Stíhače tanků na podvozku tahače Lorraine 37 L

Pz I - Pz VI, prototypy, Hetzer a jiné
Odpovědět
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Stíhače tanků na podvozku tahače Lorraine 37 L

Příspěvek od sa58 »

Stíhače tanků na podvozku tahače Lorraine 37 L

Po okupaci části Francie se Němcům naskytla příležitost využít poměrně velké množství francouzské obrněné techniky. Část jí využívali v původním stavu, poměrně hodně typů však použili na různé přestavby, hlavně stíhače tanků a samohybná děla. Mezi jinými použili pro přestavbu tahače Lorraine 37 L. Ve Francouzské armádě byl zaveden v roce 1937 a vyrobilo 432 vozidel. Němci z nich přestavbou získali samohybné děla o ráži 105 a 150 mm a dále popisované stíhače tanků.
Podvozek tvořilo šest pojezdových kol, zavěšené a odpružené po párech. Nad nimi byly čtyři napínací kladky. Hnací kolo bylo vepředu, napínací vzadu. Pancéřování mělo sílu maximálně 12 mm.
Tahač měl hmotnost 6 tun, se vzduchem chlazený motorem o výkonu 70 HP dosahovalo rychlost 35 km/h a dojezd na silnici byl 138 km. Posádku tvořili dva muži. Vozidlo se používalo jako tahač, muniční vůz nebo transportér.

Německé přestavby na stíhače tanků

4,7cm PaK 181 auf Panzerjäger Lorraine-S (f)

Pod tímto hrozným názvem se ukrývá nouzová přestavba tahače na stíhač tanků. Na korbě byl umístěn francouzský protitankový kanon ráže 47 mm. kanon byl vybaven pouze čelním štítem, obsluha děla (2 muži) nebyla vůbec chráněna proti ostřelování z boku a zezadu. Těchto stíhačů bylo vyrobeno jen nevelké množství koncem roku 1940.


7,5cm PaK 40/1 auf Panzerjäger Lr.S (SdKfz 135 – Marder I)

Tuto přestavbu realizovala firma Alkett mezi červnem a srpnem 1942. Jednalo se o umístění výkonného 75 mm kanonu PaK 40/1 na podvozek Lorraine a zvýšení ochrany posádky oproti první přestavbě. Na podvozku byla umístěna nástavba kryjící kanon zpředu a z boku, shora a zezadu byla nástavba odkryta. Sekundární výzbroj tvořil kulomet MG 34 ráže 7,92 mm. Pro kanon se nakládalo 40 ks munice, pro kulomet 600 nábojů.
Bylo vyrobeno 184 stojů, od léta 1944 dostalo toto vozidlo bojové jméno Marder I (kuna). Vozidla byly většinou používány proti spojencům na západní frontě a zřejmě sloužily až do konce války.


technická data Marder I:

hmotnost – 8,03 t
délka – 5,38 m
šířka – 1,88 m
výška – 2,00 m
výkon motoru – 70 HP
dojezd silnice – 135 km
dojezd terén – 90 km
max. rychlost – 35 km/h
osádka – 4

Použité zdroje:
I. Pejčoch – Obrněná technika 2

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Naposledy upravil(a) sa58 dne 24/11/2008, 20:21, celkem upraveno 2 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Vidím dobře? :shock:
Na 6 tun výkon jenom 70 koníků? Tahle sranda jezdila sama asi jenom z kopce. A do kopce ji táhly koně a tlačila četa pěšáků.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

No asi to tak bude, je to uvedeno ve více zdrojích - motor DelaHaye šestiválec 70HP při 2800 rpm.

