský opravárenský podnik 025. Sídlí v Šenově u Nového Jičína, vyvíjí, vyrábí, opravuje a modernizuje pozemní techniku. VOP CZ již vyrobil, opravil nebo modernizoval více než 20 000 kusů vojenské techniky. Po roce 1989 došlo k útlumu zakázek od armády a podnik se přeorientoval na civilní sektor. Součástí strategie nynějšího managementu je snaha o návrat k původnímu hlavnímu poslání, tedy k servisu a produktům ve vojenské výrobě. VOP CZ má přes 870 zaměstnanců a v roce 2016 vytvořil tržby přesahující 1,3 miliardy korun, což byl oproti roku 2015 více než třicetiprocentní nárůst. Obrat ve směřování podniku je logický. Koncept výstavby AČR počítá s tím, že bude potřebovat do roku 2025 asi 460 miliard korun. Některé výrazné projekty ale budou pravděpodobně spláceny i v dalších letech. Největší plánovanou investicí je nákup až 210 nových obrněných vozidel pěchoty, které nahradí zastaralá vozidla typu BVP-1/2. S jejich pořízením počítá Koncepce výstavby armády, kterou vláda schválila před Vánocemi 2014 a celková suma by mohla být vyšší než 50 miliard Kč. Vozidla budou určená pro sedmou obrněnou brigádu. Na této zakázce se hodlá podílet i státní podnik VOP CZ.
Spolupráce s BAE Systems
V polovině roku 2016, konkrétně 12.října na Švédsko-českém dnu obranného průmyslu ve Stockholmu, byla mezi VOP CZ (a Meoptou) a britskou zbrojovkou BAE Systems plc, dohodnuta intenzivnější spolupráce. Zde je důležité zmínit že součástí společnosti BAE jsou právě i švédské společnosti Land Systems Hägglunds AB a BAE Systems Bofors AB, tedy výrobce vozidel CV90. Obě firmy budou spolupracovat na přípravě nabídky dodání vlastních vozidel CV90 a mělo by být představeno zástupcům armády v roce 2017. Začátkem roku 2018 byl představen projekt CV90 Mk.IV, který bude nově nabízen zahraničním zákazníkům a cílí aktuálně na armádu České republiky. Podle výrobce je nová generace CV90 poháněna motorem Scania o výkonu 1000 koní a maximální hmotnost vozidla byla zvýšena na 37 tun - o dvě tuny více než verze Mk.III. Kromě toho má vozidlo získat nový systém sdílení informací, vyvinutý společností BAE pro zlepšení situačního povědomí a pomoci osádce s plněním úkolů. Vozidlo bude jako prvním nabízeno právě České republice.
Různé verze vozidla CV90 aktivně slouží v sedmi zemích světa v celkovém počtu 1 200 kusů. Spolupráce mezi BAE a VOP si klade za cíl vytvořit nová pracovní místa a podpořit přenos technologií. Podobný model průmyslové spolupráce BAE Systems nyní funguje v Norsku, Švýcarsku, Nizozemsku a Dánsku. Součástí programu je i podpora prodeje na nových trzích a pomoc malým a středním podnikům. BAE Systems chce rozvíjet úzkou spolupráci s VOP CZ a Meoptou, a vytvořit tak silný vztah s českým průmyslem. Podle BAE by spojení mohlo české armádě mnoho let dodávat technickou podporu a čeští vojáci by první vozidla mohli získat již v roce 2019. Je ale chválihodné, že spolupráce se neomezuje pouze na propagaci vozidel CV90, ale dále se rozvíjí. V únoru 2017 byly podepsané smlouvy, podle niž má státní podnik vyrábět součástky pro terénní vozy, které má BAE dodat rakouské armádě. Jedná se celkem o 32 kusů pásových obrněných kloubových vozidel typu BvS10. Dodávky mají proběhnout v období od druhé poloviny roku 2017 do konce roku 2019. VOP CZ bude na zakázce přímo spolupracovat se švédskou dceřinou společností zbrojovky BAE Systems Hägglunds. Ředitel pro podnikatelský rozvoj BAE Systems Peter Nygren, komentoval událost: "Je to skvělá příležitost pro navázání vztahů mezi oběma firmami ještě předtím, než zahájíme mnohem intenzivnější spolupráci při nahrazování BVP-2". Firmy hodnotu zakázky neuvedly.
