Hledání nástupce tanku Abrams

Tanky a jiná obrněná technika
Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Hledání nástupce tanku Abrams

Příspěvek od Rase »

main-qimg-b9c35622a32ed6dccd3e7eab70e6d73d-lq.jpg

Hledání nástupce tanku Abrams

Americká armáda začala v rámci modernizačního plánu CVMS (Combat Vehicle Modernization Strategy) hledat nástupce tanku Abrams, který bude dominovat na bojištích budoucnosti. TARDEC zahájil práce na studii v rámci programu nazvaném NGCV-FDL (Future Decisive Lethality). V rámci této koncepce chce armáda získat rychlé bojové vozidlo, které svým výkonem předstihne hlavní bojové tanky a těžká bojová vozidla nepřítele. Bojové vozidlo nové generace NGCV-FDL bude disponovat schopnostmi, které budou zajištěny propojenou bojovou sítí, které formacím tanků umožní nezávislé manévrování podle vývoje bojové situace. Tedy bude se jednat o podobný systém, který využívají stíhačky F-35. Podle některých interpretů konceptů budou nové tanky menší a lehčí než stávající hlavní západní tanky Abrams a Leopard. Nové tanky budou také vybaveny moderní aktivní ochranou před protitankovými řízenými střelami, RPG, protitankovými raketami a náboji HEAT. Výsledek studie se očekává v roce 2023 a tank nové konstrukce má být zaveden do výzbroje až po roce 2031. Do té doby se počítá s postupným vylepšováním tanků Abrams, přičemž v současné době je nejnovější verzí Abrams M1A2 SEPv3 ( System Enhancement Package version 3), které vstoupí do služby v roce 2017. Po roce 2020 americká armáda začne s vývojem tanku M1A3 Abrams – třetí generace rodiny tanků Abrams. Podle současných plánů tanky Abrams zůstanou ve výzbroji americké armády až do roku 2050.
Nyní něco k historii. První tanky M1 Abrams vstoupily do služby v roce 1980 a staly se pilířem pozemních sil americké armády. Již v polovině 80.let, nastala obava, že SSSR vyvíjí nové těžké tanky s masivní výzbrojí. Jako odpověď vznikl projekt, sdružující hlavní státy NATO - (USA, SRN, Francii a Británii), pod označením FTMA (Future Tank Main Armament), jehož cílem byl vývoj nového tankového kanónu. Zvažováno několik možností a jednou z nich byl i railgun. Z technických důvodů byla dána přednost kanónu ráže 140 mm. Každá z účastněných zemí přispěla svým dílem a v polovině 90. let, si vyrobila vlastní, hladkostěnný kanón zmíněné ráže (s výjimkou Británie, která zůstala u kanónu s drážkovaným vývrtem). Samotné testy probíhaly v jednotlivých zemích samostatně a výsledky byly patrně sdíleny. Z této doby jsou známé testy v USA nebo v SRN, kteří spolupracovali se Švýcary. Jejich kanón byl testován i na podvozku tanku Leopard 2 a upravený kus, později osadili na svůj tank i Švýcaři. Ve Francii byl nový kanón testován v přepracované věži z tanku Leclerc, označené jako T4. V USA nejprve vznikl projekt na přezbrojení původních tanků Abrams, kdy obdobně došlo k přepracování věže. Vznikl tak pokusný tank CATT (Component Advanced Technology Test Bed). Zde doplním, že věž byla osazena nabíjecím automatem, ale osádka byla stále rozmístěna tak jako u původního tanku M1. Změna přišla až s projektem TTB (Tank Test Bed), rovněž z konce 80.let. Tehdy byl kanón usazen v nové bezosádkové věži. Také byla překonstruována korba, kdy v odděleném bojovém prostoru, byl usazen jak řidič, tak i střelec a velitel vozidla.

V roce 1996, vydali vrcholní představitelé armády dokument Army Vision 2010, v němž byly nastíněny plány na vývoj armády po roce 2010. Z tohoto dokumentu také pochází koncept bojového systému budoucnosti, program FCS (Future Combat System). Cílem tohoto programu bylo vytvořit tzv. Objective Force, tedy koncept jednotky s doposud nevídanou mobilitou a masivní údernou silou. Brigáda OF měla být nasaditelná za méně než čtyři dny, divize za pět dní a skupina pěti divizí za necelý měsíc. Pro přepravu těchto jednotek, mělo být možno využít transportní letouny, včetně C-130. Co se týče těžkých pancéřových vozidel, mělo se jednat o:

- průzkumná a hlídková vozidla XM1201
- tank vyzbrojený kanónem ráže 120mm MCS XM1202
- samohybná houfnice ráže 155mm NLOS-C XM1203
- samohybný minomet ráže 120mm NLOS-M XM1204
- vyprošťovací vozidlo FRMV XM1205
- bojové vozidlo pěchoty XM1206
- obrněné sanitky XM1207 a XM1208

