Tempik píše:A ta dislokace letounů s podobným motorem nemůže být prostě daná tím, že Japonci těch typů motorů zas tolik neměli? (...)
To že v případě nouze mechanici zkanibalizovali dostupné díly je pak věc jiná. To zcela jistě dělali. Jen to nemusel být žádný velký plán předem.
IMHO po 1. fázi Pacifické války totiž letectvo IJA a IJN operovaly v oblastech, kde nebylo příliš mnoho letišť. Jako provizorium byly použity hydroplánové letadla (E13A, F1M, A6M2-N). A jako dlouhodobější řešení byla výstavba dalších letišť poblíž frontové linie.
Což byl předem známý fakt = že se budou potkávat letecké jednotky IJA a IJN na témže letišti - mluvím o roce 1942.
IMHO během fázi čínsko-japonské války totiž zhruba okolo roku 1940 byla spíše "specializace", kdy např. IJN operovalo spíše na středo- a jihočínském pobřeží tak aby využily velký dolet svých letadel (G3M, do jisté míry i dolet A5M4, posléze G4M, A6M). Zatímco IJA spíše používalo letadla spíše s menším doletem (čest výjimkám např. Ki-46 prvních verzí).
Ale zhruba od poloviny 1942 se IJA a IJN potkávaly v skoro souvislém pásu: Malé Sundy, (holandská a britská) Nová Guinea-Papua, Bismarckovy a Šalamounovy ostrovy. Ostatně jsem zaznamenal nálet, kdy G3M nebo G4M japonského námořnictva byly eskortovány armádními Ki-43. A např. při akcích na severovýchodním pobřeží Nová Guinea-Papua si neumím představit jiné řešení, než že pěšáci z IJA a IJN (SNLF,...) měli společné zásobování.
V dalších fázích WW2 se už IMHO neopakovala konstelace = unifikace motorů soudobých pozemních prvoliniových letadel na Nakajima Sakae, nutnost společných operací IJA a IJN a spíše řidší síť letišť
Když už jsme u těch motorů, tak jiné motory než různé verze Nakajima Sakae měly v roce 1942 tyto prvoliniové pozemní typy japonských letadel (vynechám "letadla pro spolupráci s armádou Ki-30,-32, -36, -51, neboť spíše operovaly v jiných oblastech, kde válčilo Japonsko, než je výše popsaná linie kolem severu Austrálie ):
Ki-21
Ki-15/C5M
G3M a G4M
B5N1 (B5N2 už byl unifikován na N. Sakae)
Ki-45
D3A
Ki-46
Ki-44
Ki-49
D4Y
Ki-61
vynechal jsem dopravní a výběhové typy (Ki-27, A5M)
Tj. hrubým odhadem - podél bojové linie kolem severní Austrálie (od druhé poloviny 1942) mohlo být unifikována na motoru Nakajima Sakae takových ??? 40% ???pozemních bojových letadel IJA a IJN. A zrovna armádní lehký/zvědný bombardér Ki-48 Lily a stíhačka A6M2 model 21 japonského námořnictva byly +- komplementární.... Např. lehký bombardér námořnictva D3A postrádal dolet jako měl Ki-48