Messerschmitt Bf 109

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
pbarry
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 101
Registrován: 16/1/2009, 09:35

Příspěvek od pbarry »

Hans S. píše:
Tempik píše:Já bych se chtěl povolanějších zeptat, kolik bylo vyrobeno G5/6 AS?
Kdysi jsem možná kdesi viděl nějakou zmínku o několika desítkách kusů, přičemž mi přichází na mysl číslo 70. Ale určitě to neber jako nějak směrodatné. Spíš jako střelbu z boku, z lesa..a tak :)

To je trochu málo ne fuči. Já se dočetl o cca 1000 kusech. Z toho asi polovina přestavbama. V průlce roku 44 to mělo bejt letadlo docela běžný pro západní frontu.

Přcejen s obyčejnou G6 to už byla trochu vražda a všichni to věděli.
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tempik »

Já právě myslel, že v půlce roku 44 se spíš tak nějak přecházelo z G6 (klasické) průběžně na G14 (v podstatě G6 na steroidech). Samozřejmě pokud jsou nějaká čísla o těch G6AS, či dokonce které jednotky jí byly kdy vyzbrojené, tak sem s tím. Já osobně mám G6AS za výškový speciál nepoužívaný při běžných operacích LW. Tím netvrdím že to tak je a každé info o tom uvítám.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Kde jsi to četl? Ani G-6/AS z hlediska výkonů žádný velký terno nepředstavovala. Do nějakých 6000+ m byla slabší, než klasická G-6. Až nad touto hranicí se projevila síla výkonnějšího kompresoru.

G-6/AS by mělo být v provozu právě velice málo. Jejich výroba započala a skončila někdy ve druhém kvartálu roku 1944 a nasazeny byly snad pouze u JG1 (nikde jinde jsem si jich nevšiml). Masivní výroby a rozšíření se dočkaly až G-14/AS, které je ve výrobě nahradily.
pbarry
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 101
Registrován: 16/1/2009, 09:35

Příspěvek od pbarry »

Hans S. píše:Kde jsi to četl? Ani G-6/AS z hlediska výkonů žádný velký terno nepředstavovala. Do nějakých 6000+ m byla slabší, než klasická G-6. Až nad touto hranicí se projevila síla výkonnějšího kompresoru.

G-6/AS by mělo být v provozu právě velice málo. Jejich výroba započala a skončila někdy ve druhém kvartálu roku 1944 a nasazeny byly snad pouze u JG1 (nikde jinde jsem si jich nevšiml). Masivní výroby a rozšíření se dočkaly až G-14/AS, které je ve výrobě nahradily.
V monografii o obrane rise, jsou bokorysy od I./JG5, II./JG3, 6./Jg 27. Květen, červen, červenec 44. Nemel jsem jeste cas prolitnout text. Na internetu jsem pak nasel zmínku o týhle verzi u JG 27 a NjGr 10.

Dále pak to je rozepsany nečekaně důkladně v bojovejch legendach. Vim ze to neni zadna monografie, nicmene dáva to smysl. Je to tedy trochu jinak nez sem psal. Na internetu jsem našel cca700 kusů, což se fuči skoro podobá těm tvejm 70ti ;)

CITACE:
Celkem vzniklo 686 letounů modifikace Bf-109G-6/AS, velmi často však přestavbou dříve vyrobených strojů. Pouze 226 letadel této verze vzniklo na "zelené louce", a to ještě byly stroje, jež dodávali noví subkontraktoři, například firma Blohm und Voss. K útvarům se tyto stroje začaly dostávat koncem jara 1944 a jejich prvními uživately se staly jednotky JG1, JG5 a JG11, po nich brzy následovaly jenotky NjGr 10, JG3 a JG 27.


http://www.wwiiaircraftperformance.org/ ... erman.html
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Máš pravdu, bude jich víc. Ale rozhodně pořád nebudou běžnou záležitostí. Ono se to hodně blbě dohledává, protože jednotky "možná" evidovaly G-6/AS (G-5) jako "G-6". To je ostatně jediný možný předpoklad, který by přítomnost G-6/AS ve větších počtech mohl potvrdit. Zajímavé ale je, že s oddělováním G-14 a G-14/AS u jednotek již žádná potíž není, což tedy působí poněkud zvláštně (G-14 a G-14/AS se lišily stejně, jako G-6 a G-6/AS).

