Těžké křižníky třídy Suffren
Těžké křižníky třídy Suffren
Těžké křižníky třídy Suffren jsou druhou třídou této kategorie zkonstruovanou v meziválečné Francii v letech 1926 - 1930 v brestských loděnicích. Plavidla jsou typickými představiteli lodí omezených pravidly Washingtonské konference, mají tedy výtlak nižší deseti tisíc tun. Při stavbě těchto elegantních plavidel byly využity zkušenosti z předchozí třídy Duquesne, se kterou mají totožnou hlavní výzbroj v podobě osmi děl ráže 203 mm rozmístěných po dvou ve čtyřech dělových věžích. Zatímco však u třídy Duquesne byl v rámci washingtonských omezení kladen důraz na rychlost, zaměřili se tvůrci nyní více na ochranu. Hmotnost ušetřená snížením instalovaného výkonu o 25 % byla investována do zlepšené pancéřové ochrany. Došlo sice k poklesu maximální rychlosti o dva uzle, ale plavidlo získalo na odolnosti.
zdroj:http://www.the-blueprints.com/blueprint ... ruiser.gif
Postaveny byly celkem čtyři jednotky: Suffren, Colbert, Foch a Dupleix, pojmenované, jak bylo ve Francii zvykem po významných osobnostech minulosti. Konce války se dožil pouze Suffren, ostatní tři křižníky potopily vlastní posádky při německé okupaci Toulonu 27. listopadu 1942. ( viz. http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=162&t=1794)
Konstrukce
Lodě jsou 196 metrů dlouhé, 20 metrů široké, výtlak se pohybuje kolem maximální hranice 10.000 tun. Pancéřovou ochranu tvořil pás tloušťky 51 mm a dvě pancéřové paluby o tloušťce 25 mm. Dělové věže měly 30-milimetrovou ochranu. Pohon obstarávaly parní stroje s turbínou o výkonu 90.000 koňských sil, přenášených na čtyři lodní šrouby, umožňující plavbu rychlostí až 32 uzlů. Foch a Dupleix byly předělány na pohon naftou, přičemž se zvýšil výkon na 106.000 hp a rychlost až na 33 uzlů. Uhlené bunkry, tvořící další prvek pasivní ochrany lodi byly ponechány.
Silueta lodi byla charakteristická dvěma komíny, nevysokou nástavbou s můstkem a velitelskou věží a výrazným trojnožkovým stěžněm.
Výzbroj
Hlavní výzbroj tvořilo 8 děl ráže 203 mm ve čtyřech otočných věžích, ve kterých byla umístěna v párech. Plavidla nesla ještě dalších 8 děl ráže 100 mm umístěných jednotlivě po obou bocích. Protiletadlovou ochranu zajišťovalo osm 75-milimetrových děl (později nahrazených 90mm kusy) a stejný počet 37 mm kanonů. Torpédová výzbroj se sestává ze šesti torpédometů ráže 550 mm umístěných po třech. Na palubě byly vezeny tři hydroplány Loire-Nieuport 130, které se do vzduchu dostávaly pomocí dvou katapultů.
Služba
Suffren
První loď třídy, pojmenovaná po hraběti Pierru André de Suffren de Saint Tropez, admirálovi válčícím proti Britům v 18. století, vstoupila do služby jako první v roce 1929. Do roku 1939 působila v rámci 1. lehké divize ve Středomoří. V červnu 1939 odplula do Saigonu, coby vlajková loď indočínské eskadry. Na počátku války pátrá po německých korzárech v oblasti Jihočínského moře a Indického oceánu a následně doprovází australské konvoje. 18. května 1940 vplouvá v rámci eskadry admirála Godfroye do Alexandrie, ze které uskutečňuje výpad do Egejského moře proti Italům, právě vstoupivším do války. Po francouzské kapitulaci je Suffren internován v Alexandrii až do roku 1943, kdy se adm. Godfroy přidává ke Spojencům. Po částečné rekonstrukci, charakterizované odstraněním torpéd a obměnou protiletecké výzbroje se novým kotvištěm Suffrenu stává Casablanka, kde navazuje na svoji indočínskou kariéru. Indočína se po válce stává jeho posledním působištěm. Roku 1947 je stažen do rezervy. Definitvní konec nastal až v roce 1974, kdy byl křižník sešrotován.
