Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 413.

Moderátoři: jarl, michan, Pátrač

Odpovědět
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6829
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 413.

Příspěvek od michan »

Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 413.
Zde viz foto ilustračního náčrtu čtyř map

Obrázek

, na kterých jsou, na prvé mapě, americké útoky po vylodění ve dnech 7. a 8. srpna 1942. Na dalším, druhém náčrtu, je ostrov Guadalcanal s místy, která jsou zmiňována také v textu. Třetí náčrt zachycuje japonský útok v září stejného roku a čtvrtý náčrt je pak o říjnovém japonském útoku. Náčrt, jakož i jednotlivé mapy, je, jsou, pak volně na několika webech a vše bylo pro Palbu zmenšeno (Zde pak, v dalších dvou odkazech, po přiblížení a nastavení velikosti kolečkem, a následně i vyhledáním, viz ostrov Florida, jehož nejnovější dnešní název je - Nggela Sule:
https://mapy.cz/zemepisna?x=158.0992790 ... z=7&lgnd=1
za což děkuji kolegovi Mrfelix, ještě také děkuji i kolegovi Zemaktovi, viz zde z Wikipedie:
https://en.wikipedia.org/wiki/Nggela_Islands
Po potopení americké letadlové lodi Wasp, nikdo ze zainteresovaných důstojníků, ale ani z mužstva, a nejen na Guadalcanalu, nepochopil, a i dodnes nikdo nechápe, „proč Japonci nevyvinuli větší úsilí, aby zadrželi námořní dopravu“ všech druhů zásob, kterou tehdy Turner vezl na ostrov. Proč si ponorky císařského velitelství vzaly za cíl jen a jen válečné lodě? Později se všichni dozvěděli, že nejdůležitějšími terči ponorkového loďstva císařského námořnictva byly vždy nejprve válečné lodě nepřítele. Což byla tehdejší japonská námořní doktrína. Prvořadým úkolem, nejdůležitějšími terči pro ponorky a pro jejich spolehlivá torpéda, byly bojové lodě a japonští námořní velitelé se této taktiky drželi. „Pro námořní důstojníky v Tokiu, a ostatně i pro Jamamota, vždy bylo a nadále zůstalo úkolem prvořadé důležitosti zničit americké bojové lodě.“
Japonci prý sice věděli, že Turnerův zásobovací konvoj se nacházel ve vodách jižního Pacifiku. Měli tedy dost času ponorky shromáždit, ale neudělali to. Mnohé z historických zdrojů, které uvádím v - Použité podklady -, se shodují na faktu, že nejvyšším představitelům chyběla představivost a trpěli „úzkoprsou intelektuální nepružností, která byla příznačná jak pro vrchní velitelství japonských pozemních, tak i námořních vojsk a která – s velmi málo výjimkami – pronikala dolů, a i k nižším důstojníkům obou složek armády, za to platili Japonci těžkou daň až do samého konce tichomořské války.“

Za takovéto japonské „neřesti“, byl určitě rád admirál Turner (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek viceadmirál Richmond_Kelly_Turner, foto je volně na několika webech.), který dne 18. září 1942, jen několik málo minut po 6té hodině ranní, přivedl, takřka triumfálně svůj zásobovací konvoj až k pobřeží u vesnice Lungy. Účastníci bojů na Guadalacanalu , kteří tento Turnerův konvoj sledovali, prý byly jednoznačně „šťastní“ a ihned platilo „co jsme si, to jsme si, námořník už zase nebyl jen kocábkář, ale dobrý kamarád. Vždyť viděli, jak se začali vyloďovat čerstvé jednotky, jako posily. Námořnictvo Spojených států bylo zase jednou omilostněno a velice vřele vítáno.
Na Guadalcanalu se vyloďoval 7. pluk námořní pěchoty, námořnictvo přivezlo i ženisty. Z lodí byly vykládány a na břeh převáženy tanky, dělostřelecký oddíl. Přivezena byla zdravotní a motorizovaná dopravní rota, letecký pozemní personál a také spojaři i se svým „nádobíčkem“.
Velící plukovník Webb sebou tehdy přivezl mimo 3 000 důstojníků a mužů, hned také velké množství potravin, benzín a všechny druhy střeliva. A přivezl i zásoby pro vojenskou prodejnu.
Mezi druhy zboží ve vojenské prodejně, nechyběly ani takové věci, jako je krém na boty, cídidlo na knoflíky, šňupací tabák, či škrob, nebo křída na bělení popruhů. Překvapivě tam bylo i 20 000 menších okrouhlých hliníkových krabic. Až za několik dní, spolu se snídaní, dostal každý námořní pěšák něco pro své zátiší, tedy 3 takové krabice, a to zcela zdarma. Jejich hodnotu poznávali námořní pěšáci postupně. Když se krabice s osobními věcmi neovázala příliš pevně na uzel, daly se v ní velmi dobře, v počasí na ostrově, přechovávat některé předměty, které jinak podléhaly zkáze, jako jsou cigarety, k nim zápalky, nebo i bonbóny. Ale také dopisy od děvčat.
Ještě za setmění Turnerovy lodi odpluly a s nimi se vracely i zbytky zdecimovaného 1. paradesantního praporu. Jednalo se o muže, kteří přežili ty nejtěžší dosavadní boje na Gavutu a také japonské útoky na Edsonův hřeben. Tito „muži si nikdy nestěžovali na své bojové úkoly. A nečinili to ani později“.

