Stíhací letadla první světové války – část 3
Letecký boj v první fázi války měl v sobě něco blízkého rytířským turnajům, letounů bylo málo a ctily se rytířské zásady boje může proti muži. Postupně se však staly dennodenní záležitostí a na jejich výsledku závisela udržení či ztráty vzdušné převahy. Stíhací piloti byli vždy považování za elitu letectva.
Z extra třídy pilotů se poměrně záhy stali první esa – piloti s pěti a více sestřely. Tito piloti byli oslavovaní jako novodobí rytíři a stali se miláčky médii (tehdy jen noviny). Uznávání sestřelů se řídilo velmi přísnými pravidly, uváděné hodnoty jsou oficiální, podle mnohých u některých es podhodnocené. (Z každého letectva uvedu jen první tři esa a celkový počet es, o jednotlivcích psát v tomto článku nebudu)
Britské impérium
73 – Edward Mannock
72 – W. A. Bishop
60 – R. Collishaw
Celkový počet es – 784
Německo
80 – Manfred, svob. pan von Richthofen
62 – Ernst Udet
53 – Erich Loewenhardt
Celkový počet es – 363
Francie
75 – René Fonck
54 – G. M. L. J. Guynemer
45 – Ch. E. J. M. Nungesser
Celkový počet es – 158
Itálie
34 – Francesco Baracca
26 – Silvio Scaroni
24 – Pier R. Piccio
Celkový počet es – 43
U letectva Rakouska – Uherska nejsou známy přesné počty sestřelů, uvádí se tyto údaje:
35-40 – Godwin Brumowski
23-32 – Julius Arigi
27-30 – Frank Linke-Crawford
V c. a k. letectvu bylo asi 25 – 30 es.
U Ruska je situace obdobná:
17 – A. A. Kazakov
15 – P. V. d´Agrujejev
13 – A. P. Severskij
V carském ruském letectvu bylo asi 19 es.
USA
26 – Edward V. Rickenbacker
21 – Frank Luke ml.
17 – Raoul Luftbery
Je uváděno 88 es, mnozí z nich však sloužili u vzdušných sil jiných spojeneckých států.
Jen několik slov o největším esu – von Richthofen byl k letectvu přelože od jízdy v roce 1915, v září 1916 přeložen k Jagdstaffel 2. První sestřel 17.9.1916. Létal na Albatrosu D.III., od června 1917 velitel JG 1. Nelétal vždy na rudě pomalovaném letounu, taktéž JG 1 nebyla vyzbrojena jen Fokkerem Dr.1. Sestřelen 21.4.1918.
Ještě něco k organizaci letectva. První světová válka přinesla osamostatnění letectva od pozemních či námořních sil. Ve Francii byla Armée de l´Air začleněna jako pátá zbraň pod ministerstvem války. V Německu původně letectvo příslušelo k armádě, v roce 1916 vzniká samostatné letectvo – Deutsche Luftstreikaft.
1.4. 1918 se zrodila Royal Air Force (RAF) sloučením RFC a RNAS. Royal Flying Corps vznikl už v roce 1912, Royal Naval Air Service v červenci 1914.
Edward Mannock
Manfred, svob. pan von Richthofen
René Fonck
Stíhací letadla první světové války – část 3
- sa58
- 1. Armádní generál
- Příspěvky: 3477
- Registrován: 4/2/2005, 12:43
- Bydliště: Zlínsko
- Kontaktovat uživatele:
Stíhací letadla první světové války – část 3
Naposledy upravil(a) sa58 dne 1/5/2008, 18:33, celkem upraveno 1 x.
"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
zajimavosti:
R.Fonck si narokoval dalsich 51 sestrelu, ktere mu nemohly byt uznany, protoze je sundal na nepratelsky strane fronty.
R.Fonck se ve WW2 stal kolaborantem ve Vichy...
Eddie Rickenbacker se pred valkou zivil jako automobilovy zavodnik.
Frank "Baloon Buster" Luke byl vyhlasenym specialistou na balony, udajne jich sundal 12. Utok na balony byl bran jako jedna z nejnebezpecnejsich veci.
Ernst Udet se po valce zivil jako filmovy kaskader (letecky), dokud se nespolcil s Adolfem.
Otcem letecky taktiky se stal Oswald Boelcke, ucil i Immelmana, oba bratry Richthofeny a dalsi, v podstate vtisknul nemeckemu (a tim i nepratelskemu, ktere kopirovalo) letectvu tvar. Kuprikladu letani ve dvojicich. Byl zastancem boje ve velkych skupinach, kde piloti kooperuji.