Vozidla měla být postavená na jednotné pásové platformě, díky níž by došlo ke standardizaci komponentů až na 75 %. Hmotnostní limit kvůli vzdušné přepravě, činil pouze 19 tun. Pro nás je ale důležitý právě onen tank XM1202. Zde vznikl koncept nazvaný FCS LOS/BLOS (FCS Line-of-Sight/Beyond Line-of-Sight), tedy že tank mohl vést jak přímou palbu, tak i nepřímou, jako moderní houfnice. Původně se dokonce uvažovalo o použití ráže 105 nebo 140mm, ale nakonec byla dána přednost standardní ráži 120mm. V roce 2003 byl tento projekt přejmenován na MCS (Mounted Combat System) v podstatě bojový systém postavený na jednotné platformě. Vyhotovením projektu byly pověřeny společnosti BAE Systems a General Dynamics, přičemž prototypy měly být testovány v letech 2010-11. Hlavním požadavkem byla hmotnost jen lehce nad 20 tun, tříčlenná osádka, nabíjecí automat a především pak jedenapůlkrát větší zásoba paliva, oproti tankům Abrams. Vnitřní objem měl být poloviční, o 35-50% snazší údržba a spotřeba paliva nižší o 20%. Díky nízké hmotnosti, mělo být možno, nový tank přepravovat jak letecky, tak i výrazně snáz po železnici nebo běžných komunikacích (silnicích, mostech atd.). Problém ale nastal v tom, jak tank ochránit. Přeci jen na moderním bojišti již mohly hrozby přijít odkudkoliv, pokud by mělo mít nové vozidlo celokruhovou ochranu jako čelo tanku Abrams, vážilo by až 200 tun (!) Konstruktéři se tedy rozhodli, že základní konstrukce tanku MCS, bude postavena z kompozitního materiálu složeného ze železa a duralu, kolem keramického základu. Ani tento materiál by nedokázal poskytnout ideální ochranu proti všem hrozbám a tak vznikl koncept šestizónové ochrany:

1. Avoid Encourter – vyhnout se nečekanému kontaktu s nepřítelem. Tedy sdílení informací s jinými vozidly, letouny a dalšími prvky na bojišti.
2. Avoid Detection – vyhnout se odhalení. Tedy maskovat tank opticky, radarově, v infračerveném záření ale také potlačit hlučnost.
3. Avoid Acquisition – vyhnout se zaměření. Tedy použití kouřové clony a jiných prostředků, aby nebylo možno udržet vozidlo zaměřené
4. Avoid Hit – vyhnout se zasažení. Tedy využití aktivní ochrany vozidla
5. Avoid Penetration – vyhnout se proražení pancíře. Tedy použití kompozitního, nebo v budoucnu i elektrického pancíře, který dokáže zabránit projektilu, proniknout do vnitřního prostoru.
6. Avoid Kill – vyhnout se zabití osádky. Tedy vnitřní uspořádání mělo být takové, aby i pokud by projektil penetroval pancíř, měla být osádka dostatečně chráněna a měla mít šanci přežít i zničení stroje

Zde je potřeba zmínit, že na systému aktivní ochrany Quick Kill («Rapid Killing"), se začalo pracovat již před rokem 2006, ale právě tehdy o tomto systému informovala společnost Raytheon. systém využíval milimetrový radar, zaměřovač MFRFS a dvě zařízení pro odpalování antiraket. Systém údajně fungoval na vzdálenost 150-800 metrů a zničit až 8+8 cílů.
Jak již bylo zmíněno, nový tank měl být vybaven novým kanónem XM360 ráže 120mm, který by měl oproti svým předchůdcům nižší váhu, menší zákluz hlavně a větší průbojnou sílu. Práce začaly v roce 2002 a zkoušky začaly již o dva roky později. Výroba probíhala v Macarena. Zajímavostí je, že nový kanón byl vyroben z kompozitních materiálů, jako je titan nebo lehké slitiny oceli. Technologie výroby je ještě starší a celkově trvala deset let, díky ní se ale podařilo snížit váhu hlavně jedenapůlkrát, oproti kanónu M256, kterým je osazen tank Abrams. XM360 váží 1865 liber oproti 3023 u M256. Kanón má úsťovou brzdu pro snížení zpětného rázu a nabíjení má na starost nabíjecí automat. V karuselu je 27 nábojů typu MRM, které jsou naváděny laserem. Ty se dělí na MRM-KE, tedy náboj s pevným jádrem, jeho dostřel byl při testech 12,8 km, čímž překonal i původní propočty. Tuto munici lze navádět i pomocí radaru. Dalším typem je kumulativní MRM-CE, která používá k zaměření infračervený naváděcí systém. Hmotnost střely i dostřel je obdobný. Sekundární výzbroj tanku MCS tvořil automatický granátomet MK19 (ráže 40 mm) a dálkově ovládaný kulomet Browning M2HB (12,7 mm). U granátometu je netradiční umístění ve věži, kdy je spřažený s kanónem.

Na konci roku 2007 byla vyrobena zkušební věž pro tank MCS a v polovině roku 2008 byly zahájeny testy TARDEC v Aberdeen Proving Ground. Zde byly simulovány pohyby věže v reálných podmínkách, tlaky při výstřelu atd. Vše šlo dle plánu a BAE Systems ve spolupráci s General Dynamics, začali připravovat výrobu experimentálního tanku. V květnu 2009 byl ale program Future Combat System zastaven a ministerstvo obrany zastavilo financování programu. Dodám, že na celý program, bylo do té doby vynaloženo zhruba 300 milionů dolarů. Po pár měsících bylo rozhodnuto o zahájení projektu modernizace pozemních sil (BCT Modernization) a z původního ambiciózního projektu FCS (a MCS) zůstal jen projekt pod označením GCV (Ground Combat Vehicle) nahrazující vozidla M113, nové samohybné houfnice a dvojice podpůrných vozidel. Funkci MBT pak měly zůstat na modernizovaných tancích Abrams, na úrovni M1A2 SEPv4. Do roku 2030 má vzniknout pásová platforma, která nahradí vozidla Bradley, označená jako FFV (Future Fighting Vehicle). Na jehož konceptu pracují u BAE Systems a General Dynamics, již od roku 2014.