zdroj:http://www.warshipsww2.eu/ships/img/20389_001.jpg
Colbert
Loď je pojmenovaná po legendárním ministru financí krále Ludvíka XIV. Na vodu je spuštěna 20. dubna 1928 a o tři roky později je přijata do služby. Dva roky slouží spolu se Suffren v rámci 1. lehké divize. Od roku 1935 se její základnou stává atlantský přístav L´Orient, odkud vyplouvá na hlídky k pobřeží Španělska v rámci mezinárodního dohledu během španělské občanské války. Posledním kotvištěm Colbertu je od roku 1940 Toulon, odkud vyplouvá v červnu k bombardování italských pozic. Po uzavření příměří mezi Francií a Německem zůstává loď pod vichistickým velením až do osudného 27. listopadu 1942, kdy je plavidlo vlastní posádkou zneškodněno, aby nepadlo do rukou Němců. Po šesti dnech požárů klesá definitivně ke dnu, odkud je za čtyři roky kdysi hrdá loď vyzdvižena a sešrotována.
zdroj:http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... bert-1.jpg
Foch
Křižník byl pojmenován po maršálu Fochovi, národním hrdinovi z bitvy na Marně za první světové války. Po přijetí do služby v roce 1931 působí se svými bratry v rámci 1. lehké divize z přístavu Toulon. Na počátku války je vyslán do jižního Atlantiku k pátrání po německých korzárech a eskortním úkolům. Po návratu do Toulonu se v červnu 1940 účastní spolu s Colbertem bombardování Italů. Se starším sourozencem sdílí i stejný osud, je potopen vlastní posádkou 27. listopadu 1942. O rok později je vyzdvižen Italy a sešrotován.
zdroj:http://i.ebayimg.com/t/1940s-PC-France- ... 5WDUyMQ==/$(KGrHqF,!gsE8oRO0TN0BP,oBBbU,w~~60_3.JPG
Dupleix
Čtvrtá a poslední loď třídy Suffren nese jméno maršála Josepha Francoise Dupleixe, guvernéra francouzské kolonie v Indii. Jak jinak jde stejně jako v případě Suffrena o muže, jenž zle zatápěl Britům v 18. století. Dupleix vstoupil do služby v roce 1932 a též doplnil 1. lehkou divizi v Toulonu. Po vypuknutí války působil v jižním Atlantiku, odkud se vrátil do Toulonu. Spolu s Fochem a Colbertem spočinul na mořském dně 27. listopadu 1942, ale o rok později byl opět vyzdvižen. Osudným se mu stal až spojenecký nálet v roce 1944.
Hořící Dupleix v Toulonu zdroj:http://www.warshipsww2.eu/ships/img/20392_002.jpg
zdroje
http://www.world-war.co.uk
http://www.warshipsww2.eu
http://cs.wikipedia.org
P.S. Po dlouhém váhání jsem stvořil tento text jako můj první, takže prosím, buďte milosrdní a odpusťe mi alespoň absenci knih ve zdrojích :-)
zdroj:http://www.the-blueprints.com/blueprint ... ruiser.gif
Postaveny byly celkem čtyři jednotky: Suffren, Colbert, Foch a Dupleix, pojmenované, jak bylo ve Francii zvykem po významných osobnostech minulosti. Konce války se dožil pouze Suffren, ostatní tři křižníky potopily vlastní posádky při německé okupaci Toulonu 27. listopadu 1942. ( viz. http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=162&t=1794)
Konstrukce
Lodě jsou 196 metrů dlouhé, 20 metrů široké, výtlak se pohybuje kolem maximální hranice 10.000 tun. Pancéřovou ochranu tvořil pás tloušťky 51 mm a dvě pancéřové paluby o tloušťce 25 mm. Dělové věže měly 30-milimetrovou ochranu. Pohon obstarávaly parní stroje s turbínou o výkonu 90.000 koňských sil, přenášených na čtyři lodní šrouby, umožňující plavbu rychlostí až 32 uzlů. Foch a Dupleix byly předělány na pohon naftou, přičemž se zvýšil výkon na 106.000 hp a rychlost až na 33 uzlů. Uhlené bunkry, tvořící další prvek pasivní ochrany lodi byly ponechány.
