Stránka 1 z 10

Německé bojové vozidlo LYNX

Napsal: 15/6/2016, 20:49
od Rase
Lynx_Command_and_Control.jpg

Lynx KF31/41 od Rheinmetallu

Německá společnost Rheinmetall Landsysteme GmbH letos představila, na výstavě Eurostatory 2016 v Paříži, nové bojové vozidlo pěchoty pod názvem Lynx. Jen zmíním, že Landsysteme je součástí oddělení Vehicle Systems společnosti Rheinmetall. Dle výrobce má být vozidlo levnější alternativou k vozidlům Puma a umožňuje bojovat, přežít a vyhrávat na bojišti dneška i zítřka. Lynx je nabízen ve dvou variantách. Prvním je Lynx KF31 (KF = Kettenfahrzeug), který je 7,2 m dlouhý, 3,3 m vysoký a 3,6 m široký. Bojová hmotnost má být 38 až 42 tun. Jako pohon slouží vznětový motor Liebherr o výkonu 750 koní (563 kW ), který dokáže vozidlo rozpohybovat na maximální rychlost 65 km/h. Kettenfahrzeug 31 pojme krom tříčlenné osádky i šestičlenný výsadek. Tento typ je prezentován na fotografiích a účastní se třetí fáze Australského armádního projektu Land 400, jehož cílem je vybrat nové pásové bojové vozidlo pěchoty. Zajímavostí je, že prezentované vozidlo bylo opatřeno maskovacím vzorem australské armády. Druhým je Lynx KF41, který je o půl metru delší a jeho bojová hmotnost má být 44 až 49 tun. U této varianty je použit motor o výkonu 800 kW, který umožňuje dosáhnout vozidlu rychlost až 70 km/h. Počet osádky je pak 3+8 mužů výsadku. Obě verze jsou vysoce modulární a je možno je nakonfigurovat do podoby velitelského vozidla, vozidla průzkumu, vozidla odsunu raněných a vozidla palebné podpory (lehký tank). Základní vozidlo Lynx je osazeno bojovou věží Rheinmetall Lance vyzbrojenou rychlopalným kanónem ráže 30 nebo 35 mm (Wotan) které mají náměr + 45˚ a -10°, průměrnou rychlost střelby 200 ran za minutu a dokáží ničit, statické nebo pohybující se, cíle až na vzdálenost tří kilometrů. Výzbroj doplňuje spřažený kulomet ráže 7,62 mm a dvojice protitankových řízených střel Spike-LR ATGM. Věž je vybavena moderními přístroji a senzory, díky čemuž má velitel a střelec, vysoké povědomí o situaci na bojišti. Také je usnadněno vyhledávání, sledování a ničení cílů v režimu hunter-killer a killer-killer. Vozidlo může být osazeno moderní aktivní ochranou Rheinmetall's Active Protection System a přídavným modulárním pancéřováním. Bojové vozidlo pěchoty Lynx má být znatelně levnější než vozidlo Puma, které vyrábí společnost KMW a Rheinmetall se podílí na jeho výrobě. Základem je hluboce modernizované vozidlo Marder, které pochází ze 70. let, což se může zdát jako velice stará koncepce, ale z této doby pocházejí i německé tanky Leopard a mnoho další techniky. Marder byl hluboce přestavěn, podlaha byla vybavena klínem proti IED a minám, zvýšena a zesílena korba, díky čemuž dokáže unést i lehkou tankovou věž s kanónem ráže 105mm. Zkrátka původních dílu moc nezůstalo. V případě zájmu by bylo možné odebrat první vozidla repasovaná a další by již byly vyráběny nově. Cena vozidel Lynx by mohla být nižší i v porovnání s jeho hlavními konkurenty CV90, ASCOD2. Jedná se tedy o trochu jinou kategorii, než masivní vozidla typu Puma nebo britský Ajax. Oproti nim je tento stroj jednodušší a využívá běžnější systémy a komponenty, díky čemuž není nutné vyvíjet unikátní komponenty. Vozidlo Lynx je dostatečně vybaveno, aby umožňovalo bojovat, přežít a vyhrávat na bojišti dneška i zítřka.
Společnost Rheinmetall je již dnes důležitým partnerem pro český průmysl. Automobilová jednotka skupiny Rheinmetall vyrábí automobilové díly v Ústí nad Labem. V oblasti obrany dodává společnost RayService společnosti Rheinmetall kabelové svazky pro bojová vozidla. Ve spolupráci se společností Česká zbrojovka a.s. je společnost Rheinmetall hlavním dodavatelem munice pro české ozbrojené síly. Mezi další partnery, se kterými spolupracuje, patří Quittner & Schimek s.r.o a VOP CZ, sp. Projekt modernizace bojových vozidel pěchoty v České republice by vedl k dalšímu zintenzivnění a rozšíření spolupráce. Kettenfahrzeug 31 (KF31) Jedná se o původní vozidlo představené na Eurosatory 2016. Jeho váha je konfigurovatelná 30-38 tun a jak napovídá název, jedná se dolova o "pásové vozidlo 31". Tento název ale není marketingový, jedná se v podstatě o "výrobní název". Délka je 7.22 metru a osádku tvoří 3+6. Pohon zajišťuje motor Liebherr o výkonu 563 kW (750 hp) a uděluje vozidlu rychlost až 65 km/h. Vozidlo je nyní v austrálii kde je nabízen pro místní vyzbrojovací program LAND 400 Phase 3, kde je testován spolu s vozidlem Boxer (Phase 2), jako takový bonus. Kettenfahrzeug 41 (KF41) Zde se jedná o prodlouženou variantu původního vozidla, která byla navýšena na 7.73 metru. Váha je opět mezi 38-44 tun. Osádka je navýšena na 3+8, rovněž motor má zvýšený výkon na 800 kW (1,050 hp). Maximální rychlost je 70 km/h. Pokud vím, tak toto vozidlo ještě nebylo realizováno formou demonstrátoru, oproti popsanému KF31.

