Aviatik Buffalo Bill?

vojáci a jejich velitelé, politici

Moderátoři: Pátrač, Tkuh, kacermiroslav, Rase

Odpovědět
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Aviatik Buffalo Bill?

Příspěvek od vodouch »

Aviatik Buffalo Bill?

Tuhle jsem si četl o Buffalo Billovi; žil na Frontieru a občas se popral s Indiánem. Přitom se mi vybavil obrázek z Němečka (Vojenská letadla 1. díl (výtisk z roku 1974)), je na něm indiánobijce Cody a krabicový drak s gondolkou. Hned jsem knížku otevřel; obrázek má popis „Indiánobijce S. F. Cody dohlíží na vzlet pozorovacího draku své konstrukce u královských ženistů ve Farnborough 1904“. V textu kapitoly o upoutaných balónech je odstavec „Svéráznou postavou byl bývalý indiánobijce „plukovník“ Samuel F. Cody, který se věnoval drakům s celou svou bouřlivou vitalitou; v roce 1906 byl dokonce hlavním instruktorem drakové jednotky a konstruktérem jejích draků. Ani při této činnosti nepřestal jezdit na bělouši a neodložil ani svůj colt, ani širák, pod nímž mu vlály dlouhé vlasy.“
Zastříhal jsem ušima. Buffalo Bill byl William F. Cody a nepamatuji, že bych viděl jeho fotografii s revolverem. V roce 1904 byl v Anglii s Wild West show, to si mohl klidně do Farnborough odskočit, ale že by mu mírnix týrnix svěřili hned instruktorování drakové jednotky, se mi nějak nechtělo věřit … Navíc v létě skautoval pro armádu, v zimě hrál na jevišti, že by přitom ještě vymýšlel draky?
Obrátil jsem se na internet.
Ohledně revolveru internet uvedl, že Buffalo Bill vlastnil Patersona.

220px-Samuel_Franklin_Cody.jpg
220px-Samuel_Franklin_Cody.jpg (10.77 KiB) Zobrazeno 1654 x

S. F. Cody.
Internet informoval, že chlapík se jmenoval Samuel Franklin Cowdery, byl showman Divokého západu a raný průkopník pilotovaných letů. Jako okázalý showman byl často zaměňován s Buffalo Billem Codym, jehož příjmení v mládí přijal. O jeho životě v této době není mnoho známo, i když tvrdil, že během svého mládí žil typickým životem kovboje. Naučil se jezdit a cvičit koně, střílet a používat laso. Později tvrdil, že hledal zlato v oblasti, která se později stala Dawson City, centrem slavné zlaté horečky na Klondiku.

Draky
Není jasné, proč Codyho fascinovalo pouštění draků. Jeho zájem o draky pravděpodobně vyvolalo jeho přátelství s Augustem Gaudronem, balonistou, se kterým se Cody seznámil při vystoupení v Alexandra Palace v Londýně. Cody, financovaný svými vystoupeními, významně zdokonalil dvoukomorového skříňového draka Lawrence Hargravea, aby zvýšil jeho nosnou sílu, zejména přidáním křídel na obě strany. Stavěl draky pro meteorologický průzkum i draky pozorovací, schopné vynést do vzduchu i několik mužů, dále draky tažné – podařilo se mu přeplout kanál La Manche na člunu, taženém drakem.
V roce 1905 s použitím radikálně odlišného návrhu, který vypadal spíše jako bezocasý dvouplošník, sestrojil pilotovaný „kluzák-drak“ a létal s ním. Stroj byl vypuštěn na laně jako drak a lano bylo poté uvolněno, aby umožnilo klouzavý let. Návrh vykazoval malou podobnost s jeho dřívějšími draky, byl pozoruhodný tím, že byl prvním letadlem, které účinně používalo křidélka (ve skutečnosti to byly elevony) k řízení příčného náklonu.
Nakonec v roce 1907 vytvořil bezpilotní „power-kite (tažný drak)“, poněkud podobný jeho standardnímu draku, ale s většími křídly a vodorovným stabilizátorem s dvojitými svislými ocasními plochami na místě zadního článku. Byl vybaven motorem Buchet o výkonu 15 koní. Nebyl počítán pro volné létání; Cody natáhl dlouhý letový drát po délce balónového hangáru ve Farnborough a létal s ním uvnitř.[10]
Zbývalo mu jen dát dohromady pilotovaný volně létající kluzák a motor tažného draka, aby vytvořil první britský letoun.

