OSSR - C-27J Spartan

Odpovědět
Flader
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1441
Registrován: 25/4/2017, 13:58
Bydliště: Trnava

Re: C-27J Spartan

Příspěvek od Flader »

Mini transporťák je skôr asi L-410. Spartan je bežne používané transportné lietadlo.

Skús sa na to pozrieť z inej strany. Čo je lepšie, mať viacej lietadiel ako je Spartan, alebo jedného Herkulesa. Herkules síce odvezie viacej, ale niekedy potrebuje servis plánovaný aj neplánovaný. Pri flotile viacerých Spartanov môžeš mať vždy jedného pripraveného, ďalší môže byť na servisných prácach. Ak by ich bolo viacej, tak môžeš mať v pohotovosti viacej strojov. Zmysel by mal väčší stroj, ak by ich bolo viac (aspoň dva). Inak C-27J a C-130J by mali mať tuším zhodné motory a avioniku.

Pri výbere transportného lietadla pre potreby OSSR sa zvažoval aj Herkules. Nakoniec bol výsledok taký, že pre potreby OSSR je vhodnejší menší stroj. Na ťažké transporty je tu SALIS.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4966
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: C-27J Spartan

Příspěvek od Juraj Tichý »

C-27J je ideálny stroj pre armádu našej veľkosti. Či ich je treba viac ako dva, ťažko povedať. Mne sa skôr zdá, že momentálne nie.
Na veľké prepravy je tu SALIS a poprípade B-747F zo Štefánika v Bratislave.
Z Afganistanu sa sťahujeme, onedlho príde na rad aj Irak. Orientacia bude v najbližšom desaťročí na domací krízovy manažment a posilnenú prítomnosťv pobaltí. Potreba ďalšieho airliftu, či dokonca dvoch bude nízka.
80mil€ dokážu vzdušné sily minúť aj efektívnejšie a s vyššou hodnotou za peniaze.
Flader
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1441
Registrován: 25/4/2017, 13:58
Bydliště: Trnava

Re: C-27J Spartan

Příspěvek od Flader »

Práve pri tom tempe ako sa už teraz využívajú by aspoň ten tretí Spartan bol treba. Tak vyznel aj jeden starší rozhovor s veliteľom VzS čo bol v Obrane. Už v časoch mimo tejto pandémie boli vo vzduchu pomerne často (sú viditeľné na flightradare).
Uživatelský avatar
Pikujuci brizolit
poručík
poručík
Příspěvky: 723
Registrován: 13/12/2018, 16:47
Bydliště: občas aj SK

Re: C-27J Spartan

Příspěvek od Pikujuci brizolit »

Flader, presne, Herculesa pre potreby vtedy nevybrali, lebo sme nemali nič, okrem Turboletov, ale to je kategóriou ešte nižšie ...
Ako si písal, áno, rovnaké motory a avionika so Spartanom. 8-)
Ak chceme ďalšie dva kusy taktického transportného lietadla, tu to máš v obálke za rovnaký počet motorov, rovnakú avioniku a paradoxne menej pilotov v podobe štandarného (nie taktického) transportného lietadla. Modular, hydrofóbna Vydra a spol sa robili na Herculesa, aj keď Vydra už aj na A400M, na ktorý ale asi zabudnime.
SALIS je fajn, ale je to tiež buď Spartan s max. liftom 11,5 tony s tvarovými obmedzeniami a potom Ruslana v pohode nad 100 ton nákladu fakt čohokoľvek. Trošku overkill ak posielaš nielen niečo nad 12 tony... :wink:
Ja by som si takého Herculesa vedel predstaviť v pohode bez signifikantného zvýšenia logistických nárokov a aj ceny údržby.
Samozrejme, ako podotkol Juraj a aj Ty , ak je to nazoaj nutné posíliť letku Spartanov a reálne sa o tom uvažuje a plánuje.
No a Niko by si mohol skočiť aj jednou rotou naraz taký slušný HALO zoskok. :D
“War is a matter not so much of arms as of money.”― Thucydides, History of the Peloponnesian War
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4117
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: C-27J Spartan

Příspěvek od niko »

Juraj Tichý píše:C-27J je ideálny stroj pre armádu našej veľkosti. Či ich je treba viac ako dva, ťažko povedať. Mne sa skôr zdá, že momentálne nie.
Na veľké prepravy je tu SALIS a poprípade B-747F zo Štefánika v Bratislave.
Tak tie nase B747F uz zial skrachovali. :neutral:

Co sa tyka poctu Spartanov nejde len o strategicky transport. Kolko jednotiek dokazeme zasobovat zo vzduchu ? Rotu ? Kolko vojakov dokazeme vysadit ? Dve caty ? Kolko a aku techniku vieme vysadit ? 4 stvorkolky ? A to uz nehovorim o potrebach SOF. Resp o tom, co ak bude jeden stroj v oprave.
Pikujuci brizolit píše:Flader, presne, Herculesa pre potreby vtedy nevybrali, lebo sme nemali nič, okrem Turboletov, ale to je kategóriou ešte nižšie ...
Ako si písal, áno, rovnaké motory a avionika so Spartanom. 8-)
Ak chceme ďalšie dva kusy taktického transportného lietadla, tu to máš v obálke za rovnaký počet motorov, rovnakú avioniku a paradoxne menej pilotov v podobe štandarného (nie taktického) transportného lietadla. Modular, hydrofóbna Vydra a spol sa robili na Herculesa, aj keď Vydra už aj na A400M, na ktorý ale asi zabudnime.
SALIS je fajn, ale je to tiež buď Spartan s max. liftom 11,5 tony s tvarovými obmedzeniami a potom Ruslana v pohode nad 100 ton nákladu fakt čohokoľvek. Trošku overkill ak posielaš nielen niečo nad 12 tony... :wink:
Ja by som si takého Herculesa vedel predstaviť v pohode bez signifikantného zvýšenia logistických nárokov a aj ceny údržby.
Komisia VzS urcila Spartan ako idealny typ pre OS SR. A ako som pocul, mal nos pred ostatnymi dost v predu. Stroj obsadeny v priemere OS SR dokazal byt proste najekonomickejsi. Ono to lietadlo je pre malu krajinu skutocne ekonomicky vyhodnejsie. Vezmi si Rakusanov, 1-2 Herkulesy maju ako zdroj ND a 2 lietaju. Naproti tomu zazivaju Spartany u malych krajin celkom uspech. Urcite by sa mi pacilo vydiet v nasej armade Herkulesa, ale som realista. U nas vyzera byt idealna kombinacia 4 x Spartan na tu spinavu robotu (vysadky ludi a techniky, zasobovanie, cargo, bojove operacie) a 2 x A319/320 v multifunkcnej verzii na taku tu cistu robotu (pasaziery, salon, cargo, vzdusne tankovanie).
Pikujuci brizolit píše: No a Niko by si mohol skočiť aj jednou rotou naraz taký slušný HALO zoskok. :D
Fuu brizolit, uz som sice par krat skakal, ale na toto by si ma musel uspat a z tych 10 km len tak vyhodit z lietadla. :lol: :lol: :lol:
Uživatelský avatar
Pikujuci brizolit
poručík
poručík
Příspěvky: 723
Registrován: 13/12/2018, 16:47
Bydliště: občas aj SK

Re: C-27J Spartan

Příspěvek od Pikujuci brizolit »

Niko, Spartana nespochybňujem ako najlepší výber pri počte 0 transportných taktických lietadiel :up:
Pri počte dvoch zavedených a výhľadovo ďalších dvoch kusoch Spartanov( žeby poddimenzované očakávania v počte pri zadaní v počte 0? ) už Spartan nemusí byť jediná voľba.

Rakúsko má trošku viac vlastne všetkého, nie je síce v NATO ale vojakov do misíí OSN aktívne posiela a aktívne Herculusuje. A že by nám sa neuživil jeden?

Ale ak to bude ďalši Spartan, nemám problém. Kľudne aj dva. :D
“War is a matter not so much of arms as of money.”― Thucydides, History of the Peloponnesian War
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4117
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: C-27J Spartan

Příspěvek od niko »

Brizolit ono pekny ba bol aj KC-390. Ked Herkules, tak radsej toto :wink:
mikojan29
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 908
Registrován: 27/1/2019, 22:51

Re: C-27J Spartan

Příspěvek od mikojan29 »

C27J Spartan bola určite dobrá kúpa, aj keď ako pri vrtuľníkoch by to chcelo ešte dovybavenie sebaochrannými systémami (predpríprava je v sérii). Počet 2 ks by bolo treba doplniť o 1-2 kusy, pričom určite o jeden kus, lebo sa môže stať, že pri terajšom rozlietaní môže prísť k tomu, že jeden stroj bude na nejakej plánovanej údržbe a druhý sa môže neplánovane pokaziť. Potom zostávajú len L410, ktoré ale nemajú kapacitu na prepravu na väčšie vzdialenosti. Pre domáce úlohy zatiaľ postačujú a aj na výcvik. Akvizícia väčšieho lietadla je u nás asi pasé, naše OSSR sú malé, nedostáva sa im ani to, čo by nevyhnutne potrebovali vďaka politikom, ktorí vo všetkom vidia len vlastný prospech! Ak by sa o niečo väčšom uvažovalo, išiel by som už do prúdových strojov, kde sa mi pozdáva C-390 Millenium. Väčší stroj je u nás zbytočný a nevyužiteľný. Toto všetko doplniť tzv. "vládnou letkou" ako je to vo svete štandardom a máme tu celkom pekné a primerané dopravné letectvo.
Zabúda sa aj na vybudovanie poriadneho zázemia výstavbou nového hangáru, aby sa tam zmestili celé C27J a nie aby trčali chvosty von! Táto vec stále nie je riešená, len sa slovne deklaruje, ale zatiaľ sa neurobili ani stavebné projekty, tobôž nie ešte zabezpečenie financovania. Modernizáciu by potrebovalo celé zázemie v Kuchyni, kto tam bol, pochopí, kto nie, tak je to ako 70-80-te roky min. storočia.
"Alea iacta est"
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4966
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: C-27J Spartan

