Stránka 1 z 4

Výzbroj Luftwaffe – část 2 – kanony ráže 20 mm

Napsal: 9/4/2006, 20:46
od sa58
Výzbroj Luftwaffe – část 2 – kanony ráže 20 mm

V prvním dílu článku věnovanému výzbroji Luftwaffe jsem kromě úvodní omáčky popsal taky německé kulomety používané v letounech. V další části se podíváme na těžší výzbroj, na letecké rychlopalné kanony.

Před druhou světovou válkou téměř všechny letecké velmoci usilovaly o posílení výzbroje svých bojových letadel. Navyšování počtu malorážových kulometů ale jen oddalovalo použití rychlopalných kanonů. Pouze RAF na počátku války měla ve výzbroji pouze kulomety Browning ráže 0,303“ (7,71 mm), letectvo Francie a Luftwaffe již měli ve své výzbroji rychlopalné kanony ráže 20 mm. I v Sovětském svazu (VVS) byl již zaveden v roce 1936 20 mm kanon ŠVAK. Ale nazpět k výzbroji Luftwaffe.

Jako první se ve výzbroji Luftwaffe objevil švýcarský 20 mm kanon OERLIKON FF (MG FF). Mohl být lafetován jak v pevném uložení (křídla nebo dutá hlava vrtule, popř. Schräge music), tak i v pohyblivé lafetaci pro obranu větších letounů. Kanon měl neuzamčený závěr s předzápalem, Předzápal umožnil snížení hmotnosti závěru oproti běžnému neuzamčenému závěru. Také hmotnost a zpětný síly působící na letoun byly malé. Nevýhodou kanonu byla nízká úsťová rychlost střely a použití bubnového zásobníku. Ty byly sice konstrukčně jednoduché, ale zásobníky se vyráběly pro 45, 60, 75 a 100 nábojů. To již stěžovalo jejich umístění v letounu. Kromě původního modelu se posléze kanon dočkal modernizace označené jako MG FF/M. Ta se snaží odstranit nízkou úsťovou rychlost střely.
MG FF mohl používat střely AP a HE, MG FF/M i HE(M)

takticko-technická data OERLIKON FF:
použitý náboj, ráže – 20x80RB - 20 mm
hmotnost – cca 23-26 kg
kadence – 520 ran/min
úsťová rychlost střely – 575-700 m/s

Snad každý zdroj uvádí rozdílně TTD....


Jako náhrada za MG FF byl firmou Mauser vyvinut kanon MG 151. Jeho původní ráže byla pouze 15 mm (MG 151/15), střela však měla malý účinek v cíli. kanon je posléze překonstruován na ráži 20 mm a vzniká tak asi nejrozšířenější rychlopalný kanon ve výzbroji Luftwaffe (po válce i jiných zemí). Kanon má vzhledem k nízké hmotnosti poměrně vysokou úsťovou rychlost střely a kadenci. Automatika je poháněna krátkým zákluzem hlavně, závěrový mechanismus je uzamčený otočný. Podávání nábojů je řešeno pásovým stolovým podavačem, pás se po vysunutí nábojů rozpadá na jednotlivé články.
MG 151 je používán jak v pevném tak v pohyblivém uložení, objevuje se také ve výzbroji pozemních PL prostředků. Po válce je používán např. ve výzbroji francouzského vrtulníku Alouette III.
MG 151 používal střely AP -117 g, HE - 115 g a HE(M) – 92 g.

takticko-technická data MG 151:
použitý náboj, ráže – 20x82 - 20 mm
hmotnost – 36-42 kg
kadence – 800 ran/min
úsťová rychlost střely – 705-800 m/s


A na závěr něco o prototypech a projektech...
I když měl kanon MG 151 velmi dobré parametry, na konci války se objevují nové konstrukce 20 mm kanonů od firmy Mauser. Jedná se o vysokokadenční 20 mm kanon MG 213-A. Jeho kadence až 1100 ran/min, pro pohon automatiky se používá impulsu prachových plynů odebraných z hlavně.

