Samohybné obrněné dělo Škoda PÚV-6
Napsal: 25/3/2008, 14:43
Chtěl bych oslovit všechny zájemce o téma září 1938, bránit se či nikoliv a výzbroje čs. předmichovské armády.
Před časem jsem narazil na zajímavý bojový prostředek čs. armády a to Samohybné dělo PÚV-6 (popis viz. níže).
Moje úvaha je následující. Proč velení čs. armády nepokračovalo dál ve vývoji tohoto zajímavého bojového prostředku, když co se týče ničení obrněné techniky a lidské síly, tu byl velký potencionál.
Jen si představte mobilní bojový prostředek, který svým 40mm PL kanonem dokázal prostřelit 32mm cementovanou ocelovou desku (pod úhlem 32 mm). A jeho kadence byla 40 ran za minutu !!! Takovémuto bojovému prostředku by neodolal žádný německý tank z doby září 1938. Dokonce ani jejich nejlepší tank Pz IV. Dle mého názoru stačilo tento PL kanon pouze umístit na spolehlivější podvozek, třeba na podvozek exportního tanku TNH. Z tohoto tanku byl později vyvynut náš nejznámější tank LT 38. Prototyp tanku TNH byl sestrojen již v září 1936 a následná série 50 ks byla do Iránu (Persie) dodána v listopadu 1937.
Naše armáda tak mohla mít na velmi dobrém podvozku vynikající univerzální dělo, které by se dokázalo na velkou vzdálenost (2-2,5 km)vypořádat s každým německým tankem a zároveň by mohl i z části plnit funkci protiletadlového tanku. Bohužel právě důvod nízké kadence proti letícím cílům vedlo již v roce 1934 k zastavení tohoto jistě zajímavého bojového prostředku. Velká škoda. V září 1938 jsme mohli mít za ty min. dva roky i několik set, těchto samohybných děl.
Samohybné obrněné dělo Škoda PÚV-6
----------------------------------------------
Vývoj PÚV-6 začal v roce 1934 po ukončení prací na neúspěšném obrněném vozidlu MU-6/III. PÚV-6 měl sloužit k ničení letadel a pozemních cílů. K jeho výrobě byly použity díly z MU-6. Z upraveného podvozku byla odstraněna věž a korba, místo nich byla umístěna 500 mm vysoká bočnice a byl použit polokruhový štít. Korba, bočnice a štít byly z ocelových plechů o tloušťce 4,5-10 mm. Pohon vozidla zajišťoval motor Škoda typ Flat-Six. Výzbroj byla tvořena 40mm protiletadlovým kanonem Škoda typ Z1 o hmotnosti 700 kg s odměrem 360° a náměrem -3° až +85°. Jako střelivo sloužily tříštivé časovací granáty nebo protipancéřové granáty s maximálním dálkovým dostřelem 9 200 m, účinným přímým dostřelem 2 500, maximálním výškovým dostřelem 6 230 m a účinným výškovým dostřelem 4000 mm. Na vzdálenost 2 500 m probíjel granát kolmou 32 mm tlustou desku z cementované oceli. Maximální dosažená kadence střelby byla 40 ran za minutu, to nevyhovovalo pro střelbu proti letadlům. Pomocnou výzbroj tvořil kulomet ZB vz.26. V letech 1934-1935 probíhaly jízdně-technické zkoušky při nichž se ukázaly některé problémy s podvozkem.
Osádka 4
Hmotnost 4000-4200 kg
Délka 3 840 mm
Šířka 1 865 mm
Výška
- se štítem 2 100 mm
-na úrovni bočnic 1 450 mm
Výkon motoru 55 hp (40,5 kW)
Pancéřování 4-10 mm
Max.rychlost 41,2 kmh
Výzbroj 1 x 40 mm kanon Škoda Z1
1 x lehký kulomet ZB.26 ráže 7,92 mm
Před časem jsem narazil na zajímavý bojový prostředek čs. armády a to Samohybné dělo PÚV-6 (popis viz. níže).
Moje úvaha je následující. Proč velení čs. armády nepokračovalo dál ve vývoji tohoto zajímavého bojového prostředku, když co se týče ničení obrněné techniky a lidské síly, tu byl velký potencionál.
Jen si představte mobilní bojový prostředek, který svým 40mm PL kanonem dokázal prostřelit 32mm cementovanou ocelovou desku (pod úhlem 32 mm). A jeho kadence byla 40 ran za minutu !!! Takovémuto bojovému prostředku by neodolal žádný německý tank z doby září 1938. Dokonce ani jejich nejlepší tank Pz IV. Dle mého názoru stačilo tento PL kanon pouze umístit na spolehlivější podvozek, třeba na podvozek exportního tanku TNH. Z tohoto tanku byl později vyvynut náš nejznámější tank LT 38. Prototyp tanku TNH byl sestrojen již v září 1936 a následná série 50 ks byla do Iránu (Persie) dodána v listopadu 1937.
Naše armáda tak mohla mít na velmi dobrém podvozku vynikající univerzální dělo, které by se dokázalo na velkou vzdálenost (2-2,5 km)vypořádat s každým německým tankem a zároveň by mohl i z části plnit funkci protiletadlového tanku. Bohužel právě důvod nízké kadence proti letícím cílům vedlo již v roce 1934 k zastavení tohoto jistě zajímavého bojového prostředku. Velká škoda. V září 1938 jsme mohli mít za ty min. dva roky i několik set, těchto samohybných děl.
Samohybné obrněné dělo Škoda PÚV-6
----------------------------------------------
Vývoj PÚV-6 začal v roce 1934 po ukončení prací na neúspěšném obrněném vozidlu MU-6/III. PÚV-6 měl sloužit k ničení letadel a pozemních cílů. K jeho výrobě byly použity díly z MU-6. Z upraveného podvozku byla odstraněna věž a korba, místo nich byla umístěna 500 mm vysoká bočnice a byl použit polokruhový štít. Korba, bočnice a štít byly z ocelových plechů o tloušťce 4,5-10 mm. Pohon vozidla zajišťoval motor Škoda typ Flat-Six. Výzbroj byla tvořena 40mm protiletadlovým kanonem Škoda typ Z1 o hmotnosti 700 kg s odměrem 360° a náměrem -3° až +85°. Jako střelivo sloužily tříštivé časovací granáty nebo protipancéřové granáty s maximálním dálkovým dostřelem 9 200 m, účinným přímým dostřelem 2 500, maximálním výškovým dostřelem 6 230 m a účinným výškovým dostřelem 4000 mm. Na vzdálenost 2 500 m probíjel granát kolmou 32 mm tlustou desku z cementované oceli. Maximální dosažená kadence střelby byla 40 ran za minutu, to nevyhovovalo pro střelbu proti letadlům. Pomocnou výzbroj tvořil kulomet ZB vz.26. V letech 1934-1935 probíhaly jízdně-technické zkoušky při nichž se ukázaly některé problémy s podvozkem.
Osádka 4
Hmotnost 4000-4200 kg
Délka 3 840 mm
Šířka 1 865 mm
Výška
- se štítem 2 100 mm
-na úrovni bočnic 1 450 mm
Výkon motoru 55 hp (40,5 kW)
Pancéřování 4-10 mm
Max.rychlost 41,2 kmh
Výzbroj 1 x 40 mm kanon Škoda Z1
1 x lehký kulomet ZB.26 ráže 7,92 mm