Na konci roku 2016, přišli zástupci centra pro vývoj, TARDEC (Tank-Automotive Research Centre) spadající pod ministerstvo obrany USA s tvrzením, že již běží práce na vývoji nové platformy, kterou bude využívat i nový hlavní bojový tank. Patrně tak došlo k obnovení projektu FCS/MCS nebo jejich nástupce. Zde se zdá, že by se mohlo jednat o těžší platformu, spojující jen vývoj nového MBT a samohybné houfnice. Hlavní výzbroj bude nejspíš tvořit automaticky nabíjený kanón ráže 120mm, patrně opět XM360. Vzhledem k vývoji v Evropě je klidně možný i kanón ráže 130mm. Možná navážou na vývoj NLOS-C (Non Line Of Sight Cannon). Již teď je téměř jisté, že hlavní kanón nového tanku bude používat především nové univerzální granáty, které budou schopny měnit své vlastnosti podle konkrétního úkolu (postřelovaného cíle). To rozšíří bojové možnosti a zjednoduší logistiku. Je dosti pravděpodobné, že tank ponese i 30mm rychlopalný kanón (varianta kanónu XM813) střílející programovatelnou municí, který bude určen k ničení živé síly, lehkých úkrytů, pomalu letících vzdušných cílů atd. Teoreticky by se mohlo jednat i o rychlopalný kanón ráže 40mm, využívají teleskopickou munici nebo menší laser (!) případně opět spřažený automatický granátomet ráže 40mm. Systémy nového tanku budou využívat vyspělých senzorů nové generace s podstatně větším dosahem a také vlastních průzkumných dronů. Co se týče základní konstrukce a pancéřování, budou využity lehčí hi-tech materiály a patrně jen velice malý podíl oceli. Počítá se s lehčími kovy (hliník, titan), keramickými materiály. Nebo různé kompozity se speciální gumovou vrstvou, skelná vlákna nebo vysokopevnostní plasty. Vozidlo bude využívat aktivních ochranných systémů APS (Active Protection Systems), které ochrání před protitankovými řízenými střelami. Velký důraz bude patrně kladen i na kvalitní přídavné pancéřování nové generace, vyrobené z moderních materiálů. Co se týče pohonu, již nyní se kupříkladu pracuje na nových pohonných jednotkách s 50% větší hustotou energie (hmotnost x výkon pohonné jednotky) a na nových lehkých hliníkových pojezdových ústrojích pro pásová vozidla. Obecně je v plánu postupné zvyšování mobility, snižování logistické náročnosti, tedy menší spotřeba pohoných hmot a snazší výměna poškozených dílů. Klíčovým bude zajistit dostatek elektřiny pro pohon systémů, zbraní atd. Některé moderní řešení, které by mohly být využity i u nového tanku, patrně uvidíme na modernizovaných tancích Abrams (M1A2 SEPv4 respektive M1A3), jejíž projekt se dokončuje. Jisté ale je, že nový tank bude překypovat nejnovějšími technologiemi a pravděpodobně se nebude držet tak striktních váhových omezení, jak tomu bylo u projektu MCS.
Funkci lehkého tanku má přejít na nový stroj, ať již XM8 AGS Buford od BAE (2016), nebo lehký tank Griffin od General Dynamics (2016). Tyto projekty částečně cílí na Brity, ale především na zástupce americké armády, kteří hledají nový lehký tank, schopný vzdušné přepravy. Oba tyto lehké tanky využívají poznatků z vývoje tanku MCS a Griffin je dokonce osazen kanónem XM360.
Rozhodně se tedy nedá říct, že finance investované do projektu FCS byly vyhozené. Americké pozemní síly z nich budou žít patrně i v dalších desetiletích.

1328325377_1305974875.18585427.jpg
Projekt MCS, kdy měla vzniknout jednotná pásová platforma

Mezistupeň v podobě tanku Abrams M1A3

Po roce 2020 americká armáda (U. S. Army) začne s vývojem tanku M1A3 Abrams – třetí generace rodiny tanků Abrams. Podle současných plánů tanky Abrams zůstanou ve výzbroji americké armády až do roku 2050. S postupnou modernizací tanků Abrams se počítá, dle Combat Vehicle Modernization Strategy (CVMS), až do roku 2031, kdy by měl být představen tank zcela nové konstrukce. Doposud nejmodernější verzí je SEPv3 ( System Enhancement Package version 3), které získá americká armáda v roce 2017. Tato verze získal nové elektronické systémy, výkonnější počítače, nové obrazovky, vylepšené rozhraní, upravený komunikační balíček nebo vylepšený systém elektronického boje. Podle původních plánů z roku 2009 se měl prototyp M1A3 objevit již v roce 2014 a být nasazen v roce 2017. V současné době se počítá se zahájením vývoje v roce 2020. O podobě M1A3 Abrams nejsou žádné oficiální informace. Nicméně strategie CVMS popisuje vývoj konkrétních tankových technologií v blízké (do roku 2021) i střední budoucnosti (do roku 2031). Dá se tak získat věrná představa o tom, kudy se bude ubírat vývoj tanku Abrams, ale v podstatě i jeho nástupce. Klíčovým požadavkem se stane pokles hmotnosti M1A3, při zachování stejné úrovně ničivosti i ochrany. Pokles hmotnosti nebude jen záležitostí lehčího pancíře, ale také nových odlehčených konstrukčních celků (kanón, pásy, pojezdové ústrojí, atd.). Dodejme ale, že jedním z hlavních problémů tanků Abrams je 30 let stará konstrukce a omezený prostor, který společně s málo výkonným zdrojem elektrické energie ztěžuje instalaci nových systémů. Dle článku The M1 Abrams Today and Tomorrow Aleca Wahlmana a penzionovaného plukovníka Briana M. Drinkwina nová generace tanků Abrams využije především pokroku ve vývoji nových pohonných jednotek a přesně naváděné munice pro palbu na cíle ležící mimo přímou viditelnost.

