Saab JAS-39 Gripen

Cokoliv o této skvělé severské zemi
Odpovědět
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4966
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Juraj Tichý »

To je predsa v súvislostiach úplne ina informácia, ako si najprv napísal.

GaN v radaroch nie je žiadna novinka, PS-05 nie je aesa radar.
https://www.flightglobal.com/fixed-wing ... 11.article
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11612
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Zemakt »

Verze Mark 5 je. A právě kvůli tomu jinému chlazení ji lze zastavět do C/D

A ano, je to novinka. To že kvůli prostorové nenáročnosti je a bude ve vývoji vícero výrobců je logické.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
alibaba
7. Major
7. Major
Příspěvky: 707
Registrován: 15/8/2007, 00:30
Bydliště: Cotswold

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od alibaba »

Juraj Tichý píše: 24/12/2022, 20:13 To je predsa v súvislostiach úplne ina informácia, ako si najprv napísal.

GaN v radaroch nie je žiadna novinka, PS-05 nie je aesa radar.
https://www.flightglobal.com/fixed-wing ... 11.article
Ospravedlňujem sa, myslel som ES-05 napísal som PS-05. ( opravil som to aby som nezavádzal aj iných )

Neviem ale o tom že by som písal že moduly na bázy Nitridu Gália sú novinka. Technologia GaN z GaAs sa u Ravenu predstavila v roku 2021. V tej dobe ES-05 bolt ešte v testovacom štádiu takže zmena prebehla celkom bezproblémov. Čo sa týka Captoru, tak ten je len v podstate zväčšený Raven. Mimochodom Ratheon tvrdí že Raven s menším počtom modulov je vykonejší ako APG-83 (použitý v f16V).
Zmena na GaN u amerických radarov sa zatial neplánuje.

Mimochodom Raven a Captor-E majú tiež oproti americkym modelom väčšie zorné pole vďaka mechanickému vychileniu anténneho modulu.
Naposledy upravil(a) alibaba dne 24/12/2022, 22:35, celkem upraveno 1 x.
Inteligence má své hranice,
ale blbost je nekonečná....
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Wasp »

PS 05 Mark 5 je AESA, pokud si pamatuji. Zvládnutí technologie o které mluvíte, bylo palbou razantně odmítáno jako marketing Saabu ( nemá peníze, technologie, lže atd..) , nebudu už ukazovat kdo to kategoricky odmítal :-) a voalá, o pár let později..
segal7
praporčík
praporčík
Příspěvky: 341
Registrován: 26/11/2014, 18:21
Bydliště: Vysočina

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od segal7 »

alibaba píše: 24/12/2022, 22:20
Juraj Tichý píše: 24/12/2022, 20:13 To je predsa v súvislostiach úplne ina informácia, ako si najprv napísal.

GaN v radaroch nie je žiadna novinka, PS-05 nie je aesa radar.
https://www.flightglobal.com/fixed-wing ... 11.article
Ospravedlňujem sa, myslel som ES-05 napísal som PS-05. ( opravil som to aby som nezavádzal aj iných )

Neviem ale o tom že by som písal že moduly na bázy Nitridu Gália sú novinka. Technologia GaN z GaAs sa u Ravenu predstavila v roku 2021. V tej dobe ES-05 bolt ešte v testovacom štádiu takže zmena prebehla celkom bezproblémov. Čo sa týka Captoru, tak ten je len v podstate zväčšený Raven. Mimochodom Ratheon tvrdí že Raven s menším počtom modulov je vykonejší ako APG-83 (použitý v f16V).
Zmena na GaN u amerických radarov sa zatial neplánuje.

Mimochodom Raven a Captor-E majú tiež oproti americkym modelom väčšie zorné pole vďaka mechanickému vychileniu anténneho modulu.
V tom článku o tom, ale Raytheon nic nepíše, hodnotí tam svůj radar založený na GaN
Nejhorší je nebýt...
Uživatelský avatar
alibaba
7. Major
7. Major
Příspěvky: 707
Registrován: 15/8/2007, 00:30
Bydliště: Cotswold

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od alibaba »

segal7 píše: 24/12/2022, 23:04
alibaba píše: 24/12/2022, 22:20
Juraj Tichý píše: 24/12/2022, 20:13 To je predsa v súvislostiach úplne ina informácia, ako si najprv napísal.

