North American B-25 Mitchell
Moderátor: Hans S.
North American B-25 Mitchell
B-25 střední bombardovací letoun se proslavil mnoha akcemi a jeho bojová hodnota byla za 2.sv. války hodně ceněna. Aby taky ne, v době bojů v pacifiku kdy to byl jedním z hlavních letounů který byl používán už od počátku jako bombardér (známý Doolitlův nálet na Tokio)a později taká jako "samostaný lovec" kdy se pestře označené letouny B-25 jako silně vyzbrojená a rychlá letadla která toho hodně snesla spouštěla do oblastí pacifiku aby pátrala po japonských lodích a ničila je mnoha způsoby,těmi nejznámějšími bylo asi ničení lodí "skákavou"bombou nebo velkorážným palubním kanonem - 75mm!
B-25 byl používán i řadou jiných států jako třeba RAF.
Ale k jeho službě v Pacifiku. Mitchelly byly používány k několika způsobům boje které se odlišovaly hlavně svým provedením a druhem cílů.
- Námořní bombardovací letoun - ničení lodí a jných nepřátelských plavidel ať už se jednalo o samostatné akce tak o pomoc vlastním lodím buď v defenzívě či v útoku.
- Hloubkový bombardovací letoun - útoky na japonská letiště která byla většinou na obsazených ostrovech vybudována v polních podmínkách. B-25 se pro tyto útoky skvěle hodil (jak už jsem psal) pro svou rychlost /rychlý únik
zbraňový arzenál:víceúčelové pumy (M43 např.-230 kg) další až do 1 360kg
hlavňové zbraně:palubní kanon (75mm - ten byl ale pro tyto účely vyměněn za jiné zbraně) a to 16! kulometů ráže 12,7 mm
možnost podvěšení raket 127mm -8-
:obratnost,rychlý útok,vyhnutí se flaku a co nejrychleji pryč
- Střední bombardovací letoun-výškové útoky na vojenské cíle a později (do příchodu jiných bombardérů (B-29) i na stretegické cíle - města.
Nejznámější a do konce války využívanou úlohou tohoto letounu bylo však útoky proti lodím.Silně vyzbrojené B-25 byly jako další přezdívány "dělovými čluny" (zprvu u Luftwaffe,Moldersova Me-109 aj.)
Aby také s palubním kanonem ráže 75mm bylo opravdu umění létat,střílet a taky ničit!Tento kanon (M4) byl protažen celým letadlem (délka 2,97m a váha téměř 410 kg) a jeden náboj do této zbraně vážil téměř 7 kg! Jeden Mitchell prý touto zbraní potopil japonský torpédoborec 5-ti zásahy.
Ale když bych se nedíval jen na tuhle zbraň tak celková salva ze 16-ti kulometů 12,7 je docela "dost"...a pokud se přičte bojová hodnota pum...
Technické údaje:B-25H
Motory:Wright R-2 600 Cyclone - výkon 1 268 kW
Max.rychlost:438 Km/h v 4000m
Dolet: 2 200 km
Rozměry:
Rozpětí-20,60m
Délka-16,13m
Výška-4,98m
Plocha křídel-56,67 m2
Mitchelly určené pro přepadové námořní akce měli řadu vylepšení na tehdejší dobu a to třeba vyhledávací radar AN/APS-3 který byl umístěn na konci pravého křídla nebo na přídi.
Používaly se také velké výmetnice hustého černého kouře pro zastínění útoku.
B-25 byl i obávaný stroj, udájně byl i rychlejší než některé stíhací stroje.
Mitchell byl dobře chráněn 4mi střelišti nahoře,na konci a po stranách trupu,posádka se skládala z 5ti mužů - - 2 piloti (jeden obsluhoval i přední zbraně) střelci z nichž kařdý měl i jiný úkol -operátor:vrchní střelcec;nabíječ palubního kanonu a letovod:některý z bočních střelců a zadní střelec se staral i o zapisování o rozsahu a účinku palby.