Ve stejné době, kdy si námořní pěšák na Guadalcanalu užíval konečně lepšího zásobování, mezi kterými nechyběla ani tabulka čokolády zdarma, připravovali Japonci, jak námořní, tak pozemní složka císařského Vrchního velitelství, další rozkazy. Rozkazy, které ukládaly oběma složkám spojit své síly k útoku, s cílem nejen dobýt Hendersonovo letiště, ale zcela vyčistit ostrov Guadalcanal a přilehlé základny na ostatních ostrovech, od Američanů. To vše po přisunutí posil a zásob. Japonské Císařské Vrchní velitelství „určilo 17. říjen 1942, jako prozatímní datum rozhodného útoku a nařídilo 38. divizi, jíž velel generálporučík Tadajoši Sano, aby se neprodleně přesunula ze Zadní Indie do Rabaulu a aby se velitel osobně ohlásil u velícího generála 17. armády.“
Japonská Spojená flotila pak měla dodat pro tuto akci podpůrné lodí a admirál Isoroku Jamamoto (zde viz foto

Obrázek

, na kterém je admirál Jamamoto, foto je volně přístupné na několika webech), měl vše osobně koordinovat.
Zajímavá v té době byla informovanost o celém konfliktu na Šalamounových ostrovech, u obou válčících stran. Jestliže japonská strana svou veřejnost informovala nějak, více než chybně, tak americká veřejnost nebyla informována vůbec. Od admirála Kinga (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek_admiral_Ernest_J_King_, foto je volně přístupné na několika webech a zde bylo zmenšeno.), tehdy přicházely informace takové, které tam dění zcela zatemňovaly. „Jenom na nejvyšších místech bylo známo, jak je situace vážná“.
O tom co se skutečně děje na Guadalcanalu námořní pěšák nevěděl nic, tak jak to většinou v době války bývá, moc informací se neříkalo. A tak až později se někteří důstojníci dozvěděli, že i když v té době nebyl na ostrovech žádný velký přepych, či nějaké abnormální přejídání „čekalo v Nouméji 60 lodí na vylodění nákladu. Většinu posádek tvořili příslušníci obchodního námořnictva, kteří dostávali zvláštní mzdové přídavky za službu v bojových oblastech. Kromě toho důstojníci a muži požadovali ´přesčasné´.
Náměstek ministra obrany té doby Forrestal, byl jedním z těch, který věděl co se to tehdy děje, a tak k tomu poznamenal: „že kdyby to věděl americký lid, vypukla by doma revoluce“.
Na str. 132., 133., píše pozdější generál v.v. Samuel B. Griffith, ve svém druhém opraveném vydání, Praha 2001, tato slova, cituji:
„Roosevelt (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek, F_D_Roosevelt, foto je volně přístupné na několika webech.) tušil, že může nastat krize. V projevu k národu o Svátku práce ubíral operacím na Šalamounových ostrovech na důležitosti a opatrně se zmínil o kritické situaci na Guadalcanalu, protože věděl, co veřejnost nevěděla – že jsme totiž utrpěli velké námořní ztráty - , a snažil se národ připravit na eventuální zprávy, že Japonci vyhnali námořní pěchotu z postavení tak obtížně hájených.“
Ani prezident moc nevěřil, a je pak pochopitelné, že na ministerstvu obrany USA vládla skepse. Vyšší námořní hierarchie totiž uznávala, že námořnictvo „je na Guadalcanalu v těžké situaci“. Už 16. září 1942, přímo na schůzi Výboru náčelníků štábů admirál King doznal tehdy před všemi přítomnými, což nikdy předtím neudělal, že námořnictvo „je v tuto chvíli na tom špatně“, a naléhavě žádal, aby mu byly přiděleny stíhačky P-38 Lightingy. Tehdy se generál Arnold neochotně uvolil přidělit mu všechny, které mohl postrádat v tehdy se připravující Operaci TORCH, tedy v invazi do Severní v Africe – bylo to celkem 15 kusů. Jenomže to mělo opět háček: „tyto Lightingy nebyly prozatím k dispozici a jistou dobu k dispozici nebudou…“!
Admirála Kinga však tento ústupek (a to nevěděl ještě, že letadla nebudou) neuspokojil. Když se pak vrátil po jednání do své kanceláře, sedl a napsal další memorandum generálu Marshallovi, které nese datum 17. září 1942. Ve svém „Memorandu“ prohlašoval, že ze „62 Widcatů“, které byly na Guadalcanal dodány od 21. srpna, zůstalo jen 30 bojeschopných; námořnictvo není v současné době schopno nahrazovat ztráty a přitom stále udržovat v akci letadlové lodi. „Proto je nezbytné, aby do budoucna byl plánován neustálý přísun armádních stíhaček, jenž musí být zahájen ihned, bez ohledu na závazky na kterýchkoli jiných válčištích". Memorandum admirála Kinga bylo na adrese, na kterou bylo zasláno zastrčeno jen do příslušné přihrádky (Tady je pak na, str. 250., generálovy knihy poznámka k tomuto memorandu, ke které později generál v. v. Samuel B. Griffith vyhledal a sestavil následující text, který zní skutečně nehorázně: „Štábu generála Arnolda trvalo skoro tři neděle, než se pustil do koncipování odpovědi", ale generál Marshall /zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek_general_George Marshall, foto je volně na několika webech/, považoval text dopisu, který mu byl předložen k podpisu 5. října, za ´trochu moc strohý´a odmítl jej podepsat. Než uběhly další dva týdny, dokázal letecký štáb 18. října vypracovat poněkud mírnější odpověď na Kingovo memorandum ze 17. září. Dopis byl generálu Marshallovi předložen k podpisu s touto poznámkou: ´Situace v jižním Pacifiku se od doby, kdy bylo napsáno memorandum /Kingovo/, změnila natolik, že odpověď už nelze považovat za nutnou.“.).
Za několik dní po těchto jednáních, kdy bylo sepsáno memorandum, přicestoval generál Arnold na Havaj. V Pearl Harboru se pak setkal a hovořil tam, s tichomořským velitelem letectva generálporučíkem Delosem Emonsem a zároveň navštívil i admirála Nimitze. Generál Emons, který se nedávno vrátil ze zájezdu do jižního Tichomoří, kategoricky tvrdil, že Guadalcanal nelze udržet. Na podporu svého poraženeckého postoje a hodnocení citoval neméně „chmurný názor, který mu sdělil MacArthur (zde viz foto