Společnost BAE Systems navázala spolupráci a uzavřela dohodu s českým podnikem AM-CME, mezinárodním dodavatelem vysoce kvalitních ocelových součástí. Plzeňská AM-CME bude prostřednictvím své dceřiné společnosti Strojírny Soběslav s.r.o. dodávat mechanické komponenty pro švédské minomety Mjölner a v případě vítězství CV90 v tendru pro AČR, bude se společnost podílet na výrobě vozidel CV90.
BAE Systems je jedním z předních světových dodavatelů inovativních a na moderních technologiích založených řešení pro obranný, letecký a bezpečnostní průmysl. Ve 40 zemích světa zaměstnává přibližně 83 400 odborných pracovníků. Ve spolupráci se zákazníky a lokálními partnery společnost BAE Systems vyvíjí, konstruuje, vyrábí a zajišťuje podporu pro produkty a systémy, které zvyšují obranyschopnost a národní bezpečnost, chrání obyvatelstvo a důležité informace a infrastrukturu. Společnost české armádě mimo jiné pronajímá stíhačky Jas 39 Gripen. Státní podnik VOP CZ se ale neomezuje pouze na spolupráci se společností BAE.
Spolupráce s Rheinmetallem a PSM
Co se týče Německé strany, tak v polovině března 2017 se uskutečnilo první setkání zástupců českého a německého obranného průmyslu. Do Prahy dorazili představitelé třinácti německých firem včetně podniku Rheinmetall Landsysteme, který by českému vojsku rád prodal desítky obrněných pásových transportérů Puma. Aby nedošlo k nesrovnalostem, tak SPz Lynx nabízí společnost Rheinmetall Landsysteme GmbH, SPz Puma ale nabízí společnost PSM - Projekt System Management GmbH. Ta vznikla jako společný projekt Krauss-Maffei Wegmann a Rheinmetall Landsysteme. Podle prezidenta Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu ČR, Jiřího Hynka, je zde velký potenciál a na obou stranách je zájem o spolupráci. Jenže rozjezd bližší spolupráce bude trvat velmi dlouho, v oblasti licencí na vojenský materiál panuje v Německu velmi restriktivní politika. Zpět ale k Rheinmetallu. Obecně vzato, aby mohli výrobci na úspěch svých produktů v české zakázce pomýšlet, musí se domluvit na spolupráci se státním podnikem VOP CZ v Šenově u Nového Jičína. Zde jsou vazby pomalu navazovány a VOP CZ se již snaží spolupracovat se společností Rheinmetall (a dalšími), již zde existuje i určitý smluvní vztah. Před podpisem je i smlouva s PSM - (Projekt System Management).
Spolupráce s NIMR Automotive
Dalším významným společníkem je NIMR Automotive, součást Emirates Defence Industries Company, sídlící ve Spojených arabských emirátech. Spolupráce se datuje již před rokem 2015, kdy tuzemská společnost dodávala pancéřové kabiny pro vozidla Ajban. Díky tomuto úspěšnému projektu, byla spolupráce rozšířena i na obchodní zastoupení především pro země Visegrádské čtyřky. Dohodu o strategické spolupráci při zavedení na trh, výrobě a poprodejní podpoře kompletní řady obrněných vozidel NIMR do zemí V4, byla oficiálně podepsána na únorovém mezinárodním veletrhu bezpečnostní a obranné techniky IDEX ve Spojených arabských emirátech. Společnost NIMR předpokládá, že spolupráce s VOP CZ jí pomůže získat evropské zákazníky a přizpůsobit její vozidla chladnějšímu evropskému počasí. NIMR se zajímá o vstup na evropské trhy v době, kdy evropští členové Severoatlantické aliance (NATO) posilují výdaje na obranu. Firma zde ale bude muset soupeřit s řadou konkurentů, jako jsou General Dynamics, Nexter či Patria. Ambice rozhodně nejsou malé. V příštích třech až pěti letech by měl NIMR a VOP CZ vyrobit více než 1000 vozidel. Vozy budou mít dohromady hodnotu převyšující 500 milionů amerických dolarů, tedy více než 12,7 miliard Kč. První výsledky této spolupráce následovaly velice záhy, jelikož již na konci února 2017 proběhly dvoudenní vojskové zkoušky ve vojenském újezdu Březina u Vyškova. Armáda zde hledala vozidlo, které v příštích letech nahradí vozidla UAZ, Land Rover a Land Rover Kajman. Společnosti VOP CZ a NIMR zde představily vozidlo AJBAN 440A 4x4. S ním se uchází o případný tendr na nákup nových lehkých obrněných vozidel, o hmotnosti mezi 7-9 t. V této kategorii AČR provozuje 230 vozidel. Z toho 115 kusů jsou Iveco LMV ale najdeme zde i zastaralé průzkumné transportéry BRDM-2. Rozhodně se tedy jedná o zajímavou zakázku. Pokud se dobře podíváme na nabídku vozidel společnosti NIMR, nalezneme zde vozidlo NIMR N35 (4x4 nebo 6x6). Zde opět narazíme na vazbu na společnost BAE, jelikož se jedná o licenční vozidlo RG35 od Jihoafrické společnosti Denel Vehicle Systems (DVS), která je součástí BAE Systems. Výrobní práva byla zakoupena v roce 2015 za 63 000 000 USD. Spolupráce je ale plánována i s tuzemskými zbrojařskými podniky.