Tak co dodat na konec,B-25 Mitchell bylo skvělé letadlo vzhledem k tomu že v sobě kloubilo několik vlastností které byly v té době nesmírně potřebné pokud se spojily. A to jeho rychlost,obratnost = účinek letu společně s velkou škálou nesených zbraní což mělo za následek velkou možnost útočení na velký počet cílů.
B-25...
asi takhle byly Mitchelly zdobeny...
alespoň částečný pohled na hlavněmi posetou příď
B-25 byl používán i řadou jiných států jako třeba RAF.
Ale k jeho službě v Pacifiku. Mitchelly byly používány k několika způsobům boje které se odlišovaly hlavně svým provedením a druhem cílů.
- Námořní bombardovací letoun - ničení lodí a jných nepřátelských plavidel ať už se jednalo o samostatné akce tak o pomoc vlastním lodím buď v defenzívě či v útoku.
- Hloubkový bombardovací letoun - útoky na japonská letiště která byla většinou na obsazených ostrovech vybudována v polních podmínkách. B-25 se pro tyto útoky skvěle hodil (jak už jsem psal) pro svou rychlost /rychlý únik
zbraňový arzenál:víceúčelové pumy (M43 např.-230 kg) další až do 1 360kg
hlavňové zbraně:palubní kanon (75mm - ten byl ale pro tyto účely vyměněn za jiné zbraně) a to 16! kulometů ráže 12,7 mm
možnost podvěšení raket 127mm -8-
:obratnost,rychlý útok,vyhnutí se flaku a co nejrychleji pryč
- Střední bombardovací letoun-výškové útoky na vojenské cíle a později (do příchodu jiných bombardérů (B-29) i na stretegické cíle - města.
Nejznámější a do konce války využívanou úlohou tohoto letounu bylo však útoky proti lodím.Silně vyzbrojené B-25 byly jako další přezdívány "dělovými čluny" (zprvu u Luftwaffe,Moldersova Me-109 aj.)
Aby také s palubním kanonem ráže 75mm bylo opravdu umění létat,střílet a taky ničit!Tento kanon (M4) byl protažen celým letadlem (délka 2,97m a váha téměř 410 kg) a jeden náboj do této zbraně vážil téměř 7 kg! Jeden Mitchell prý touto zbraní potopil japonský torpédoborec 5-ti zásahy.
Ale když bych se nedíval jen na tuhle zbraň tak celková salva ze 16-ti kulometů 12,7 je docela "dost"...a pokud se přičte bojová hodnota pum...
Technické údaje:B-25H
Motory:Wright R-2 600 Cyclone - výkon 1 268 kW
Max.rychlost:438 Km/h v 4000m
Dolet: 2 200 km
Rozměry:
Rozpětí-20,60m
Délka-16,13m
Výška-4,98m
Plocha křídel-56,67 m2
Mitchelly určené pro přepadové námořní akce měli řadu vylepšení na tehdejší dobu a to třeba vyhledávací radar AN/APS-3 který byl umístěn na konci pravého křídla nebo na přídi.
Používaly se také velké výmetnice hustého černého kouře pro zastínění útoku.
B-25 byl i obávaný stroj, udájně byl i rychlejší než některé stíhací stroje.
Mitchell byl dobře chráněn 4mi střelišti nahoře,na konci a po stranách trupu,posádka se skládala z 5ti mužů - - 2 piloti (jeden obsluhoval i přední zbraně) střelci z nichž kařdý měl i jiný úkol -operátor:vrchní střelcec;nabíječ palubního kanonu a letovod:některý z bočních střelců a zadní střelec se staral i o zapisování o rozsahu a účinku palby.
Tak co dodat na konec,B-25 Mitchell bylo skvělé letadlo vzhledem k tomu že v sobě kloubilo několik vlastností které byly v té době nesmírně potřebné pokud se spojily. A to jeho rychlost,obratnost = účinek letu společně s velkou škálou nesených zbraní což mělo za následek velkou možnost útočení na velký počet cílů.
B-25...
asi takhle byly Mitchelly zdobeny...
alespoň částečný pohled na hlavněmi posetou příď
Pouze zasáhnout nestačí.....
Co tak jeho použití jako bitevníkuHaness píše:V pacifiku se ukázal v tom nejlepším světle a měl "možnost" se projevit co dokáže což se taky stalo.