Silueta lodi byla charakteristická dvěma komíny, nevysokou nástavbou s můstkem a velitelskou věží a výrazným trojnožkovým stěžněm.
Výzbroj
Hlavní výzbroj tvořilo 8 děl ráže 203 mm ve čtyřech otočných věžích, ve kterých byla umístěna v párech. Plavidla nesla ještě dalších 8 děl ráže 100 mm umístěných jednotlivě po obou bocích. Protiletadlovou ochranu zajišťovalo osm 75-milimetrových děl (později nahrazených 90mm kusy) a stejný počet 37 mm kanonů. Torpédová výzbroj se sestává ze šesti torpédometů ráže 550 mm umístěných po třech. Na palubě byly vezeny tři hydroplány Loire-Nieuport 130, které se do vzduchu dostávaly pomocí dvou katapultů.
Služba
Suffren
První loď třídy, pojmenovaná po hraběti Pierru André de Suffren de Saint Tropez, admirálovi válčícím proti Britům v 18. století, vstoupila do služby jako první v roce 1929. Do roku 1939 působila v rámci 1. lehké divize ve Středomoří. V červnu 1939 odplula do Saigonu, coby vlajková loď indočínské eskadry. Na počátku války pátrá po německých korzárech v oblasti Jihočínského moře a Indického oceánu a následně doprovází australské konvoje. 18. května 1940 vplouvá v rámci eskadry admirála Godfroye do Alexandrie, ze které uskutečňuje výpad do Egejského moře proti Italům, právě vstoupivším do války. Po francouzské kapitulaci je Suffren internován v Alexandrii až do roku 1943, kdy se adm. Godfroy přidává ke Spojencům. Po částečné rekonstrukci, charakterizované odstraněním torpéd a obměnou protiletecké výzbroje se novým kotvištěm Suffrenu stává Casablanka, kde navazuje na svoji indočínskou kariéru. Indočína se po válce stává jeho posledním působištěm. Roku 1947 je stažen do rezervy. Definitvní konec nastal až v roce 1974, kdy byl křižník sešrotován.
zdroj:http://www.warshipsww2.eu/ships/img/20389_001.jpg
Colbert
Loď je pojmenovaná po legendárním ministru financí krále Ludvíka XIV. Na vodu je spuštěna 20. dubna 1928 a o tři roky později je přijata do služby. Dva roky slouží spolu se Suffren v rámci 1. lehké divize. Od roku 1935 se její základnou stává atlantský přístav L´Orient, odkud vyplouvá na hlídky k pobřeží Španělska v rámci mezinárodního dohledu během španělské občanské války. Posledním kotvištěm Colbertu je od roku 1940 Toulon, odkud vyplouvá v červnu k bombardování italských pozic. Po uzavření příměří mezi Francií a Německem zůstává loď pod vichistickým velením až do osudného 27. listopadu 1942, kdy je plavidlo vlastní posádkou zneškodněno, aby nepadlo do rukou Němců. Po šesti dnech požárů klesá definitivně ke dnu, odkud je za čtyři roky kdysi hrdá loď vyzdvižena a sešrotována.
zdroj:http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... bert-1.jpg
Foch
Křižník byl pojmenován po maršálu Fochovi, národním hrdinovi z bitvy na Marně za první světové války. Po přijetí do služby v roce 1931 působí se svými bratry v rámci 1. lehké divize z přístavu Toulon. Na počátku války je vyslán do jižního Atlantiku k pátrání po německých korzárech a eskortním úkolům. Po návratu do Toulonu se v červnu 1940 účastní spolu s Colbertem bombardování Italů. Se starším sourozencem sdílí i stejný osud, je potopen vlastní posádkou 27. listopadu 1942. O rok později je vyzdvižen Italy a sešrotován.
zdroj:http://i.ebayimg.com/t/1940s-PC-France- ... 5WDUyMQ==/$(KGrHqF,!gsE8oRO0TN0BP,oBBbU,w~~60_3.JPG
Dupleix
Čtvrtá a poslední loď třídy Suffren nese jméno maršála Josepha Francoise Dupleixe, guvernéra francouzské kolonie v Indii. Jak jinak jde stejně jako v případě Suffrena o muže, jenž zle zatápěl Britům v 18. století. Dupleix vstoupil do služby v roce 1932 a též doplnil 1. lehkou divizi v Toulonu. Po vypuknutí války působil v jižním Atlantiku, odkud se vrátil do Toulonu. Spolu s Fochem a Colbertem spočinul na mořském dně 27. listopadu 1942, ale o rok později byl opět vyzdvižen. Osudným se mu stal až spojenecký nálet v roce 1944.