Spolupráce s tuzemskými podniky
Ministerstvo obrany má v plánu nakoupit jak 17 nových houfnic ráže NATO 155 mm, tak i modernizovat 33 houfnic Dana ráže 152 mm, která měla být původně sešrotována. Projekt má vyjít na více než 6 miliard Kč, přičemž na nová děla bude vyčleněno dvě a půl miliardy, na modernizaci 1,1 miliardy a zbytek pak na systémy řízení palby a na munici. Jak nové, tak modernizované kanony by byly umístěny na podvozcích Tatra, díky čemuž by mělo dojít k jisté unifikaci součástek. Už kvůli zvolenému podvozku, bude hrát v projektu modernizace houfnic Dana, prim společnost Czechoslovak Group Jaroslava Strnada, jejíž součástí je právě TATRA. Zapojen ale bude patrně i státní podnik VOP CZ. Mluvčí CSG Andrej Čírtek celou věc komentoval slovy: "Na tomto projektu by se z našeho pohledu měly podílet i podniky mimo Czechoslovak Group, jedním z důvodů je vytíženost našich kapacit exportními zakázkami. Je to možnost pro spolupráci více partnerů v rámci českého obranného průmyslu tak, aby byl pro armádu dosažen co nejlepší poměr mezi cenou a výkonem." Zapojeny by ale byly i další společnosti jako pardubická Expolosia nebo slovenská firma ZVS Holding, která je spoluvlastníkem CSG a vyrábí moduly na prodloužení doletu nábojů. Společnost VOP CZ by se mohla zaměřit na elektroniku a další důležité komponenty. Ministerstvo obrany ale dosud nespecifikovalo technické parametry a nevyzvalo společnosti k oficiálnímu podání nabídky.
Všechny tyto projekty ukazují, že návrat společnosti VOP CZ k prohloubení zbrojní výroby, byl velmi úspěšným a zisky společnosti by mohly i nadále růst. Nepochybnou výhodou je, že i z pohledu daňového poplatníka je vhodné, pokud si část, z oněch 460ti miliard Kč které bude AČR potřebovat do roku 2025, ukousne právě státní podnik. Počet zaměstnanců VOP CZ tak bude patrně i nadále růst.
Zdroj:
https://en.wikipedia.org/wiki/BAE_Systems
http://byznys.ihned.cz/c1-65287300-brit ... position-3
http://www.euro.cz/byznys/ceska-firma-v ... n=copylink
http://zpravy.e15.cz/domaci/udalosti/ob ... va-1327765
http://palba.cz/viewtopic.php?f=297&t=7346
http://palba.cz/viewtopic.php?f=297&t=7250
Naposledy upravil(a) Rase dne 3/8/2022, 10:33, celkem upraveno 6 x.