Motor a podvozek

Hlavní novinkou M1A3 Abrams se jistě stane nová pohonná jednotka (s integrovaným startérem a elektrickým generátorem) s vyšší výkonovou hustotou (lepší poměr výkon/velikost nebo výkon/hmotnost). Zároveň motor bude přes generátor vyrábět minimálně desetkrát více elektrické energie než současné pohonné jednotky tanků Abrams. Počítá se také s novou převodovkou a odlehčenou transmisí. Jsou zde dvě možnosti – nahradit současnou plynovou turbínu Honeywell AGT1500 (1120 kW) tanků Abrams za moderní dieselový motor nebo moderní plynovou turbínu. Nevýhodou AGT1500 je velká spotřeba paliva. Americký průmysl již úspěšně integroval a otestoval dieselové motory v tancích Abrams. General Dynamics nabízí pro tanky Abrams americký motor Tognum America/12V883 nebo německý Diehl 570P3. Lze ale také použít nejnovější plynové turbíny. Experimentální plynová turbína Honeywell LV1005­5 je lehčí a menší (má o 43% méně části než AGT1500), větší výkon a je méně hlučná. Spotřeba je za jízdy o 33% menší a při volnoběhu o 50% menší než u AGT1500. Nízké spotřebě obecně pomáhají i pomocná energetická jednotka APU (Auxiliary Power Unit), která poskytuje elektrický výkon 6 kW. Po roce 2021 se pak počítá s vývojem hybridních pohonných jednotek, které umožní dále zvýšit energetickou hustotu a dovolí radikálně zjednodušit mechanismus transmise. Přímý pohon pásu zajistí elektrické motory, které poskytují maximální kroutící moment od nulových otáček. Odpadá tak nutnost přenášet výkon motoru přes převodovku – elektromotor může být přímo "napojen na kola" nebo být přímo v kolech, což si patentoval již Porsche. Energii elektromotorům bude dodávat u hybridního pohonu kompaktní dieselový motor, tato technologie je již velmi dobře zavedená u osobních automobilů.
Tank M1A3 má získat nová odlehčená pojezdová kola a pásy. V dokumentu CVMS se píše, že mezi roky 2016 až 2021 dojde k vývoji nového pojezdového ústrojí pro tanky Abrams. Údržba nového pojezdového ústrojí vyjde až o 50% levněji a po roce 2021 dojde k vývoji zcela nových pásů a pojezdového ústrojí pro vozidla do 50t. Dá se proto očekávat, že nástupce tanků Abrams po roce 2031 bude mít hmotnost maximálně 50t. Mluví se také o vývoji prediktivního a adaptivního zavěšení kol, kdy pomocí různých senzorů na mapování blízkého terénu (LIDAR) dokáží plynule měnit vlastnosti podvozku ještě před tím, než narazí na překážku nebo terénní nerovnost. Výrazně tak vzroste rychlost pohybu tanku a stabilita v těžkém terénu. Tuto technologii ale můžeme očekávat až u nástupce tanku Abrams.

Zbraně a munice

Ve strategii CMVS se zmiňuje zavedení kanónu XM360 ráže 120 mm již po roce 2021. Standardní kanón M256 L/44 má hmotnost 3780 kg, kanón XM360 váží ale jen 1865 kg, včetně nabíjecího a vratného ústrojí. S konvenční municí je dostřel XM360 údajně až 8 km, oproti tomu maximální dostřel kanónu M256 je 5 km. Předností je také mnohem nižší energie zpětného rázu (38 555 kg), oproti kanónu M256 (63 500 kg). XM360 dokáže rovněž používat programovatelnou, ve vzduchu explodující munici a uvažuje se o instalaci automatického nabíjecího systému. Americká firma Meggitt Defense Systems již vyvinula a otestoval automat pro současné tanky Abrams, ten pojme 34 nábojů ráže 120 mm. Díky kompaktním rozměrům mechanismu, lze ponechat v tanku čtyřčlennou posádku. M1A3 získá přesně naváděnou municí pro palbu na cíle ležící mimo přímou viditelnost. Například s experimentální laserem naváděnou municí XM1111 MRM je dostřel XM360 (palba pod úhlem 30°) téměř 12 km, tyto hodnoty zajišťuje pomocný raketový motor. XM1111 byl rovněž určen pro program FCS. Bude také použit muniční datalink ADL (Ammunition DataLink) pro digitální nastavení ve vzduchu explodující tankové munice. Velitel tanku tak může vést palbu na ukrytou živou sílu (v zákopech, v budovách) i na ukrytá lehce pancéřovaná vozidla. Uvažuje o vývoji malých dronů pro tanky, které mohou automaticky startovat (nebo být vystřelovány kanónem) z tanku a provádět průzkum a ozařovat cíl laserem pro přesně naváděnou munici. Tyto drony by také mohly být vybaveny malou, přesně naváděnou municí, případně zařízením pro přímé napadení nepřítele.

