Obrněná drezína od tatrovky
Kopřivnická Tatra, jež byla za první republiky součástí koncernu Ringhoffer, nevyráběla jen osobní a nákladní automobily, ale také letadla, vlaky a či obrněná vozidla.
Jedním z nejméně známých tatrováckých výtvorů je obrněná drezína nesoucí označení Tatra T-18. Není divu, ve výzbroji československé armády se objevil pouhý jeden kus, ale u našich severních sousedů se uplatila mnohem více. Navíc si „zabojovala“ i v druhé světové válce, a to na obou stranách. Zatímco v Československu nebyla obrněná železniční vozidla zase tak výjimečná, v Polsku tatrovky představovaly úplně první zbraně tohoto druhu.
Tatra T-18 vznikla v Kopřivnické továrně v roce 1925 na základě železničního nákladního podvozku T-14. Vše nasvědčuje tomu, že obrněnou drezínu v Tatře vytvořili na základě polského požadavku, což je velmi zajímavé, protože československo-polské vztahy nebyly mezi válkami zrovna nejvřelejší a s vojenskou výzbrojí mezi sebou obě země téměř neobchodovaly (kromě několika dodávek československých letadel). Impuls nejspíše vzešel z polské pobočky Ringhofferu. Na podzim 1925 Polsko objednalo šest T-18, a to při tom existovaly jen na rýsovacích prknech. O rok později byly dodány a dostaly se k výcvikovému železničnímu batalionu v Jablonné u Varšavy. V Polsku jim říkali prostě a jednoduše Tatra.
http://rednews.nova.cz/clanek/hi-tech/o ... rovky.html
Československé obrněné vlaky
- El Diablo
- Kapitán
- Příspěvky: 1876
- Registrován: 21/11/2008, 14:11
- Bydliště: Xeenemünde
- Kontaktovat uživatele:
Naposledy upravil(a) El Diablo dne 17/10/2013, 02:26, celkem upraveno 1 x.
"Co cítíte, když střílíte teroristy?"
"Zpětný ráz."
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.
Re: Československé obrněné vlaky
Na obrázku a fografiích je o panceřovaná lokomotiva 559.701 s kondenzačním tendrem 915.0, tato lokomotiva byla pravděpodobně vyrobena v roce 1944 jako 52 1965 lokomotivkou Henschel Kassel, její válečné osudy nejsou zatím známy .
Jako kořistní byla v květnu 1945 přidělena k improvizovanému obrněnému vlaku (IOV) Moskva. Tento vlak v té době operoval v severovýchodních Čechách a Kladsku , 16.5.1945 IOV Moskva jel z Blanska do Prahy jak o předvoj vlaku , kterým se vracel do Prahy prezident Edvard Beneš. Do roku 1956 byla v Milovicích u roty obrněných vlaků.
V roce 1956 ji armáda odprodala jako nepotřebnou ČSD, které ji předali k rekonstrukci do dílen ČSD Česká Lípa po roce byla převezena do dílen Nymburk , které rekonstrukci provedly. Bylo odstraněn pancíř a lokomotiva dostala nový tendr řady 930.2. Bohužel jediný kondenzační tendr v Československu byl sešrotován.
Lokomotiva , která dostala označení 555.0177 byla v provozu do roku 1968 , kdy byla zrušena.
ZDROJE:
Jindřich. Bek : Atlas lokomotiv 7 Nadas1984, kresba J.Janata
Zdeněk Bek: Encyklopedie lokomotiv 3 Corona 2000
Tomáš Jakl: Válečný deník IOV Praha/PrahaI/ Moskva HaV3/2013
Jan Koutný: Lokomotivy na překladišti Čierna nad Tisou , "Železničář"
1987č.23
http://www.kondeslok.de
- kacermiroslav
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 5286
- Registrován: 25/3/2008, 14:07
- Kontaktovat uživatele:
Re: Československé obrněné vlaky
K tomu palebnému průměru jsem dohledal trošku odlišné informace. V případě zbraní (2 ks děla ráže 75mm, 12 ks těžkých a 2 ks lehkých kulometů) byl prý palebný průměr 600 ran pro děla a 72.000 až 108.000 nábojů do kulometů, pro soupravu ve složení předběhový vůz, dělostřelecký vůz, kulometný vůz, lokomotiva a druhý kulometný vůz (91 vojinů, 1 poddůstojník a dva důstojníci).
- freeman
- štábní rotmistr
- Příspěvky: 237
- Registrován: 13/5/2006, 18:55
- Bydliště: slovakia - absurdistan
Re: Československé obrněné vlaky
Jeden imporvizovaný obrnený vlak postavili aj v Tisovci, operoval na trati z Pohronskej Polhory do Bánova vedený tisovským rušňovodičom Karolom Kalinom.
Now it's all over and I'm standin' pretty
In this dust that was a city
If I could find a souvenir
Just to prove the world was here....
In this dust that was a city
If I could find a souvenir
Just to prove the world was here....