Příspěvek od Juraj Tichý »

Niko: Skrachovali? Ukoncili cinnost v Nemecku a zatvorili bazu vo Frankfurte. Ale uplne uzatvorenie neplanuje.
https://ekonomika.sme.sk/c/22348406/jed ... lobal.html

Rakušania kupovali v 2002/03 Herkulesy ojazdene od RAF(pre RAF dodane v 1967 a 1968). Čo som našiel boli tri a cena bola 33mil€. Zrejme aj vratane modernizacie. V tom čase jeden nový C-130J stál priblizne raz toľko, čo tie tri dohromady.
Predpokladana zivotnost bola na ďalších najmenej 20 rokov. V 2015 kupili od RAF ďalsi, vyrobeny v 1967 a u RAF ukoncil sluzbu v 2013. Ten kupovali na ND.

Aj toto by bola moznost, ako navysit pocty. Aj keď lepšie by bolo, keby Pobrezna straz US pustila Spartany.
Uživatelský avatar
Pikujuci brizolit
poručík
poručík
Příspěvky: 723
Registrován: 13/12/2018, 16:47
Bydliště: občas aj SK

Re: C-27J Spartan

Příspěvek od Pikujuci brizolit »

mikojan- súhlas, Kuchyňa bola zanedbaná už v 90 rokoch a po anabáze MiG-29/L-39 kôli rekonštrukcii Sliača sa to už nijako nezlepšovalo. Ten hangár(e) treba, ale kľudne až po rozhodnutí či je potreba viac lietadiel, koľko a akých. :up:

niko- tak s Tvojim výberom problém nemám, ale myslím že ani peniaze :D

Juraj, rakúska cesta nie je zlá a ukazuje, že ani bohatšie armády nemajú problém so solídnymi jazdenkami s perspektívnou budúcnosťou fungovania :wink:

Či už to bude Spartan, Hercules alebo hocičo iné (nič iné ale ma príliš nenapadá, ak pominieme Brazíliu a CASA) tak bez ďalších vyvolaných investícii do zázemia to bude problém. No a Naď sa na "investičného šamana" zatiaľ nehrá :wink:
“War is a matter not so much of arms as of money.”― Thucydides, History of the Peloponnesian War
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4117
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: C-27J Spartan

Příspěvek od niko »

Aha, este sa drzia ? Tak drzim palce, nech nemame dalsiu slovensku letecku mrtvolu. Inak Juraj vyuzivat ACG na nase vojenske ucely by bolo celkovo dost komplikovane. Tie lietadla pristali pocas existencie firmy v Bratisleve mozno 4 krat a aj to na par hodin. Rozhadzane su po celom svete. To uz by bolo jednoduchsie vziat hociaku komercnu cargo spolocnost.

Chlapi myslim, ze sa kupe novych Spartanov nevyhneme. Ked ich budeme drat tak, ako doteraz, zacneme mat väcsie technicke prestavky a nasledne na udrzanie rovnakeho leteckeho tempa budeme potrebovat dodatocne kusy. To iste plati aj pre BH.
mikojan29
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 908
Registrován: 27/1/2019, 22:51

Re: C-27J Spartan

Příspěvek od mikojan29 »

Preto sa takáto technika obstaráva v počtoch aspoň jednej letky (roja), aby sa rozložili úlohy na všetky kusy. Preto by bolo dobré doplniť (ktovie či vôbec) počty do spomínaných stavov (aspoň 3-4 Spartany, 16 BH). Pošetrila by sa tým technika, zvýšili kapacity pre vojakov, prípadne iné zložky.
"Alea iacta est"
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4117
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: C-27J Spartan

Příspěvek od niko »

Ja len doplnim, ze aj 2,7 milionova Litva ma 3 Spartany. Cize vidiet na viac ako dvojnasobne väcsom Slovensku 4 stroje nie je nijako prestrelena predstava.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4966
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: C-27J Spartan

Příspěvek od Juraj Tichý »

Niko: aj prostriedky SALIS su rozlietane po svete. A potom co Volga-Dneper oznamili, ze uz nebudu poskytovat prepravu pre SALIS, tak je to len na Antonov Airlines. Aj ked teraz sa tusim hecli aj Rusi.