GaN v radaroch nie je žiadna novinka, PS-05 nie je aesa radar.
https://www.flightglobal.com/fixed-wing ... 11.article
Ospravedlňujem sa, myslel som ES-05 napísal som PS-05. ( opravil som to aby som nezavádzal aj iných )

Neviem ale o tom že by som písal že moduly na bázy Nitridu Gália sú novinka. Technologia GaN z GaAs sa u Ravenu predstavila v roku 2021. V tej dobe ES-05 bolt ešte v testovacom štádiu takže zmena prebehla celkom bezproblémov. Čo sa týka Captoru, tak ten je len v podstate zväčšený Raven. Mimochodom Ratheon tvrdí že Raven s menším počtom modulov je vykonejší ako APG-83 (použitý v f16V).
Zmena na GaN u amerických radarov sa zatial neplánuje.

Mimochodom Raven a Captor-E majú tiež oproti americkym modelom väčšie zorné pole vďaka mechanickému vychileniu anténneho modulu.
V tom článku o tom, ale Raytheon nic nepíše, hodnotí tam svůj radar založený na GaN
Nie porovnáva kompaktný AESA radar na bázi GaN s 960 modulmi. Prvý krát Saab predstavil prototyp PS-05 s AESA anténou s GaN modulmi v roku 2020 ( v rovnakom Raytheon sa rozpakuje o technologii GaN ). Tento radar Bol modifikovany z "normalneho" radaru kde sa zmenila len antenna časť čo by odpovedalo mnočstvu modulov. Od začiatku Saab deklaruje že sa ITAR regulácia nevzťahuje na túto technologiu, takže je jasné že nepochádza zo štátov ( Saab asi nedostal Tichého memo, že by nemali vyvíjať lepšiu technológiu ako US )
Inteligence má své hranice,
ale blbost je nekonečná....
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4219
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Alfik »

... a galium se těží v...
:)
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17795
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od skelet »

Ukrajina je jeden z největších producentů
ObrázekObrázekObrázek
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Wasp »

Hlavními producentskými zeměmi jsou Čínská lidová republika, Německo, Kazachstán a Ukrajina, pro recyklaci gália také USA, Japonsko a Spojené království.
https://cs.institut-seltene-erden.de/se ... 2/gallium/
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3957
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od HONZIK11 »

Nitrid galia neni zadny zazracny produkt.I v civilnim sektoru se pouziva kde se podivas, prakticky jako nastupce kremiku.
Uživatelský avatar
alibaba
7. Major
7. Major
Příspěvky: 707
Registrován: 15/8/2007, 00:30
Bydliště: Cotswold

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od alibaba »

HONZIK11 píše: 25/12/2022, 12:40 Nitrid galia neni zadny zazracny produkt.I v civilnim sektoru se pouziva kde se podivas, prakticky jako nastupce kremiku.
To je možné, ale vyzařovací moduly pro AESA radarové antény na této bázi dělá jen pár firem na světě.
Inteligence má své hranice,
ale blbost je nekonečná....
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4966
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Juraj Tichý »

alibaba píše: 24/12/2022, 23:40
segal7 píše: 24/12/2022, 23:04
alibaba píše: 24/12/2022, 22:20

Ospravedlňujem sa, myslel som ES-05 napísal som PS-05. ( opravil som to aby som nezavádzal aj iných )

Neviem ale o tom že by som písal že moduly na bázy Nitridu Gália sú novinka. Technologia GaN z GaAs sa u Ravenu predstavila v roku 2021. V tej dobe ES-05 bolt ešte v testovacom štádiu takže zmena prebehla celkom bezproblémov. Čo sa týka Captoru, tak ten je len v podstate zväčšený Raven. Mimochodom Ratheon tvrdí že Raven s menším počtom modulov je vykonejší ako APG-83 (použitý v f16V).
Zmena na GaN u amerických radarov sa zatial neplánuje.

Mimochodom Raven a Captor-E majú tiež oproti americkym modelom väčšie zorné pole vďaka mechanickému vychileniu anténneho modulu.
V tom článku o tom, ale Raytheon nic nepíše, hodnotí tam svůj radar založený na GaN
Nie porovnáva kompaktný AESA radar na bázi GaN s 960 modulmi. Prvý krát Saab predstavil prototyp PS-05 s AESA anténou s GaN modulmi v roku 2020 ( v rovnakom Raytheon sa rozpakuje o technologii GaN ). Tento radar Bol modifikovany z "normalneho" radaru kde sa zmenila len antenna časť čo by odpovedalo mnočstvu modulov. Od začiatku Saab deklaruje že sa ITAR regulácia nevzťahuje na túto technologiu, takže je jasné že nepochádza zo štátov ( Saab asi nedostal Tichého memo, že by nemali vyvíjať lepšiu technológiu ako US )
Nič také čo tvrdiš sa v tom článku nepíše.
Vezmeš nejaký rozhovor predstaviteľa Raytheonu, dofabulujes si do toho produkt SAABu z 90tych rokov, nasledne sa akože opraviš a dalej fabulujes informácie, ktoré v článku nie sú.

