Stránka 3 z 7

Re: Dassault Rafale

Napsal: 14/4/2020, 21:09
od HONZIK11
Julesak by nesnizil rychlost Rafalu o,, 1 Macha,, . V posledním odstavci. Takže do toho dali i svou myšlenku. :D

Re: Dassault Rafale

Napsal: 14/4/2020, 21:48
od Julesak
Prestaň, lebo si o sebe začnem namýšľať :rotuj:
Až taký mediálny výtlak hádam nemám.

Re: Dassault Rafale

Napsal: 10/5/2020, 20:58
od Wasp

Re: Dassault Rafale

Napsal: 10/5/2020, 21:06
od skelet
Ten článek je dosti nepřesný.
Nebylo škubání Dassaultu ohledně výroby v Indii dáno především tím, že Dassault měl nést záruku i za letouny zde vyrobené?
Za další MiG-35 je evolucí MiG-29, takže o tom, že je konstruován jako víceúčelový od počátku mám své pochybnosti. Naproti tomu Rafale byl konstruován s tím, že jeho dvojmístná verze bude sloužit i v protizemní úloze. Přeci jen měl zastoupit Mirage 2000D, Mirage 2000N a Jaguary. Ostatně proto má Rafale poměrně velkou nosnost (9,5tuny při prázdné hmotnosti 9,9tuny), a také dvanáct závěsníků pro zbraně a další dva závěsníky pro elektronickou výstroj.
U obratnosti Rafale je třeba podotknout, že se jim podařilo vymanévrovat i americké F-22 při vzájemných soubojích.

Re: Dassault Rafale

Napsal: 10/5/2020, 21:25
od Wasp
Americká strana vše popřela :-D a francouzi neřekli kolik Rafale jim popadalo než dosáhli onoho sestřelu :D
Každý stroj má i v kategorii obratnost své mezery.
Článek je podle mě až moc nápadné PR pro Mig-35, ale něco na tom být může.

Re: Dassault Rafale

Napsal: 10/5/2020, 21:41
od skelet
Ono to je jen PR indicke strany, ktere se snazi obhajit samu sebe.

Re: Dassault Rafale

Napsal: 11/5/2020, 19:25
od Polarfox
Jak tam někdo podotknul - ten článek naprosto jasně smrdí překladačem a obraty zase Ruskem, takže zdroj je na 99% nějaký ruský článek. Celé je to lahůdka od začátku do konce. V podstatě je to tak mile blbý a nepřesný, že se snad na to nedá ani zlobit a brát to vážně.

Ale začíná to krásně "F-35, také teoreticky spadající do páté generace" :D Hlavně že hodili na 75 výročí vlajku do Mariánského příkopu při vítězném ponoru...

Re: Dassault Rafale

Napsal: 11/5/2020, 19:29
od Zemakt
Já to ani nedočetl. Takovejch sraček se dnes množí něurekom :down:

Re: Dassault Rafale

Napsal: 11/5/2020, 21:48
od nine_mike
Ja by som povedal, že ten článok môže pochádzať aj z Indie. Totiž prebieha tam silný konkurenčný boj medzi HAL a TATA Group. HAL sa snaží lobovať za Mig-35/Su-30MKI ktoré by sa v prípade výhry v tendry zrejme vyrábali resp. montovali v HAL, ktorá má s Migom dlhoročnú spoluprácu a TATA Group má zase podpísanú zmluvu s GD že ak vyhrá Viper, bude sa vyrábať v Indii v TATA Group. No a ako v správnej indickej telenovele, oba tábory používajú lži, úskoky a intrigy :D na dosiahnutie výhry.
Každopádne, tá cena za Rafal 218 mil. eur, to je pravda, resp. je to cena čiste za lietadlo, alebo je v tom aj nejaký servis/výcvik/zbrane/upgrady atď.? Lebo ako je to celkom sila ak je to za "holý, bosý" stroj.