Elektronika a pancéřování

Není jisté, jaké konkrétní senzory M1A3 Abrams získá, vše omezují jen finanční prostředky. Dají se očekávat nejnovější termovizní senzory, které posádce umožní vidět cíle s větším rozlišením a na větší vzdálenost. Nové menší celokruhové termovizní senzory automaticky zjistí pozice útočníků – střelců, případně protitankových týmů odpalující RPG nebo protitankové řízené střely (PTŘS). Systém řízení boje pak směrem k útočníkům automaticky natočí robotickou stanici s kulometem. Stejně tak dynamický rozvoj probíhá u systémů velení, řízení, spojení, počítačových systémů, zpravodajství, sledování, zaměřování cílů a průzkum C4ISTAR (Command, Control, Communications, Computers, Intelligence, Surveillance, Target Acquisition and Reconnaissance) nebo prostředků řízení boje BMS (Battlefield Management System). Všechny tyto prostředky budou zlepšovat situační povědomí posádky – tedy poskytovat kvalitnější informace typu: "Kde jsem? Kde mířím? Kde jsou spřátelené jednotky? Kde je nepřítel? Jaký je můj úkol?" Nejnovější systémy řízení palby zvýší pravděpodobnost zásahu cíle na první zásah a na větší vzdálenost. Veškerá elektronika se stane menší, lehčí a méně náročnou na elektrickou energii. Počítá se také s výměnou klasických drátů za optické kabely. V letech 2016 až 2021 se počítá s vývojem nového kompozitního pancíře, který má být při stejné odolnosti až o 10% lehčí. Počítá se také se zavedením aktivního obranného systému APS (Active Protection System), přičemž Americká armáda již testuje izraelský APS Trophy, který dokáže tank efektivně ochránit před RPG a PTŘS. Díky aplikaci odlehčených konstrukčních celků hmotnost tanku M1A3 Abrams výrazně poklesne, jen díky použití nového kanónu a pojezdového ústrojí poklesne hmotnost o cca 2500 až 3000 kg. Celková hmotnost tanku M1A3 tak může být pod 60 t, což se pozitivně projeví na spotřebě, životnosti a nižších nákladech na údržbu.

Zdroj:
The M1 Abrams Today and Tomorrow
http://survincity.com/2012/05/tank-mcs- ... -changing/
http://palba.cz/viewtopic.php?f=226&t=504
http://www.militarybox.cz/news/v-usa-bu ... roku-2030/
https://defense-update.com/features/du- ... e_move.htm
http://palba.cz/viewtopic.php?f=226&t=7209
http://palba.cz/viewtopic.php?f=226&t=7281

da9p0qr-dfe7713b-7371-420f-a335-e3c6e60cc51d.jpg
Pokusné vozidlo CATT (Component Advanced Technology Test Bed)

Obrázek
tank M1 TTB (Tank Test Bed)

Obrázek
Naposledy upravil(a) Rase dne 30/4/2023, 10:29, celkem upraveno 6 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
stetula
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 154
Registrován: 25/7/2014, 17:52

Re: Hledání nástupce tanku Abrams

Příspěvek od stetula »

no když si ten článek pročtu , tak vlastně v USA vyvíjejí kopii Armaty , akorát v Rusku mají tak 20 letý náskok

jenom odbočím : Armata má patentovanou převodovku která umožňuje stejné jízdní vlastnosti jak při jízdě dopředu tak do zadu, pokud by teoreticky v USA přišli na to že tohle řešení je nejlepší , budou brát v potaz Ruské patenty ???
Obrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Hledání nástupce tanku Abrams

Příspěvek od Rase »

až na to, že někeré z těchto amerických projektů pocházejí z poloviny 80.let, tak o kopírování Armaty se mluvit nedá. Kupříkladu CTTB ale hlavně TTB (s bezosádkovou věží) jezdil mnohem dřív než vůbec vznikla Armata. Projekt TTB se datuje do poloviny 80.let. FMBT a FCS jsou už novější, ale taky se nejedná o nejnovější stroje, pár let starý je až projekt MCS, který vznikal zhruba od roku 2003.
Osobně v T-14 nevidím nic nového, přeci jen i v SSSR, se v 90.letech (před rozpadem) pracovalo na projektech vyspělejších, viz T-95. Uznávám ale, že T-14 je první "sériový" tank který pochází z generace projektů, jejiž počátky spadají zhruba do konce studené války, byť u nich se počítalo s větší ráží kanónu. Vezmi si to z opačného pohledu, pokud by v USA na vojenské přehlídce (třeba 2010) představili 20 vozidel TTB osazené modernější elektronikou, aktivní ochranou atd. tak by se dle mého taky nejednalo o nic světoborného. Stejný názor mám na T-14 :idea:
Naposledy upravil(a) Rase dne 30/1/2017, 13:09, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Hledání nástupce tanku Abrams

Příspěvek od Rase »

úplně jsem překopal úvodní článek a masivně rozepsal předchozí vývoj tankové techniky od poloviny 80.let. Především je zaměřený na projekt FCS potažmo tank na nové platformě, označený jako MCS. Níže přikládám víc fotek o kanónu XM360 a jeho vylepšeném nástupci XM360E1

1443281304_11988539_982932611730155_4095626152693197627_n.jpg
size0-army.mil-28896-2009-01-27-100150.jpg
Naposledy upravil(a) Rase dne 30/4/2023, 10:30, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
klingy
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35

Re: Hledání nástupce tanku Abrams

Příspěvek od klingy »

Rase, a v com bol T-95 vyspelejsi nez T-14, ked jeho vyvoj bol zastaveny v 2010 ako neprespektivny?
Vo zvysku s tebou suhlasim, USA, Nemecko aj ZSSR od polovice 80. rokov pracovali na koncepte novej generacie tankov s podobnou koncepciou...
Ked si pozries pod program MGV- program FCS je omnoho syrsii, tak v svojej podstate je zadanie velmy podobne programu Armata, len Rusi nekladli taky ciel na hmotnost a vytvorili este jednu lahsiu rodinu Kurganec...

