Stránka 3 z 3

Re: Teorie a praxe násilného překonání vodního toku

Napsal: 18/5/2022, 08:51
od Alfik
Barrymore píše: 17/5/2022, 15:28 "вогонь!"
Voheň? :D
Že by ruský pražák? Nebo pražský rusák? :D

Re: Teorie a praxe násilného překonání vodního toku

Napsal: 18/5/2022, 10:22
od Martin.K
Alfik píše: 18/5/2022, 08:51
Barrymore píše: 17/5/2022, 15:28 "вогонь!"
Voheň? :D
Že by ruský pražák? Nebo pražský rusák? :D
Hele asi je možný obojí, dle DeepL.
огонь!, вогонь!

Tak ještě jinak.
вогонь! - ukrajinsky
огонь! - rusky

Re: Teorie a praxe násilného překonání vodního toku

Napsal: 18/5/2022, 22:45
od Lord
Barrymore píše: 17/5/2022, 15:28 1) lokální vzdušná převaha
2) hluboká orba protějšího břehu dělostřelectvem
3) izolace bojiště

Pokud tohle nezajistíš, nemá cenu překonávat vodní tok jakkoliv.
V reálu pod palbou to vypadá zase trošku jinak. Teoreticky máš pravdu, ale prakticky, hluboká orba protějšího břehu, to by jsi musel přeorat dost do hloubky. A pak co jsem četl, zasáhly snad mobilní Gvozdiky nebo dalekonosné M777.
A s těmi drony máš taky pravdu, ale zase prakticky můžou vyslat desítky dronů, desítky jich můžeš sejmout, ale pár přežije a sleduje, a to se furt vyplatí.

phpBB [video]


Jedno plavbyschopné BVP se tam motá jak holub na báni.


Tady uvízlo BMP 1AM Basurmanin

phpBB [video]


Řeka Severní Doněc nedaleko obce Bilohorivka.

Dobrá je kniha Karel Richter: Přes krvavé řeky. Tam bojuje mimochodem československý prapor u této řeky.

Re: Teorie a praxe násilného překonání vodního toku

Napsal: 19/5/2022, 09:26
od Alfik
Martin.K píše: 18/5/2022, 10:22
Alfik píše: 18/5/2022, 08:51
Barrymore píše: 17/5/2022, 15:28 "вогонь!"
Voheň? :D
Že by ruský pražák? Nebo pražský rusák? :D
Hele asi je možný obojí, dle DeepL.
огонь!, вогонь!

Tak ještě jinak.
вогонь! - ukrajinsky
огонь! - rusky
Fakt že jo (sem si to v deeplu ověřil :D ).
Obě možnosti můžou být :)
Plus ta že mají v moderní řeči podobou nářeční výslovnost jako od Prahy až Aš :)

Re: Teorie a praxe násilného překonání vodního toku

Napsal: 10/11/2023, 10:26
od Dzin
Lynx píše: 10/11/2023, 10:19 A ze plavatelnost BVP je nezmysel:
Bvp-1 plava cez Dneper
Kolikrát byla tato schopnost v rámci války na Ukrajině použita? Podstatné přeci je, jestli se to vyplatí na úkor ostatních TTD vozidla. Či zda není lepší se na to vykašlat a investovat toliko do specializovaných prostředků, které budou k dispozicii, když je bude potřeba.

P.S. z pohledu bojů na Ukrajině se jeví, že je pro vojsko užitečnější než schopnost plavat maximální protiminová a balistická ochrana. Což jsou právě vlastnosti navzájem jdoucí proti sobě.

Re: Teorie a praxe násilného překonání vodního toku

Napsal: 10/11/2023, 10:41
od Lynx
Dzin píše: 10/11/2023, 10:26
Lynx píše: 10/11/2023, 10:19 A ze plavatelnost BVP je nezmysel:
Bvp-1 plava cez Dneper
Kolikrát byla tato schopnost v rámci války na Ukrajině použita? Podstatné přeci je, jestli se to vyplatí na úkor ostatních TTD vozidla. Či zda není lepší se na to vykašlat a investovat toliko do specializovaných prostředků, které budou k dispozicii, když je bude potřeba.

P.S. z pohledu bojů na Ukrajině se jeví, že je pro vojsko užitečnější než schopnost plavat maximální protiminová a balistická ochrana. Což jsou právě vlastnosti navzájem jdoucí proti sobě.
Diky za vlákno, prosím, presun môj príspevok sem.

Ale aby som formuloval moju myšlienku - prekonanie vodných tokov nemusí byť otázka len na bojovej línii- ale aj v zázemí. Nie vždy je dostatok prostriedkov a času na stavbu mostov,pontonov, pramov. A vtedy táto vlastnosť dokáže prísť vhod.

Re: Teorie a praxe násilného překonání vodního toku

Napsal: 10/11/2023, 11:46
od Dzin
Tomu rozumím ale zase v rámci zázemí na kolik je efektivní, aby se o to starala BVP nebo OT? Ty jsou daleko užitečnější na bojové linii a pro zázemí spíše podpůrná technika.

Jak jsem psal dříve, nezavrhují plovatelnost vojenské techniky obecně, ale myslím si, že upotřebitelná je spíše u podpůrné či specializované techniky.

Válka na Ukrajině to prokázala poměrně přesvědčivě, kdy schopnost bévépéček plovat se dle dostupných informací většinou nevyužívá.

O to je to video zajímavější, pro mě je první takové, které vidím.

Re: Teorie a praxe násilného překonání vodního toku

Napsal: 10/11/2023, 12:26
od Rase
Zrovna pár dní zpátky jsem viděl na Ukrajině použití PTS-10 (nebo co), které převáželo přes Dněpr tuším BTR-4. Konkrétní techniku už nevím, ale základní poznatek je ten, že raději to vozidlo naložili na tento transportní speciál, byť samo o sobě dokáže rovněž plavat. Pokud jde o PTS-10, tak tuzemská společnost New Space Technologies (NST) vyvíjí moderní verzi označovanou jako KALAN / WOL-10. Hodně tedy doufám, že je pořídí i AČR, jelikož tohle je asi budoucnost překonávání vodních toků (v reálu). Ještě si říkm, že úplně nejlepší jsou samohybné pontony co má i Bundeswehr a další státy NATO.
Obojživelné vozidlo M3 v sobě kombinuje pozemní vozidlo, ponton i loď. M3 se po souši přesunuje na kolovém podvozku a na vodní hladině se rozloží jako ponton. Pak se může spojit s dalšími vozidly stejného typu a vytvořit přívozové soulodí (Sověti měli obdobné BMM) nebo plovoucí most, a to velmi rychle a s minimálními nároky na obsluhu. K vytvoření 100metrového mostu postačuje 8 vozidel M3, jen 16 členů osádek a 10 minut. Vozidla M3 vyrábí GDELS a nějakou upravenou místní verzi i Turci (název už nevím). Nevýhodou je sice velká cena, takového vozidla, ale ona univerzálnost mi je hodně sympatická.

M3 ponton.jpg