Stránka 2 z 3

Re: ČVUT UL-39 Albík

Napsal: 6/4/2016, 10:31
od mrfelix
"Uzvedne ho jeden člověk" je novinářská zkratka pro první záběr z tohoto videa.
http://video.aktualne.cz/ze-sveta/cesi- ... 590604f2e/
Jeden člověk tedy zvedne nos letounu (jednou rukou) a bez problémů postaví letoun na zadní.

Motordmychadlový pohon je podle mého názoru zvolen z jasných důvodů: 1) Co nejlehčí, 2) aby to mohlo být ve tvaru L-39 Albatros. Albatros s klasickou vrtulí vepředu by vypadal i létal divně.

Re: ČVUT UL-39 Albík

Napsal: 6/4/2016, 12:16
od Aaron Goldstein
mrfelix píše:"Uzvedne ho jeden člověk" je novinářská zkratka pro první záběr z tohoto videa.
http://video.aktualne.cz/ze-sveta/cesi- ... 590604f2e/
Jeden člověk tedy zvedne nos letounu (jednou rukou) a bez problémů postaví letoun na zadní.
Pravděpodobně ano... Což ale nic nemění na tom, že dát to takto do podtitulku je jednak účelová snaha o senzaci a druhak je to velmi zavádějící (a mě tyto novinářské postupy prostě iritují... A to navzdory tomu, že se objevují čím dál častěji a stávají se tedy de facto běžnými...)

Re: ČVUT UL-39 Albík

Napsal: 8/4/2016, 22:47
od vodouch
Aaron Goldstein píše:... (a mě tyto novinářské postupy prostě iritují... A to navzdory tomu, že se objevují čím dál častěji a stávají se tedy de facto běžnými...)
Obvyklé OT: prošla kolem mě informace, že z výuky novinářů vypadly věci jako gramatika, sloh a rétorika na úkor věcí jako jak vyrazit z kohokoli cokoli a jak udělat z h...a bombu. Je-li to pravda, nediv se.

Re: ČVUT UL-39 Albík

Napsal: 8/4/2016, 22:55
od Aaron Goldstein
vodouch píše:Je-li to pravda, nediv se.
Nedivím se... Jen mě to štve... :)

Re: ČVUT UL-39 Albík

Napsal: 10/4/2016, 22:45
od Jester
mechoš píše:Víte někdo, jestli jde letadlo s proudovým motorem certifikovat jako ultralight?
Nejde, přičemž k tomu existuje i důvodová zpráva LAA.

Re: ČVUT UL-39 Albík

Napsal: 11/4/2016, 08:51
od Sholva
Když jsme u těch titulků, zahlédl jsem v kombinaci s jednorukou i to, že radarovou neviditelnost. Což mi přijde trochu zvláštní, ty tvary moc stealth nevypadají...

Re: ČVUT UL-39 Albík

Napsal: 11/4/2016, 11:27
od Alfik
Sholva píše:Když jsme u těch titulků, zahlédl jsem v kombinaci s jednorukou i to, že radarovou neviditelnost. Což mi přijde trochu zvláštní, ty tvary moc stealth nevypadají...
To je taky blbost (jako ta "roura"), UL nesmí být "stealth" - přesně naopak. A i k tomu existuje kromě dobrého, logického důvodu (pro Ul by byl stealth kontraproduktivní, ostatně i jachty mívají z dobrého důvodu naopak odražeč) i právní rozbor.

Re: ČVUT UL-39 Albík

Napsal: 11/4/2016, 11:50
od skelet
Do prvního příspěvku jsem doplnil nové odkazy od ČVUT, kde jsou fotogalerie a podorobnější popis pohonné jednotky a konstrukce samotné.
Z fotografie je jasné, že knypl má pilot na pravé straně a lá F-16 :D

stran "stealth" píše ČVUT tolik
Dalším možným uplatněním lehkého letounu s dmychadlovým pohonem může být vojenské letectvo a oblast bezpilotních prostředků se ztíženou identifikací (cold jet).
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti

Re: ČVUT UL-39 Albík

Napsal: 11/4/2016, 16:24
od Alfik
Ehm. Tak takhle: Palec je prst. Ne každý prst je palec.
Takže: UL je letadlo. Ne každé letadlo je UL.
A také: Vojenské letadlo je letadlo. Ne každé letadlo je vojenské.

Pokud toto letadlo splňuje kategorii UL, nemůže být stealth. A pokud splňuje požadavky na stealth, nemůže být UL.
Chyba není v letadle, chyby jsou v tom článku (a v TV reportáži kterou jsem viděl).

Re: ČVUT UL-39 Albík

Napsal: 11/4/2016, 18:04
od kenavf
Alfik píše:
Sholva píše:Když jsme u těch titulků, zahlédl jsem v kombinaci s jednorukou i to, že radarovou neviditelnost. Což mi přijde trochu zvláštní, ty tvary moc stealth nevypadají...
To je taky blbost (jako ta "roura"), UL nesmí být "stealth" - přesně naopak. A i k tomu existuje kromě dobrého, logického důvodu (pro Ul by byl stealth kontraproduktivní, ostatně i jachty mívají z dobrého důvodu naopak odražeč) i právní rozbor.
Alfik píše:..
Pokud toto letadlo splňuje kategorii UL, nemůže být stealth. A pokud splňuje požadavky na stealth, nemůže být UL.
Chyba není v letadle, chyby jsou v tom článku (a v TV reportáži kterou jsem viděl).
Tie články o tom lietadle sú zmastené novinármi a naplácajú tam rôzne "atraktívne" slová len aby bol čítanejší.
Je treba rozlíšiť či je možné skonštruovať UL ako stealth alebo či prípadne legislatíva zakazuje aby UL mal vlastnosť stealth.Môžu byť rôzne dôvody aby UL mal vlastnosť stealth(lietadlo určené pre špeciálne vojenské úlohy).Ak by sa také UL používalo v civile tak by sa dodatočne zamontoval napevno kútový odražač.
Dalším možným uplatněním lehkého letounu s dmychadlovým pohonem může být vojenské letectvo a oblast bezpilotních prostředků se ztíženou identifikací (cold jet).
Táto veta vysvetluje asi ako to bolo myslené s tým stealth.Vzhľadom k tomu že z pohonu ide studený vzduch tak bude mať malú tepelnú stopu a bude pre IR čidla protilietadlových rakiet horšie zistiteľný.Asi nemali na mysli radarovú stealth(pri tých tvaroch by som tiež o tom pochyboval).