Převratným je ovšem princip použití revolverového principu u kanonu Mauser MG 213-C. I když zbraň není použita v letounech Luftwaffe, po válce ji v podstatě okopíruje kde kdo. Po válce dochází k obdobným konstrukcím ve Švýcarsku, Francii a Velké Británii. Je zajímavé, že do každé z těchto zemí odešel pracovat některý z vývojových pracovníků firmy Mauser...
Převratná je hlavně jeho kadence, při hmotnosti zbraně 75 kg činila na tu dobu neuvěřitelných 1500 ran/min. Úsťová rychlost byla 915 m/s....


Příště něco o leteckých kanonech ráže 30 mm a více

----------------------------------------------------------------
Použité zdroje:
Popelínský / Kodeš - Střelecká a raketová výzbroj letadel
http://www.23ag.ru/html/weapon.html
http://www.absoluteastronomy.com/ref/li ... ft_weapons



Obrázek
MG FF - asi ležel delší dobu v zemi

Obrázek
Schräge music z kanonu MG FF

Obrázek
MG FF v letounu Bf 109

Napsal: 9/4/2006, 20:50
od sa58
MG 151

Obrázek
řez MG 151

Obrázek

Obrázek
MG 151 v Ju188

Napsal: 9/4/2006, 21:02
od sa58
O MG 213C jsem toho moc nenašel...

Obrázek

Napsal: 9/4/2006, 21:18
od michan
Ty MG 151 20mm si jako PL i v letounech skutečně Němci všeobecně chválili, byla to přes třeba horší mrazuvzdornost velmi dobrá zbraň.

Napsal: 12/4/2006, 23:48
od Haness
Je to taková kuriozita že na pohled rozdílné výzbroje letectva - Raf a LW měly stejnou zbraň - Oerlikon.

Napsal: 13/4/2006, 07:30
od YAMATO
Tato zbraň byla např. ve ve výzbroji japonského námořního letevtva jako typ 99, přičemž model 1 byl licencí Oerlikonu FF a model 2 licencí Oerlikonu FFL. Také MG 151/20 byl Japonci používán, a to u armádního letectva na Ki-61 Ic. Dovezeno bylo 800 ks tohoto kanonu a 400 000 nábojů.

Napsal: 13/4/2006, 10:38
od sa58
Haness píše:Je to taková kuriozita že na pohled rozdílné výzbroje letectva - Raf a LW měly stejnou zbraň - Oerlikon.
Které letadlo RAF mělo ve výzbroji Oerlikon FF? RAF snad používala licenční kanony HS původem z Francie.

Napsal: 13/4/2006, 16:26
od YAMATO
To se poměrně málo ví...část Hurricanů Mk.IIc byla vyzbrojena Oerlikony.

Napsal: 13/4/2006, 22:20
od Fatale
Treba i PZL P-24 je mely, Rekove je ale nechali jen na par letadlech, u zbytku je byli nuceni vymenit, protoze do nich meli malo munice...

Frantici meli Oerlikony taky treba v Dewoitinach D.501 a nekterych Moranech...

Napsal: 13/4/2006, 22:28
od sa58
Základním typem kanonu v RAF byl licenční Hispano-Suiza ráže 20 mm, frantíci ho označovali jako Hispano-Suiza 404 a byl ve výzboji MS 406 a D 520.

Napsal: 17/2/2009, 17:21
od PETR ŠPAČEK
Moc se mi nezdájí vaše údaje u MG 213 C/ 20 mm.
Úsťová rychlost byla 1 065 m/s. a kadence 1 300 r/min. Je to napsáno v časopisu REVI č. 3 z roku 1994. Je zde též MK 213 C/30 ráže 30mm. s kadencí 1180 r/min. , jeho granáty měly hmotnost 330 gr.

Napsal: 17/2/2009, 17:31
od YAMATO
Petře, ty kanony řady C byly přece pouze projekty, takže jde maximálně pouze o vypočtené výkony...jeden zdroj úvádí to, jiný ono, ve výsledku je to vcelku jedno.

Napsal: 17/2/2009, 19:00
od PETR ŠPAČEK
Stelně je nádhernej. Tyto 20 a 30 mít ve fokoušu, tak bych nechtěl se dostat do jeho zaměřovačů. Byl bych pak rychlejší než "světlo".