Hořící Dupleix v Toulonu zdroj:http://www.warshipsww2.eu/ships/img/20392_002.jpg
zdroje
http://www.world-war.co.uk
http://www.warshipsww2.eu
http://cs.wikipedia.org
P.S. Po dlouhém váhání jsem stvořil tento text jako můj první, takže prosím, buďte milosrdní a odpusťe mi alespoň absenci knih ve zdrojích :-)
Naposledy upravil(a) carrden dne 15/8/2012, 10:54, celkem upraveno 1 x.
- jarl
- 3. Generálmajor
- Příspěvky: 4098
- Registrován: 19/2/2009, 15:45
- Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic
Re: Těžké křižníky třídy Suffren
O francouzských válečných lodích z období druhé světové války se moc nepíše, takže jsem si tento článek se zájmem přečetl a považuji jej za dobrý. Jistě by se toto téma dalo zpracovat i podrobněji, ale to samozřejmě není nutné a vše podstatné tu čtenář najde. Je zajímavé, že Francouzi u dvou z těchto plavidel ještě použili kotle vytápěné uhlím (vezená zásoba byla 640 tun), což v té době už muselo být dost neobvyklé.
Tady na tomto ruském odkazu je možné si přečíst, co o francouzských křižnících napsal ruský autor Ivanov: http://www.wunderwaffe.narod.ru/Magazin ... _11/04.htm
Tady na tomto ruském odkazu je možné si přečíst, co o francouzských křižnících napsal ruský autor Ivanov: http://www.wunderwaffe.narod.ru/Magazin ... _11/04.htm
Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
- El Diablo
- Kapitán
- Příspěvky: 1876
- Registrován: 21/11/2008, 14:11
- Bydliště: Xeenemünde
- Kontaktovat uživatele:
Re: Těžké křižníky třídy Suffren
Škoda těch překlepů. V čem to píšeš?
"Co cítíte, když střílíte teroristy?"
"Zpětný ráz."
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.
Re: Těžké křižníky třídy Suffren
Mne ty lodě připomínají takový větší torpédoborec, těch 30 mm pancéře na věžích se mi zdá dost málo. To se s tou pancéřovou ochranou oproti předchozí třídě moc nepochlapili.
"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Těžké křižníky třídy Suffren
Jsem rád, že to sem přibylo a Frantíci jsou zase o něco pestřejší, ale třída Suffren je trošinku bonbónek . Teoreticky jedna třída, prakticky co loď to originál. Ať už jde o výzbroj a její konfiguraci, sílu pancéřování (nárůst hmotnosti pancíře o 2/3 když porovnáme první a poslední jednotku, prakticky stejný razantní skok jako třída Duquesne vs Suffren) a jeho rozložení, rozměry atd. Když už to tu je, tak by byla škoda to trošku nerozpracovat. Takže klidně můžu zaslat nějaké zdroje či s tím jinak helfnout když bude zájem.
Ale ono docela jooo...430 tun u Duquesne, 951 tun u Suffrenu a 1553 tun u posledního Dupleixu. A to už je celkem rozdílZemakt píše:Mne ty lodě připomínají takový větší torpédoborec, těch 30 mm pancéře na věžích se mi zdá dost málo. To se s tou pancéřovou ochranou oproti předchozí třídě moc nepochlapili.
U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Re: Těžké křižníky třídy Suffren
Takže jen pár stručných doplnění. Jak již bylo řečeno, křižníky třídy Suffren se navzájem lišily, ale čím přesně že?