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Státní podnik VOP CZ
Ještě k té spolupráci s BAE na výrobě BvS10. Podle viceprezidenta pro rozvoj obchodu BAE Systems Hägglunds Petera Nygrena: "Smlouva je milníkem v naší spolupráci s českým průmyslem a prvním krokem k dlouhodobému a trvalému vztahu se společností VOP CZ. Tato zakázka je vynikající příležitostí k vytvoření technologické i obchodní synergie v dostatečném předstihu před ještě rozsáhlejší spoluprací, kterou si vyžádá program výměny vozidel BVP-2. Pokud vozidla CV90 úspěšně projdou výběrovým řízením, česká armáda nejenže získá spolehlivé a moderní bojové vozidlo, ale dojde také k podpoře zbrojního průmyslu a ekonomiky České republiky." Spojení s VOP CZ v rámci programu výměny vozidel BVP-2 zajistí podle ředitele státního podniku Marka Špoka vedle růstu počtu pracovních míst a obohacení technologického know-how i vytvoření významného prostoru pro další rozvoj ozbrojených sil České republiky. "Prohlubování spolupráce s takto významnou zahraniční zbrojní společností je klíčovou součástí obchodní strategie naší firmy"
Zdroj: http://www.euro.cz/byznys/ceska-firma-v ... n=copylink
Zdroj: http://www.euro.cz/byznys/ceska-firma-v ... n=copylink
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Státní podnik VOP CZ
Prezentace VOP CZ na FOURLOG 2017
Státní podnik VOP CZ se zapojil s vozidly NIMR Ajban 440A a robotickým systémem TAROS do mezinárodního cvičení logistiky FOURLOG 2017. Tato akce je určená pro studenty vojenských škol čtyř zemí a má dlouholetou tradici, ve druhé polovině března proběhlo již potřinácté. Teorie se probírá ve školách v Rakousku, v Maďarsku a v Česku. Čtvrtým účastníkem, na jehož území se necvičí, jsou studenti ze Srbska z Vojenské akademie v Bělehradě. V Čechách probíhají zkoušky v terénu, za podpory Univerzity obrany Brno. Cvičení se zúčastnilo 45 studentů, 22 z Maďarska, 10 z České republiky, 7 z Rakouska a 6 ze Srbska. Na praktickém cvičení v terénu, studenti získávali první zkušenosti s mezinárodní logistikou, řešením situací a možnostmi řešení vlastními silami. Letos se v Rakousku teoretická část týkala zásobování a odsunů, v Maďarsku se zaměřili na logistický průzkum pro humanitární zdroje a pomoc uprchlíkům. Praktické cvičení, které proběhlo na závěr ve Vojenském výcvikovém prostoru Březina u Vyškova, bylo vyvrcholením 10 denní akce. Pomáhala zde technika státního podniku VOP CZ z Šenova u Nového Jičína. Studenti zásoby doručovali v logistickém konvoji a v čele byl NIMR Ajban 440A. Při průjezdu nebezpečnými místy a jejich likvidací sehrál podstatnou roli na čele konvoje logistické podpory bezosádkový robotický systém TAROS z VOP CZ, který prezentoval schopnosti využitelné při průzkumu. Možnosti tohoto bezpilotního prostředku jsou samozřejmě daleko širší, při patrole může vézt vojákům výbavu a materiál nebo jezdit pro raněné.
Zdroj:
http://www.mocr.army.cz/scripts/modules ... hp?id=4884
http://www.vop.cz/en/clanek/29-fourlog-2017.aspx
http://www.militarybox.cz/news/taros-a- ... rlog-2017/
http://www.securitymagazin.cz/defence/v ... 55683.html
Státní podnik VOP CZ se zapojil s vozidly NIMR Ajban 440A a robotickým systémem TAROS do mezinárodního cvičení logistiky FOURLOG 2017. Tato akce je určená pro studenty vojenských škol čtyř zemí a má dlouholetou tradici, ve druhé polovině března proběhlo již potřinácté. Teorie se probírá ve školách v Rakousku, v Maďarsku a v Česku. Čtvrtým účastníkem, na jehož území se necvičí, jsou studenti ze Srbska z Vojenské akademie v Bělehradě. V Čechách probíhají zkoušky v terénu, za podpory Univerzity obrany Brno. Cvičení se zúčastnilo 45 studentů, 22 z Maďarska, 10 z České republiky, 7 z Rakouska a 6 ze Srbska. Na praktickém cvičení v terénu, studenti získávali první zkušenosti s mezinárodní logistikou, řešením situací a možnostmi řešení vlastními silami. Letos se v Rakousku teoretická část týkala zásobování a odsunů, v Maďarsku se zaměřili na logistický průzkum pro humanitární zdroje a pomoc uprchlíkům. Praktické cvičení, které proběhlo na závěr ve Vojenském výcvikovém prostoru Březina u Vyškova, bylo vyvrcholením 10 denní akce. Pomáhala zde technika státního podniku VOP CZ z Šenova u Nového Jičína. Studenti zásoby doručovali v logistickém konvoji a v čele byl NIMR Ajban 440A. Při průjezdu nebezpečnými místy a jejich likvidací sehrál podstatnou roli na čele konvoje logistické podpory bezosádkový robotický systém TAROS z VOP CZ, který prezentoval schopnosti využitelné při průzkumu. Možnosti tohoto bezpilotního prostředku jsou samozřejmě daleko širší, při patrole může vézt vojákům výbavu a materiál nebo jezdit pro raněné.