Na plnohodnotné vyuzivanie B747F z Bratislavy a Malaciek by vsak bolo treba na danych letiskach zainvestovat do zazemia. Ani jedno letisko nemá Key-Loader, co ori nakladani B747F cez nos je dost problematické.
Tiez si neviem predstaviť do B747F nakladat nejake BVP, ci hufnicu. Na to to lietadlo stavane nie je.
Ale doviest nim ruska a iny materiál by samozrejme slo, ak by bolo vybavenie a nevykladali sa palety ručne na korby nakladiakov.
Ta Desta v Malackach je tiez trapas.
Cize zase sa vraciame k zazemiu na LZMC a nedostatočnej vybave. To ze nie je hangar az tak nevadi, tie lietadla kludne môžu parkovať vonku. Skor by som milióny vrazil do ineho.
No ak nevyuzijeme americke fondy, ktore boli na LZMC, tak neviem neviem. Vrazat desiatky milonov do letiska pre 7 lietadiel. Radšej to odsťahovať niekam inam. Piešťany, Trenčín, Sliač.... (V TN hangar na C27J je)
Alebo aspon letku MVSR presunúť na LZMC a spojit sily.

EDIT: a tiez ma Litva NULA nadzvukov. :D
Uživatelský avatar
Pikujuci brizolit
poručík
poručík
Příspěvky: 723
Registrován: 13/12/2018, 16:47
Bydliště: občas aj SK

Re: C-27J Spartan

Příspěvek od Pikujuci brizolit »

A Litva má plus mínus rovnako veľkú armádu ako OSSR :D A nakupovala zbrane len sa tak prášilo.
Mimochodom, ten Baltic air policing je hradený NATO, alebo stranami bez nadzvukov?
“War is a matter not so much of arms as of money.”― Thucydides, History of the Peloponnesian War
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4966
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: C-27J Spartan

Příspěvek od Juraj Tichý »

Litevska armada je o cca 20% väčšia. Ak ratam aktivne zálohy tak este viac. Maju bližšie k ceskym poctom ako k nasim.
To robi ten pocit ohrozenia, co Julesak stale spomina ;-)
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4117
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: C-27J Spartan

Příspěvek od niko »

Litva je uplny opak Slovenska, co sa tyka bezpecnosti. Oni to s nou prehanaju a my na nu kasleme. A skor, ci neskor na to doplatime. Ked budeme mat armadu len tak naoko, aby sa nepovedalo.

Vozenie vojenskeho materialu civilnymi lietadlami je dost obmedzena vec. V podstate vhodne lietadla (aj B747) ma len par spolocnosti a aj to väcsinou mimo Europu. Salis je tiez taka polovicna vyhra. Dokopy ma 7 lietadiel, z ktorych naraz lieta max. 5 na 9 krajin a da sa v podstate vyuzit len na strategicky transport. Na take bezne zasobovanie misii a cviceni nam ostavaju Spartany a L-410.
Hall
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 267
Registrován: 30/10/2018, 23:31

Re: C-27J Spartan

Příspěvek od Hall »

MO SR plánuje zrekonštruovať a rozšíriť prevádzkovú plochu letiska Kuchyňa. Chce tak vytvoriť dostatočný priestor na odstavné miesta pre lietadlá typu C-27J Spartan a L-410 Turbolet. Celkové náklady odhaduje rezort na viac ako päť miliónov eur, hradiť ich má z vlastného rozpočtu.

Projekt rieši rekonštrukciu, prestavbu a zmenu parametrov prevádzkových plôch na letisku Kuchyňa. "Cieľom projektu je rekonštrukcia odbavovacej plochy APN 4, ktorá bude slúžiť na odstavenie, naloženie, vyloženie a presun lietadiel," vysvetľuje MO SR v materiáli. Ukončiť projekt plánujú do konca roka 2021.

Zdroj:
https://www.teraz.sk/slovensko/mo-sr-pl ... lanok.html
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4966
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: C-27J Spartan

Příspěvek od Juraj Tichý »

APN4, to je ktorá?
Mne neprislo, ze by na LZMC bolo malo miesta na tych 7 lietadiel. Ze tak zrazu...

Tu je k tomu material s podrobnejším popisom prac.
Hall
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 267
Registrován: 30/10/2018, 23:31

Re: C-27J Spartan

Příspěvek od Hall »

Juraj Tichý píše:Mne neprislo, ze by na LZMC bolo malo miesta na tych 7 lietadiel. Ze tak zrazu...
Je možné, že tam presunú 29ky počas rekonštrukcie Troch Dubov..
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“