Parou poháněné tanky

Moderátor: Rase

Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Parou poháněné tanky

Příspěvek od Rase »

Obrázek

Parou poháněné tanky

Vynález parního stroje je připisován Jamesi Wattovi, který ho vynalezl v roce 1765. Ve skutečnosti Watt pouze významně zdokonalil stroje Thomase Saveryho a Thomase Newcomena. V 19. Století, století páry, se parní stroj stal nejvýznamnějším zdrojem energie. Objevily se parní lokomotivy, parníky, parní oračky, parní mlátičky, parní válce a nejrůznější parní lokomobily. Ve 20. století význam parního stroje postupně upadá. Z dopravy byl vytlačen spalovacím motorem a z průmyslu elektrickými stroji a parní turbínou. Parní stroj má velice závažný nedostatek a to nízkou účinnost přeměny energie (maximálně 30 %). Spolu s kotlem, který má tepelnou účinnost okolo 50 % je výsledná účinnost mezi 5 % – 15 %. Spalovací motory dosahují zhruba 35 %. Další nevýhodou je pracnost obsluhy, složitá příprava na provoz (roztápění kotlů ve výtopnách po mnoho hodin dopředu), nutnost manipulovat s velkými objemy pohonných hmot, vody a odpadu (uhlí, popel a voda). Ač byl parní pohon neefektivní a v pozdější době zastaral, je třeba podotknout, že i v době kdy již byl nahrazen, vznikaly pozoruhodné honstrukce a dokonce i padesátitunové ocelová monstra – parní tanky. Jedny z prvních parou hnaných, pásových podvozků je možné datovat do roku 1910, kdy v Anglii postavil R. Hornsby se svým synem Granthamem speciální parní traktor vybavený pásy. Tento princip byl patentován již od roku 1904. Tento parní traktor byl později představován i armádě, tak jej ale nepochopila. Zmíněný traktor byla pak prodán Northern Light Energetic, kde pro uhelnou společnost tahal vozíky z dolů. Hornsby byl neúspěchem u armády rozčarovaný a prodal roku 1914 patent Holt Manufacturing Company v roce 1914. Holt se později stal hlavním výrobcem pásových traktorů na světě.

Cowanův a Johnsonův parní tank

První parou poháněná tank navrhl již roku 1855 James Cowan a nechal si jej patentovat. Dá se říci, že se nechal inspirovat konstrukcí Leonarda da Vinci a doplnil ji o moderní technologie. Podle některých údajů jej zamýšlel k použití v Krymské válce. Nebyl ale nikdy postaven. Můžete jej nalézt pod názvy Cowan's Tank popřípadě Steam Powered Land Ram (tedy párou poháněné pozemní beranidlo). Myšlenka velkého pancéřového kolosu, hnaného vpřed díky páře se vrátila v roce 1918. Tehdy ameřičtí konstruktéři napodobyli britský tank Mark IV, leč pohon měl obstarat parní kotel. Domnívali se totiž, že klasický spalovací motor nebude mít dostatečnou sílu. Projekt byl zahájen generálem Johnem A. Johnsonem, který pověřil stavbou společnost Endicott and Johnson Shoe Company a celý projekt měl být financován místními bankéři (cena se vyšplhala na úctyhodných 60000 dolarů). Technické konziultace měly zajišťovat společnosti Stanley Motor Company z Watertownu, státu Massachusetts, který vyráběla a navrhovala parní stroje. Stroj byl poháněn elektromotorem, který přenášel výkon z dvou parních motorů spalujících petrolej. Kombinovaný výkon obou motorů činil 500 koní (370 kW). Maximální rychlost byla 6 km/h a stroj měl dvě rychlosti vpřed a dvě rychlosti vzad. Ba co víc, stroj němel z technických důvodů brzdy (!) stroj tak musel být zastaven až uhašením kotle (nebo jeho odstavením). Váha činila 50 tun, délka stroje byla 10,6 m, šířka 3,7 m, výška 3,1 m. Hlavní vyzbroj měla být tvořena velkým plamenometem, který byl umístěn v přední části tanku. Další čtyři kulomety byly umístěny v páru na každé straně. Někdy se zmiňuje i dělo ráže 57mm. Vlastní ochranu tvořil pancéř šířky 12,7 mm a ochranu před blátem zajišťovaly speciální hroty, někdy milně považované za klouny. Osádku tvořilo osm mužů. Velitel, řidič, střelec, strojní mechanik a čtyři střelci z kulometů. Konstrukce měla velice vážné potíže s chlazením kotlů. Dalším velikým nebezpečím bylo potencionální zasažení kotle nebo dvou velikých palivových nádrží (petrolej). V případě zásahu a úniku žhavé páry, by se posádka mohla uvařit (!) Stroj měl být dokonce rozpohybován ulicemi Bostonu v den svobody, tedy mezi ostatními alegorickýmo vozy. Jeden stroj byl podle účetní knihy převezen do Francije ještě v roce 1918, leč válka skončila dříve než bylo možné provést rozsáhlejší zkoušky. Otázkou je, proč nebyl jediný parní tank světa alespoň otestován na bývalém bojišti. Možná byl ale problém nalézt schopnou osádku a euforie z konce strašlivé války dala zapomenout dávnému snu – parou hnanému kolosu z ocele. Tank patrně zůstal ve francii, kde byl později sešrotován (můj odhad) spolu s většinou ostatních tanků.