Takže ešte raz.
Nejaký zdroj k tomu, ze SAAB (ktorého stihac by sa bez USA technológie neodlepil od zeme) vyvinul 5x výkonnejší AESA radar, ako su AESA radary pre F-35 a F-16?

Mimochodom AN/PG-81 "vzlietol" prvýkrát pred 17 rokmi a AN/APG-77 ma ešte o dekádu viac. Gratulujem Svedom, po 30 rokoch dobehli USA a vyvinuli si AESA radar.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3957
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od HONZIK11 »

alibaba píše: 26/12/2022, 10:56
HONZIK11 píše: 25/12/2022, 12:40 Nitrid galia neni zadny zazracny produkt.I v civilnim sektoru se pouziva kde se podivas, prakticky jako nastupce kremiku.
To je možné, ale vyzařovací moduly pro AESA radarové antény na této bázi dělá jen pár firem na světě.
Vyzarovaci modul pro jakykoliv radar je v podstate maly radar sam o sobe. Se svymi klady a zapory. Jeden ze zaporu je energeticka narocnost a mnozstvi emitovaneho tepla.
Paklize neni letoun od zakladu konstruovan s vykonnymi zdroji energie a zaroven vykonnymi opatrenimi proti emitaci tepla je to tezce realizovatelny ukol. Nemluve o velice vykonnych systech zpracovavani dat,stejne tak narocnych na energii kde s vykonem roste umerne i energeticka narocnost.
To, ze jej dela jen malo fy na svete je i kvuli tomu,ze mnoho letounu lita s tim co ma a nejdou lehce predelat. V pozemnich radiolokatorech je to jiny pribeh.
Naposledy upravil(a) HONZIK11 dne 26/12/2022, 18:04, celkem upraveno 1 x.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Wasp »

Pro přehlednost :
https://czechairforce.com/news/saab-zah ... ripen-c-d/

Saab je světovým leaderem ve vývoji radarů AESA na bázi nitridu gallia (GaN) a tuto novou technologii aplikoval na svých nejmodernějších pozemních a námořních radarech typu Giraffe, prostředcích EW z rodiny systémů elektronického boje Arexis, nebo přehledovém radaru Erieye ER, určeném pro letouny včasné výstrahy GlobalEye..
..
Nejnovější radary s moduly GaN mají zároveň větší možnosti detekovat malorozměrové cíle a disponují pokročilejšími schopnostmi elektronických protiopatření ECCM (Electronic counter-countermeasures), než většina současných radarů AESA, které používají moduly založené na starší technologii polovodičů arsenidu galia (GaAs). Zároveň nespotřebovávají tolik energie a generují méně tepla, čímž u nich není potřeba zásadně měnit systém chlazení a celkový design letadla.

Toliko reklama.
Nepodceňoval bych švédské radary vzniklé ze spolupráce s Thales/Leonardo a kdo ví s kým ještě. Radar EF i Gripenu mají stejný základ. Pro letadlo velikosti Gripenu C byla GaN technologie potřebná. Rusko třeba není vlastně ještě nikde s AESA radary a švédi už maí svoji technologii.
Uživatelský avatar
alibaba
7. Major
7. Major
Příspěvky: 707
Registrován: 15/8/2007, 00:30
Bydliště: Cotswold

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od alibaba »

Juraj Tichý píše: 26/12/2022, 13:10

Nič také čo tvrdiš sa v tom článku nepíše.
Vezmeš nejaký rozhovor predstaviteľa Raytheonu, dofabulujes si do toho produkt SAABu z 90tych rokov, nasledne sa akože opraviš a dalej fabulujes informácie, ktoré v článku nie sú.

Takže ešte raz.
Nejaký zdroj k tomu, ze SAAB (ktorého stihac by sa bez USA technológie neodlepil od zeme) vyvinul 5x výkonnejší AESA radar, ako su AESA radary pre F-35 a F-16?

Mimochodom AN/PG-81 "vzlietol" prvýkrát pred 17 rokmi a AN/APG-77 ma ešte o dekádu viac. Gratulujem Svedom, po 30 rokoch dobehli USA a vyvinuli si AESA radar.
Zdroj:
https://www.flightglobal.com/fixed-wing ... 11.article

Prečítaj si poriadne a zistíš že moduly GaN majú 5 krát väčší výkon ako moduly GaAs. NIE že radar z 960 modulmi ma 5 krát väčší výkon ako radar z f16 a F35. Zato je v článku napísané že tento kompaktný radar je výkonnejší než SABR APG-83 AESA pre f16. SABR je o niečo zmenšený APG-81 z f35 ( pokial si dobre pamätám o Cca 14% ).

