Stránka 1 z 1

Nakajima G10N1 Fugaku

Napsal: 26/12/2005, 01:57
od Reisen
Nakajima G10N1 Fugaku - projekt

V době kdy vzlétl první prototyp Renzanu, tj. polovina roku 1943, se sešla skupina vyšších důstojníků Kaigun Koku Hombu s vedením továrny Nakajima. Výsledkem této schůzky byla neoficiální objednávka projektu letadla, které by mohlo bombardovat Spojené státy. Nakajima nabídla brzy předložila svou studii nazvanou Projekt Z. Bylo zde uvažováno o letadle s šesti motory s rozpětím 65-72 m, délce 40-44 m, s hmotností 125-160000 kg! O projekt mělo zájem i Rikugun Koku Hombu, tedy JAAF, armáda požadovala dostup 10000 m, námořnictvo bylo o dalších 5000 m náročnější. Motory měly být čtyřhvězdicové šestatřicetiválce Nakajima Ha-54 o výkonu vyšším než 5000 koní. Tyto motory měly pohánět protiběžné trojlisté vrtule. I s tímto šestispřežím motorů měla být vzletová dráha dlouhá 1000 m. Armádní letectvo do konce roku odstoupilo a tak velení námořního letectva objednává stavbu prototypu letadla Nakajima G10N1 Fugaku.

Letoun měl být schopen dopravit nad cíl 5000 kg pum a po jejich odhozu měl pokračovat přes Atlantik, přistát v Německu, zde doplnit palivo a pumy a ne zpáteční cestě do Japonsko znovu bombardovat. Druhá varianta počítala s návratem do Japonska, ale za cenu menší pumové zátěže. První problém byly motory, které neprošly zkouškami, proto byl projekt upraven pro motory NK11A, které však měly i nižší výkon a to 2500 koní, vrtule měly být čtyřlisté automaticky stavitelné o průměru 4,80 m. Práce na projektu byly ukončeny v létě 1944, protože všechny kapacity byly nasměrovány správnějším směrem – na Kikku. V té době bylo vyrobeno pouze několik menších části letadla a byla započata stavba velké výrobní haly. O projektu se spojenecká zpravodajská služba dozvěděla až po válce.

Fugaku – poetický název posvátné hory Fuji.

TTD G10N
Výrobce: Nakajima Hikoki Kabushiki Kaisha – Nagoya
Jednalo se pouze o projekty všechny hodnoty jsou pouze vypočtené
Typ: Projekt Z | G10N1
Osádka: 10-16 | 7-8
Rozpětí: 65,02 | 63,00 m
Délka: 40,00 | 40,00 m
Výška: 8,80 | 8,80 m
Nosná plocha: 349,98 | 330,00 m2
Vzletová hmotnost: 122000 | 42000 kg
Max.vzletová hmotnost: 160000 | 70000 kg
Motor: 6x Nakajima 54 | 6x Nakajima NK11A
Výkon:
Max.Rychlost ve výšce 10000 m: 680 | 680 ( jsou i zdroje kde je udáno 780 ) km/hod
Dostup: 15000 | 15000 m
Dolet: 16500 – 20000 | 16500 – 20000 km
Výzbroj: 9x typ 99 ráže 20 mm | 4 x typ 99 ráže 20 mm
Pumy : maximálně 20000 kg pum (např. 25x 800 kg)

Obrázek
G10N1 Fugaku.

Obrázek
Fugaku představa

Napsal: 26/12/2005, 09:07
od sa58
Vidím že i Japonci dokázali vyhazovat peníze za poměrně nesmyslné projekty. I kdyby byli schopní postavit takové letadlo a zavést ho do výroby, kolik by jich asi byli schopní postavit.....

Napsal: 26/12/2005, 10:16
od YAMATO
Však to byli spojenci Německa :mrgreen:

Napsal: 26/12/2005, 10:20
od sa58
No spojenci dokázali taky utratit peníze za pěkné ********.

Napsal: 26/12/2005, 10:23
od YAMATO
Určitě jo, ale Němci byli skutečná esa v tomto oboru a Japonci velmi dobří žáci.

Napsal: 26/12/2005, 10:28
od Fatale
YAMATO píše:Určitě jo, ale Němci byli skutečná esa v tomto oboru a Japonci velmi dobří žáci.
ja si myslim, ze si nemaji s RAF/USAAF/VVS extra co vycitat 8)

ale ty predpokladany parametry jsou uchvatny, to zase jo, problem by byl asi v tom, ze letadlo tehle rozmeru by trefil kazdej a to i raketou mimo dostrel jejich 20mm, o flaku nemluve

Napsal: 26/12/2005, 10:56
od YAMATO
Určitě, ale většinou nezašli tak daleko...Němci a Japonci nejen že měly šílené nápady, ale také je často realizovaly. Chyběla zpětná vazba, způsob rozhodování byl špatný...

Napsal: 26/12/2005, 11:28
od Fatale
njn, Hitler byl v necem podobnej Rudolfu II. 8)

Napsal: 26/12/2005, 11:43
od Reisen
Tonoucí se i stébla chytá.