What if: Obrněná technika AČR (ad Pátračův sen)

Odpovědět
Petrz
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 938
Registrován: 6/1/2009, 17:57
Bydliště: Děčín

Re: What if: Obrněná technika AČR (ad Pátračův sen)

Příspěvek od Petrz »

klingy píše:Nie tie motory, su povodom z Charkova a nikde inde sa v byvalom ZSSR nevyrabali, no dostupne by aj mozna boli, ale skor v podobe licencie, nez hotovych produktov a to najma z obavy o uz povestnu kvalitu Ukrajinskych zbrojarenskych vyrobkov....
No mne se svými parametry velmi zamlouvají a je pravda že licenční výroba je celkem reálná. A já osbně bych je rád viděl jako standard v naší armádě. Máš nějakou konkrétní představu jejich využití?
knezdub píše: Úprava stávajícího řadového šestiválce sériové produkce o výkonu cca 400kW na ležatý by neměla být nijak náročná a možná ho dokonce některý z výrobců motorů má v nabídce pro výrobce autobusů
Zkusím na netu něco najít- v oblasti autobusů mne nenapadlo hledat - je to dobrý nápad. Jinak abych měl nějako konkrétnější představu-co vše by bylo nutné upravit při konverzi motoru na ležatý.
ObrázekObrázek

Zbourat stodolu umí každý osel, postavit jí ale vyžaduje tesařské umění.
klingy
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35

Re: What if: Obrněná technika AČR (ad Pátračův sen)

Příspěvek od klingy »

NO ja chapem radu xTD, 3TD mozes pouzit od nejakeho hliadkoveho vozidla v style LMT, Aligator modernizaciu BVP 1/2 (co zas pre NZ nejaka rozumna modernizacia by nebola zla), teoreticky nahrada za Tatravacke motory, kolesove OT 4X4, 6X6, 8X8 ( 3TD pouziva BTR-4), rada 5TD sa pouziva pri modernizacii T-64, T-72, BMPT-55, BMPT-64 a vraj ich pouzivaju aj Iranske hufnice RAAD-2, takze nejake to BVP v hmotnostnej kateogrii 30-40 ton, 6TD pouzivaju T-80UD, T-84, Oplot Oplot M, takze mozna pre nejaky V4 MBT (to je len sen).... :roll:

Takze je to len o tom co si clovek prestavi...
Petrz
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 938
Registrován: 6/1/2009, 17:57
Bydliště: Děčín

Re: What if: Obrněná technika AČR (ad Pátračův sen)

Příspěvek od Petrz »

Klingy: A v případě 5TD,6TD -na fotkách na těch stránkách - jedná se o powerpack? Tedy jde o motor plus převodovka? Nebo jen motor samotný ?
,
ObrázekObrázek

Zbourat stodolu umí každý osel, postavit jí ale vyžaduje tesařské umění.
klingy
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35

Re: What if: Obrněná technika AČR (ad Pátračův sen)

Příspěvek od klingy »

No minimalne 6TD-2 spolu s prevodovkami je oznacovane ako power pack, skusim zistit viac
http://morozovkmdb.com/eng/body/addmotor.php
Zastavba do T-72
Obrázek
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17812
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: What if: Obrněná technika AČR (ad Pátračův sen)

Příspěvek od skelet »

Na autobusové motory bych moc nesázel, protože pochybuju, že se ještě vyrábějí motory s emisní normou Euro III, což je maximum, které armády do svých vozů zařazují.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 833
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Re: What if: Obrněná technika AČR (ad Pátračův sen)

Příspěvek od knezdub »

Například Tedom pořád vyrábí ležaté motory, které mají podle jejich webu zástavbovou výšku jen 700mm
A o výrobu Euro3 bych strach neměl, není to tak dávno a překopat současné motory by neměl být takový problém.
Petrz: předělat motor na ležatý obnáší zpravidla jen rekonstrukci olejového systému (největší problém je s mazáním a odvodem oleje z hlavy), při té příležitosti se nabízí předělat to na suchou skříň. Pak ještě nějaké drobnosti kolem odvzdušnění palivového a chladicího systému. Neviděl bych to jako nepřekonatelnou překážku.
ObrázekObrázek
Petrz
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 938
Registrován: 6/1/2009, 17:57
Bydliště: Děčín