Zdroj:
http://www.pressebox.com/pressrelease/r ... xid/801249
http://m.militarybox.cz/news/lynx-levne ... -bvp-puma/
https://en.wikipedia.org/wiki/Lynx_Fami ... d_Vehicles
http://www.janes.com/article/61407/euro ... racked-ifv

FATJiTOVkAAKeqO.jpg

Re: Německé bojové vozidlo pěchoty Lynx

Napsal: 16/6/2016, 08:48
od Rase
Koukám, že Lynx (v nejtěžší konfiguraci 3+8) váží víc než Puma (!)
Pokud by se Rheinmetall účastnil i tendru o nové bojové vozidlo pěchoty (ať již pro AČR, nebo i ve spolupráci s Polskem), chápu Lynx jako hlavní nabízený produkt. Přeci jen oba státy nejsou tak bohaté, aby si mohly dovolit stroj typu Puma. Lynx je v tomto směru dostatečný (pancéřově i co se vybavení systémy týče). Především Polská strana má s Rheinmetallem bohaté kontakty (vývoj náhrady BRDM, modernizace Leopardů atd.) a pokud by se vybíralo společné vozidlo, je Rheinmetall ne nevýznamným kandidátem. Byť u nás se zatím mluví jen o ASCODu a nedávno i CV90.

Obrázek
Modernizovaný Marder s tankovou věží (varianta lehký tank)

Re: Německé bojové vozidlo pěchoty Lynx

Napsal: 16/6/2016, 11:00
od Pátrač
Dobrý kousek reportáže a dobré počtení. Akorát nevím proč, mě to připomíná lehký tank. No taková je doba a vize multifunkčnosti bojových vozidel.

Re: Německé bojové vozidlo pěchoty Lynx

Napsal: 16/6/2016, 12:32
od Rase
Dnes už je taková doba. Důraz je kladen na ochranu osádky a výsadku. Palebnou sílu (i teleskopická munice ráže 40mm), moderní senzory a systémy, aby operátoři našli nepřítele dřív a zničili ho na větší vzdálenost (i proto ta větší ráže). Tohle všechno dělá z původních BVP spíš tanky s možností převážet i pár lidí. Těžké vozidla mají jen 3+6 konfiguraci a třeba takový Ajax ani výsadek nepřeváží.