Obrázek

, generála MacArthura, autor Wikipedie.). Arnold však shledal, že Nimitz si byl právě tak jist, že námořní pěchota Guadalcanal udržet může, jako si byl Emons jist, že jej udržet nemůže. Ale názory vyslovené admirálem Nimitzem na Arnolda příliš nezapůsobily.
Když velící generál armádního letectva odejel z Havaje do oblasti, jíž velel viceadmirál Ghromley, čišel z něho pesimismus“.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6829
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Re: Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 413.

Příspěvek od michan »

Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 414.

V nejvyšším velení, mimo prezidenta USA, tedy nijak velký optimismus nevládl. Naštěstí úplně jinak tomu bylo přímo na ostrově Guadalcananal, kde se velitele 1. divize námořní pěchoty, generála Vandegrifta (zde viz foto

Obrázek

, na kterém je divizní velitelství, ve kterém sedí generál Vandegrift, Guadalcanal 1942, foto je majetkem US NAVY a bylo zde zvětšeno.), den po vylodění (19. září 1942) 7. pluku námořní pěchoty a zásob, zeptali na jeho velitelství novináři:
„Udržíte předmostí, pane generále? Zůstanete tady?“, zeptal se jeden z nich.
Generál Vandegrift tehdy odpověděl: „Proto jsme tu“.
V době tohoto rozhovoru s novináři se podél mola u Kukumi, pomalu dokodrcal dýchavičný malý člun, ve kterém byl jeden z pátračů od Martina Clemense, který se jmenoval Eroni, a přivážel, pohřešovaného stíhače Mariona Carla, „stíhače proslaveného po celé oblasti Šalamounových ostrovů.“
Stíhač „Carl byl sestřelen 14. září nad výběžkem Koli, seskočil padákem, dopadl na vodu, doplaval na břeh, tam jej nalezl Eroni a od té chvíle se o něj staral“. Vypůjčili si džíp a pak se Carl a Eroni vydali na letecké velitelství, kde se pak sešli s generálem Geigerem. Současný letecký velitel Geiger, byl příjemně překvapen, že se setkává s Carlem, neboť ten byl již prohlášen za nezvěstného. Jaká soutěživá atmosféra, i s určitým volným tónem hovoru, panovala na velitelství letectva, tak o tom je podán následující důkaz: „Náhodou byl též přítomen kapitán John L. Smith, který za pětidenní Carlovy nepřítomnosti zvýšil počet sestřelených Japonců na 14. Když se Geiger s Carlem pozdravil, řekl mu :
‚Marione, mám pro tebe špatnou zprávu. Smitty už jich má čtrnáct, a ty jenom dvanáct. Co s tím uděláme?‘
Carl chvíli uvažoval a pak řekl: ‚A hrom do toho, tak ho teda na pět dní uzemněte, pane generále‘.“


Generál Vandegrift na svém velitelství onoho 19. září 1942 zapsal, že měl vlastně poprvé shromážděnou svou 1. divizi námořní pěchoty, což pro něho znamenala, že mohl začít přepracovávat své obranné plány. Což znamenalo, že mohl pomýšlet i na dílčí útoky za účelem znepokojování Japonců, „kteří se stále ještě urputně drželi na západním břehu řeky Matanikau“. Generál Vandegrift dobře věděl, že má k dispozici na Guadalacanalu devět pěších praporů, jeden zdecimovaný úderný prapor, čtyři dělostřelecké oddíly, dvě roty lehkých tanků a prapor speciálních zbraní, kterému velel ostřílený kanonýr major Robert B. Luckey. Luckey měl ve své pestré výzbroji i jedno polopásové 75mm SHD, které dobře umístěné mohlo dát Japoncům na pamětnou, pokud by si řekli, že budou útočit tanky.
Vandegrift však také dobře věděl, že z jednotek, které na ostrově přistály původně, neměla vlastně ani jediná plný bojový stav. I když bojové ztráty zatím nedosahovaly počtu tisíc mužů, měl naproti tomu dvojnásobný počet mužů, který trpěl podvýživou, následky úplavice a prudkou vředovou infekcí, nebo byli zcela vyčerpáni. Mezi mužstvem se také později prudce rozšířila malárie. V době, kdy koukal do svých zápisů, tedy v konci druhé dekády, bylo od poloviny září evidováno jen 50 případů, které byly uznány jako vážné a vyžadovaly hospitalizaci. Medici a lékaři divize začali již preventivní léčbu Atebrinem od 10. září. Byl s tím však velký problém, neboť hned na začátku se rozšířily pověsti, „že ty žluté pilulky způsobují impotenci, a námořní pěšáci je prostě odmítali polykat. Zdravotníci museli stát u výdeje jídla a nejen dohlížet na užívání léku, nýbrž doslova nahlížet užívajícím do úst a přesvědčit se, že pilulky opravdu polykají. Kdo nespolkl Atebrin, zůstal o hladu“.