Re: What if: Obrněná technika AČR (ad Pátračův sen)

Příspěvek od Petrz »

KLINGY: -Pokud je pravde že se jedná o poqwerpack- tak já osobně vidím velkou výhodu motorů 3-6td- pokud se budem držet tarováckého podvozku- vedle malé výšky i ke zkrácení systému motor převodovka a tím pádem možnosti zkrátit rozvor a tím i celý stroj. Technicky je to tedy určitě skvělé řešení které stojí za rozpracování. Pořád mi tam jenom trochu nehraje určitá nedostupnost motorů - resp. jak pravděpodobné je že by se k licenční výroba u nás rozběhla?

Knezdub:Díky.A dokázal bys odhadnout rozměry výsledného plochého motoru?
ObrázekObrázek

Zbourat stodolu umí každý osel, postavit jí ale vyžaduje tesařské umění.
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 833
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Re: What if: Obrněná technika AČR (ad Pátračův sen)

Příspěvek od knezdub »

Rozměry motoru, resp jeho šířka je limitovaná průměrem setrvačníku, takže pod těch 70cm jako u Tedomu to pujde velice špatně. Ale jak jsem psal, nebyl by problém umístnit dva motory po stranách roury (nebo spíš mírně výš) a převodovku (opět plochou) mezi motory, nebo za motory. A pokud by byl použitý podvozek Tatra, tak vcelku není problém s místem vstupu výkonu do podvozku. Jestli si vzpomenu, tak zkusím zítra aspoň orientačně změřit rozměry motoru Liaz, ať víme, v jakých rozměrech se pohybovat
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: What if: Obrněná technika AČR (ad Pátračův sen)

Příspěvek od kacermiroslav »

Přiznám se, že práce je to zajímavá a velice obsažná a pro svou obsažnost jsem se dostal zatím jen k prvním pár stránkám diskuse. Tak nevím, jestli se nebudu opakovat, ale ten výsadek v podobě šesti mužů mi stále připadá jako sardinky s použitím moderních prvků pasivní ochrany pěšáka. Já osobně bych se tak nebál ani výsadku v podobě pouhé čtveřice s tím, že by tito seděli v ose stroje třeba naproti sobě. Tím by vznikl dostatečný prostor jak pro pěšáky, tak i různá příslušenství, která by s sebou mohli mít. Vnitřní členění směrem do hloubky by tak nemuselo narušit umístění motoru atd. Výsadek by pak mohl sedět i na odpružených sedačkách nikoliv kolmo k podlaze, ale pod úhlem, čímž by jim výška prostoru nemusela tak zásadně vadit.
ObrázekObrázekObrázek
Petrz
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 938
Registrován: 6/1/2009, 17:57
Bydliště: Děčín

Náhrada tanku T-72M4CZ

Příspěvek od Petrz »

Obrázek

Představuji lehké univerzální bojové vozidlo – Goliáš 76 – jež v základní (zobrazené) podobě – má být schopno "suplovat" tank T–72 jak při obraně našeho státu tak v zahraničních misích. K jeho navržení mne inspiroval Skelet jenž rovněž vznesl požadavky a svou konstruktivní kritikou mi pomohl najít dle mne optimální řešení.

Požadavky byly dost náročné – přepravitelnost na tatře 815-7 8x8 multifit. V základní úrovni ochrany přepravitelnost v podvěsu vrtulníku CH-47 Chinook D/F. Schopnost plavby. Maximální měrný tlak na půdu 0,65kg/cm čtver. sekundární výzbroj schopná bojovat s nejmodernějšámi MBT. Hlavní výzbroj schopna probít jakékoli BVP či tank první generace.

