Dzin píše:Jsem sice fanda H-1, ale když jsme se poslední dobou blíže díval na AH-64E, tak si říkám, jestli jsme nakonec neměli koupit kombinaci Guardian + Blackhawk.
Dzin píše:Potom by mě docela zajímalo, jestli vůbec tato možnost byla zvažována?
@Dzin ... z pohledu laika, který se snažil přečíst kde co o nákupu vrtulníků pro AČR ...
tak nikdy jsem nic nečetl o zájmu AČR o AH-64 (jako kombinace s transportním vrtulníkem např. UH-60M. Ale to je stejné jako jsem nic nečetl o případném zájmu o UH-72 Lakota nebo MH-139 Wolf v kombinaci s olétanými AH-1W nebo nově vyráběnými T-129 (na jejichž výrobě se formou čehosi jako dodávky "kitů" podílí italské Leonardo) ... z mého laického pohledu jde o další možné varianty
Pokud bychom trochu rozebrali what-if scénář, že AČR by pořídila 8xUH-60M a 4xAH-64E: neumím si představit jaké by byly provozní náklady 8xBlackHawk a 4xApache - nemyslím přímé provozní náklady jako palivo, ale spíše myslím zásobu náhradních dílů, dvojí školení techniků, patrně dvojí servisní vybavení. Poznámka jsem si vědom, že příbuznosti motoru v BlackHawku a v Apache
https://www.geaviation.com/sites/defaul ... C-701C.pdf
Nicméně možná by byla hratelná možnost tím, že by AČR pořídila ke 4xAH-64E nikoliv nové, ale
olétané/repasované UH-60A, které patrně byly citelně levnější než nové UH-60M.
Tj. co by se doufám ušetřilo na kupní ceně, tak ta ušetřená částka by posloužila na zaplacení dvojího servisního zázemí = jak pro BlackHawky (doufám že by šlo zkombinovat s tím pořizují ve Slovenské republice) tak pro Apache (doufám, že nakupované servisní zázemí by snad bylo možné v rámci
servisní smlouvy Boeingu pro Holandsko - patrně nejbližší budoucí provozovatel AH-64E, tj. doufám, že by byla levnější servisní smlouva Boeingu pro AČR společně pro holandskou armádu, než kdyby servisní smlouvu sjednalo s Boeingem samotná AČR)
Nicméně výhodou toho, že většinu nákupu by tvořily olétaniny UH-60A, by bylo, že životnost bojových transportních vrtulníků v AČR by byla více sladěná s životností provozovaných Mi-171Š/ŠM, tj. až by oba typy dosloužily, tak by patrně šlo oba typy nahradit jedním typem v různě vybavených verzích.
OT: IMHO přetrvává problém, že AČR neprovozuje malý vrtulník (pozn. jsem si vědom Sokolů, ale po trpkých zkušenostech s předraženou generální opravou, doufám, že už se podobná chyba nebude opakovat). Jestli je řešení, že eventuelně by vrtulníky Policie z větší části přešly pod MOČR, nevím?