V době, kdy přistál a vylodil se 7. pluk námořní pěchoty, „vrátily se jeho odřady pod velení mateřských jednotek a pěší prapory byly přemístěny na nová postavení“.
Byl vydán příkaz k nové reorganizaci obrany a jednotky byly přemístěny na nová postavení. V obraně se již počítalo s letouny generála Geigera (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým je popisek_general Roy S. Geiger, foto je majetkem Wikipedie, pro Palbu bylo zvětšeno)., které ačkoli jich zatím bylo málo, vždy poskytovaly přiměřené zajištění proti obojživelnému útoku. Letouny také dostaly za úkol bránit tam, kde byla řídce rozmístěna obranná postavení. Stejný úkol byl po setmění vydán ženistům, kteří po setmění s posádkami obojživelných vozidel vypomáhali v obraně.
„Ve vnitrozemí nařídil Vandegrift koordinovanou obranu, opřenou na východě o ústí řeky Tenaru a na západě o linii hřebenu západně od Lungy. Tato polokruhová trasa se většinou přimykala k návršnímu terénu. Na jih probíhala po Edsonově hřebenu a odtud se svažovala k nepřekročitelné řece Tenaru“.
Obrana musela být takto zvolena, neboť obrana do hloubky byla vyloučena s výjimkou postavení na Edsonově hřebenu. Mužstvo muselo upravovat místa níže položená s rozbředlou půdou mezi pahorky pokrytými travou, neboť vegetace omezovala viditelnost na několik yardů. Takřka obden bylo nutno odstraňovat veškerou vegetaci, aby byl umožněn výstřel pro automatické zbraně. Při vyprávění všichni muži, jako jeden, vzpomínali, že to byla nekonečná, úmorná práce. V předním okraji nebylo co závidět, neboť se celých předchozích šest týdnů, muselo kopat i se zmenšenými potravinovými příděly a téměř bez spánku. Všichni věděli, proč to dělají a že jim to zachraňuje život.
A tak se i se zvětšenými příděly a s vyšším počtem vojáků zase opravovala bojová postavení. „Okopy se zastřešovaly kokosovníkovými kmeny, zpevňovaly pískovými pytli, zásobovaly střelivem, ručními granáty, doplňkovými příděly potravy a vodou. Konečně bylo dosti drátu, aby hlavní bojová postavení mohla být obehnána dvěma pruhy zesíleného drátěného zátarasu. V jižních sektorech mohlo být vybudováno velmi málo takových vzájemně se podporujících postavení, a proto prostor před perimetrem neustále střežili obránci i Clemensovi pátrači. Obrana nebyla dost hluboká, a mohla proto být snadno proražena, avšak příčná obranná postavení, která by byla na povel obsazena mužstvem ze sousedních sektorů, poskytovala dostatečnou záruku, že by průlom mohl být zneškodněn.“
Píše generál v.v. Samuel B. Griffith, ve svém opraveném II. vydání, v angličtině, vydané v Nakladatelství University of Illinois Press v Champaign v Illinoisu roku 1991, které přeložil Robert Müller. Knihu – Bitva o Guadalcanal, Praha 2001, str. 134., a dále, zvýrazněné kurzívou, až str. 136.

Když byla vylepšena obranná postavení námořní pěchoty, provedl generál Vandegrift i další rozhodnutí. Měl nyní dostatek oddílů i k tomu, že nemusel myslet jen na obranu. Nyní již mohl i provádět výpady proti stále se zvětšujícím počtům Japonců na ostrově. Výpady však musely být plánovány uvážlivě, mělo tedy jít jen o omezené akce, v podobě výpadů, které by Japonce vyváděli z klidného soustřeďování sil a zásob. „Každý tah musel být vypočítán tak, aby Japoncům způsobil co možná největší fyzickou i psychologickou ztrátu, aniž by vydal vlastní vojsko riziku značného oslabení." A takto se zrodila akce, která byla pak známá v historické literatuře o Guadalcanalu jako – Druhé Matanikau.

