Otázka zrušení otroctví

Moderátoři: Pátrač, kacermiroslav, Bleu

Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17795
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Otázka zrušení otroctví

Příspěvek od skelet »

Český trestní zákoník má k nevolnictí takovou relevanci, jako kuchařka Jiřího Babici k Domácí kuchařce od Rettigové. Oba se zaobírají tímtéž, ale dělí je od sebe dvě století.
Zpětný pohled etiky na historii? Fííha.. dobře ty :mrgreen:
A teď ..
poddaný je to samé jako občan v dnešní době. Poddaným byl kdokoliv, kdo nebyl král nebo císař. Práva a povinnosti poddaného určoval, podobně jako dnes, zákoník. A tento zákoník reflektoval příslušnost k jeho stavu. Proto nikdy nemůžeš dávat rovnítko s otrokem.
Nevolnictví vychází z onoho zákoníku. Robota na panském nebyla nic jiného, než forma daně. S nadsázkou dnešní občan chodí do roboty, ale od Dne daňové svobody chodí do práce. Jen dnešního občana tolik nenasírá, že v době žní musí ve dne makat panském a pak rychle utíkat na ten svůj vejminek, aby to taky stihl.
Argumentace tím, že nevolník musel žádat o povolení sňatku vrchnost.. no musel.. ale o to nežádal jen nevolník, ale i ta jeho vrchnost. Nižší šlechta žádala o povolení vyšší, vyšší šlechta zase krále atd.
A teď takové OT.. o svolení k sňatku se zmiňují v pořadu Modrá krev, konkrétně o rodu Bořek-Dohalští z Dohalic, kde tento rod žádal o povolení k sňatku papeže, protože si nižší šlechtic bral ženu z vyšší šlechty.
Ale zpět k nevolníkům..
Ano nevolníci se nemohli jen tak přestěhovat z panství, ale opět .. panství bylo malý stát ve velkém státě. A tak se k tomu také přistupovalo. Ale to vše neznamená, že byli otroci! To znamenalo, že nechápali lidská práva jako my dnes (oni je nechápali prakticky vůbec).
Na rozdíl od otroků je nemohl nikdo prodat jak se mu zachtělo, nemohl je nikdo zabít dle své libovůle (teda mohl, ale nesměla se to domáknout církev, respektive vyšší šlechta; proto je kolem cest tolik smírčích křížů) a ani je nepoužíval na chov.

Sumasumárum nebudu odsuzovat staré Egypťany, Římany a staré Řeky za to, že měli otroky. Nebudu za to odsuzovat ani Boleslava I. Proč? Protože přemýšleli jinak, než my. Můžu se zájmem číst o tom, že sv.Vojtěch kritizoval Boleslava I za obchod s křesťanskými otroky, protože to už se ve vyspělé Evropě nedělalo.
Stejně tak nebudu používat dnešní náhled na nevolnictví a už vůbec se nebudu opírat o současné zákoníky. Lidstvo k tomu muselo dospět. Muselo dospět k osvícenství.

To že používáš tu retrospektivu je přesná ukázka toho, proč jsem napsal, že jednou za otroctví bude klidně považováno i manželství.
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Ostatní“