Re: Dassault Rafale

Napsal: 25/7/2020, 14:46
od Rase
Potenciální hrozba zastavení výrobní linky

Pokud nedojde k dalším objednávkám doma nebo v zahraničí, hrozí po roce 2024 zastavení výroby letounů Rafale. Je tedy velmi pravděpodobné, že francouzské letectvo objedná další stroje, nebo se bude aktivněji hledat zahraniční zájemce. Mezi potenciální zákazníky stíhaček Rafale se uvádí Švýcarsko, Finsko, Indie a Egypt. Spekuluje se dokonce o zájmu Chorvatska nakoupit olétané stíhačky Rafale z flotily francouzského letectva. V roce 2018 se Záhřeb rozhodl pořídit 12 použitých F-16 z Izraele, ale Spojené státy obchod zastavily. Nyní Chorvatsko kromě olétaných Rafale z Francie uvažuje o koupi starších stíhaček Eurofighter (Tranche 1) z Itálie, použitých F-16 z různých evropských zemí a Spojených států nebo o letounech Gripen. Osobně si myslím že pro Chorvatsko i Francii by byl velmi zajímavý případný prodej. Francouzské letectvo by získalo nové letouny, udržely by se pracovní místa ve Francii a Chorvatsko by získalo za (asi) zajímavou cenu velmi kvalitní stíhačky. Co si budeme povídat, osobně bych velmi rádi viděl Rafaly i u AČR. Je to asi nejkrásnější letoun co jsem zatím viděl a ve vzduchu neskutečně parádní.

https://www.armadninoviny.cz/krize-fran ... ml#diskuze

Obrázek

Re: Dassault Rafale

Napsal: 25/7/2020, 15:08
od zzz
Rase - nevíš náhodou konkrétně kolik bylo celkem objednáno pro francouzské ozbrojené síly?

Já tak nějak nerozumím proč Francouzské letectvo provozuje nejen Rafale, ale taky Mirage2000, pro které chtějí MLU.

Tj. spíše bych chápal, kdyby Dassault chtěl od francouzského letectva Mirage2000 odkoupit, zmodernizovat a nabízet na trhu. A výměnou za odkoupené by dodával francouzskému letectvu další Rafale se slevou.

Pozn... jsem si vědom, že je velký rozdíl v TTD jednomotorového Mirage2000-D a pozemní verze dvoumotorového Rafale, takže možná proto francouzi nechtějí unifikaci na jeden typ supersoniku = Rafale. Ovšem když srovnám např. Německo, tak oba německé typy supersoniků v provozu u Luftwaffe jsou dvoumotorové

Re: Dassault Rafale

Napsal: 25/7/2020, 17:11
od Rase
Nemám tušení, pořád jich ale provozují docela dost (viz počty) a co si budeme povídat, ani Francouzi nemají peněz na rozhazování. Rafalů provozují aktuálně zhruba 150, objednáno bylo celkem 180 kusů s opcí na dalších 9. Dodány budou právě do roku 2024. Původní plán zmiňoval pořízení celkem 286 strojů, tedy by to vyšlo i jako náhrada za Mirage. Těch pořád mají docela dost, konkrétně verze D 68 kusů, 5F 28, C 12 a B 7. Tedy 115 kousků, což je opravdu dost.

Re: Dassault Rafale

Napsal: 25/7/2020, 17:35
od zzz
Aha. Taky tomu nerozumím. Taky jsem kdesi četl údaj, že celkově francouzské ozbrojené síly objednaly 180 Rafale.

Ale FlightGlobal 2020 uvádí, že:
francouzské letectvo v 2020 provozovalo : 102 (B/C), objednáno 26, a předběžně objednáno (opce) na 96 Rafale
francouzské námořnictvo v 2020 provozovalo: 41 (M), objednáno 2, a opce na 10 Rafale

Takže jsem si myslel, že asi mi unikla nějaká změna francouzských objednávek Rafale (jako že např. došlo ke snížení objednávek Rafale), zvláště, když francouze čekají velké investice do vrtulníků (NH-90, H-160) a do A-400+A-330 MRTT
No, tak nevím.


Ad Rafale v AČR.

Uvidíme jak to dopadne ve Švýcarsku. Osobně bych doufal, že nové nadzvuky pro AČR budou koordinovány se Slováky (eventuelní propojení s jejich F-16) a s Maďary (jsou v podobné situaci jako AČR.