Výzbroj:
Suffren - 8x203/50 (model 1924, 4x2), 8x75/50 (model 1927, 8x1), 8x37/50 (model 1925, 8x1), 12x550TT (4 trojité torpédomety)
Počátek 30tých let - odstraněna polovina torpédometů na standard zbytku třídy (u ostatních lodí třídy byly od počátku použity pouze 2 trojité torpédomety, ušetřená hmotnost byla použita na zlepšení ochrany)
Konec 30tých let - přidány 3 čtyřhlavňové 13,2mm kulomety (model 1929)
Polovina roku 1945 – při přestavbě po přechodu na stranu Spojenců odstraněny přinejmenším 37mm kanóny, zbytek torpédometů a katapulty/palubní letouny, místo toho naistalováno 8x40 (2x4?) a 20x20 (jednohlavňové provedení)
Colbert – 8x203/50 (model 1924, 4x2), 8x90/50 (model 1926, 8x1), 6x37/50 (model 1925, 6x1), 6x550TT (2 trojité torpédomety)
Počátek 40tých let (Vichy) – přidáno 6x37/50 (model 1925, 6x1), 20x13,2 (4x4, 2x2) a čtyři 8mm kulomety (4x1)
Před potopením tedy patrně nesl: 8x203, 8x90, 12x37, 20x13,2 a 4x8
Foch – 8x203/50 (model 1924, 4x2), 8x90/50 (model 1926, 8x1), 6x37/50 (model 1925, 6x1), 6x550TT (2 trojité torpédomety)
Počátek 40tých let (Vichy) – přidáno 8x37/50 (model 1933, 4x2), 20x13,2 (4x4, 2x2) a sedm 8mm kulometů (7x1)
Před potopením tedy patrně nesl: 8x203, 8x90, 14x37, 20x13,2 a 7x8
Dupleix – 8x203/50 (model 1924, 4x2), 8x90/50 (model 1930, 4x2), 6x37/50 (model 1925, 6x1), 16x13,2 (4x4), 6x550TT (2 trojité torpédomety)
Počátek 40tých let (Vichy) – přidáno 8x37/50 (model 1933, 4x2), 20x13,2 (4x4, 2x2) a trojice 8mm kulometů (3x1)
Před potopením tedy patrně nesl: 8x203, 8x90, 14x37, 36x13,2 a 3x8
Letecký park:
Suffren – 2 letouny
Colbert, Foch, Dupleix – 3 letouny, jiná konfigurace katapultů a jeřábů
Pancéřování:
Suffren (951 tun), Colbert (1374 tun?), Foch (1374 tun), Dupleix (1533 tun) – Postupně narůstala síla bočního pancíře z 50 až na 60mm, jeho plocha/výška prošla obdobným vývojem, novější jednotky měly taktéž lepší ochranu prostorů s municí a kormidelního prostoru. Rozdíly jsou i v síle pancíře vrchní a hlavní paluby, naopak pro všechny jednotky je identická hodnota pro velitelskou věž a dělové věže (vše 30mm).
Ostatní:
Tomu všemu jsou přidruženy menší či větší rozdíly ve výtlaku, operačním dosahu, počtu členů posádky atp.