Ono frantíci i do některých tanků montovali poměrně slabé motory, takový lehký tank Hotchkiss 38 H měl motor o 120 HP a tank měl 12 tun. lehký FCM měl jen 91 HP při stejné hmotnosti :shock:
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Jack
desátník
desátník
Příspěvky: 53
Registrován: 5/12/2005, 19:08
Bydliště: SR

Příspěvek od Jack »

Počuli ste o niekedy nemeckých úpravách ruských strojov? Nehovoriac o prevzatých tankoch T-34.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

No těch úprav zas tak moc nebylo

T-34 - použily se s minimálními úpravami
T-26, BT - to nemělo cenu, zastaralé
KV - poruchové

na T-34 zkoušeli 4x20mm, na T-26 75 mm francouzský kanon.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Docela zajímavá byla uprava KV-1 pro KwK 40 a velitelskou věžičku z Pz III/IV. Ovšem kolik jich vzniklo...

A jak naschvál nějak zrovna nemám fotku :cry:

Obrázek
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
brano
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 277
Registrován: 5/9/2004, 20:17
Bydliště: KE

Příspěvek od brano »

Nejaké ruské beutepanzery.

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Naposledy upravil(a) brano dne 12/12/2005, 15:27, celkem upraveno 1 x.
Obrázek
Uživatelský avatar
brano
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 277
Registrován: 5/9/2004, 20:17
Bydliště: KE

Příspěvek od brano »

...
Obrázek

Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
brano
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 277
Registrován: 5/9/2004, 20:17
Bydliště: KE

Příspěvek od brano »

A niečo k pôvodnej téme.
Inak tento projekt stíhača bol francúzskou záležitosťou.Vznikla ako núdzový projekt improvizovaného stíhača tankov v priebehu 5-6/1940,teda v priebehu útoku Nemecka na Francúzsko.Francúzi zistili,že nemajú adekvátny stíhač tankov ako odozvu na moderné nemecké tanky a preto v chvate vyvíjali provizórne stíhače napr.i automobilový stíhač Laffly W15 TCC.Výroba sa však pre rýchly spád udalostí nerozbehla a v projekte po porážke Francúzka pokračovali Nemci.

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Naposledy upravil(a) brano dne 30/12/2005, 23:13, celkem upraveno 1 x.
Obrázek
Uživatelský avatar
brano
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 277
Registrován: 5/9/2004, 20:17
Bydliště: KE

Příspěvek od brano »

...

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
brano
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 277
Registrován: 5/9/2004, 20:17
Bydliště: KE

Příspěvek od brano »

...

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Jack
desátník
desátník
Příspěvky: 53
Registrován: 5/12/2005, 19:08
Bydliště: SR

Příspěvek od Jack »

Do toho by som nesadol.......
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

K těm ruským strojům:

T-34 a KV-1 (2) měly motory na naftu - tu snad němci skoro nepoužívali, hlavní PHM benzín

T-26 jezdil na poměrně kvalitní benzín, takže taky problém
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Jack
desátník
desátník
Příspěvky: 53
Registrován: 5/12/2005, 19:08
Bydliště: SR

Příspěvek od Jack »

V prvých mesiacoch vojny ukoristili Nemci veľké množstvá diel...myslím, že ich prirábali na nepotrebné podvozky a tak vznikali hybridy s veľmi malou životnosťou (chýbali náhradné diely a väčšinou tam bola minimálna ochrana).
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Tohle by mě zajímalo jestli se ty přestavby vůbec vyplatily? Hlavně problém náhradních dílů, zásobování exotických součástek na frontu atd. Tohle leda mělo význam proti partyzánům nebo do Francie a na Balkán.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

No, např. některé kanony byly ukořistěny v stovkách, ba i tisících kusech, často s ohromnými kvanty munice a byly hodně rozšířené. Třeba takový F-22 ráže 76,2 mm byl pod označením PaK 36 (r) používán na Marderech II D, Marderech III a dalších s velkými úspěchy. Rovněž třeba 45 mm protitankové kanony byly velmi oblíbené...přeci jen jejich účinnost byla podstatně vyšší, než u "armádního klepátka" (jejich předka).
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Odpovědět

Zpět na „Tanky a stíhače tanků“