Ty modifikace Marderu od Rheinmetallu jsou zajímavé ve víc ohledech. Krom verze s tankovým kanónem (teď nevím jestli 105 nebo 120mm) na obrázku výše, představili i verzi IFV (BVP) s věží Lance (z čehož vzniklo vozidlo Lynx). Hlavně ale APC variantu, kdy byl původní Marder zbaven bojové věže, vzniklo tak OT, vyzbojené jen dálkově ovládanou věžičkou s kulometem. Zmiňuju to proto, že by nevypadalo zle ani vozidlo Lynx osazené věží Samson RCWS-30 (tedy jako těžké OT, ne BVP). Cenu by to srazilo dost níž (moderní bojové věže jsou obecně velice drahé), byť věž Lance je velice pěkná a činí z vozidla plnohodnotné BVP.

Re: Německé bojové vozidlo pěchoty Lynx

Napsal: 16/6/2016, 13:41
od skelet
Pokud je mi známo, tak věž Samson RCWS-30 je vybavena kanónem ráže 30mm. A jestli se nepletu, tak dle úmluv o odzbrojení je BVP bráno jako prostředek s ráží nad 20mm. A to nemluvě o tom, že kanón ráže 30mm je standardní výzbrojí valné většiny BVP na celém světě.

Re: Německé bojové vozidlo pěchoty Lynx

Napsal: 16/6/2016, 15:04
od Rase
Díky za upřesnění.
Netušíš jak na tom může být s cenou věž Lance oproti izraelské Samson RCWS-30 (nebo oplechovaná MkII RWS).
Jestli tam je nějaký markantní rozdíl, nebo bude cena podobná. Přeci jen věž dělá velkou část ceny vozidel (rs. víc se mi líbí věž Lance)

Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek

Re: Německé bojové vozidlo pěchoty Lynx

Napsal: 16/6/2016, 15:25
od klingy
Mne sa prave lubi Samson II najma tou moznostou dokladat palebny priemer bez nutnosti opustenia vozidla, inak nema CSG na nu licenciu?

Re: Německé bojové vozidlo pěchoty Lynx

Napsal: 16/6/2016, 20:16
od Rase
CSG má nějakým způsobem zařízenou licenci na izraelské věže (zmiňován byl Mk II, ale patrně i RCWS-30), ty přicházejí v úvahu hlavně pokud zvítězí ASCOD od General Dynamics Land Systems (tedy jejich tuzemský zástupce CSG). CSG se pak nejspíš pokusí zužitkovat investované finance. Pokud vyhraje CV90, od BAE která hodlá spolupracovat s VOP CZ, tak očekávám spíš původní věž a celkově jen lehce upravené standartní vozidlo (víc podobné novým stojům pro Norsko, jen možná s menším pancéřováním, které je určené na mise). Jaká by byla situace v případě že vyhraje německý stroj (Lynx, nebo pokud se zůlčastní tendru tak i Puma) netuším. Otázkou je, postoj Poláků u kterých mají němci slušnou pozici (jako u nás GDLS). Výroba by asi probíhala v nějakém stupni spolupráce s Poláky, ať už u nějakého podniku CSG, nebo VOP CZ.

Re: Německé bojové vozidlo pěchoty Lynx

Napsal: 16/6/2016, 20:33
od Zemakt
Poláci již na plavbyschopnost rezignovali?

Re: Německé bojové vozidlo pěchoty Lynx

Napsal: 19/6/2016, 21:41
od Rase
Zemakt:
Vzhledem k tomu, že po dřívějších jednáních s naší strnou tvrdili že se nebudou snažit o vlastní vývoj a budeme hledat vozidlo v zahraničí (což byla naše podmínka), tak těch možností moc není. Bradley sice kdysi plaval a zmiňoval jsem i korejský K-21 (tady je plavbyschopnost tak trochu na úkor pancéřování, ale mám obavu, že byť se Korejci snaží o posílení vztahů s V4) tak to nebude stačit. Problém je v tom, že nám jde hlavně o ochranu výsadku, tak nám stačí něco jako Lynx, CV90 nebo ASCOD. U poláků ale patrně převáží názor na potřebu plabychopnosti. Tak buď budou mít dvě BVP (jedno lehké a jedno těžké) nebo z toho sejde.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Re: Německé bojové vozidlo pěchoty Lynx

