Emerich Rath (1883-1962)

vojáci a jejich velitelé, politici

Moderátoři: Pátrač, Tkuh, kacermiroslav, Rase

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Emerich Rath (1883-1962)

Příspěvek od Rase »

278463971_132912829315572_6817183891901299623_n.jpg

Zapomenutý sportovec Emerich Rath

Emerich Rath byl český Němec, vynikající a všestranný sportovec – běžec, plavec, běžkař, cyklista, boxer a fotbalista. Narodil se v Praze 5. listopadu 1883, v rodině obuvnického pomocníka Josefa Ratha a jeho manželky Františky, rozené Wanerové. Ve čtyřech letech se jeho rodina přestěhovala do Broumova a již o šest let později se sám naučil lyžovat a stal se jedním z prvních lyžařů v Čechách. "V technice jsem byl samouk. Měl jsem jednu dlouhou bambusovou hůl, s jejíž pomocí jsem se odrážel i brzdil jakýmsi švihem, podobným pozdějšímu telemarku. Brzy jsem jezdil takzvaně na hory, na kopce nad Broumovem a při hranicích s Pruskem," líčil později v časopise Zimní sport. Lyžujícího školáka brzy následovali dospělí z Broumova, jimž učarovala jeho vytrvalost, odvaha i um. Od roku 1897 se začal učit příručním v železářství U Rotta a o dva roky později se stal vegetariánem. Hrál fotbal za DFC Prag a hokej za DEHG Prag. Po absolvování vojenské služby v Krakově, se začal věnovat atletice, plavání, pozemnímu a lednímu hokeji, kanoistice či rychlobruslení. Hodnotné jsou jeho chodecké a běžecké výkony: 108 km z Ústí nad Labem do Liberce ušel za 12 a půl hodiny (1905), 20 km z Prahy do Brandýsa za 1:49:47 (1908), závod Praha-Běchovice za 40:52 1904. Tento závod běžel vícekrát, naposledy v roce 1954. Od roku 1905 vyhrál v Německu 11 chodeckých závodů na 50 km s cca 30 kg vojenské výzbroje, v roce 1909 vytvořil rekordní čas 6:13. Říšské ministerstvo války tehdy uvažovalo o zavedení bezmasé stravy pro vojsko. Na lyžích na mistrovství Království českého v roce 1907 vyhrál na trati 5 km, zatímco na 10 km a 50 km byl druhý