Takhle třeba ta II./JG27 jasně rozděluje G-6 a G-6/AS (maximálně 61 ks v červnu 1944). III./JG3 také rozděluje své G-6 a G-6/AS (ve stavu měli celkem 1 ks)..u štábu JG1, kde se objevily poprvé, jsou údaje z dané doby zmatené a jsou tam uváděny Fw 190 A-8, byť jejich komodor celkem prokazatelně padl v Bf 109 G-6/AS (třeba právě jeho smrt způsobila zmatek a nějaký zástupce si všechno blbě vyložil).
Blbé je, že fyzicky téměř nelze rozlišit Bf 109 G-6/AS a G-14/AS. Navíc, pokud bylo přítomno zařízení MW50 (což ale asi u G-6/AS nebylo), pak by se stroj stal Bf 109 G-6/AS/R2 a pořád by vypadal jako G-14/AS..dokonce by i podobně létal, jen by měl jinak řešené tlakování MW50.
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tempik »

A není to o tom, že u každé letecké armády byl oprostě pár kusů ASpro boj s výškovými průzkumnými letouny spojenců? Že by třeba u JG1 byly (plácám) 1-2 stroje právě pro potírání vysoko letících nepřátel a jinak byl jednotka vyzbrojena FW 190? Co jsem viděl, tal u luftwaffe nebylo až tak neobvyklé mít u jedne JG vícero typů strojů pro různé úkoly.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Pravděpodobně letouny byly začleněny mezi ostatní bez nějakého dalšího specifického "cíle" (samozřejmě s vědomím, že se budou více hodit pro operace ve výškách).
Jagdgeschwader je velká jednotka (cca 120 - 200 strojů). Jedná se spíše o strategické, nežli taktické uskupení. Mnohem praktičtějšími jednotkami byly Gruppe (velikostně 40 - 68 letounů), ty obvykle létaly na jednotném typu a geograficky na jednom místě. Byly přezbrojovány víceméně najednou. Obvykle tedy v rámci jedné Gruppe nelétaly najednou jak Bf 109, tak Fw 190, ale pouze jeden z těchto typů. K míchání docházelo především při přezbrojování celé jednotky.
Výškovější varianty jistě nalezly uplatnění u jednotek primárně operujících v rámci Reichsverteidigung (letouny s pestrými pruhy na ocasu - stroje obrany Říše). Původně snad bylo nějakým nařízením dáno, že každá Jagdgeschwader měla pro obranu říše vyčlenit jednu Gruppe, ale jak válka pokračovala, tak se v tomto směru nějak angažoval celý západ Luftwaffe.
pbarry
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 101
Registrován: 16/1/2009, 09:35

Příspěvek od pbarry »

Tempíku opravdu se nejednalo o žádný "speciál". Prostě to bylo jen trochu poladěný alá HF spit
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tempik »

Tak pro mne je i HF spit vcelku speciál. A to rozdíly výkonů mezi HF a LF jsou řádově jednotky procent. HF je u země jen nepatrně pomalejší, než LF a stejně tak je LF ve výšce jen nepatrně pomalejší, než HF. U toho Bf je mnohem výraznější rozdíl. Už jen tím jiným kompresorem. Ty spity maj v podstatě stejný motor, jen poladěný. Vždyť přece musí být nějaké záznamy o počtech letoun u LW a nepochybuji o tom, že měli G a G6AS rozděleny, když to byli vcelku výrazně odlišné letouny.
pbarry
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 101
Registrován: 16/1/2009, 09:35

Příspěvek od pbarry »

prave ze tady taky neni žádný výrazný rozdíl. Koukni na výkony. Ve vysce je jen asi o 20km/h rychlejší, u země tak o 10-15kmh pomalejší než normální G6.
score51
desátník
desátník
Příspěvky: 47
Registrován: 28/2/2009, 22:10
Bydliště: Bratislava

Příspěvek od score51 »

Proti Spitfirom a Hurricanom mali Bf 109 výhodu okamžitého zrýchlenia. U motorov so splynovačom na okamih palivo do valcov netečie následkom odstredivej sily,zatial čo motory so vstrekovačom pracuju normálne. Britskí stíhači sa často pokušali tuto nevýhodu kompenzovat tak,že pri prechode do strmhlavého letu robili polovičný,alebo celý prekrut,aby tým zanedzili posobeniu odstredivej sily a udržali plynulý prítok paliva.
..A la guerre les trois quarts sont des affaires morales - vojna je z troch štvrtín záležitost morálky..
lkala
praporčík
praporčík
Příspěvky: 306
Registrován: 26/8/2008, 12:52
Bydliště: Brno

Příspěvek od lkala »

Nevíš, co přesně to vynechání způsobovalo?
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tempik »

Problém s tím střemhlavým letem byl způsoben plovákemm v karburátoru. je to vcelku známá informace, takže možná máte na mysli ještě něco jiného. Nicméně již na konci Bitvy o Británii se to podařilo z velké části eliminovat a půlvýkruty již nebyli třeba.
pbarry píše:prave ze tady taky neni žádný výrazný rozdíl. Koukni na výkony. Ve vysce je jen asi o 20km/h rychlejší, u země tak o 10-15kmh pomalejší než normální G6.
Vím že teď odběhnu trochu od tématu, ale co je pak G6AS ve hře/simulátoru il2 sturmovik? G14AS?
lkala
praporčík
praporčík
Příspěvky: 306
Registrován: 26/8/2008, 12:52
Bydliště: Brno

Příspěvek od lkala »