Napsal: 19/6/2016, 21:48
od Rase
Pro porovnání, tak tady je předchozí stroj:
Marder CCV (Close Combat Vehicle) nebo jinak Marder Evolution

Obrázek

Re: Německé bojové vozidlo pěchoty Lynx

Napsal: 20/7/2016, 14:34
od Rase
ObrázekObrázek
Lynx v průzkumné variantě a Lynx ve variantě velitelské a řídící vozidlo

ObrázekObrázek
Lynx ve variantě opravárenské vozidlo a Lynx ve variantě ambulance

Re: Německé bojové vozidlo pěchoty Lynx

Napsal: 27/9/2016, 12:59
od Rase
Přidám ještě jedno hodně pěkné propagační video, přímo od Rheinmetallu.
Za povšimnutí stojí různé detaily exteriéru a hlavně interiéru (!):


Re: Německé bojové vozidlo pěchoty Lynx

Napsal: 18/10/2016, 15:55
od Rase
Když vidím, jak se daří Boxeru (má je BW, nizozemská, litevská a britská armáda), tak si říkám, že německá technika by možná opravdu byla vhodnou volbou i pro nás. Technika je to sice drahá, ale zákazník za ni dostane přiměřenou kvalitu. Vzhledem k tomu, že Puma je sice hodně kvalitní a hodně drahá, ale měl bych k ní pár konstrukčních výtek. Pokud je Lynx opravdu citelně levnější než moderní BVP (samozřejmě ne tak jako šakal), čemuž bych i věřil, tak by to mohla být hodně zajimavá volba. Přeci jen pokud bysme měli zájem o downgradovanou, zlevněnou Pumu (překonstruování by něco stálo), tak by Lynx mohl být funkční, levnější volbou. Někde hluboko se schovává Marder, což možná nezní zrovna super, ale on ani ten původní Marder není zrovna levný a výhodou Lynxu je, že neobsahuje "tajné" nebo extra komponenty, které by mohly komplikovat licenční výrobu. Cenově by se to mělo vejít do našich možností. Tady je Lynx spolu s Boxerem - mělo by to být v Austrálii.

Obrázek

Re: Německé bojové vozidlo Lynx

Napsal: 19/12/2016, 15:52
od Rase
Pro lepší orientaci jsem přidal informace o oněch dvou typech vozidla Lynx:

Kettenfahrzeug 31 (KF31)
Jedná se o původní vozidlo představené na Eurosatory 2016. Jeho váha je konfigurovatelná 30-38 tun a jak napovídá název, jedná se dolova o "pásové vozidlo 31". Tento název ale není marketingový, jedná se v podstatě o "výrobní název". Délka je 7.22 metru a osádku tvoří 3+6. Pohon zajišťuje motor Liebherr o výkonu 563 kW (750 hp) a uděluje vozidlu rychlost až 65 km/h. Vozidlo je nyní v austrálii kde je nabízen pro místní vyzbrojovací program LAND 400 Phase 3, kde je testován spolu s vozidlem Boxer (Phase 2), jako takový bonus.

Kettenfahrzeug 41 (KF 41)
Zde se jedná o prodlouženou variantu původního vozidla, která byla navýšena na 7.73 metru. Váha je opět mezi 38-44 tun. Osádka je navýšena na 3+8, rovněž motor má zvýšený výkon na 800 kW (1,050 hp). Maximální rychlost je 70 km/h. Pokud vím, tak toto vozidlo ještě nebylo realizováno formou demonstrátoru, oproti popsanému KF31.

Re: Německé bojové vozidlo Lynx

Napsal: 19/12/2016, 18:58
od arten
z iného vlákna:
Zemakt píše:Lynx je de facto zcela nová konstrukce...
No na toto si neviem ako prišiel. Keď pozriem na Lynx, vidím Marder evolution. A ja chápem, že by malo ísť o novovýrobu, aj nejaké zmeny v konštrukcii, ale základný dizajn je z Marder - teda 40 rokov stará konštrukcia. Čo mimochodom dosť pekne vidno na neuveriteľnej hmotnosti Lynxu - ak to chceli prispôsobiť dnešným požiadavkám a zároveň mať dobrú cenu, zjavne to navešali železom...