Jen nemám žádné pořádné informace o jeho působení na západní frontě.
Národu, který si neváží svých hrdinů hrozí, že nebude žádné mít, až je bude potřebovat.
Jasně že jej tak v Pacifiku používali, ale stejně tak je s úspěchem použili v Africe, Itálii a na tom co bývá nazýváno Západní fronta - tedy v bojích po 6.6.1944 a samozřejně i v období před invasí, krom toho jich asi 852ks dodali do Ruska - ovšem kolik jich do Ruska opravdu dorazilo se mi nepodařilo zjistit, ale rudé letectvo jimi určitě disponovalo. RAF jich odebrala 316ks.
Z jednotek USAF je Evropě měla mimo jiné bombardovací skupina 449
Z jednotek USAF je Evropě měla mimo jiné bombardovací skupina 449
Naposledy upravil(a) trimin dne 25/6/2005, 17:43, celkem upraveno 1 x.
Národu, který si neváží svých hrdinů hrozí, že nebude žádné mít, až je bude potřebovat.
Hlavní zprávy o působení B-25 jsou z oblasti pacifiku,do Ruska byly poslány, to nevím kolik jich skutečně dorazilo a zapojilo se do bojů,ale o těch akcích na tomhle letadlu toho moc známého není - z Evropy. Byly tu B-17,B-24 aj. které byly hlavními letadly(samo že ještě britské bombardéry).
To nevím kde to je není to někde z Afriky?nebo pak z Pacifiku?
To nevím kde to je není to někde z Afriky?nebo pak z Pacifiku?
Ne je to Vesuv - problém toho že se o B-25 v Evropě moc nemluví je ovšem v tom, že každej mele o věčně diskutovaném strategickém bombardování, ale B-25 nebylo letadlo pro strategické použití bylo to klasické taktické letadlo a to už opravdu musíš trochu pátrat, protože o taktickém letectvu toho u nás moc nevyšlo - ono se totiž zcela neprávam pokládá za druhořadé, ale opak je pravdou.
Národu, který si neváží svých hrdinů hrozí, že nebude žádné mít, až je bude potřebovat.
Tak samo že to bylo asi špatné mínění,vzhledem k tomu když si vezmeš plně naloženou B-17,B-29,B-24 aj. strategické bombardéry které shodí všechen svůj náklad do určité oblasti a jejich přesnost spočívá v množství bomb na určité území kde je všechno srovnané se zemí - a to když se podíváš jak na zničený majetek civilního obyvatelstva a hlavně na zabití mnoha lidí a ty Zbytečně!
A teď na druhou stranu postavíš B-25 rychlé letadlo s menším nákladem bomb kterému ke zničení třeba jediného cíle jako je třeba most na seřezovacím nádraží (NAPŘÍKLAD) nebo jiného menšího cíle,alei třeba většího--prostě podle rozsahu,stačí jedna přesně trefená letecká bomba - ztráty na lidech jsou minimální a na domech a jiném taky - zničeno je jen to co asi mělo být zničeno. Jen píšu že to nebylo pokaždé tak "idilické" nikdy se všechno nepodaří!!
A teď na druhou stranu postavíš B-25 rychlé letadlo s menším nákladem bomb kterému ke zničení třeba jediného cíle jako je třeba most na seřezovacím nádraží (NAPŘÍKLAD) nebo jiného menšího cíle,alei třeba většího--prostě podle rozsahu,stačí jedna přesně trefená letecká bomba - ztráty na lidech jsou minimální a na domech a jiném taky - zničeno je jen to co asi mělo být zničeno. Jen píšu že to nebylo pokaždé tak "idilické" nikdy se všechno nepodaří!!
Strašně se mi líbí ta víceméně polní úprava pro boj s japonským loďstvem u 90. squadrony 3 bombardovací skupiny.
Do přídě letounů bylo na místo bombometčíka namontováno osm půlpalcových kulometů a dva další byly přidány do horní věže. Zároveň nesly pětisetliberní pumy s pětivteřinovým zpožďovačem. Mitchel pak při útoku nalétl v podélné ose lodi a při nízkém průletu kulomety způsobil na palubě masakr. Zároveň svrhl nálože které utrhly lodi dno.