Stetula, a preco by mali kopirovat Americania riesenie prevodovky od Rusov, ked maju dost vlastnym kapacit vyvinut prevodovku s takymito vlastnostami...
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Hledání nástupce tanku Abrams

Příspěvek od Rase »

To se těžko odpovídá, jelikož většina publikovaných informací o T-95 (Objekt 195) má spekulativní charakter, obdobně je tomu s T-14. Kupříkladu u T-95 měl být použit kanón ráže 135mm nebo 2A83 ráže 152mm doplněný o rychlopalný kanón ráže 30mm. Dieselový motor o výkonu 1650 koňských sil. Rychlost 80 km/h, váha 50 tun a dojezd pod 500 km. Dalším významným kvalitativním přínosem mělo být použití integrovaného systému průzkumu a řízení palby. Systém vyhodnocuje informace několika nezávislými způsoby – ve viditelném a infračerveném spektru, radarem a laserovým dálkoměrem. Tank T-95 měl například využívat modifikovaný systém ARENA proti protitankovým řízeným střelám. Oproti tomu T-14 má jen vysokotlaký kanón 2A82-1M ráže 125mm, a kanón 2A83 ráže 152mm je zmiňován jen u specializované verze, jakýsi nový "Zveroboj" (přezdívka SU-152). Dieselový motor o výkonu 1200-1500 koňských sil. Rychlost 80-90 km/h, váha cca 50 tun a dojezd cca 500 km. U elektroniky na tom budou asi dost podobně. U T-95 také mělo být použito víc hi-tec materiálů, což ale výrazně zvyšovalo cenu, stejně tak setrvání u ráže 125mm, tak si myslím, že T-14 je takovým levnějším řešením, oproti T-95. Samozřejmě uvidíme, jak bude vypadat sériový tank T-14.
Naposledy upravil(a) Rase dne 30/4/2023, 10:30, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Hledání nástupce tanku Abrams

Příspěvek od Skeptik »

Pánové, nezapomínejte, že ARMATA není tank. Je to "jednotná těžká pásová platforma".
T-95; CTTB, TTB, FMBT apod. To byly specializované tanky.

Projekt FCS resp. jeho záměr:
- průzkumná a hlídková vozidla XM1201
- tank vyzbrojený kanónem ráže 120mm MCS XM1202
- samohybná houfnice ráže 155mm NLOS-C XM1203
- samohybný minomet ráže 120mm NLOS-M XM1204
- vyprošťovací vozidlo FRMV XM1205
- bojové vozidlo pěchoty XM1206
- obrněné sanitky XM1207 a XM1208

a to vše na "jednotné pásové platformě", to je ARMATA + KURGANĚC
Americký záměr byl ambicióznější - jedna nikoli dvě platformy (lehká a těžká) - a na to taky dojel. Technologie zatím neumožňuje dát "lehkému vozidlu tj. do 30 tun" odolnost "těžkého".
Rusové to rozdělili, ale jinak záměr:
1. Avoid Encourter – vyhnout se nečekanému kontaktu s nepřítelem. Tedy sdílení informací s jinými vozidly, letouny a dalšími prvky na bojišti.
2. Avoid Detection – vyhnout se odhalení. Tedy maskovat tank opticky, radarově, v infračerveném záření ale také potlačit hlučnost.
3. Avoid Acquisition – vyhnout se zaměření. Tedy použití kouřové clony a jiných prostředků, aby nebylo možno udržet vozidlo zaměřené
4. Avoid Hit – vyhnout se zasažení. Tedy využití aktivní ochrany vozidla
5. Avoid Penetration – vyhnout se proražení pancíře. Tedy použití kompozitního, nebo v budoucnu i elektrického pancíře, který dokáže zabránit projektilu, proniknout do vnitřního prostoru.
6. Avoid Kill – vyhnout se zabití osádky. Tedy vnitřní uspořádání mělo být takové, aby i pokud by projektil penetroval pancíř, měla být osádka dostatečně chráněna a měla mít šanci přežít i zničení stroje

Platí pro celou řadu ARMATA a s omezením v bodě 5. u pro KURGANĚC

A kdo se kým inspiroval, či od koho opisoval ... IRELEVANTNÍ.
Ve stejné době a na stejné technologické úrovni jsou řešení téhož problému většinou téměř identické.

