Zábery zo strelieb kanónom, modernizovanou Atakou-VM, Chrizantémou či neriadenými raketami, ale najzaujímavejšie bolo to čo ukázali len rozostrené - zrejme Klevok/Hermes?
Kolik bylo Mi-28 už ztraceno haváriemi? Přijde mi, že Ka-52 tolikrát nehavaruje, nebo je to jen můj dojem?
Re: Mil Mi-28 Havoc
Napsal: 15/12/2019, 14:27
od Pikujuci brizolit
Dzin píše:Kolik bylo Mi-28 už ztraceno haváriemi? Přijde mi, že Ka-52 tolikrát nehavaruje, nebo je to jen můj dojem?
Predbehol si ma s otázkou, že koľko... oni fakt padajú nejako nadštandardne veľa, čiže dojem máme rovnaký.
Kamovy majú ten koaxiálny dvojrotor, ktorý asi je fakt blbuvzdornejší. (cca 90 MI-28N vs cca 112 Kamovov rôznych verzii)
Tá verzia NM je odladená po skúsenostiach zo Sýrie?
Ka-52 ... 2012 (pilotní chyba; špatné počasí); 2013 (tvrdé přistání během testovacího letu, vrtulník patřil výrobci); 2017 (neznámé důvody, havárie na letišti, nejspíš letecká nekázeň); 2018 (sestřel nebo technická závada) = 4 (všechno na odpis)
Nehod bylo nejspíš i víc (při provozu vždy jsou), ale nebyly tak vážné, aby se o nich referovalo.
Za posledních 5 let 5 ztracených vrtulníků (3x Mi, 2x Ka) a jeden poškozený, z toho 3 při bojovém nasazení, 2 při výcviku a 1 při předváděčce. Celkem zahynulo 6 pilotů Mi-28 a 4 piloti Ka-52 (v posledních 5-ti letech 7 pilotů ... 5+2)
Při počtu provozovaných kusů a způsobu nasazení to není až tolik.
Chtělo by to ale znát počet nalétaných hodin jednotlivých typů.
Re: Mil Mi-28 Havoc
Napsal: 15/12/2019, 17:23
od Dzin
Na ruské wiki mají pro Mi-28 6 havárií, ale jinak datováno (2009, 2011, 2012, 2015, 2016 a 2019), chybí jim incident z roku 2017. Pro Ka-52 mají 3 (2012, 2013 a 2018), chybí zase rok 2017.
Re: Mil Mi-28 Havoc
Napsal: 15/12/2019, 17:35
od Skeptik
Mi-28 v roce 2009, to je ten případ jak mu před motorem vybuchla vlastní neřízená střela. Vrtulník přistál autorotací.
Tady je video cca 1:35 ... https://www.youtube.com/watch?v=74a5AqVvlNo
Ten případ Mi-28 z roku 2017 (Sýrie) možná chybí proto, že vrtulník byl friendly fire jen poškozen a nouzově přistál. Taky byl opraven.
Ka-52 z roku 2017 nejspíš chybí proto, že nebyl armádou nikdy potvrzen ... byť fotky unikly. Stalo se to na vojenském letišti, stroj byl opraven a tak se to ututlalo ... z toho ten předpoklad o letecké nekázni. Z fotky to vypadá na pozdní vybraní klesavého letu.
Re: Mil Mi-28 Havoc
Napsal: 23/1/2020, 10:30
od Flogger G
Vývoj jde dál. Po zkušenostech ze Sýrie přichází do výzbroje Mi-28UB. Kdosi se na něj již výše dotazoval.
Zde malý dokument. Moderátora pořadu je třeba brát s rezervou, jako každého žurnalistu.
Re: Mil Mi-28 Havoc
Napsal: 16/4/2020, 16:16
od Pikujuci brizolit
Alžírsko údajne rokuje o kúpe ďalších útočných helikoptér Mi-28
Alžírska armáda plánuje v najbližších troch rokoch nakúpiť najmenej 30 ďalších útočných helikoptér Mi-28, uviedol zdroj v ruskom obrannom priemysle.
V súčasnosti Alžírsko prevádzkuje okolo 12 ruských bojových helikoptér Mi-28NE a bojových výcvikových vrtuľníkov Mi-28UB.
Predpokladá sa, že alžírska armáda plánuje minúť 2,7 miliardy dolárov na získanie ďalších útočných helikoptér Mi-28 a kúpiť ďalšíe 6 kusy transportných helikoptér Mi-26T2.
Zaujímavých je hlavne tých pár sekúnd od 0:05 - Mi-28N aj s radarom nad rotorom, to dlho bývalo veľkou zriedkavosťou, kvôli malej životnosti resp. vysokej poruchovosti systému.