Mám na mysli právě tohle. Když už to bylo nakousnuto, říkal jsem si, že by mě to mohl někdo osvětlit. Já vím, že motory Merlin se S.U. karburátorem při negativním přetížení vynechávali, ale nevím zcela jistě proč. Už dlouho mám tento obrázek:

Obrázek

To už je ten karburátor s tím restriktorem, co vymyslela ta slavná dáma. V každém článku nebo knize, která se alespoň trochu týká Bitvy o Británii je uvedeno, že motory Merlin vynechávali, protože docházelo k výpadkům při dodávce paliva při negativním přetížení letounu. Proto měli ty německé motory při tom potlačení výhodu. Z tohoto obrázku mě to ale na nějaký výpadek v dodávce paliva nepřipadá. Spíše bych to tipl na přeplnění karburátoru (plovákové komory). Potom by ale mělo dojít k výraznému obohacení směsi, tedy žádnému vynechání dodávky paliva. Motor sice také vynechá, protože velmi bohatá směs je nezapálitelná, ale principiálně je to zcela opačně, než vynechání dodávky paliva. Motor by se měl prostě "přechlastat".
Nevím ale, zda nebyly ještě nějaké jiné závady. Proto jsem se score51 ptal.
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

Napíšu co jsem se dočetl o R.A.E. restriktoru. Podotýkám že nejsem motorář, ale snad to chápu a vysvětlím dobře.

Pokud pilot potlačil, šel následkem odstředivé síly plovák nadoraz nahoru, čímž zavřel dodávku paliva. Při následném přitažení šel plovák naopak až příliš dolů, což způsobilo to zmiňované "přechlastání". A oboje pochopitelně zamezovalo chodu motoru. Karburátor na obrázku je první verze zabraňující jen tomu přeplnění plovákové komory, k úplnému vyřešení problému došlo až s odstraněním plováku a použitím membrány.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Tempik píše:Vím že teď odběhnu trochu od tématu, ale co je pak G6AS ve hře/simulátoru il2 sturmovik? G14AS?
G-6/AS je v ILovi takovej hybrid neodpovídající dohromady ničemu. G-14/AS by měl být v nízké výšce podobně výkonný, jako klasický G-14 (možná trochu méně) a ve velké výšce by na tom měl být zhruba jako G-6/AS. ILovský G-6/AS je z výkonostního hlediska jedno z nejzmrvenějších tamních letadel.
lkala
praporčík
praporčík
Příspěvky: 306
Registrován: 26/8/2008, 12:52
Bydliště: Brno

Příspěvek od lkala »

Díky Farky, některé otázky sice ještě zůstaly, ale přesto díky.
Uživatelský avatar
johny.93
Příspěvky: 6
Registrován: 25/2/2008, 15:52

Příspěvek od johny.93 »

Diskuse přesunuta ODTUD


Jo, já myslím že je to docela přesný. Už mě po těch 12 dílech začíná vadit že jsou tam jenom Amíci. Nechtěl bych je shazovat ale myslím že byli i lepší. Jestliže nějakej německej pilot přežil roky 43 - 45 tak musel byt nejenom dobrej ale taky pořádnej haluzář.

Ještě bych chtěl něco poznamenat k 12. dílu.
Jednak Eddie Rickenbacker měl docela kliku. Čtyřikrát nalétával na průzkumná letadla ale Albatrosy se za ním pustili tak pozdě že už ho nedostali.

Pak taky říkali něco o tom že max. rychlost Mustangu byla 710 km/h a mesouna 109 asi 630km/h. Proti tomu nic nemám, ale 710km/h lítal Mustang P-51D, zatímco tenhle mustang byl P-51B, kterej lítal přibližně stejně jako mesoun, tzn. kolem 630km/h. Takže v rychlosti moc velkou výhodu neměl. Tak bych to viděl já.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

johny.93 píše:Pak taky říkali něco o tom že max. rychlost Mustangu byla 710 km/h a mesouna 109 asi 630km/h. Proti tomu nic nemám, ale 710km/h lítal Mustang P-51D, zatímco tenhle mustang byl P-51B, kterej lítal přibližně stejně jako mesoun, tzn. kolem 630km/h. Takže v rychlosti moc velkou výhodu neměl. Tak bych to viděl já.
Klasický Bf 109 G-6 létal u země okolo 520 - 530 km/h, ve výšce pak rychlostí zhruba 640 km/h. P51B i P51D jsou z hlediska výkonů velice podobná letadla. Sice neměly zcela identické motory, ale výsledný výkon těchto agregátů se moc nelišil. Zajímavé ale je, že maximální rychlost měly vyšší skutečně ty P51B a ne P51D - v seriálu to tedy měly správně. To je především důsledek aerodynamicky výhodnějšího tvaru starší verze (vzduch ji mohl snáze obtékat).
matjka
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 222
Registrován: 21/1/2009, 21:58

Příspěvek od matjka »

Mám otázku na jednom serveru píšou že, Me 109 je špatně a že správně je Bf 109. co je správně ?
platon : Jen mrtví viděli konec války
Odpovědět

Zpět na „Stíhací letouny“