A respekt k "duševnímu vlastnictví" u zbraní, kde jde o přežití, :mrgreen: :up: :mrgreen: :up: :mrgreen: (jinak to vyjádřit nejde).
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Hledání nástupce tanku Abrams

Příspěvek od Rase »

Jistě, hrozby na moderním bojišti platí pro každého stejně, tak i řešení jsou stejná. Proto si budou všechny MBT a BVP hodně podobné.
Nezapomeň, že původní plán na FCS se rozpadl, rovněž na zhruba dvě platformy.
Do toho ještě plánovaný lehký výsadkový tank, místo MCS, který může mít kdovíjaký podvozek (!) ať již Griffin nebo Buford.
Jinak v USA to patrně bude takové, že tak jak by rusové chtěli jednotnou platformu těžkou (T-14, T-15 a houfnice), budou i oni mít jednu platformu těžkou (nový tank + houfnice) a druhou lehčí. Rusové mají Kurganěts, v USA si ještě dlouho vystačí s platformou Bradley, viz náhrada M113 v podobě AMPV (Armored Multi-Purpose Vehicle) na podvozku Bradley a modernizovaná vozidla Bradley. Byť se již třetí rok pracuje na FFV (Future Fighting Vehicle) který má nahradit právě Bradley a časem i AMPV. Byla by docela sranda, pokud by pro FFV použili základ z podvozku Bradley :D
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Hledání nástupce tanku Abrams

Příspěvek od Rase »

Přidána kapitola o vývoji mezistupně k nové konstrukci MBT - Mezistupeň v podobě tanku Abrams M1A3
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Hledání nástupce tanku Abrams

Příspěvek od Rase »

Zhruba v polovině roku 2017 proběhne na vojenské základně ve Fort Benning demonstrace robotických a autonomních systémů. Počítá se zde s testem tanku Abrams s automatickým nabíjecím systémem. V takovém případě nabíječ tanku může převzít další úkoly - například ovládat robotická vozidla nebo drony - v úvodním článku se o těchto dronech dočtete více.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Hledání nástupce tanku Abrams

Příspěvek od Rase »

Nový tank dle generála Marka A. Milleyho

Americká armáda v současné době provádí analýzu alternativ, jak by mohla vypadat budoucí rodina obrněných vozidel, jejíchž součástí bude i nový hlavní bojový tank. 40 let starý hlavní bitevní tank M1 Abrams i nadále zůstává schopným stroje a počítá se s ním i v příštích desetiletích, ale začíná se projevovat jeho věk. Dlouho sloužící tanky byly v průběhu let rozsáhle vylepšeny a téměř vše bylo kompletně přestavěno a vyměněno. Avšak je pravděpodobně na hranicích svých možností, a armáda potřebuje nový tank. Armádní generál Mark A. Milley zmínil na National Press Club ve Washingtonu:
"Nemyslím si, že by se naše obrněné jednotky nacházely v pozici kavalerie před jejím zánikem. Jsem ale skeptik, tak je potřeba i nadále hledat jejich místo na moderním bojišti. Rovněž jsem přesvědčen, že potřebujeme novou pozemní obrněnou platformu pro převoz vojáků a úlohu MBT. Tato technika bude hrát velice důležitou roli v příštích 25 letech. Nová rodina bojových systémů pozemních sil bude pravděpodobně zahrnovat technologie, jako jsou aktivní ochranné systémy, snížení počtu osádky a automatizované zbraňové stanice. Důležitou roli by mohla hrát i robotika a každé vozidlo by mělo být schopno fungovat jak v režimu s osádkou, tak i bez ní. Největší průlom by ale měl nastat v použitých materiálech. Současná ocel, wolfram, ochuzený uran a keramické kompozity sice poskytují vynikající ochranu ale jsou však také těžké - což je důvod, proč moderní tanky Abrams váží téměř 70 tun. Svatým grálem pancéřování, je tak snaha najít nový materiál, s výrazně nižší hmotností, při zachování současné ochrany osádky. Jednalo by se o skutečně významný průlom. Jiné potenciální technologie jako Railgun nebo laser, by mohly zbavit tanky klasických děl a mohly by být použity i u nástupce tanku Abrams."

http://www.securitymagazin.cz/defence/u ... 56935.html
http://nationalinterest.org/blog/the-bu ... sers-21697

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Hledání nástupce tanku Abrams

Příspěvek od Rase »

Rase píše:Zhruba v polovině roku 2017 proběhne na vojenské základně ve Fort Benning demonstrace robotických a autonomních systémů. Počítá se zde s testem tanku Abrams s automatickým nabíjecím systémem. V takovém případě nabíječ tanku může převzít další úkoly - například ovládat robotická vozidla nebo drony - v úvodním článku se o těchto dronech dočtete více.
Pokud jde o ony dálově řízená vozítka, tak příkladem může být hodně podvedené vozítko Black Knight.
Jedná se o prototyp dálkově řízeného vozítka, které by tvořilo předvoj samotného MBT. Vozidlo bylo postavené na základě podvozku Bradley, váží 9,5 tuny a rychlostí stíhá ostatní pásová vozidla.

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Re: Hledání nástupce tanku Abrams

Příspěvek od michan »

Tohle je skutečně příbeh,kterým se dáváš - u mně ď chlape.
Můj způsob myšlení jsou izraelci vždy, jejich válčiště a vše o něm a samozřejmě amíci a celý jejich svět.
Dík za všechnu modernu, kterou Palbě dáváš.