Zdroj:
http://www.mocr.army.cz/scripts/modules ... hp?id=4884
http://www.vop.cz/en/clanek/29-fourlog-2017.aspx
http://www.militarybox.cz/news/taros-a- ... rlog-2017/
http://www.securitymagazin.cz/defence/v ... 55683.html
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Státní podnik VOP CZ
Státní podniky budou letos na zbrojním veletrhu IDET v Brně vystupovat dohromady a budou mít společný stánek. Obrat státních zbrojovek za rok 2016 přesáhl dohromady čtyři miliardy korun. Státní firma VOP CZ utržila 1,3 miliardy korun, což je nárůst téměř o třetinu. Podnik se od roku 2014 opět ve větší míře navrací ke zbrojní výrobě a poskytování služeb pro českou armádu. Podle aktuálních plánů má vojenská produkce do konce roku 2020 opět tvořit polovinu výroby. https://archiv.ihned.cz/c1-65741110-zbr ... n=mediafed
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Státní podnik VOP CZ
Tak pokud jde o BAE Systems, tak společnost podepsala dohodu o mlčenlivosti s Vojenským technickým ústavem (VTÚ) s cílem budoucí spolupráce na vývoji a výzkumu bojového vozidla pěchoty CV90, které BAE Systems nabízí české armádě. Tato spolupráce opět rozvíjí nabídku vozidla CV90 společnosti BAE Systems pro Českou armádu, stejně jako rozsáhlou spolupráci s českými průmyslovými firmami na případné výrobě vozidel. Již navázali kontakty s VOP CZ, Meoptou a patrně i dalšími tuzemskými firmami. Obdobně se ale chovají i ostatní firmy, které nabízejí nový BVP pro AČR. Dohodu podepsala BAE Systems na veletrhu IDET s generálním ředitelem VTÚ Jiřím Protivou, podpisu byl přítomen také náměstek ministra obrany Tomáš Kuchta. http://www.vydavatelstvo-mps.sk/atm/747 ... s-vtu.html
zleva: William Linnegar, manažer obchodního rozvoje BAE Systems, Tommy Gustafsson-Rask, generální ředitel BAE Systems Hägglunds,
náměstek ministra obrany Tomáš Kuchta, Aleš Výborný, ředitel BAE Systems pro ČR, Jiří Protiva, generální ředitel Vojenského technického ústavu.
zleva: William Linnegar, manažer obchodního rozvoje BAE Systems, Tommy Gustafsson-Rask, generální ředitel BAE Systems Hägglunds,
náměstek ministra obrany Tomáš Kuchta, Aleš Výborný, ředitel BAE Systems pro ČR, Jiří Protiva, generální ředitel Vojenského technického ústavu.
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Státní podnik VOP CZ
Velice čerstvou událostí byla podniková prezentace - Military Day VOP CZ 2017. Můžeme zde vidět velkou škálu vozidel, od repasovaného tanku T-72M, vozidla NIMR, zbraňový manipulátor, ochranný balistický nátěr, UGV TAROS, ochrana osob a kritické infrastruktury, DAPPERpo různé dálkově ovládané prostředky s civilním využitím. Mě osobně nejvíc zaujal ten balistický nátěr, který vypadá neskutečně skvěle. Účast ze strany AČR byla velmi vysoká a rozhodně to vypadá na velice dobrou akci. Záznam z dynamických ukázek výrobků VOP CZ ve Vyškově:
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Státní podnik VOP CZ
VOP CZ nabídne Armádě lehké vozidlo 4x4
Hodně zajímavé je, že VOP CZ se hodlá, s vozidly NIMR, účastnit i výběrového řízení MO na nákup lehkých vozidel 4x4 do 4 tun (kategorie 3,5 tuny). Pro Armádu ČR nabízí VOP CZ vozidla více odlehčená a upravená pro provoz v zimních podmínkách. Jde zejména o úpravy pohonné soustavy pro startování za nízkých teplot (ohřev chladicí kapaliny, ohřev paliva) nebo zvýšení výkonu topení v kabině. Zároveň VOP CZ pracuje na přizpůsobení vozidla standardům NATO. Konkrétně vozidlo prošlo celou řadou úprav umožňujících plné ovládání a využití i za chladných klimatických podmínek podle vojenské normy STANAG 2895 (- 32° C až + 55° C). Další změny podle směrnic NATO zahrnují např. úspěšnou