Re: Dassault Rafale

Napsal: 31/8/2020, 17:29
od Rase
Nabídla letounů Rafale Řecku

Dle řeckého listu Parapolitika nabízí Paříž Athénám výhodný prodej 18 víceúčelových taktických bojových letadel Rafale. Konkrétně má jít o 10 zcela nových strojů ve verzi F3R, plus bezúplatný převod osmi starších F3 nebo také F3R, z výzbroje francouzského letectva. Nutno podotknout, že jiné řecké zdroje mluví o nákupu 12 stíhaček Rafale. Francie se snaží Řecku prodat letouny Rafale dlouhodobě. Již v roce 2008 francouzské firmy Dassault Aviation, Safran a Thales otevřely kancelář v Athénách, aby společně propagovaly prodej letounů Rafale, leč doposud marně. Zmíněná tisková zpráva dále zmiňuje, že k zásadní dohodě došlo během setkání mezi řeckým předsedou vlády Kyriakosem Mitsotakisem a francouzským prezidentem Macronem již v červenci 2019. Bližší informace o možném prodeji Rafale do Řecka ale nejsou k dispozici, tak si musíme počkat.

https://www.armadninoviny.cz/francouzsk ... recko.html

Obrázek

Re: Dassault Rafale

Napsal: 16/10/2020, 18:01
od Rase
Francouzské letectvo se obává, že mu budou sebrány nejlepší stíhačky kterými disponuje. Před pár dny, 14. října 2020, náčelník štábu obrany generál François Lecointre potvrdil, že Francie podpořila návrh na prodej 12 použitých stíhacích letounů Rafale do Chorvatska (vítěz bude oznámen 12. prosince). Nutno zmínit, že nejde o stejné stroje, které jsou nabízeny Řecku a pokud by vyšly oba prodeje, přijde francouzské letectvo rázem o 24 strojů. V tomto případě by došlo k výraznému omezení bojeschopnosti francouzských ozbrojených sil a tak jak při ochraně vzdušného prostoru, tak i při zahraničních misích. Generál Lecointre dodal, že momentálně nemá informace, ze kterých letek by byly bojové letouny vyjmuty. Nutno zmínit, že v poslední době je Rafale exportně tak úspěšný, že výroba pro domácí ozbrojené síly byla odsunuta. Řešením je navýšení výrobního tempa, které je docela dost pomalé (8-9 ks za rok). Nutno připomenout, že jde o výsledek potřeby udržet výrobní linku v chodu co nejdéle a nemuset ji uzavřít (bez nových objednávek by k uzavření došlo v roce 2024). Tak si říkám, zda nejde o takové čeření vody a spíš vzkaz francouzským politikům, aby nezapomněli objednat nové stroje, pokud bude oněch 12-24 strojů prodáno do zahraničí. Tak nějak předpokládám, že vláda má zájem Dassault podpořit a tak jako tak objedná další Rafaly. Úspěch v Chorvatsku a Řecku by ve výsledku hodně pomohl jak francouzskému průmyslu, tak i získání politických bodů, mno a letectvo si přinejhorším bude muset nějakou chvíli počkat, ale oplátkou získá fungl nové stroje.

https://www.facebook.com/militarium.net ... 204970304/

Obrázek

Re: Dassault Rafale

Napsal: 17/10/2020, 15:56
od seabee
V L+K 9/2020 je o Rafalu obsáhlý článek z pera Tomáše Souška, kde je mimo jiné uvedeno, že Rafale je dnes dražší, než F-16 Block 70/72 i než F-35. Holé "železo" stálo Katar v roce 2017 109 mil. USD za kus, zatímco F-35 stojí 80 mil. USD. Pravda, až od konce roku 2019 - ale Rafale od roku 2017 těžko zlevnil - nějaké úspory z prodaného/vyrobeného množství od té doby dosáhnout těžko mohl. Mimochodem Katar stále nedostal posledních 12 Rafalů z uvedené objednávky. A francouzské letectvo/námořnictvo má poslední z objednaných 180 ks dostat až v roce 2024.

Politika prodeje olétaných a náhrada novými vypadá na první pohled dobře, ale jednorázový úbytek 12 strojů bude Dassault nahrazovat víc než rok - výrobní tempo je totiž 8 - 9 ks ročně.

Tempo výroby F-35 je víc než 130 ks ročně (2019).