Pozerám že matematika nie je tvoje hobby.
Keď porovnávaš prvý zvlet s APG-81 tak to bolo v roku 2005.
Gripen vzlietol po prvý krát s PS-05 s AESA anténou v roku 2008. To sú 3 roky po prvom zvlete f35 Apg-81 .
Mimochodom APG-77 prvý krát vzlietol a testoval sa na upravenom Boeingu 757. Prvý vzlet v Novembri 1997 a az 1999 po prvý krát bol nainštalovaný do f-22. Ale asi nevieš, že prvé operačné AESA radary boli zavedené do F-15C koncom 1999. Prvý krát testované v 1997. Takže 11 rokov pred Gripenom.
Len tak pre zaujímavosť, prvá f16 s AESA radarom vzlietla v roku 2010. Dva roky po Gripene.

Zdroj - Gripen s prvou generáciou AESA :
https://www.flightglobal.com/picture-sa ... 71.article

Zdroj - Gripen s druhou generáciou AESA( presahujúcou výkon US radarov )
https://www.saab.com/newsroom/stories/2 ... first-time

Čo som poplietol boli názvy radarov.
Prvý doplerový radar PS-05/A boli použitý na testovanie AESA kde bola nahradená anténna jednotka za typ AESA takže je skôr známy s uvedením GaN modulov a ako možný upgrade staršie generácie Gripenu C & D ( je možné aj do A & B keby to niekto chcel ).
Prvý vzlet Gripenu s AESA radarom sa ale konal s radarom od od Európskeho Leonarda typu ES-05.

Niečo k vývoju radaru typu AESA u SAABu v spolupráci s Erricsonom. Vývoj oficiálne začal v roku 1994 pod názvom projektu ARON ( akronym NORA-Not Only RAdar ). Prvé moduly sa začali testovať po pár rokoch a v roku 1998 boli k dispozícii moduly o veľkosti 4cm.
Okolo roku 2005 začali pracovať na technológii GaN. Neskôr Saab dostal kontrakt od US vlády na vývoj nových antennych modulov.
Inteligence má své hranice,
ale blbost je nekonečná....
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Shania »

SARB neni dobra ukazka, pouziva puvodni chlazeni, takze jeho vykon je na AESA radar znacne omezen
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Block 60 APG-80 je na tom lepe.

Kdy poprve nejaky radar v prototypu letel je irelevantni, v prototypu neni problem mit nejmodernejsi techologie a vyrobit to v par kusech nikdy problem neni.

Dostat neco do seriove vyroby, vychytat potize a masivne to nasadit je pak uplne jina vec a zde ma US zcela jasne dekady naskok... Kolik Gripenu, EF, Rafale a nebo cehokoliv jineho s AESA radary lita proti superhornetum, F-15, F-22 a F35?

GaN technologie se dostala do faze, kdy je mozne ji seriove vyrabet a postupne to nahradi stare technologie..
Gripen E ma proste jen stesti, ze se zacina vyrabet v dobe, kdy jde GaN do mainstreamu... a dalsi vlna technologii zase vyjde na nejaky jiny stroj.

A jak bylo v minulosti videt, antena se da vymenit, AESA anteny + puvodni backend, pripadne i prevzeti puvodni backedu z jineho stroje byl zaklad prvnich modernizaci...

V 2021 se testoval APG-79(V)4 na Hornetu, kde se GaN vyplati kvuli nizsi narocnosti na chlazeni... Vetsi radary v superhornetu a F-15C dostanou retrofit pozdeji, pokud vubec, kde to neni tolik potreba. Je klidne mozne, ze problemy SABRu se tim taky castecne vyresi, pokud bude zajem..
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11612
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Zemakt »

To však nic nemění na faktu, že Saab je v tomto způsobu chlazení antény průkopníkem (chtěl-li do budoucna zachovat Céčko na úrovni, v podstatě nic jiného mu nezbylo). Což bych si také dovolil tvrdit že bylo jádrem diskuze.

Edit:
nejdřív napíšeš něco o prototypech jako otaznících a pak tohle
Je klidne mozne, ze problemy SABRu se tim taky castecne vyresi, pokud bude zajem..
8-)
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Shania »

nechapu? SABR je i se stavajicim omezenim jasny zlepseni oproti puvodnimu radaru za minimalni cenu, je jasne videt, ze u block 60 problem s chlazenim AESA radaru vyresili lip, ale pro block 70 to nestalo za nakaldy navic.