170px-Cody_manlifter.jpg
170px-Cody_manlifter.jpg (6.69 KiB) Zobrazeno 1654 x

Vzducholoď Nulli Secundus
Než mohl Cody přeměnit své nově nabyté dovednosti na letouny, musel pomoci s dokončením vzducholodě, která se tehdy stavěla v hangáru pro vzducholodě ve Farnborough. V prosinci 1906 byl odeslán do Francie, kde koupil motor Antoinette o výkonu 40 k (30 kW). Během roku 1907 dostal plnou pravomoc jako konstruktér kýlu a pohonného systému vzducholodě.
5. října 1907 letěla první britská vzducholoď British Army Dirigible č. 1 Nulli Secundus z Farnborough do Londýna za 3 hodiny 25 minut s Codym a jeho velícím důstojníkem plukovníkem J. E. Capperem na palubě. Poté, co obepluli katedrálu svatého Pavla, pokusili se vrátit do Farnborough, ale protivítr o rychlosti 29 km/h je donutil přistát v jižním Londýně na Crystal Palace. Tam byla vzducholoď poškozena silným větrem.

lossy-page1-220px-Le_dirigeable_nulli_v692t736f_0_8910jv69v.tiff.jpg
lossy-page1-220px-Le_dirigeable_nulli_v692t736f_0_8910jv69v.tiff.jpg (19.4 KiB) Zobrazeno 1654 x

Letouny
Později v roce 1907 se armáda rozhodla podpořit vývoj jeho motorového letounu, Britského armádního letounu č. 1. Byl to dvojplošník podobného uspořádání jako letoun bratří Wrightů, byl ale větší a měl silnější motor. Po necelém roce stavby začal Cody v září 1908 stroj testovat a postupně prodlužoval své „poskoky“, až dosáhly 1 390 ft. (420 m) dne 16. října 1908. Jeho let ze dne 16. října 1908 je uznáván jako první oficiální let pilotovaného stroje těžšího než vzduch ve Velké Británii.
Ministerstvo války se poté rozhodlo zastavit vývoj letadel těžších než vzduch a Codyho smlouva s armádou skončila v dubnu 1909.
Cody postavil ještě několik letounů zpravidla stejného uspořádání.

Cody_VI_wreckage_RAE-O590.jpg
Cody_VI_wreckage_RAE-O590.jpg (18.47 KiB) Zobrazeno 1654 x

Smrt
Samuel Franklin Cody zahynul 7. srpna 1913 při testování své nejnovější konstrukce, která se rozlomila ve výšce 200 stop (61 m) a on a jeho pasažér, hráč kriketu William Evans, byli zabiti. Oba muži, kteří nebyli připoutáni, byli vyhozeni z letounu. Vyšetřování dospělo k závěru, že kdyby připoutáni byli, mohli havárii přežít.

Zdroj: https://en.wikipedia.org/wiki/Samuel_Franklin_Cody
Obrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11614
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Aviatik Buffalo Bill?

Příspěvek od Zemakt »

Dovolil jsem si to drobet zformovat do článku. Plus přidat nějaké ty obrázky.

Jinak díky za pohodové sobotní čtení. Já ho mám spojeného spíše jako pouťového komedianta a bizonovraha.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Ataman
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 900
Registrován: 1/4/2008, 20:31

Re: Aviatik Buffalo Bill?

Příspěvek od Ataman »

Zemakt píše: 11/11/2023, 09:48 Dovolil jsem si to drobet zformovat do článku. Plus přidat nějaké ty obrázky.

Jinak díky za pohodové sobotní čtení. Já ho mám spojeného spíše jako pouťového komedianta a bizonovraha.
Bizonovrah byl ten druhej, tenhle by, kdyby mohl, možná byl taky, ale byl na to moc mladej.
Cerkev je blízko, ale je ledovice. Krčma je daleko, ale půjdem opatrně.
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Aviatik Buffalo Bill?

Příspěvek od vodouch »

Zemakt píše: 11/11/2023, 09:48 Dovolil jsem si to drobet zformovat do článku. Plus přidat nějaké ty obrázky.
Bezvýhradný souhlas.Tvůj zásah textu opravdu pomohl.

Jinak když Bill Cody soutěžil s Billem Comstockem o titul Buffalo Bill, používal jednorannou zadovku se záklopkovým závěrem Springfield model 1866, ráže .50, proti Comstockově henryovce. Přesto zvítězil. Holt lepší taktika.
Obrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11614
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Aviatik Buffalo Bill?

Příspěvek od Zemakt »

Ataman. Ach ták. Dík
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4219
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Aviatik Buffalo Bill?

Příspěvek od Alfik »

vodouch píše: 11/11/2023, 11:02 Jinak když Bill Cody soutěžil s Billem Comstockem o titul Buffalo Bill, používal jednorannou zadovku se záklopkovým závěrem Springfield model 1866, ráže .50, proti Comstockově henryovce. Přesto zvítězil. Holt lepší taktika.
Spíše mnohem vyšší energie střely, bych si dovolil tipnout. Emerišn Bafelou není žádné malé žuížátko :)
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Aviatik Buffalo Bill?

Příspěvek od vodouch »

Alfik píše: 11/11/2023, 15:02 Spíše mnohem vyšší energie střely, bych si dovolil tipnout. Emerišn Bafelou není žádné malé žuížátko :)
Náboj 50-70 Government (Springfield M 1866) počáteční energie 2161 J, náboj Henry 44 počáteční energie 933 J.
Pro srovnání: našel jsem informaci o střelbě z luku - počáteční energie šípu 210 J.
Obrázek
jean
praporčík
praporčík
Příspěvky: 324
Registrován: 3/9/2008, 19:30

Re: Aviatik Buffalo Bill?

Příspěvek od jean »

Hodnota pre sip je vyrazne optimisticka, tolko nemaju ani najmodernejsie kladky. Indianske luky uz vobec nie.
Odpovědět

Zpět na „Osobnosti“