Re: Mil Mi-28 Havoc
Napsal: 4/10/2020, 10:32
od Pikujuci brizolit
Rusko plánuje vybaviť svoje bojové vrtuľníky sebevražednými dronmi
Nový blok ktorý umožní vrtuľníkom strieľať minidrony a samovražedné drony, bol pôvodne navrhnutý pre vrtuľník Mi-28NM, ale bude použiteľný na všetkých ruských bojových vrtuľníkoch vybavených systémom riadenia paľby, ako sú Mi-28, Ka-52 a útočné konfigurácie Mi -8.
Blok zbraní B8V10-UV s modulárnymi kazetami K8V10-UV a K8B5-UV (index 9-A-5013) vytvoril výskumno-vývojové centrum Zaslon v procese modernizácie vrtuľníka Mi-28NM. Prvýkrát bol produkt predstavený na fóre Army-2018. Kaliber je 80 mm.
Rusi zaradili do sluzby novu raketu "Izdeliye 305" (niekde oznacovana aj ako LMUR). Ma dosah 14.5km, 25kg hlavicu, ktora si vie poradit aj so systemami aktivnej obrany. Ma tri rezimy navadzania, prvy je fire-and-forget, druhy je ak som to spravne pochopil podobny tomu v Brimstone, tj. urci sa kam ma raketa letiet a ta si potom sama najde ciel a v tretom ju ovlada sam operator podobnym sposobom akym sa ovlada napriklad samovrazedny dron.
Momentalne su nimi vybavene vrtulniky Mi-28NM (Neskor aj Ka-52M a Mi-8AMTSh-VN).
Pozůstatky ruského bitevního vrtulníku Mi-28 kdesi na Ukrajině.
Re: Mil Mi-28 Havoc
Napsal: 25/7/2024, 11:23
od skelet
v rámci pročítání diskuze o pádu ruského Mi-28 na ruských topwar.ru jsem zachytil informaci, že konstrukce převodovky neumožňuje autorotaci?
Tuto informaci si tam navzájem potvrzuje vícerolidí, včetně "problém to už není, přeci už byl odstraněn".
Může to někdo potvrdit nebo vyvrátit? Mi to přijde jako strašná blbost.. https://topwar.ru/246970-minoborony-rf- ... lasti.html
Re: Mil Mi-28 Havoc
Napsal: 25/7/2024, 13:30
od Dzin
Fojtík ve svých článcích o Mi-28 rozebíral problémy s jeho transmisní soustavou a to, jak je velmi poruchová. Možná že tyto problémy mohou být za tímto tvrzením. Spojka může mít problémy při běhu, když je rozepnutá či její poruchovost může rapidně narůst. Ale nejsem vrtulníkář tak nevím, jestli je to možné.
Re: Mil Mi-28 Havoc
Napsal: 26/7/2024, 09:49
od Alfik
No nevím, tato funkce bývá u vrtulníků zpravidla řešena pom. volnoběžky, což je asi "nejblbovzdornější" součást transmise co se týče pokažení - ale pokud je řešena podobně jako u aut, tzn. pomocí rohatiny a ložiskových kuliček, může být při poruše převodovky poškozena také (např. při zásahu se vysypou ty kuličky).
Podobná závada má ale opačný účinek, tzn. volnoběžka přestane spojovat převodovku s hřídelem roztoru, tj. dojde k autorotaci.
Navíc, jde-li jen o poruchu či zastavení motoru, turbohřídelové motory mají z principu volnou výkonovou turbínu a tím i převodovku a rotor. Pro bezpečnost při stání či přepravě mají dokonce rotorovou brzdu. To je ovšem motor, my se bavíme o převodovce/rozvodovce.
Myslím si tedy že je to blbost. Možná jde (šlo) o nějaký problém s funkcí, ale nemyslím si, že by platilo že "konstrukce převodovky neumožňuje autorotaci".
Výkresy nemám, a nevím kdy se vrátím z vejletu. Pokud někdo má, ať dodá, podíváme se.
Re: Mil Mi-28 Havoc
Napsal: 30/7/2024, 09:49
od Alfik
Tak jsem se o víkendu poptal. A bylo mi řečeno:
1) Je tam klasická volnoběžka, a to nikoli rohatina s kuličkami, ale tvarové segmenty na pružinách, jednak pro vyšší přenášený výkon a druhak právě proto, aby se nemohly jen tak rozkutálet.
2) Je to prý kokotina, s tím že by tyto vrtulníky nemohly přejít do autorotace. Pokud prý se něco podobného stalo, někdy někde v šíré Rusi, tak to byla buď chyba pilota, nebo pohyb v nevhodné výšce kdy pilot prostě nestačil do režimu autorotace přejít.
Tím bych to pro sebe celkem považoval za uzavřené...
Re: Mil Mi-28 Havoc
Napsal: 30/7/2024, 15:20
od skelet
pokud někdo něco nezdrbal.. k té fámě pomáhá i to, že dost Mi-28 spadlo právě kvůli problémům s motorem a převodovkou.