Hned při prvním použití takto upravených strojů 3. března 1943 přispěly Mitchely velkou měrou k úplnému zničení konvoje v Bismarckově moři.
Varianta přídě s kulomety při zástřelu
Modifikace s kanónem ráže 75mm
Do přídě letounů bylo na místo bombometčíka namontováno osm půlpalcových kulometů a dva další byly přidány do horní věže. Zároveň nesly pětisetliberní pumy s pětivteřinovým zpožďovačem. Mitchel pak při útoku nalétl v podélné ose lodi a při nízkém průletu kulomety způsobil na palubě masakr. Zároveň svrhl nálože které utrhly lodi dno.
Hned při prvním použití takto upravených strojů 3. března 1943 přispěly Mitchely velkou měrou k úplnému zničení konvoje v Bismarckově moři.
Varianta přídě s kulomety při zástřelu
Modifikace s kanónem ráže 75mm
Naposledy upravil(a) Nelson dne 25/6/2005, 22:47, celkem upraveno 2 x.
Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Jo dělal, prý se nedoporučovalo s ním střílet při prudkých manévrech kdy bylo hodně působeno na konstrukci letadla, jako třeba vybírání střemhlavého letu za velké rychlosti, prudké zatáčky při velké rychlosti a pod. že by se mohl rozletět pže ten kanon skutečně dělal bordel - aby taky ne když jeden náboj měl skoro 7 kilo to se muselo projevit když to ze sebe dostává takovou váhu.
Jen k těm fotkám od norada: Je tam dobře ukázaný jak jsou ty kulomety obvázány páskou (na té druhé fotce),prý to bylo proto že to byly vlastně klasický kulomety upravený z těch armádních verzí (které měly děrovanou hlaveň) a ta páska aby to nějak nebrzdilo, nebo nějak jinak nezměnilo směr střely.
Jen k těm fotkám od norada: Je tam dobře ukázaný jak jsou ty kulomety obvázány páskou (na té druhé fotce),prý to bylo proto že to byly vlastně klasický kulomety upravený z těch armádních verzí (které měly děrovanou hlaveň) a ta páska aby to nějak nebrzdilo, nebo nějak jinak nezměnilo směr střely.
Pouze zasáhnout nestačí.....
Ony byly 2 možnosti jak tam uspořádat zbraně,buďto jak to je na té fotce první že je to "všechno" v přídi - ty 4 kulomety + ten kanon 75mm,nebo po bocích trupu to bylo ještě monutnější - to byly 4 na každé straně + kanon.
Je to ukázany na jdné z fotek co sem přikládal na začátku.
Je to ukázany na jdné z fotek co sem přikládal na začátku.
Pouze zasáhnout nestačí.....
2 Haness. Do Ruska bylo rámci Lend-Lease dodáno celkem 870 Mitchelů převážně ve verzi B-25 J. To je počet který Rusové skutečně převzali. Informaci kolik jich ale z Británie odešlo jsem nikde nenašel a vůbec se netuším kolik jich bylo ztraceno jako náklad konvojů. Ale vzhledem k výsledkům konvojových operací a k tomu kolik jich mohlo být naloženo na jednu loď si myslím, že celkový počet se pohyboval kolem 1000 - 1100 kusů.
Neblázni, ty ztráty nejsou z jednoho konvoje. Ty letadla se neposílaly naráz.
I když by klidně mohly, například jenom s konvojem PQ-17 bylo potopeno 210 letadel všech kategorií, 430 tanků a 3350 vozidel. Celkem bylo ztraceno skoro 100 000 tun nákladu a 23 nákladních lodí. A hned následující konvoj PQ-18 přišel o dalších 13 lodí.
I když by klidně mohly, například jenom s konvojem PQ-17 bylo potopeno 210 letadel všech kategorií, 430 tanků a 3350 vozidel. Celkem bylo ztraceno skoro 100 000 tun nákladu a 23 nákladních lodí. A hned následující konvoj PQ-18 přišel o dalších 13 lodí.