Když to zjednoduším (a řeknu s nadsázkou) stroj neměl být o moc větší a těžší než transportér M113, přitom měl mít palebnou sílu minimálně srovnatelnou s T-72M4 CZ (nebo s BMPT) a zároveň měl poskytnout osádce ochranu dostatečnou pro nasazení např. v Afghánistánu. (takže optimálně ochránit osádku před RPG-7).


Jak jsem se toho zhostil ukazují na obráky (schématický 2D a celkový 3D pohled).

Obrázek

Kromě koncepce je z nich též vidět úroveň ochrany a mobility.

Zde ještě rozvedu možná nejdůležitější aspekt ochrany Goliáše a tím je vynikající palebná síla.

Ta stojí na třech pilířích

1) 76mm rychlopalném dělu GT-4 – díky průbojnosti 250-300mm na 1.5 km je schopno čelně probít jakékoli BVP současnosti (i Pumu) či tank první (T-55)– a s trochou štestí i druhé (T-72,M60)- generace.

2) systému uložení a nabíjení děla ALS (Advanced loading System). Systém ALS umožňuje Goliáši pálit cca. 2 krát rychleji po 2 krát delší dobu než umožňuje nabíjecí sytém tanku T-72M4CZ. ( konkrétně se rychlost palby pohybuje kolem 15 ran/min a karusel obsahuje 84 granátů)

3) Osmi PT řízených střelách – krom 76mm APFSDS granátů má velitel Goliáše k dispozici dva výklopné bloky, které pojmou (dohromady) až osm PT řízených střel. Jsou k dispozici bez nutnosti manuálního dobíjení.


Protipěchotní síla Goliáše je dána 76mm tříštivými granáty jež, díky "air-burst" technologii ,za klasickým nárazovými tříštivými granáty ráže 125mm dle mne až tak nezaostávají. Dále je možné místo PTŘS nést až 16 střel DAGR jež umožňují efektivní boj např.s nepřátelskými družstvy vybavenými řízenými střelami.

text upravil Skelet
ObrázekObrázek

Zbourat stodolu umí každý osel, postavit jí ale vyžaduje tesařské umění.
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Re: What if: Obrněná technika AČR (ad Pátračův sen)

Příspěvek od Hektor »

Guľomet alebo nejaké iné kropítko to nemá?
Čo tak k nemu BVP platforma? Alebo stíhač tankov bez kanonu?
A k názvu ak je pre AČR tak by mohol zahrabnúť doPražskej histórie a volať sa Golem
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17812
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: What if: Obrněná technika AČR (ad Pátračův sen)

Příspěvek od skelet »

Požadavky byly následující:
1) pásové vozidlo
2) musí být transportovatelné na vozidle Tatra T815-7 8x8 Multilift (nesmí překročit jeho půdorys na šířku a délku). Při transportu na T815-7 nesmí překročit být souprava vyšší jak 4,08m (legislativní maximální výška kamionu v ČR). V přepravní variantě musí být schopno podvěsu pod CH-47D/F
3) měrný tlak na půdu max. 0,35kg/m2 v základní konfiguraci a 0,6kg/cm2 v maximální konfiguraci
4) musí překonat kolmou překážku vysokou 0,9m a příkop 2,2m široký
5) poměr výkonu k hmotnosti na minimální úrovní 16kW/t
6) ochrana posádky v základní konfiguraci minimálně na úrovni 3
7) hlavňová výzbroj musí mít minimální ráži 30mm, a musí dokázat zničit BVP nepřítele, případně tanky jako T-55.Sekundární výzbroj pak musí být schopna zničit současné MBT. Primární a sekundární výzbroj může být totožná. Terciální výzbrojí pak bude kulomet minimální ráže 7,62mm.
8) posádka max. dvou členů
9) maximální rychlost minimálně 70km/h, dojezd minimálně 700km
10) vozidlo musí být po krátké přípravě obojživelné.
11)konstrukce musí počítat i s dalšími variantami, a to minomet ráže 120mm, tahač děl ráže 155mm, raketomet ráže 70 až 122mm, raketový stíhač tanků, nosič PLŘS (Stinger až Amraam), vyprošťovací vozidlo, mostové vozidlo, kanónová houfnice 155mm, protiletadlový dělostřelecký systém.