Nungesser byl jednim z nejcasteji zranenych letcu, bylo to dano stylem jeho letani, nikdy se nezaobiral taktikou. Kdyz ho nemecky letec vyzval na souboj a na smluvenem miste cekalo misto 1 hned 6 nepratel, stejne prijal (tento souboj byl potvrzen pozorovanim ze zeme), 2 nemce sestrelil a zbytek utekl. Udajne se stal take prvnim clovekem, ktery preletel Atlantik, bohuzel pri preletu zmizel, jeho letadlo se vsak nedavno naslo na Americke pevnine ve state Maine. Mel by byt tedy prvnim, kdo to dokazal, ale neprezil...
Ze zacatku k letectvu nechodila elita, spis naopak. Mickey Mannock byl slepej na jedno oko, Guynemer mel srdecni vadu, pro kterou ho nevzali k pesakum. Teprve az nekdy od roku 1916-1917 zacalo bejt tohle "remeslo" popularni.
R.Fonck si narokoval dalsich 51 sestrelu, ktere mu nemohly byt uznany, protoze je sundal na nepratelsky strane fronty.
R.Fonck se ve WW2 stal kolaborantem ve Vichy...
Eddie Rickenbacker se pred valkou zivil jako automobilovy zavodnik.
Frank "Baloon Buster" Luke byl vyhlasenym specialistou na balony, udajne jich sundal 12. Utok na balony byl bran jako jedna z nejnebezpecnejsich veci.
Ernst Udet se po valce zivil jako filmovy kaskader (letecky), dokud se nespolcil s Adolfem.
Otcem letecky taktiky se stal Oswald Boelcke, ucil i Immelmana, oba bratry Richthofeny a dalsi, v podstate vtisknul nemeckemu (a tim i nepratelskemu, ktere kopirovalo) letectvu tvar. Kuprikladu letani ve dvojicich. Byl zastancem boje ve velkych skupinach, kde piloti kooperuji.
Nungesser byl jednim z nejcasteji zranenych letcu, bylo to dano stylem jeho letani, nikdy se nezaobiral taktikou. Kdyz ho nemecky letec vyzval na souboj a na smluvenem miste cekalo misto 1 hned 6 nepratel, stejne prijal (tento souboj byl potvrzen pozorovanim ze zeme), 2 nemce sestrelil a zbytek utekl. Udajne se stal take prvnim clovekem, ktery preletel Atlantik, bohuzel pri preletu zmizel, jeho letadlo se vsak nedavno naslo na Americke pevnine ve state Maine. Mel by byt tedy prvnim, kdo to dokazal, ale neprezil...
Ze zacatku k letectvu nechodila elita, spis naopak. Mickey Mannock byl slepej na jedno oko, Guynemer mel srdecni vadu, pro kterou ho nevzali k pesakum. Teprve az nekdy od roku 1916-1917 zacalo bejt tohle "remeslo" popularni.
Nevíš jak to bylo a dopadlo s Lotharem Richthofenem?Byl to taky takový ostrostřelec jako jeho bratr?
"Ze zacatku k letectvu nechodila elita, spis naopak. Mickey Mannock byl slepej na jedno oko, Guynemer mel srdecni vadu, pro kterou ho nevzali k pesakum. Teprve az nekdy od roku 1916-1917 zacalo bejt tohle "remeslo" popularni."
Ja sem právě měl za to že k letectvu byli připuštěni jen lidé z vyšší vrstvy,tedy v německém letectvu,ve francii a ostatních státech to tak bylo ale ti němci si potrpěli aby někdo kdo létá byl zámožnější.
"Ze zacatku k letectvu nechodila elita, spis naopak. Mickey Mannock byl slepej na jedno oko, Guynemer mel srdecni vadu, pro kterou ho nevzali k pesakum. Teprve az nekdy od roku 1916-1917 zacalo bejt tohle "remeslo" popularni."
Ja sem právě měl za to že k letectvu byli připuštěni jen lidé z vyšší vrstvy,tedy v německém letectvu,ve francii a ostatních státech to tak bylo ale ti němci si potrpěli aby někdo kdo létá byl zámožnější.
Pouze zasáhnout nestačí.....
Ja to myslel co se zdravotnich testu tyka, ne spolecenskyho postaveni, to jsme si neporozumeli 8)
Lothar ziskal 40 sestrelu, valku prezil, ale zabil se pri letecky nehode v roce 1922 jako dopravni pilot. Pocet sestrelu je peknej, kdyz uvazime, ze se k jednotce dostal az v breznu 1917, jako naprostej zelenac...
Lothar ziskal 40 sestrelu, valku prezil, ale zabil se pri letecky nehode v roce 1922 jako dopravni pilot. Pocet sestrelu je peknej, kdyz uvazime, ze se k jednotce dostal az v breznu 1917, jako naprostej zelenac...