Druhé Matanikau.
Cílem akce nazvané, všeobecně „Druhé Matanikau“ bylo rozbít neustale větší a větší soustřeďování Japonců mezi výběžkem Cruz a řekou a vesnicí Matanikau. Samotná akce byla zahájena dne 23. září 1942, to když podplukovník Lewis B. (přezdívka „Chesty“) Puller, velitel 1. praporu sedmého pluku, začal se svými jednotkami postupovat po zemi k hornímu toku neblahé řeky Matanikau (zde viz pěkný článek od kolegy Thóra z Palby, včetně fota:
Lewis Burwell "Chesty" Puller ( 26. června 1898 – 11. října 1971)

http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=73&t=3649
). Již při prvních střetech s Okovými předními hlídkami, bylo 7 Pullerových mužů zabito a 25 zraněno. Podplukovník Puller, se ale se svými muži přiblížil k řece Matanikau.
Tam jeho oddíly začaly zjišťovat, že se bude jednat krvavou a těžkou akci, neboť Japonci velmi dobře zajišťovaly všechny brody a všechny první pokusy brody dobýt narazily na prudký odpor.
Ráno dne 26. září požádal Puller o leteckou a dělostřeleckou podporu, jenomže Japonci byli velmi dobře zakopáni a po skončení letecké a dělostřelecké přípravy kladli houževnatý odpor. Puller se pokusil se svými muži překročit řeku poněkud níže, otočil se k severu a postupoval, po úzké stezce, směrem k pobřeží. Během pochodu po úzké stezce, byla jeho kolona napadena těžkou minometnou palbou z druhého břehu. Unavený prapor se dostal na pobřežní stezku až za soumraku. Celý tento Pullerův výpad jasně ukázal,“že Japonci mají západní břeh řeky silně obsazen a jsou odhodláni jej udržet“.
Stejného dne po poledni, dospělo operační oddělení (G-3) 1. divize námořní pěchoty ke skutečně optimistickému závěru, že když se použijí poněkud větší síly, než jen Pullerův prapor, bude možno Japonce vytlačit z postavení u horního toku řeky Matanikau, které tak dopoledne dobře nepřítel bránil. Vznikl tak nový improvizovaný plán, který se však příliš nelišil od podobného plánu srpnové akce v této oblasti (První Matanikau). A jak si za chvíli řekneme, tak akce podle tohoto plánu narazila také na mnoho nesnází, které byly známy z akce v srpnu. Totiž obě akce měly jednoho společného jmenovatele: „byly plánovány a uskutečňovány za naprosté neznalosti terénu a situace nepřítele“. Tehdy v srpnu měli Japonci na linii Matanikau a v záloze za ní přes 4 000 mužů. Z nichž sice někteří byli hladoví a jiní nemocní, ale stále jim přicházely nové posily a další vojáci byli na lodích na cestě.
Také tentokrát tomu bylo podobně. Jenomže Japonci se domnívali, že je nyní již cíl v dohledu a proto dokázali i trpět. Určitě byli v září rozhodnuti udržet postavení podél Matanikau.
Za nově vzniklé situace dostal plukovník Merritt Edson (zde viz foto

Obrázek

, na kterém je Merrit A. Edson, foto je majetkem Wikipedie a zde bylo několikrát zvětšeno), který teď nově velel 5. pluku, rozkaz, aby zřídil velitelské stanoviště blízko ústí řeky Matanikau a koordinoval plánované akce. V podstatě bylo rozhodnuto toto: „1. úderný prapor (velitel podplukovník Samuel B. Griffith) bude postupovat do vnitrozemí (na jih) podél východního břehu řeky k přechodu z klád zvanému Japonský most; tam, nebo jinde, kde to bude možné, překročí řeku; zabočí doprava a zaútočí po proudu směrem k moři.
Na podporu této akce zaútočí 2. prapor pátého pluku (velitel kapitán Joseph J. Dudkowski), podporovaný soustředěnou dělostřeleckou a minometnou palbou a palbou děl ze stíhacích letounů, přes písečné řečiště.
Pullerův prapor odpluje současně na člunech v doprovodu hydroplánové lodi Ballard k výběžku Cruz, vylodí se západně od něho, zabočí doleva a zaútočí východním směrem k pobřežní stezce.“
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6829
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Re: Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 413.

Příspěvek od michan »

Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 415.