úpravu elektromagnetické kompatibility podle požadavku standardu MIL-STD 416F. V rámci smlouvy může podnik vozidla NIMR přizpůsobovat a vylepšovat. Ve VOP CZ tak mohou vzniknout nejrůznější speciální varianty, včetně nosičů nejrůznějšího vybavení a zbraňových systémů — dle požadavků Armády ČR. Vozidla mohou být také přizpůsobena pro speciální síly, logistiku, průzkumné, bojové, ženijní, protivzdušné, protichemické nebo zdravotnické jednotky, ale také pro požadavky velení nebo jako spojovací uzly. Pokud jde o samotné kategorie chystaného tendru, tak vozidlo Ajban se může účastnit až tendru na Lehká obrněná vozidla 7 až 9 tun (cca 200 ks), i on ale musí být odlehčen, jelikož Ajban 440A váží 10 750 kg, musí tedy zhubnout. Pokud jde o lehčí kategorii, do 4 tun, tak zde jde zatím o cca 500 vozidel, výhledově by ale mohlo jít až o nahrazení 1500 lehkých terénních vozidel, které AČR využívá. Zde VOP CZ očividně chce nabídnout vozidla vycházející z NIMR RIV, tedy v podstatě výsadkové vozidlo. Váží ale 4 000 kg a rovněž bude potřeba osekat váhu. I když sníží hmotnost třeba o tunu, budou muset přidat dveře atd. Už z principu ale bude o hodně dražší než sériové automobily (Amarok atd.), tak je otázkou, kolik chce MO investovat. Plán VOP CZ se mi líbí a RIV je moc pěkný, otázkou je ale cena. Přeci jen Mo chce lehkých vozidel stovky. Pokud by došlo k objednávce většícho množství vozidel. Při velkém počtu se českým výrobcům vyplatí investovat do drahých výrobních strojů, výrobních/montážních přípravků a dalšího strojního vybavení. Kromě pancéřové korby jsou však již nyní ve vozidlech NIMR z ČR komponenty pohonné soustavy (diferenciály a rozvodovka). V ČR kromě finální montáže ale mohou vzniknout všechny železné díly — nákup dalších komponentů je dán zejména ekonomickou výhodnosti a návratností investic, které jsou s výrobou spojené, zejména: zaškolování vlastních pracovníků, speciální přípravky a zařízení i příprava výrobní infrastruktury. Rozhodně by ale bylo fajn, pokud by u VOP CZ dokázali přetvořit vozidla od NIMR do něčeho jako mnohem lehčí Hawkei 4x4 (7t).
Hodně zajímavé je, že VOP CZ se hodlá, s vozidly NIMR, účastnit i výběrového řízení MO na nákup lehkých vozidel 4x4 do 4 tun (kategorie 3,5 tuny). Pro Armádu ČR nabízí VOP CZ vozidla více odlehčená a upravená pro provoz v zimních podmínkách. Jde zejména o úpravy pohonné soustavy pro startování za nízkých teplot (ohřev chladicí kapaliny, ohřev paliva) nebo zvýšení výkonu topení v kabině. Zároveň VOP CZ pracuje na přizpůsobení vozidla standardům NATO. Konkrétně vozidlo prošlo celou řadou úprav umožňujících plné ovládání a využití i za chladných klimatických podmínek podle vojenské normy STANAG 2895 (- 32° C až + 55° C). Další změny podle směrnic NATO zahrnují např. úspěšnou úpravu elektromagnetické kompatibility podle požadavku standardu MIL-STD 416F. V rámci smlouvy může podnik vozidla NIMR přizpůsobovat a vylepšovat. Ve VOP CZ tak mohou vzniknout nejrůznější speciální varianty, včetně nosičů nejrůznějšího vybavení a zbraňových systémů — dle požadavků Armády ČR. Vozidla mohou být také přizpůsobena pro speciální síly, logistiku, průzkumné, bojové, ženijní, protivzdušné, protichemické nebo zdravotnické jednotky, ale také pro požadavky velení nebo jako spojovací uzly. Pokud jde o samotné kategorie chystaného tendru, tak vozidlo Ajban se může účastnit až tendru na Lehká obrněná vozidla 7 až 9 tun (cca 200 ks), i on ale musí být odlehčen, jelikož Ajban 440A váží 10 750 kg, musí tedy zhubnout. Pokud jde o lehčí kategorii, do 4 tun, tak zde jde zatím o cca 500 vozidel, výhledově by ale mohlo jít až o nahrazení 1500 lehkých