Cílem bylo navrhnout vozidlo, které by bylo schopné využít maximum terénu v ČR, přičemž by byla zajíštěna jeho snadná přeprava standardními dopravními prostředky naší armády a našich spojenců.
ObrázekObrázekObrázek
klingy
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35

Re: What if: Obrněná technika AČR (ad Pátračův sen)

Příspěvek od klingy »

Skelete: ta hmotnot je nerealna nablizsie tomuto konceptu je rodina vozidiet CVR-T vybavena bud 76mm kanonom alebo 90mm kanonom/z hlavne odpalovanou PTR Falarick 90, v zaklade hmotnost 8ton / modernizovane zo zvysenou protiminovou ochranou pre potreby nasadenia v Afganistane/Iraku mal hmotnost 13 ton odolnost proti RPG je mozna prakticky len pouziti rostoveh resp, sietoveho panciera,ak to ma byt v zakladnej verzi transportovatelne CH-47, tak zabudnite na ocel alebo nejake viacvrtve pancierovanie, zakladny pancier musi byt vyrobeny z hlinikovej zliatiny, a bude mat maximalne odolnost level 3 mozna z prednej polosfery level 4, nic viac, az potom na to mozete vesat nejaky reaktivny (hybridny pancier, ala ASPRO-P a dostat level 6) a to len v priapade ak sa dane kmene nedostanu k municii s prekurzorom, tandemovou hlavicou...
Naposledy upravil(a) klingy dne 28/9/2015, 20:17, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17812
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: What if: Obrněná technika AČR (ad Pátračův sen)

Příspěvek od skelet »

Inspirací pro zadání byl FV101 Scorpion. Navíc v zadání byla maximální hmotnost základní konfigurace a hlavně ochrana posádky, nikoliv celého vehiklu.
Jinak pokud vezmu maximální hmotnost 10tun a měrný tlak 0,35kg v základní konfiguraci, tak v maximální konfiguraci to už vychází na solidních 18,5tuny. Pochopitelně celé je to mnohem složitější, ale to "okno" jsem nechal Petrz celkem široké.. aspoň myslím. :D
(a nebo beru hodně koksu)
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11659
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: What if: Obrněná technika AČR (ad Pátračův sen)

Příspěvek od Zemakt »

Za mne bych bod deset vyškrtnul, poměr získané schopnosti k případné vývojové složitosti a ceně za to nestojí. Té sedmdesátdvojka také neplave.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Petrz
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 938
Registrován: 6/1/2009, 17:57
Bydliště: Děčín

Re: What if: Obrněná technika AČR (ad Pátračův sen)

Příspěvek od Petrz »

Hektor: Název Golem se mi líbí a celkem se k vozidlu hodí.Beru.

Co se týká kulometu ,no předpokládám že by se měl vejít vedle kanónu. Jestli v tom vidíš nějaký háček tak řekni... Řešil jsem ho až dodatečně, nakonec - takže jsem ho zakreslil jen při čelním pohledu a nepopsal. Evidentně není poznat že to je kulomet.
Jinak BVP apriory vyloučené není, stačilo by golema osadit např.věží Samson 30 a posunout osádku dopředu. Já se vždy držím zadání (i když mi to často zpočátku dělá problémy a "ulítávám").
Ostatní varianty zatím rozpracované nemám. Krom samohybné houfnice.

klingy: Návrh pancíře mi dělal velký problém a zobrazené složení (platné pro nejtěžší variantu 17-18 tun) určitě není definitivní, resp. jsem otevřen návrhům a konstruktivní kritice.

Uznávám že na první pohled se jeví pancéřování Golema předimenzované - nicméně např. u věže by mělo být tvořeno z 50-60% z hliníkové pěny o hustotě 850Kg/m krychl. . Nejsem si nyní úplně jistý čísly, ale hmotnost čelního pancíře by měla být i díky tomu kolem 700kg. (průměrná hustota kolem 2,3 tuny/m krychl.) Štít kanónu by samozřejmě byl podstatně slabší. Ještě to přepočítám a hodím sem,pro posouzení, detailní obrázek.