Akce „Druhé Matanikau“ začala mít problémy již krátce před polednem, to když se 1. úderný prapor podplukovníka Griffitha, roztažený do délky na úzké cestě, „uzavřené pahorky nalevo a řekou napravo, blížil k Japonskému mostu“. Právě v těchto místech u Japonského mostu bylo čelo pochodového proudu náhle zasaženo čelní palbou z japonských lehkých minometů a automatických zbraní. Nepřítel byl ukryt v dobře vybudovaných a maskovaných, obranných postaveních, které uzavíraly „nejužší místo pochodu v džungli, kde mezi řekou a pahorkem byla mezera asi 20 yardů (1 yard - 0,9144 metru)“.
Při tomto krátkém boji byl zabit major Bailey, který byl za hrdinství v boji o Hřeben (Edsonův Hřeben) vyznamenán medailí cti, a dalších několik mužů bylo zraněno.
Podplukovník Griffith musel na tomto místě nechat jednu zesílenou rotu, to aby blokovala Japonce. Pak ve snaze, aby získal větší manévrovací prostor, vedl svůj zbytek praporu po strmém svahu na hřeben, který byl skrytý v džungli. Chtěl Japonce napadnout z týlu. Jenomže tento dlouhý a vyčerpávající postup zbytku praporu, který se musel pohybovat jen v zástupu, byl tak zdlouhavý, že byl dokončen až pozdě odpoledne. A už vůbec nejhorší bylo, že celý postup Japonci zpozorovali ze sousedního hřebenu. „Nastala opět přestřelka, v níž byl velitel praporu – (podplukovník Samuel B. Griffith, pozdější generál v.v., str. 136., jeho knihy – Bitva o Guadalcanal., II.vydání, 2001.) zraněn. Na pokusy prorazit údolím, nebo po hřebenu odpověděli Japonci vždy okamžitě střelbou z minometů, kulometů a automatických zbraní. Postup úderného praporu byl zastaven.“
V době, kdy byl zbytek úderného praporu zastaven, nastal ohromný zmatek ve spojení. V éteru vzniklo několik zkomolených depeší, ze kterých na divizi, u plukovníka Edsona, který útok řídil, vznikl dojem, že Griffithův úderný prapor řeku překročil, a že se chystá vyrazit směrem k moři. Proto plukovník Edson nařídil 2. praporu pátého pluku, aby zaútočil přes písečné řečiště. Zároveň, pod stejným dojmem ze zmatku v éteru, přikázal Pullerovu praporu (bez podplukovníka Pullera, neboť ten byl v té době u Edsona, aby mu asistoval), aby se vylodil podle původního plánu. „Útok u ústí řeky byl odražen a několik mužů, kteří se dostali na druhý břeh, bylo zavoláno zpět“. Prostě zmatky.
Mezitím se Pullerův prapor bez Pullera (velel mu major Otho L. Rogers) vylodil dle plánu. Rogers se svými muži postoupil kousek do vnitrozemí a poté zabočil doleva. Jenomže Rogers se svými muži neměl štěstí (neměl žádné zpravodajské informace), neboť se vylodil v těsné blízkosti ubytovacího prostoru japonského praporu. Bohužel, japonské stráže celé vylodění zpozorovaly. Japonci pak rychle zaujali vyčkávací postavení a nechali námořní pěšáky přiblížit na 400 yardů. Vrhli se na ně ze tří stran. Boj byl dle zápisu urputný a v necelých pěti minutách od počátku byl zabit major Rogers a několik dalších mužů. Ztráty na straně praporu narůstaly, navíc nepřítel začal obchvatem uzavírat ústupovou cestu. Situace byla kritická a plukovník Edson musel nařídit, aby námořní pěšáci ustoupili, zároveň požádal o leteckou podporu. Opět neměla námořní pěchota štěstí, neboť v této době bylo Hendersonovo letiště zasaženo japonským leteckým útokem a veškeré divizní spojení tak bylo přerušeno. To již Puller na divizi nevydržel a v době leteckého útoku zajel do Kukumi, tam požádal o člun, který jej dopravil na USS Ballard. S touto lodí a několika dalšími vyloďovacími čluny se ihned vydal k výběžku Cruz, „navázal optické spojení s námořními pěšáky obklíčenými na travnatém pahorku několik set yardů ve vnitrozemí a zahájil těsnou ‚rámovací‘ palebnou podporu“. Dělostřelecká palba začala právě včas, prapor si začal probojovávat ústup koridorem, který vytýčily vybuchující granáty z USS Ballardu. Námořní pěšáci Pullerova praporu s sebou stačili vzít i 24 mrtvých, zraněno bylo 23 důstojníků a mužů, kteří také museli být většinou odneseni. Za tento neuvěřitelný kousek hrdinství v boji byla udělena i vyznamenání: „Četař Robert Raysbrook, jenž pod japonskou palbou neustále dával signály na USS Ballard, byl vyznamenán medailí cti. Totéž vyznamenání dostal posmrtně spojař Douglas Munro z pobřežní stráže. Byl zabit nepřátelskou palbou, když zavezl vyloďovací člun k pobřeží a sám střílel z lodního kulometu, aby chránil naloďující se námořní pěšáky.“
V popisované době konečně přilétly z Hendersonova letiště letouny, a začaly ostřelovat Japonce. Kryly tak druhou vlnu vyloďovacích člunů. Tak se podařilo, těsně před setměním, dostat zbytek Pullerova praporu do Kukumi. Bylo jasné, že se útoky nedařily a plukovník Edson nařídil údernému praporu, aby se vrátil. Před půlnocí, ještě 27. září, byli konečně všichni námořní pěšáci zpět, tedy uvnitř obranného perimetru. „Druhá Matanikau, jak byla pojmenována tato série pochybených akcí, si vyžádala daň téměř dvou set důstojníků a mužů: 67 zabitých, 125 raněných. Z toho připadalo 79 na Pullerův prapor.“
Námořní pěchota si opět znovu ověřila, že komplikovaná taktická součinnost bude vždy téměř nemožná, pokud bude vedena do prostor s omezenými cestami v neznámé džungli. Znovu se ukazovalo, že průzkumné hlídky musí vždy zjistit přibližnou sílu a rozmístění nepřátelských postavení. Bez těchto vědomostí je útok do džungle, stejně jako i na jiná místa, takřka nemožný. Autor knihy - Bitva o Guadalcanal, generál v. v. Samuel B. Griffith, II. vydání, z roku 2001 na str. 138 nešetří plukovníka Edsona, ale jak uvidíme i generála Vandegrifta, když ve své knize píše, cituji:

„Jako vždy byl i zde Edson příliš sebejistý a neuváženě rozptýlil své síly, aby zaútočil na nepřítele, který byl dobře vyzbrojen, dobře skryt a na každém místě střetnutí měl převahu. Druhá Matanikau Vandegrifta důrazně poučila, že velitel, který připustí, aby on sám nebo jeho podřízený se dostal do akce nahodile, za to zaplatí těžkou daň (v poznámce II. vydání je pod bodem /3/, napsáno: Vandegrift s odvoláním na ‚Polní řád‘ doznal, že za Druhé bitvy u Matanikau byl do akce ‚vtažen‘, aniž stanovil nějaký cíl…).“

V popisovaných dnech konce září, kdy vlastně stále visel osud Guadalcanalu na vlásku, dostavil se generál Arnold do Nouméje. Na místě zjistil, že tamní námořní důstojníci jsou pod strašlivým tlakem a kdykoliv mohou vybuchnout. Generál Arnold (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek, general Henry H. Hap Arnold, foto je zde pro Palbu zmenšeno a bylo volně na několika webech.) zjistil, že byl admirál Ghromley (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek viceadmirál Ghromley_Robert_foto zde bylo zvětšeno, a je majetkem Wikipedie.), pod strašlivým tlakem, a myslel si, že se nemůže z vlajkové lodi vůbec vzdálit, což vlastně neučinil více než měsíc. Generál Arnold mu poradil, aby nechal papírové války, a doporučil mu, aby se vydal na Guadalcanal a viděl vše, prakticky na vlastní oči. Uviděl by, že „námořnictvo dostalo co proto“, jak napsal později, uviděl by „… co vše chybí týlovému zabezpečení na ostrově a další skutečnosti, které v kanceláři neviděl“.
Zjistil by, že „Námořnictvo nevěnovalo dost pozornosti budování letišť a vytváření zásob benzínu. Vyšší námořní důstojníci v této oblasti se nevyznají v technice pozemních a leteckých akcí, ale jsou odhodláni řídit operace na tomto válčišti a neméně odhodláni požadovat co nejméně pomoci od pozemních vojsk. Myslí si, že se sami vyrovnají s japonským námořnictvem a že je to jen jejich boj“.
Následně pak ke všem šlendriánům chyběly na Guadalcanalu nejen výkonné vysoko létající stíhačky, ale „generál pozemního vojska Patch byl nucen na ostrov poslat 20 000 párů bot, aby námořní pěšák nemusel bojovat bos“.
Na str. 139. a str. 140., své knihy - Bitva o Guadalcanal., II.vydání, 2001, podplukovník Samuel B. Griffith, pozdější generál v.v., doslova napsal a postupně vše dokončil, cituji:
„Tehdejší situaci v zásobovací službě bylo opravdu možno označit jako chaos mamutích rozměrů. V Nouméji byl Ghromley obklopen nepopsatelným zmatkem. Chybělo prakticky všechno, co bylo třeba k vyloďování: mola, jeřáby, remorkéry, čluny, auta a lidi. Admirál a jeho štáb si už nevěděli rady, jak to zařídit, aby dostali věci na břeh. Na Ghromleyho se přirozeně sváděla vina za všechno a on si to nechal líbit. A viníci seděli za psacími stoly útulných pracoven na ministerstvu.“
Nebylo spravedlivé, že Arnold v tomto směru Ghromleyho kritizoval, a je možno označit za politováníhodné, jaké stanovisko zaujal. Rozhodnutí proniknout na Šalamounovy ostrovy, „které Arnold ratifikoval jako člen Výboru náčelníků štábů (USA), schválil prezident Spojených států. Arnoldovou povinností nesporně bylo učinit vše, co bylo v jeho silách, aby pomohl námořnictvu čelit hrozbě, jež by mohla zhatit první ofenzivní operaci v Tichomoří“.
Generál Arnold však přece jenom nebyl úplně jen výsměšný a pro Guadalcanal jen negativní, když i jeho štáb přispěl k tomu, že vysoko létající stíhačky pro ostrov byly pozdrženy. Než odjel z Nové Kaledonie do MacArthurova velitelství v Brisbane, stačil ještě navštívit Tantoutu, což byla letecká základna, ze které startovaly dopravní Douglasy plukovníka námořní pěchoty Perryho K. Smitha, a odtud dal toto doporučení: „Dopravní letouny námořní pěchoty, stejně jako ostatní její jednotky, si počínají výborně. Skvělé! Přelétnou osmisetmílovou vzdálenost na Guadalcanal s dostatečnou zásobou benzínu pro zpáteční let a ještě přepraví 3 000 liber nákladů. A nazpět dopraví tolik raněných, kolik jich letouny pojmou.“

Že by přece jenom nějaké změny k lepšímu? Uvidíme, co bylo dál.