terénních vozidel, které AČR využívá. Zde VOP CZ očividně chce nabídnout vozidla vycházející z NIMR RIV, tedy v podstatě výsadkové vozidlo. Váží ale 4 000 kg a rovněž bude potřeba osekat váhu. I když sníží hmotnost třeba o tunu, budou muset přidat dveře atd. Už z principu ale bude o hodně dražší než sériové automobily (Amarok atd.), tak je otázkou, kolik chce MO investovat. Plán VOP CZ se mi líbí a RIV je moc pěkný, otázkou je ale cena. Přeci jen Mo chce lehkých vozidel stovky. Pokud by došlo k objednávce většícho množství vozidel. Při velkém počtu se českým výrobcům vyplatí investovat do drahých výrobních strojů, výrobních/montážních přípravků a dalšího strojního vybavení. Kromě pancéřové korby jsou však již nyní ve vozidlech NIMR z ČR komponenty pohonné soustavy (diferenciály a rozvodovka). V ČR kromě finální montáže ale mohou vzniknout všechny železné díly — nákup dalších komponentů je dán zejména ekonomickou výhodnosti a návratností investic, které jsou s výrobou spojené, zejména: zaškolování vlastních pracovníků, speciální přípravky a zařízení i příprava výrobní infrastruktury. Rozhodně by ale bylo fajn, pokud by u VOP CZ dokázali přetvořit vozidla od NIMR do něčeho jako mnohem lehčí Hawkei 4x4 (7t).
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Státní podnik VOP CZ
Zhubnutí o cca 2 tuny, tedy 18%, je ale v podstatě zcela nové auto.Rase píše:.., tak vozidlo Ajban se může účastnit až tendru na Lehká obrněná vozidla 7 až 9 tun (cca 200 ks), i on ale musí být odlehčen, jelikož Ajban 440A váží 10 750 kg, musí tedy zhubnout....
Pár porovnávacích čísel jsem dal do jiného vlákna: http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=297 ... 13#p256004
Re: Státní podnik VOP CZ
To nepochybně, ale u VOP CZ očividně chtějí Ajban odlehčit. Jsem hodně zvědavý, s čím přijdou. Netušíte, co za podvozky mají vozidla od NIMR, hlavně Ajban 440A a RIV. Bylo by zajímavé, pokud by použili podvozek Tatra, ale to asi záleží, zda by byla Tatra ochotná spolupracovat (viz jak vypekli SVOS s Vegou) - možná ale jo, jelikož je VOP CZ státní podnik, tak tolik nedovolí (snad).
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
-
- podporučík
- Příspěvky: 649
- Registrován: 10/9/2010, 23:43
Re: Státní podnik VOP CZ
Snažit se o odlehčení Ajbanu a zároveň použít nápravy TATRA, které jsou tak masivní, že by celé vozidlo unesla jedna, tudy asi cesta nepovede. Tady právě Tatře chybí lehká (portálová) polonáprava, aby obdobně jako v minulosti mohla být z dílů 805 realizována 804 a 803. Jen pro zajímavost, právě návrh takové nápravy byl nabízen společností Tatra v roce 2008 jako diplomová práce. Uvidíme, co nabídne Tatra při další objednávce 800+ ANTS pro AČR, které se jednou budou muset koupit.
Re: Státní podnik VOP CZ
Tomasi, trend je pouzivat nezavysle zavesene polonapravy, jedine vojenske vozidlo v danej kategorii, ktore poznam nepouzivajuce nezavysle zavesenie je Mowag Eagle + vsetky tie polovojenske pancieraky na zaklade Fordu F series
Takze nemyslim, si ze je to spravny smer, ktorym by sa Tatra mala vydat, mimochodom, ked to ma byt lahsi podvozok, nedal by sa pouzit Tatra 810 4X4 ten predsa portalove napravy ma....
Takze nemyslim, si ze je to spravny smer, ktorym by sa Tatra mala vydat, mimochodom, ked to ma byt lahsi podvozok, nedal by sa pouzit Tatra 810 4X4 ten predsa portalove napravy ma....
-
- podporučík
- Příspěvky: 649
- Registrován: 10/9/2010, 23:43
Re: Státní podnik VOP CZ
Asi jsem se špatně vyjádřil, samozřejmě jsem myslel polonápravy s nezávislým zavěšením. Použití náprav Tatra Rigid pro takováto vozidla by vyžadovalo hodně tvůrčí invence. Více o tom u Husaru.
