Stránka 1 z 3

Dornier 335 "Pfeil"

Napsal: 25/11/2004, 16:07
od Kun@
Obrázek

Dornier 335 "Pfeil"

Jednalo se o nejrychlejší německý vrtulový letoun druhé světové války. Jeho maximální rychlost, která činila 763 km/h, a mohutná palebná síla z něj dělaly velmi nebezpečného protivníka spojeneckých letadel. Do 335 se však objevil až na samém konci války a v poměrně malém počtu, proto již do leteckých soubojů žádný zvrat nepřinesl.
Koncepce letounu Do 335 byla nekonvenční. Jeho dva motory nebyly jako obvykle umístěny na křídlech, nýbrž tandemově za sebou. Jeden vpředu a druhý tlačný na konci trupu. Motory Daimler Benz 603E každý s výkonem 1800 koní umožnily i tak těžkému a vyzbrojenému letounu překonávat v rychlosti jakékoli ostatní vrtulové stíhačky.
Výzbroj se skládala z jednoho kanónu a dvou kanóny MG 151 ráže 15 mm, letoun mohl nést také až 600 kg pum.
Vyprojektovány byly dvě varianty: jednomístná denní stíhačka a dvoumístná noční. Do 335 měl všechny dobré vlastnosti jednomotorové stíhačky, tlačná vrtule však ještě zvyšovala ovladatelnost a zadní motor navíc chránil pilota před střelami zezadu. Letoun mohl letět také jen na jeden motor, aniž by to zhoršovalo jeho letové vlastnosti. Problém se vyskytl při opouštění poškozeného letounu za letu, hrozilo nebezpečí zranění či zabití pilota tlačnou vrtulí. Tento problém byl vyřešen odpálením zadní části trupu s kormidly a vystřelovací sedačkou. Objevilo se však mnoho problémů technického rázu, které se musely eliminovat zkouškami a následnými úpravami.
První prototyp Do 335 V-1 byl dokončen již na podzim 1943 a podroben mnoha testům. Do 335 bylo vymyšleno a vyrobeno několik verzí. Posledními byly projekty vylepšené noční stíhací subverze Do 335 B-7 a Do 335 B-8, které byly ukořistěny postupující spojeneckou armádou. Některé návrhy zůstaly pouze na papíře, jako například bombardovací verze Do 335 A-2 s pumovnicí pro 1000 kg pumu.
Do 335 mohl při sériové výrobě a hromadnému nasazení plně ukázat své přednosti a zkomplikovat spojeneckým bombardovacím i stíhacím pilotům život.

Takticko-technická data:

Délka: 13,85 m
Rozpětí: 13,8 m
Výška: 5,0 m
Max. rychlost: 763 km/h
Dostup: 11 400 m
Dolet: 1400 km

Obrázek

Obrázek

Napsal: 25/11/2004, 19:19
od toltec
Do 335 představoval především zcela novou kategorii letounů, jejichž konec přišel velmi náhle a záhy - s příchodem proudových typů... Bylo by to na dost dlouhé povídání, nechci do toho Kun@ -ovi žvatlat, tak přihodím jen pár zajímavých fotek a několik obrázků...

Obrázek

Napsal: 25/11/2004, 19:21
od toltec
vystřelovací sedačka - pohled

Obrázek

Napsal: 25/11/2004, 19:23
od toltec
princezna v plné kráse...

Obrázek

Napsal: 25/11/2004, 19:24
od toltec
... tentokrát již před přeletem do Anglie...

Obrázek

Napsal: 25/11/2004, 19:26
od toltec
a na závěr projekt z posledních měsíců roku 1945 - tentokrát pod taktovkou Junkerse...

Obrázek

Napsal: 25/11/2004, 20:02
od Bruno
toltec píše:Do 335 představoval především zcela novou kategorii letounů, jejichž konec přišel velmi náhle a záhy - s příchodem proudových typů... Bylo by to na dost dlouhé povídání, nechci do toho Kun@ -ovi žvatlat, tak přihodím jen pár zajímavých fotek a několik obrázků...
:( Prečo?Sem s každou informáciou! :?

Napsal: 26/11/2004, 16:48
od Kun@
Jasně, čim víc informací tim líp :D

Obrázek

Napsal: 26/11/2004, 16:49
od Kun@
Ještě jeden obrázek funglnovýho dornieru

Obrázek

Napsal: 26/11/2004, 16:50
od Kun@
Krásnej barevnej snímek

Obrázek

Napsal: 26/11/2004, 16:51
od Kun@
Američané si v hangáru prohlíží toto pozoruhodné letadlo :shock:

Obrázek

Napsal: 26/11/2004, 18:07
od toltec
... a jsou překvapeni nad mohutným nasávacím hrdlem v zadní části letounu.....

Obrázek

Napsal: 26/11/2004, 18:10
od toltec
.... nezměrnou výdrží letounu...

Obrázek

Napsal: 26/11/2004, 18:11
od toltec
... až si také jeden letounek předělají po svém..... :-)

Obrázek

Napsal: 26/11/2004, 18:13
od toltec
... vrtule v zadní části působí majestátným dojmem....

Obrázek

Napsal: 26/11/2004, 18:14
od toltec
... přední podvozková noha je také vděčné téma pro další studium...

Obrázek

Napsal: 26/11/2004, 18:16
od toltec
... a zapomenout na klapky.... no to by byl setsakramentský hřích....

Obrázek

Napsal: 26/11/2004, 18:19
od toltec
... a to co korunuje dílo - motor - i s vestavěným MK kanonem. Tak Kuno, a teď je zase řada na Tobě... Tol.

Obrázek

Napsal: 26/11/2004, 18:22
od toltec
... málem bych zapomněl, také je potřeba pěknou věcičku naložit na loď a přeplavit přes oceán....

Obrázek

Napsal: 27/11/2004, 10:53
od Kun@
Nějaké ty zbarvení kořistních letounů

Obrázek