Re: Dassault Rafale

Napsal: 17/10/2020, 17:26
od Rase
Co si budeme povídat, výrobnímu tempu a schopnostem F-35 nemůže nic konkurovat. Ostatně i Dassault se teprve snaží výhledově dosáhnout jeho schopností - budoucí modernizace Rafalu jej má teprve dotáhnout v některých schopnostech. Předpokládám, že stejný problém má i Typhoon (s Rafalem si můžou podat ruce) a asi i Suchoje. Zkrátka výrobní tempo takové, aby udrželo výrobní linku v chodu, které ale má problém se skokovým navyšováním. Cena odpovídá oné kusové výrobě mno. Moc děkuju za ten údaj s počtem vyrobených kusů. Někde jsem ho psal, ale nedařilo se mi to najít.

Re: Dassault Rafale

Napsal: 17/10/2020, 18:55
od Skeptik
seabee píše:Holé "železo" stálo Katar v roce 2017 109 mil. USD za kus, zatímco F-35 stojí 80 mil. USD.
POZOR, abychom nemíchali hrušky s jabkama.

80 mil. USD (resp. 77,9) je cena pro USAF.
Exportní cena pro Belgii má být 133 mil USD a pro Katar by byla určitě ještě vyšší. Nejsou to rohlíky na krámě.

Re: Dassault Rafale

Napsal: 17/10/2020, 21:52
od seabee
Skeptik píše:
seabee píše:Holé "železo" stálo Katar v roce 2017 109 mil. USD za kus, zatímco F-35 stojí 80 mil. USD.
POZOR, abychom nemíchali hrušky s jabkama.

80 mil. USD (resp. 77,9) je cena pro USAF.
Exportní cena pro Belgii má být 133 mil USD a pro Katar by byla určitě ještě vyšší. Nejsou to rohlíky na krámě.
Tak, tak! Nemíchat! Systémovou cenu a cenu "holého železa" - samotného letounu. Už jsem to tady na Palbě uváděl na příkladu nákupu Izreale. Takže prosím dohledat a nebo prosím víc informací ke specifikaci belgického nákupu. Děkuji předem.
A myslím, že u nákupu vrtulníků pro ČA někdo uváděl, že cena v oficiálních exportech je stejná, jako pro US vnitřní nákupy?

Re: Dassault Rafale

Napsal: 17/10/2020, 22:59
od seabee
Tak belgický prodej byl schválen State departmentem v lednu 2018 v celkové výši 6,53 mld USD, což, jestli dobře počítám je přes 190 mil. USD na jeden letoun. Ale součástí kontraktu měly být navíc: čtyři náhradní motory a "Electronic Warfare Systems; Command, Control, Communications, Computer and Intelligence/Communications, Navigational, and Identification (C4I/CNI); Autonomic Logistics Global Support System (ALGS); Autonomic Logistics Information System (ALIS); Full Mission Trainer; Weapons Employment Capability, and other Subsystems, Features, and Capabilities; F-35 unique infrared flares; Reprogramming center; F-35 Performance Based Logistics; software development/integration; aircraft ferry and tanker support; support equipment; tools and test equipment; communications equipment; spares and repair parts; personnel training and training equipment; publications and technical documents"
Neboli:
"Systémy pro vedení elektronického boje, Systémy povelové, řídící, komunikační, počítačové a zpravodajské komunikace, navigační a identifikační, dále nezávislý systém globální logistické podpory, logistický informační systém, plněhodnotný cvičný letoun, Systémy zbraňové kontroly a další subsystémy, prvky a schopnosti, F-35 speciální klamné cíle (fléry),přeprogramovací středisko, F-35 výkonná základní logistika, softwarové vývojové a integrační nástroje, podpora vzdušného tankování, podpůrné vybavení, nářadí a zkušební vybavení, komunikační vybavení, spotřební a náhradní díly, personální školení a školicí vybavení, příručky a technická dokumentace" (uff!)

Ale:
V dubnu 2020 byl podepsán kontrakt na nákup v hodnotě 4,7 mld USD včetně podpory do roku 2030. To je 138 mil. USD na letoun. Je to protože cena mezitím poklesla? Nebo se omezila ta bohatá specifikace vybavení a příslušenství? Má někdo podrobné informace? Každopádně vsadím trencle, že to není cena za "holé železo".

Mimochodem F-35 vyhrál v soutěži s Rafalem. Následně proběhly dva audity parlamentních a nezávislých organizací, které potvrdily, že výběr byl korektní.