Skelet: Pracuji nyní na samohybné houfnici a nejsem si jistý zda na podvozek Golema ráži 155mm naroubuju. Z kombinací 155 houfnic, jejichž výkres jsem zatím sehnal,a podvozku golema vznikly monstra. Ale možná to bylo špatným měřítkem výkresů.
ObrázekObrázek

Zbourat stodolu umí každý osel, postavit jí ale vyžaduje tesařské umění.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13284
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: What if: Obrněná technika AČR (ad Pátračův sen)

Příspěvek od Rase »

Návrh silně připomíná Singapurská vozidla Bionix (v podstatě taky něco mezi CV90 a M113), s možností různých nástaveb:
http://tanknutdave.com/singapores-bionix-ifv-family/
I Bionixy nemají klasickou schopnost plavby, ale jdou osadit plováky. Právě schopnost plavby už ale zlomila vaz mnoha projektům, tak bych na ní tak nelpěl. Věž se mi hodně líbí, jen by asi stačil kanón 40 nebo 50 mm. Tohle je zbytečně moc - řešil bych spíš teleskopickou munici nebo nějakým jiným způsobem. Technicky vzato by bylo ideální koupit licenci na Bionix, upravit dle tvého návrhu (odlehčit atd.) a osadit jej novou věží dle návrhu.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Petrz
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 938
Registrován: 6/1/2009, 17:57
Bydliště: Děčín

Re: What if: Obrněná technika AČR (ad Pátračův sen)

Příspěvek od Petrz »

Rase: Díky za uznání a velmi podnětný návrh. Myslím, že to s tím Bionixem je skvělý postřeh a nápad. Nevím co na to řekne Tomáš ,avšak pokud se týká mne, tak jsem jedině pro to, použít už existující celky a přiblížit Golema realitě. Takže určitě tvůj návrh rozpracuji. Co se týká výzbroje - uvažoval jsem i kanónech používající teleskopickou munici: 40mm CTA či 35/50mm Bushmaster III - a apriory se jejich použití nebráním. Na druhou stranu proč nevyužít řádově výkonější kanón (ráže 76mm), když se ta možnost nabízí.
ObrázekObrázek

Zbourat stodolu umí každý osel, postavit jí ale vyžaduje tesařské umění.
klingy
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35

Re: What if: Obrněná technika AČR (ad Pátračův sen)

Příspěvek od klingy »

Pani pokial trvate na prepravitelnosti v zakladnej konfiguracii CH-47, tak ten podvozok bude mat maximalnu nosnost do v najvysej triede max 18 ton viacej to podla mna technicky nepojde, podla mna je nezymsel tlacit 155mm hufniciu rovnako ako 122 mm raketomet to je zbytocne, tam staci 6X6 podvozok, Tatra 815-7 (s pancierovou kabinou od Plasan Sasa je moj osobny favorit), minomet dobre, bude to nieco ako NONA-S, KRAB, NEMO, viem si predstavit na tom RBS-70, a mozna aj AMRAAM, tam sa pouziva tum sim aj Hammve ako nosi....
Petrz
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 938
Registrován: 6/1/2009, 17:57
Bydliště: Děčín

Re: What if: Obrněná technika AČR (ad Pátračův sen)

Příspěvek od Petrz »

Klingy:Uznávám že 155mm houfnice je možná na tento podvozek moc a já osobně bych se přikláněl spíš k ráži 105mm.(ale přesto ráži 155mm úplně nezavrhuji, zkusím to) .

Takže nebudeme chodit kolem horké kaše, co vše bys na Golemovi změnil. Po stránce koncepce,výzbroje, pancéřování (to jsi zde již zmínil ale klidně to víc rozveď) atd...? Jestli chceš uprav obrázky, či načrtni své.
ObrázekObrázek

Zbourat stodolu umí každý osel, postavit jí ale vyžaduje tesařské umění.
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika a dělostřelectvo“