Napsal: 17/2/2009, 21:46
od Hans S.
Ale FUJ Yamato! :)
Žádný projekty, funkční prototypy to byly. Tyto revolverové kanony se podařilo dovést do stavu prakticky úplné provozuschopnosti koncem roku 1944 (jen už se nedostaly do sérií na stíhacích letounech).
Jsou to zcela revoluční zbraně, které měly zásadním způsobem ovlivnit vývoj leteckých kanonů až do současnosti. Konečně valná většina evropských stíhacích konstrukcí používá právě kanony založené na MG 213 C (ADEN, DEFA, BK 27(?)..). Ty kanony jsou celkem jednoznačně proměřené, co se výkonu týče. Nejčastěji se udává úsťovka 915 m/s a kadence 1500 při hmotnosti zbraně 75 kg.
Právě ta hmotnost je výrazně vyšší, než u klasických MG 151/20 E (42 kg). Navíc i spotřeba munice by byla nepěkná. Je otázka, zda by stíhač uvítal zbraň, při jejímž použití by mu letoun nejen ztěžkl, ale z původních třeba 23 vteřin střelby by mu to stačilo jen na 10 vteřin. Osobně vidím potencionální budoucnost těchto rozměrnějších kanonů spíše v těžkých stíhačích, nežli zrovna v Fw 190/Ta 152.

Napsal: 17/2/2009, 21:52
od YAMATO
A nebyly to prototypy verze A? Alespoň co si pamatuju z kvalitního seriálu z L+K, tak ty zkoušeny byly (dokonce se nevylučovalo experimentální bojové použití), ale o C teda nevím...

Napsal: 17/2/2009, 22:03
od Hans S.
E-e. Áčka byly kanony klasické koncepce, dalo by se říci, že MG 151 dovedený k dokonalosti. Céčka revoluční revolverové kanony. Prototypy byly u verze C sestaveny, sériová výroba myslím nezapočala, nebo jen nějaká malosériovka. Někde jsem viděl nějakou knihu zabývající se přímo leteckými kanony, ale vzhledem k tomu, že mě tato oblast letectví do podrobnosti zase tak nezajímá, tak jsem ji nesháněl. Je taková do červena myslím :) Docela hezky je toto popsané i v knize "Letecká střelba" autorů Janoška a Popelínského.

Napsal: 17/2/2009, 22:34
od Farky
Přesně jak píše Hans, předběhl mě. Alespoň dodám tohle -

MG-213C/20
Ráže - 20 mm
Hmotnost střely - 92 g
Úsťová rychlost - 915 m/s
Kadence - 1500 ran/min
Hmotnost zbraně - 75 kg

MG-213C/30
Ráže - 30 mm
Hmotnost střely - 330 g
Úsťová rychlost - 550 m/s
Kadence - 1200 ran/min
Hmotnost zbraně - 77 kg

Většina západoevropských revolverových kanónů opravdu vychází právě z MG-213C. Je to důsledek toho, že se konstruktérský tým zbraně po válce rozutekl do Oerlikonu, Francie, Anglie i USA. A samozřejmě kvality MG-213C. Mimochodem to je i uvedeno v Sapíkově článku.

Napsal: 17/2/2009, 22:44
od YAMATO
OK, tak to se omlouvám za mystifikaci.

Konečně nějaké opravdové německé prvenství :wink:

Napsal: 17/2/2009, 22:56
od Farky
Ani tady nebyli první, princip revolverové automatické zbraně si nechal už v roce 1905 patentovat pod názvem "Rapid Fire Gun" jistý Charles M. Clark v USA. Zbraň nikdy nebyla vyrobená a sluší se zmínit, že u Mauseru o patentu s největší pravděpodobností nevěděli.

Napsal: 17/2/2009, 23:17
od Hans S.
Skutečných prvotin se dělalo poměrně málo. Ono něco "vynalézt" a "zavést" bylo dost na dlouho. Ale objevilo se dost věcí přivedených k životu a dovedených do funkční podoby. Nicméně to s tímhle tématem nemá nic společného.