Výzbroj:
Suffren - 8x203/50 (model 1924, 4x2), 8x75/50 (model 1927, 8x1), 8x37/50 (model 1925, 8x1), 12x550TT (4 trojité torpédomety)
Počátek 30tých let - odstraněna polovina torpédometů na standard zbytku třídy (u ostatních lodí třídy byly od počátku použity pouze 2 trojité torpédomety, ušetřená hmotnost byla použita na zlepšení ochrany)
Konec 30tých let - přidány 3 čtyřhlavňové 13,2mm kulomety (model 1929)
Polovina roku 1945 – při přestavbě po přechodu na stranu Spojenců odstraněny přinejmenším 37mm kanóny, zbytek torpédometů a katapulty/palubní letouny, místo toho naistalováno 8x40 (2x4?) a 20x20 (jednohlavňové provedení)
Colbert – 8x203/50 (model 1924, 4x2), 8x90/50 (model 1926, 8x1), 6x37/50 (model 1925, 6x1), 6x550TT (2 trojité torpédomety)
Počátek 40tých let (Vichy) – přidáno 6x37/50 (model 1925, 6x1), 20x13,2 (4x4, 2x2) a čtyři 8mm kulomety (4x1)
Před potopením tedy patrně nesl: 8x203, 8x90, 12x37, 20x13,2 a 4x8
Foch – 8x203/50 (model 1924, 4x2), 8x90/50 (model 1926, 8x1), 6x37/50 (model 1925, 6x1), 6x550TT (2 trojité torpédomety)
Počátek 40tých let (Vichy) – přidáno 8x37/50 (model 1933, 4x2), 20x13,2 (4x4, 2x2) a sedm 8mm kulometů (7x1)
Před potopením tedy patrně nesl: 8x203, 8x90, 14x37, 20x13,2 a 7x8
Dupleix – 8x203/50 (model 1924, 4x2), 8x90/50 (model 1930, 4x2), 6x37/50 (model 1925, 6x1), 16x13,2 (4x4), 6x550TT (2 trojité torpédomety)
Počátek 40tých let (Vichy) – přidáno 8x37/50 (model 1933, 4x2), 20x13,2 (4x4, 2x2) a trojice 8mm kulometů (3x1)
Před potopením tedy patrně nesl: 8x203, 8x90, 14x37, 36x13,2 a 3x8
Letecký park:
Suffren – 2 letouny
Colbert, Foch, Dupleix – 3 letouny, jiná konfigurace katapultů a jeřábů
Pancéřování:
Suffren (951 tun), Colbert (1374 tun?), Foch (1374 tun), Dupleix (1533 tun) – Postupně narůstala síla bočního pancíře z 50 až na 60mm, jeho plocha/výška prošla obdobným vývojem, novější jednotky měly taktéž lepší ochranu prostorů s municí a kormidelního prostoru. Rozdíly jsou i v síle pancíře vrchní a hlavní paluby, naopak pro všechny jednotky je identická hodnota pro velitelskou věž a dělové věže (vše 30mm).
Ostatní:
Tomu všemu jsou přidruženy menší či větší rozdíly ve výtlaku, operačním dosahu, počtu členů posádky atp.
Tak ani Suffren a Colbert nebyly tak zcela uhelné, z osmi (?) kotlů byly na uhlí pouze dva, které sloužily jako pomocné pro křižování ekonomickou rychlostí. U Fochu a Dupleixu je vykuchali, místo nich vznikl další prostor pro tekuté palivo, uhelné bunkry zůstaly jako dodatečný ochranný prvek (jak bylo uvedeno). Patřičně se zvednul dosah.jarl píše:Je zajímavé, že Francouzi u dvou z těchto plavidel ještě použili kotle vytápěné uhlím (vezená zásoba byla 640 tun), což v té době už muselo být dost neobvyklé.
U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
- Martin Hessler
- poručík
- Příspěvky: 718
- Registrován: 12/5/2009, 16:49
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Těžké křižníky třídy Suffren
Nemohly ty kotle na uhlí nějak souviset s předpokládaným působením lodí na Dálném východě? V takových indočínských přístavech se tou dobou možná uhlí obstarávalo snadněji než mazut... O přečerpávacích zařízeních nemluvě. Ale je to jen spekulace.
Neexistují žádné zoufalé situace. Existují pouze zoufalí lidé. /Heinz W. Guderian/
Re: Těžké křižníky třídy Suffren
Těch 30 mm u věží hlavního dělostřelectva se mi jeví opravdu jako dost málo. Když to porovnám třeba s LT vz.35
"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
- Destroyman
- Kapitán
- Příspěvky: 1288
- Registrován: 25/6/2008, 08:35
- Kontaktovat uživatele:
Re: Těžké křižníky třídy Suffren
A tak tedy taky něco málo dodám. Foch, Dupleix a Colbert plus křižník Algérie a nějaké ty torpédoborce pod velením viceadmirála Duplata si totiž v roce 1940 střihly jednu docela povedenou akci proti Italům.