Re: ČVUT UL-39 Albík

Napsal: 11/4/2016, 18:19
od skelet
btw. nemají uhlíková vlákna sníženou odrazivost od přírody?

Re: ČVUT UL-39 Albík

Napsal: 12/4/2016, 10:55
od Alfik
Mají, samozřejmě. Plus to letadélko bude mít menší rozměry, a tím i menší odraznou plochu a obraz na stínítku než nějaká samodomo "chmelnice" ála Blériot. Tak to tvrzení zřejmě vzniklo.
On někdo z těch akademiků zřejmě mluvil o tom, že by další verze mohly sloužit jako vojenské s prvky stealth, NEBO že by z toho mohl být UL, a pak už jen došlo k vynechání prostředku té věty :)

Ovšem nějak se nám z té debaty vytratilo to, že tento pohon není nijak extra bombastický. Je to motodmychadlový pohon. Dmychadlo nemá a ani nemůže mít nikterak extra velký kompresní poměr, nemá ani velké rozměry (aby se vešlo do toho malého trupu) což znamená malou hmotnost urychlovaného vzduchu, plus motor který jej pohání taky nemůže být kdovíjak výkonný (ani ten motor nemůže být větší a těžší než celé letadélko :) ), takže - pokud to vůbec bude létat tak s nijak zvláště uchvancancujícími výkony.
"Roura" to není, a není to ani kombinace ála Ryan, tedy motodmychadlo se spal. komorou (bylo vyzkoušeno po válce a opuštěno coby slepá ulička - ve prospěch skutečných proud. motorů, a jak již zaznělo to by nemohl být UL).
Prouďák urychluje rel. malé množství vzduchu na vysokou rychlost, vrtule urychluje velké množství vzduchu na malou rychlost. Tedy, abych tak řekl, v obou příp. snaha o vysoké ISP :)
Toto řešení urychluje malé množství vzduchu na malou rychlost... a to bude problém.

Re: ČVUT UL-39 Albík

Napsal: 12/4/2016, 11:39
od skelet
Tak Albíka pohání motor BMW S1000RR o výkonu 142kW (194PS), takže výkonu může mít relativně dosti. Hlavně to berte tak, že je to technologický demonstrátor, u kterého šli IMHO cestou nejmenšího odporu, tedy v UL kategorii. Sumasumárum, když to trošku doladí, tak to bude mít malou odrazovou plochu + nízké IČ. Dobrý základ pro případné drony :)

Re: ČVUT UL-39 Albík

Napsal: 12/4/2016, 14:58
od kenavf
Čo sa toho využitia týka tak tam by som videl využite v civilnom sektore,pretože takýto UL v tvare plnohodnotného lietadla by mohol prilákať klientelu.Hladisko ceny a prevádzkových nákladov by mohlo určiť či by si to kúpila nejaká firma na nejaké komerčné využitie(kontrola el vedení,cestnej dopravy a pod.).Ale využitie v armáde,to sa mi akosi nezdá.Možno pár hodín ako počiatočné lekcie ale pre udržovací vícvik to už nevidím ako reálne.Možno tak na nácvik orientácie v krajine ale inak to vidím tak ako keby motocyklový závodník trénoval na Babete.
V rámci tréningu sa dá ísť možno na techniku o jeden level nižšiu ale toto by bolo príliš.

Re: ČVUT UL-39 Albík

Napsal: 12/4/2016, 17:46
od Zemakt
Někde jsem zaznamenal vypočtenou maximálku kolem 300km/h. Ale nemohu to najít, asi mezi řečí. Zdá se mi to moc, i když cca 200 koní není vůbec málo. Záleží na ztrátách no

Re: ČVUT UL-39 Albík

Napsal: 12/4/2016, 18:09
od skelet
rychlosti jsou v odkazu, který jsem doplnil do prvního příspěvku.
vh=270km/h
vso=65km/h
vd=340km/h
va=171km/h

Re: ČVUT UL-39 Albík

Napsal: 12/4/2016, 18:16
od Zemakt
Áha, promiň. Mno, pakliže to je s tím bavorákem, tak velmi solidní ne? Počkáme si na realitu.

Re: ČVUT UL-39 Albík

Napsal: 13/4/2016, 00:03
od El Diablo
skelet píše:rychlosti jsou v odkazu, který jsem doplnil do prvního příspěvku.
vh=270km/h
vso=65km/h
vd=340km/h
va=171km/h
Můžeš to přeložit pro neletce?

Re: ČVUT UL-39 Albík

Napsal: 13/4/2016, 04:41
od Franz Trubka
Mozna,ze jsem to prehledl,ale jaka je maximalni vzletova hmotnost?
Opravdu to uveze i druheho manika?

Re: ČVUT UL-39 Albík

Napsal: 13/4/2016, 07:44
od skelet
El Diablo: já akorát vím, že "vh" je maximální rychlost horizontálního letu. :D
Franz: maximální vzletová hmotnost má být 472,5kg