A poukazuju na to, ze pokud bude u zakazniku zajem, v budoucnu muzou vykon zancne zlepsit s GaS moduly, podobne jako se stalo u APG-79(V)4.

Takze pokud jde o radar, Grypen ho mel asi vzdy lepsi nez F-16C a dokud nedostanou F-16 AESA radar s GaS, tak lepsi zustane...

No a ted je otazka, kolik se tech C zmodernizuje a za jak dlouho a co v te dobe bude nabizet konkurence...

Pointa furt plati ze operacne AESA radary maji US dekady pred vetsinou konkurence, ktere je teprve operacne zacina zavadet a muzou tak rovnou zacit s GaN.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11612
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Zemakt »

Píšeš, že radar v prototypu je irelevantní a na druhou stranu o hypotetickým zájmu, což je stejně irelevatní.
Ber to jen jako popíchnutí :wink: . Věcně k tomu nemám nic.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
alibaba
7. Major
7. Major
Příspěvky: 707
Registrován: 15/8/2007, 00:30
Bydliště: Cotswold

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od alibaba »

Shania píše: 6/1/2023, 11:56 SARB neni dobra ukazka, pouziva puvodni chlazeni, takze jeho vykon je na AESA radar znacne omezen
Stejné problémy má i původní radar ze kterého vznikl.
Block 60 APG-80 je na tom lepe.

Kdy poprve nejaky radar v prototypu letel je irelevantni, v prototypu neni problem mit nejmodernejsi techologie a vyrobit to v par kusech nikdy problem neni.

Dostat neco do seriove vyroby, vychytat potize a masivne to nasadit je pak uplne jina vec a zde ma US zcela jasne dekady naskok... Kolik Gripenu, EF, Rafale a nebo cehokoliv jineho s AESA radary lita proti superhornetum, F-15, F-22 a F35?

GaN technologie se dostala do faze, kdy je mozne ji seriove vyrabet a postupne to nahradi stare technologie..
Gripen E ma proste jen stesti, ze se zacina vyrabet v dobe, kdy jde GaN do mainstreamu... a dalsi vlna technologii zase vyjde na nejaky jiny stroj.
Na těch prototypech je vidět kdy vývoj začal a jak daleko se dostal. V Evropě se začali zabývat vývojem AESA jen několik let po USA. Mimochodem Leonardo se zabývá vývojem radarů 75 let. Švédský Saab ( předtím Ericsson ) dělá radary jen o několik let méně. Thomson ( dnes Thales ) začal vyrábět vlastní radary jen pár let po Ericssonu.
Tyto evropské firmy mají AESA radary v nabídce několik let a taky se jich už několik prodalo. Leonardo a Saab nabízí obě technologie GaAs i GaN. I americké námořnictvo nakupuje AESA radary od Saabu.

To že uživatelé Gripenu do nedávná nenakupovali AESA radary není dáno technologií ale požadavky zákazníka ( Češko si původně nepronajalo i některé základní prvky ). Hlavní uživatel Švédsko je používá jen čistě k obraně kde kombinace datalinku a jiných systémů REB je dostačující. Vstup do NATO změní požadavky takže se budou muset prásknout po kapse.

Mimochodem, už to tady někdo psal...Sovieti zavedli do výzbroje ( ne prototypy ) první stíhačku s X-band radarem. To ale zdaleka neznamená že jsou dnes špička.
A jak bylo v minulosti videt, antena se da vymenit, AESA anteny + puvodni backend, pripadne i prevzeti puvodni backedu z jineho stroje byl zaklad prvnich modernizaci...

V 2021 se testoval APG-79(V)4 na Hornetu, kde se GaN vyplati kvuli nizsi narocnosti na chlazeni... Vetsi radary v superhornetu a F-15C dostanou retrofit pozdeji, pokud vubec, kde to neni tolik potreba. Je klidne mozne, ze problemy SABRu se tim taky castecne vyresi, pokud bude zajem..
Samozřejmě že anténa se dá vyměnit, i když to není až tak jednoduché jak si myslíš. Například některé změny u F-15XE trvali od počátečního zadání po certifikaci 6 let a to u technologie která je známá z jiných modelů. Díky modulární konstrukci nejrychlejší integrace dnes je u Gripenu a f35. Zajímavé ale je, že Britům bylo řečeno že integrace MBDA Meteor by měla být dokončena v roce 2027 ( začala v roce 2020 ).
Inteligence má své hranice,
ale blbost je nekonečná....
Odpovědět

Zpět na „Švédsko“