15. června 1940 brzy ráno se eskadra zjevila u Janova. Algérie a Foch si vzaly do prádla naftové nádrže a ocelárnu, Dupleix a Colbert bombardovaly plynárnu, janovský přístav a těžce zrychtovaly torpédový člun Catalfini, který proti nim odvážně vyplul do boje. Italské pobřežní baterie na oplátku zasáhly francouzský torpédoborec Albatros. Spolu s potopením italské ponorky Provana šalupou La Curieuse a ostřelováním libyjské Bárdíje bitevní lodí Lorraine to byla jediná akce proti Italům za celou patnáctidenní válku.
15. června 1940 brzy ráno se eskadra zjevila u Janova. Algérie a Foch si vzaly do prádla naftové nádrže a ocelárnu, Dupleix a Colbert bombardovaly plynárnu, janovský přístav a těžce zrychtovaly torpédový člun Catalfini, který proti nim odvážně vyplul do boje. Italské pobřežní baterie na oplátku zasáhly francouzský torpédoborec Albatros. Spolu s potopením italské ponorky Provana šalupou La Curieuse a ostřelováním libyjské Bárdíje bitevní lodí Lorraine to byla jediná akce proti Italům za celou patnáctidenní válku.
さようなら。
Re: Těžké křižníky třídy Suffren
Zemakt: těch 30mm na hlavních dělech nebylo zas tak málo - samozřejmě když to porovnáme s ostatními loděmi stejné kategorie a (což je důležité) dobou vzniku. Takřka všichni se snažili vejít do 10.000 tun výtlaku při zachování 203mm děl hlavní výzbroje a velkého akčního radia a výsledkem mnohdy byla takto slabě pancéřovaná plavidla.
Britské křižníky tř. County nebo Yorck měly dokonce původně jen 25,4mm jak na bocích, tak i na věžích hlavních děl.
A jen drobná poznámka k dělostřelecké výzbroji - slabinou byly 37mm PL kanony. Ty nebyly automatické, ale pouze poloautomatické, resp. s poloautomatickým závěrem (obdobně jako např. u Škody Z1). Výsledkem byla rychlost palby mezi 30-40 výstřely za minutu, což bylo na PL dělo tohoto kalibru zoufale málo.
Britské křižníky tř. County nebo Yorck měly dokonce původně jen 25,4mm jak na bocích, tak i na věžích hlavních děl.
A jen drobná poznámka k dělostřelecké výzbroji - slabinou byly 37mm PL kanony. Ty nebyly automatické, ale pouze poloautomatické, resp. s poloautomatickým závěrem (obdobně jako např. u Škody Z1). Výsledkem byla rychlost palby mezi 30-40 výstřely za minutu, což bylo na PL dělo tohoto kalibru zoufale málo.
Nemůžeš tvrdit, že civilizace nezaznamenává určitý pokrok, neboť v každé další válce Tě zabijí novým způsobem.
W.Rogers
Re: Těžké křižníky třídy Suffren
Jen bych ještě upřesnil k těm 37 mm AA kompletům. V předchozím příspěvku uvedená hodnota kadence byla vlastně jen obtížně dosažitelná (snad při nácviku kdy je vše optimálně připraveno). Praktická rychlost byla jen kolem 20 ran/min, čili těch 40 byla v bojových podmínkách kadence celého dvojhlavňového kompletu. Na podmínky WWII opravdu zoufale pomalý protiletadlový kanón.
O několik málo let později sice Francouzi zavedli nový trojose stabilizovaný 37 mm kanón s teoretickou kadencí cca 170 ran/min ale s hlavní která zase tuto vysokou rychlost palby vydržela jen několik minut.
Opravdu výběr. Ještě že FNFL dostalo od Američanů Boforsy.
scrat
O několik málo let později sice Francouzi zavedli nový trojose stabilizovaný 37 mm kanón s teoretickou kadencí cca 170 ran/min ale s hlavní která zase tuto vysokou rychlost palby vydržela jen několik minut.
Opravdu výběr. Ještě že FNFL dostalo od Američanů Boforsy.
scrat
All great things are simple, and many can be expressed in single words: freedom, justice, honor, duty, mercy, hope.
Winston Leonard Spencer-Churchill
Winston Leonard Spencer-Churchill
Re: Těžké křižníky třídy Suffren
Inu,překlepy jsem snad už odlovil všechny. Šlo o kombinaci notebookové klávesnice a tmy :-)El Diablo píše:Škoda těch překlepů. V čem to píšeš?