-
- rotný
- Příspěvky: 96
- Registrován: 7/12/2016, 23:24
Re: Státní podnik VOP CZ
Podnik VOP CZ předal 27. září zástupcům české armády ve vojenském útvaru ve Štěpánově na Olomoucku pět kusů modernizovaných cisternových automobilů CAP-6M1.
Typ CAP-6M1 je speciální vozidlo určené pro doplňování nádrží pozemní motorové techniky a pro přepravu a skladování pohonných hmot. Stroj umožňuje propojení s doplňovanou technikou a s mobilními i stacionárními prostředky zavedenými v Armáda České republiky (Czech Army) i v rámci armád členských států NATO. CAP-6M1 je modernizovaná verze staršího typu CAP-6M, který již v AČR slouží.
Vozidlo používá podvozek TATRA 815-7 4x4 s maximální přípustnou hmotností necelých 20 tun. Nástavba vozidla je jednokomorová cisterna ze slitiny hliníku o objemu 6000 l, s objemovým průtokem při výdeji či příjmu 380 l/min. Objemový průtok při výdeji pistolí činí 130 l/min.
zdroj: https://www.facebook.com/vopcz/
Typ CAP-6M1 je speciální vozidlo určené pro doplňování nádrží pozemní motorové techniky a pro přepravu a skladování pohonných hmot. Stroj umožňuje propojení s doplňovanou technikou a s mobilními i stacionárními prostředky zavedenými v Armáda České republiky (Czech Army) i v rámci armád členských států NATO. CAP-6M1 je modernizovaná verze staršího typu CAP-6M, který již v AČR slouží.
Vozidlo používá podvozek TATRA 815-7 4x4 s maximální přípustnou hmotností necelých 20 tun. Nástavba vozidla je jednokomorová cisterna ze slitiny hliníku o objemu 6000 l, s objemovým průtokem při výdeji či příjmu 380 l/min. Objemový průtok při výdeji pistolí činí 130 l/min.
zdroj: https://www.facebook.com/vopcz/
Re: Státní podnik VOP CZ
Vypadá hodně moc dobře. Přijde mi, že cisternová část je původní, zrepasovaná a možná trochu zadeklovaná.
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Státní podnik VOP CZ
podle čeho se pozná z fotky repasovaná cisterna?
Re: Státní podnik VOP CZ
přišlo mi zbytečné měnit i onu cisternu, ale asi je jiná, přeci jen původní konstrukce na CAP-6M vypadá trochu jinak:
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
-
- podporučík
- Příspěvky: 649
- Registrován: 10/9/2010, 23:43
Re: Státní podnik VOP CZ
Modernizovaná je v tomto případě pouze konstrukce, jinak to jsou novostavby z Kobitu, tak jako 8x8 pro prapor v Lipníku.
Tady ještě bez "hejkala"
Edut: Tak přeci jenom se nechá i ta miniatura z fb prolinkovat
Tady ještě bez "hejkala"
Edut: Tak přeci jenom se nechá i ta miniatura z fb prolinkovat
Naposledy upravil(a) tomas.kotnour dne 5/10/2017, 18:53, celkem upraveno 2 x.
-
- praporčík
- Příspěvky: 374
- Registrován: 3/10/2008, 15:22
- Bydliště: Bohumín
- Kontaktovat uživatele:
Re: Státní podnik VOP CZ
Jestli se nemýlím tak v Šenově u Nového Jičína dali do kupy i čs.tank LT 35,který sem přetáhli z Aberdeenu.Šikovní kluci
Re: Státní podnik VOP CZ
Jen jsem ji vložil jak se má .)tomas.kotnour píše:Edit: Tu fotku jsem já neukradl, to někdo z adminů
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Státní podnik VOP CZ
Nejen LT vz. 35, velká část rozsáhlejších rekonstrukcí obrněné techniky z Lešan se posílá do Nového Jičína (namátkou i Praga LTP, IS-2, IS-3, T-34/76 "Lidice", M36, poslední rekonstrukce LT vz. 38). Často ale nejde jen o zásluhu Nového Jičína, třeba motor pro LT vz. 35 se dělal v motorárně v Bílém Potoce (nyní tam například restaurují motor do Panthera pro soukromého sběratele (zahraničního).Martas2411 píše:Jestli se nemýlím tak v Šenově u Nového Jičína dali do kupy i čs.tank LT 35,který sem přetáhli z Aberdeenu.Šikovní kluci