Jseš má 1.+
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Hledání nástupce tanku Abrams

Příspěvek od Rase »

Děkuju, ony tyhle technologie začínají dávat smysl až když se dají dohromady a jsou vidět pěkně pospolu. Protože spousta projektů se opráší třeba po desíti letech (nebo víc) a spousta lidí v tom vidí revoluci. Přitom jen někoho napadne, kouknout se do šuplíku :D
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Re: Hledání nástupce tanku Abrams

Příspěvek od michan »

Začni přemýšlením kam chceš tank.
Mělo by to být něco jen o trochu více než je zkušenost s Abramsem a izraelskými Merkavami posledních typů a jejich předělávek, kterými Abramsi takřka každé tři roky prošly.... Samozřejmě s přihlédnutím k dnešním vrstveným materiálům a nejnovější elektronikou a protitankovou ochranou, aktivní i pasivní. A co dnes mají konstruktéři vývojově "na prknech" v počítačích - nevíme...
Ale bude to určitě zajímavé a musí to určitě byt uděláno tak aby bylo možno vše rychle přestavět, nejlépe kontejnerově....
Uvažuje se leta i o ráži 140 mm a rychlostech střel nad 1 600 m/s a více
Naposledy upravil(a) michan dne 9/8/2017, 09:46, celkem upraveno 4 x.
ObrázekObrázekObrázek
klingy
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35

Re: Hledání nástupce tanku Abrams

Příspěvek od klingy »

Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Hledání nástupce tanku Abrams

Příspěvek od Rase »

Nabíjecí automat do Meggitt Defense Systems

Díky klingy za odkazy. Jedná se tedy o kompaktní nabíjecí automat pro tanky M1, od společnosti Meggitt Defense Systems. nabíjecí automat lze snadno osadit do původního tanku a nehrozí, že by zpětný ráz jakkoliv ohrozil nabíjecí zařízení. Jelikož nezasahuje do prostoru věže, může být osádka tanku i nadále čtyřčlenná. V dvouřadém zásobníku se nachází 34 nábojů ráže 120 mm. Kvůli bezpečnosti osádky je kadence omezena pouze na 12 ran/min, aby bylo možno zavírat protipožární přepážku. Nabíjecí automat je otestován a plně připraven pro zahájení sériové výroby. Zatím ale nepřišel zájem ze strany Armády. Zdá se ale, že pokud má být představen v polovině roku 2017, tak možnost zavedení zde stále je velice reálnou.

http://forum.worldoftanks.com/index.php ... ge__st__20
https://www.meggittdefense.com/product/ ... utoloader/

Obrázek

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
kastellan
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 202
Registrován: 22/1/2015, 20:55

Re: Hledání nástupce tanku Abrams

Příspěvek od kastellan »

V případě uváděné kadence 12 ran za minutu - jedná se o teoretickou nebo maximální možnou hodnotu? Měl bych obavy ohledně přehřívání a životosti hlavně.
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Hledání nástupce tanku Abrams

Příspěvek od kenavf »

kastellan píše:V případě uváděné kadence 12 ran za minutu - jedná se o teoretickou nebo maximální možnou hodnotu? Měl bych obavy ohledně přehřívání a životosti hlavně.
Kadencia neznamená že sa tak dlho bude strielať. IMHO:Aj tak je to s tou kadenciou otázne,bolo by zaujímavé zistiť koľko rán bolo niekedy potrebných rýchlo za sebou vypáliť.Pre takú kadenciu už je problém vyhľadávať ciele a to už nehovorím o prenášaní palby.
Obdobný problém tu bol spomínaný aj s počtom vezenej munície kde je počet nábojov čím ďalej nižší.Maximálny použitý počet bol tuším spomínaný okolo 20ks ale zadavatelia si pokladajú otázku "čo keby náhodou sme potrebovali viac".
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Hledání nástupce tanku Abrams

Příspěvek od Rase »

Zkoušky bezosádkových vozidel

Major Alan L. Stephens zmínil, že během pěti let chce US Army začít testovat prototypy nových bojových bezosádkových vozidel, známých jako RCV. Ty mají být lehké jako vozidlo Stryker, ale rychlejší, navíc s palebnou silou jako tank Abrams. Poznatky z těchto testů budou později využity k formulování požadavků na projekt RCV a NGCV (Next Generation Combat Vehicle). Tyto požadavky by mohly být formulovány již v roce 2022. Koncept je ten, že bezosádková vozidla by se pohybovala v první linii, byla v kontaktu s nepřítelem a vázaly by na sebe síly protivníka. Vozidla s osádkou by je následovaly s adekvátním odstupem. Poměr by mohl být dvě bezosádková vozidla na jedno s osádkou - tedy 2:1. Později až se tento koncept ověří, by se mohl poměr zvýšit až na 4:1. V první fázi se rovněž počítá s tím, že vozidla budou dálkově řízená, s menším důrazem na autonomii. Výhledově by mohla být vozidla zcela autonomní, což ale vyžaduje umělou inteligenci a neuronovou sítí. Což momentálně není realizovatelné, ale v blízké budoucnosti velice reálný koncept. Dálkově řízené tanky mají být rovněž lehčí, rychlejší a ovladatelnější než klasické tanky, což dává velení velkou výhodu a palebnou sílu všude tam kde bude potřeba. Vzhledem k tomu, že by byla velká část bojových vozidel autonomní, nebo dojde ke snížení počtu nezbytných osádek, mohou být cenní lidé nasazeni u jiných zbraní a systémů. Klíčovým bude rovněž ochrana těchto vozidel před nepřátelským rušením atd. Ještě je potřeba vyřešit spoustu problémů a komplikací, ale jedná se o velice zajímavý koncept, který by mohl znamenat zlom u vedení válek v budoucnosti.

http://defence-blog.com/army/expert-rem ... tanks.html

Obrázek
Maj. Alan L. Stephens, an Acquisition Corps officer
at the Mounted Requirements Division of the U.S. Army Maneuver Center of Excellence,
speaks about the future Remote Combat Vehicle
at the Future Ground Combat Vehicles Summit in Livonia, Mich., Nov. 30, 2017
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“