Ak by som chcel nové BVP do výzbroje tak by som sa pozrel na niečo o generáciu novšie - ako CV-90, resp. dve - ako to hlinikovo-kompozitné K21...

Re: Německé bojové vozidlo Lynx

Napsal: 19/12/2016, 19:24
od Zemakt
No a? Když se kouknu na T72 vidím T90.
Marder byl hluboce přestavěn, podlaha byla vybavena klínem proti IED a minám, zvýšena a zesílena korba, díky čemuž dokáže unést i lehkou tankovou věž s kanónem ráže 105mm. Zkrátka původních dílu moc nezůstalo.
plus bonus v podobě delší verze a současných materiálů, žádné sedmdesátky. Výbava bude otázkou solventnosti zákazníka, klidně ala Puma. Pancíř respektive ochranu neřeším, zatím málo oficiálních informací vzájemné porovnání, zatím PR kecy viz třeba
Ochrana proti minám, IED, šrapnelům, dělostřeleckým granátům a různým palným zbraním je podle tiskových materiálů nejlepší ve své třídě.
u Lynxe.

Evoluce nemusí nutně znamenat stagnaci.

Re: Německé bojové vozidlo Lynx

Napsal: 19/12/2016, 20:35
od Rase
Vzhledem k tomu, že britové pořádně modernizují Warriory a osazují je novými věžemi s CT kanónem a elektronikou, tak si nemyslím, že by byl Marder starý základ. Stačí se podívat do předcházelo Merderu EVO a Lynxu. Takový Marder 1A5, který byl určený na mise, měl zesílený podvozek, aby unesl větší váhu (37.5t), taky měl přetvarované dno aby lépe odolalo IED. Sice narychlo vzniklo jen 25 vozidel (2010-11). Tohoto vývoje požadavků si všimli u Rheinmetallu a jako reacke vznikl Marder Evolution (EVO). Sem patří celá rodina odvozených vozidel. Od prostého OT (jen s kulometnou výzbrojí), BVP s moderní věží a patrně kanónem ráže 30mm a vozidlo palebné podpory s italskou věží HITFACT I (105mm) v plánu je i věž HITFACT II (120mm). Co se týče oné varianty s věží ve stylu moderních BVP, tak zde se jednalo o hodně hrubý demonstrátor. Někoho pak napadlo udělat pořádný facelift podvozku, vozidlo vylepšit o komerečně dostupné komponenty a nevzhlednou věž nahradit věží LANCE, která je již mnohem pěknější (je i na Boxeru). Někdo v Německu patrně pochopil, že vzhled prodává. Pokud by byl zájem, tak by mohl Lynx vzniknout z Marderu, nebo se určitě dá rozjet novovýroba. Je to jen otázkou finančních možností zájemce. Otázkou je cena, kterou ale zatím neznáme (jen má být hodně výhodná).
ps. i ty původní přebytkové Mardery sme měli mít už dávno :)

Re: Německé bojové vozidlo Lynx

Napsal: 19/12/2016, 20:54
od Zemakt
Otázkou je cena, kterou ale zatím neznáme (jen má být hodně výhodná).
Vzhledem k tomu, že se jedná o němce. Německou kvalitu, tak o tom vcelku pochybuji. Ale necháme se překvapit, konec konců výběrko bouchá na dveře. V souvislosti s diskuzí mne napadla jedna otázka. Jak se v rámci výběrových řízení testuje ochrana, stačí reklamní plakáty a tvrzení výrobce, nebo je zapotřebí nějaký certifikát nezávislého orgánu. Provádějí se vůbec postřelovací zkoušky?

Re: Německé bojové vozidlo Lynx

Napsal: 19/12/2016, 22:45
od arten
Zemkat:
Ale veď ja netvrdím, že sa nedá Marder "napchať steroidmi." Len zmysel by to pre naše armády malo vtedy, ak by na stole neboli modernejšie varianty, alebo by mal výrazne lepšiu cenu. Prvé neplatí, druhé podľa mňa tiež nie (uvidíme).