Použité podklady:

Alone on Guadalcanal. A Coastwatcher´s Story, Annapolis 2004., Sám na Guadalcanalu. Příběh pobřežního hlídače, Annapolis 2004. Clemens, Martin.
Americký orel proti vycházejícímu slunci, Alan Schom.
Atlas Druhé světové války, Fakta o bojových střetnutích na všech frontách, David Jordan a Andrew Wiest.
Bitva o Guadalcanal, Samuel B. Griffith II.
Boj o Filipíny, Miloš Hubáček.
Causa Dohihara, Josef Novotný.
Dějiny světa, Svazek X, za redakce: V. V.Kurasova (odpovědný redaktor), A. M. Někriče (zástupce odp. redaktora, J. A. Boltina, A. J. Grunta, V. M. Chvostova, N. N. Jakovleva, N. G. Pavlenka, S. P. Platonova, A. M. Samsonova, S. L. Tichvinovského.
Dějiny Velké vlastenecké války 1941 - 1945, Svazek 5, Redakce pátého svazku, S. I. Roščin (vedoucí redakce a autorského kolektivu), J. J. Boguš, G. I. Bulyčevová (literární redaktorka), I.D. Klimov, V.P. Sergin, J. Ii Soldatěnko, I. M Žabkin, V. N. Želanov.
Autorský kolektiv:
I.P. Barbašin, A.V. Basov, P. P. Bogdanov, J.J. Boguš, J. A. Boltin, S. S. Iljin, B. N. Jakovlev, I.D. Klimov, N.I. Kostjunin, Václav Kural (Československo), G. I. Levinson, G. Z. Lekomcev, M.M. Malachov, A. V. Mitrofanová, V. P. Morozov, O. M. Nakropin, A.G. Naporko, N. G. Pavlenko, S. I. Roščin, A. F. Ražakov, V. P. Seregin, A. M. Sinicyn, I. I. Šinkarjov, J. B. Šmeral, B. S. Ťelpuchovskij, V.K. Volkov, G. F. Zastavenko, V. N. Želanov.
Druhá světová válka den za dnem, Donald Sommerville.
Druhá světová válka, Martin Gilbert.
Duel v Pacifiku, Hrowe, H. Saunders.
Guadalcanal Diary, New York 1943, TREGASKIS, Richard.
LETOURNEAU, Roger – LETOURNEAU Dennis, Operation KE. The Cactus Air Force and the Japanese Withdrawal From Guadalcanal – přeloženo volně - Operace KE. Kaktusové letectvo a japonský ústup z Guadalcanalu., Annapolis 2012.
Japonská válka 1931 - 1945, Aleš Skřivan
Japonsko ve válce. Velký pacifický konflikt, Edwin P. Hoyt.
Krev slzy a pošetilost v nejtemnější hodině druhé světové války, Len Deighton.
Krvavá jatka I., Christopher Shores, Brian Cull, Jasuho Izava.
Krvavá jatka II., Christopher Shores, Brian Cull, Jasuho Izava.
Krvavý ostrov Guadalcanal 1942-1943. Dalibor Vácha, 2018.
Letecká esa proti Japonsku., Aces Against Japan, Hammel, Eric, New York 1992.
LINDSTROM, Lamont – WHITE, Geoffrey M., Island Encounters. Black and White Memories of the Pacific War – český překlad - Setkání na ostrově. Černobílé vzpomínky na válku v Pacifiku., Washington D. C. – London 1990, s. 48 n.
Midway, rozhodující bitva v Pacifiku, Micuo Fučida, Masatake Okumiya.
Mundská stezka. Válka v Jižním Pacifiku se obrací proti Japonsku, Eric Hammel.
Nezapomenutelný Guadalcanal, MERILLAT, HERBERT C., Praha 2007.
No Bended Knee.The Batle for Guadalcanal New York 2004, s.66., Nejsme na kolenou. Bitva o Guadalcanal New York 2004, s. 66. TWINING, Merrill B.
Pacifik v Plamenech, Miloš Hubáček.
Pád nedobytné pevnosti Singapur, Peter H. Gryner.
Pearl Harbour, Ivan Brož.
Pearl Harbour to Guadalcanal. History of U. S. Marine Corps Operations in World War II. (Volume I. Washington 1958., Z Pearl Harbor na Guadalcanal. Historie operací US Marine Corps ve druhé světové válce. Svazek I. Washington 1958.). HOUGH, Frank O., Verle E., SHAW, Henry I. Jr.
Průvodce válkou v Pacifiku, Daniel Marston, editor.
Rozhodující dramatická bitva v Pacifiku o ostrov Guadalcanal, Praha – Plzeň 2001., Hoyt, Edwin P.
Speciální operace, William H. McRaven.
Srpnová bouře. Sovětská strategická ofensiva v Mandžusku v roce 1945, David M. Glanz.
Tři vojevůdci. Heihačiro Togó, Isaroku Jamamoto, Tomojuki Jamašita. Edwin P. Hoyt.
Válka končí v Pacifiku (I), Pevnost Iwodžima, Miloš Hubáček.
Válka v Pacifiku, Aleutské ostrovy (pátý díl), Edwin P. Hoyt.
Válka v Pacifiku, Americko-japonská námořní válka 1941-1945, Dan Van Der Vat.
Válka v Pacifiku (II) Dobývání Okinawy, Miloš Hubáček.
Válka v Pacifiku, Japonsko triumfuje, Edwin P. Hoyt.
Vítězství v Barmě, David Rooney.
Vzestup a pád orlů Nipponu 1931-1941, PROLOG Lubomír Vejřík, 1994.
Záhady 2. světové války, William B. Breuer.
Zlomená křídla samurajů, Robert C. Mikesh.


Případné doplnění a diskuzi prosím směřujte na tento odkaz:

http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=128 ... &start=520
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Asie, Japonsko a Čína 1931 - 1945“