Steam Wheel Tank

V průběhu první světové války, vznikla i v USA velice zajímavá konstrukce kolového tanku poháněného parou. Jednalo se o projekt který zaštiťovaly společnosti Holt Manufacturing Company (dnes Caterpillar) a General Electric Company. Tyto společnosti již dříve stály za projektem prvního amerického tanku, známého jako Holt Gas-Electric Tank. Konstrukci kolového tanku připravil Army Corps of Engineers za spolupráce konstruktérů ze společnosti Stanley, kde se zabývali výrobou slavných parních automobilů. Vývoj byl zahájen někdy na konci roku 1916 nebo začátku 1917. Prototyp byl dokončen v únoru 1918, během března a května probíhaly zkoušky v Aberdeenu na Marylandu. Očití svědkové tvrdí, že tank jel pouze 15 m, načež zapadl. Pokud by se ale řádně roztopilo v obou petrolejových kotlech, vozidlo by se vyprostilo samo. Zajímavé bylo řešení podvozku, jelikož tank neměl pásy, ale dvě velká kola, o průměru 2,4 m, která byla použita již u tehdejších Holtových kombajnů. V přední části bylo mnohem menší válcové kolo o průměru 0,9 m, které bylo řiditelné. Pohon zajišťovaly dva parní, dvouválcové motory Doble o výkonu 75 hp. Tyto motory vyrobil roku 1916 Abner Doble ve spolupráci s General Electric Company. Motory byly osazeny horizontálně a každý poháněl jedno z velkých kol. Kondenzátor byl usazen v přední části korby a chráněn pancéřovými lamelami. Použití parního motoru k pohonu tanku, dnes působí divně, ale tehdy měly za sebou již více jak sto let vývoje, byly lehké a poměrně výkonné. Délka celého vozidla činila 6,8 m, šířka 3 m a výška 2,8 m. Pancéřování bylo široké 6-16 mm, rychlost až 8 km/h a hmotnost 17 tun. Osádku mělo tvořit 6 mužů. Výzbroj byla tvořena dvěma děly ráže 57 mm a spřaženými kulomety Browning. Výzbroj byla usazena ve dvou kulovitých střelištích po stranách trupu. Často se mylně uvádí jeden kanón ráže 75 mm, který je usazený ve výstupku na korbě. Jedná se ale o zadní část vozidla a kanón by tak směřoval dozadu, nebo by tank musel couvat. Reálně měla být výzbroj osazena na bocích, k omylu došlo, když byl na jedné z výstav, položen poblíž tanku kanón ráže 75 mm (použit i u Holt Gas-Electric Tank). Dodejme, že byť se jednalo o zvláštní konstrukci, rozhodně nebyla atypickou. V roce 1915 vznikl v Británii podobný projekt "Big Wheel" a v Německu, roku 1917 vozidlo zvané "Treffas-Wagen".

Zdroje:
http://panzercentral.com/forum/viewtopi ... b77960bbdf
http://incunables.tumblr.com/post/3880381583/tank-time
http://mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/Unit ... Tanks.html
http://www.jednotky.cz/delka/palec/?hodnota=9
http://cs.wikipedia.org/wiki/Parn%C3%AD_stroj
http://cs.wikipedia.org/wiki/Parn%C3%AD_automobil
http://www.landships.info/landships/tan ... _Tank.html
https://civilianmilitaryintelligencegro ... ffas-wagen
https://en.wikipedia.org/wiki/Steam_Wheel_Tank
https://en.wikipedia.org/wiki/Holt_gas_electric_tank

Obrázek
Steam Wheel Tank

Obrázek
Hornsbyho parní traktor vybavený pásy

Obrázek

Obrázek
návrh parního tanku od Jamese Cowana
Naposledy upravil(a) Rase dne 7/8/2012, 08:17, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Rase píše:Ba co víc, stroj němel z technických důvodů brzdy (!) stroj tak musel být zastaven až uhašením kotle (nebo jeho odstavením).
To se mi zdá trochu divné, nevyužíval se k brždění třeba ( zkratovaný ) elektomotor?
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Rase »

Teoreticky by měl jít parní motor odstavit - nějak odpojit náhon, nebo jak píšeš brzdit elektromotorem. Moc se v tom nevyznám, ale ani nevím jak přesně motor fungoval. Pravdou je, že i parní lokomotivy měly brzdu - zablokování kol. Tank to byl ale dost nedokonalý, tak by mě ani moc nepřekvapilo kdyby tam brzdy nebyly (přeci jen to byl jen prototyp)

Obrázek
Povšiměte si škrabek proti blátu

Obrázek
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od El Diablo »

IMHO ty "škrabky na bláto" vpředu postrádají smysl a nejspíš to bylo zařízení k jinému účelu...
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Rase »

Prohledal sem nejrůznější fotky tanků Mark IV a jiných verzí, i britské a jiné, ale nic podobného sem taky nenašel. Jediné tanky té doby co měly něco na přídi, byly Schneider CA - tam ale sloužily k překonávání drátěných překážek.
U parního tanku byly možná ty škrabky určené k boření zdí, nebo jinak mě nic jiného nenapadá. Rozhodně se ale jednalo jen o čistě americkou inovaci, jelikož nikdo nic podobného něpoužíval. Nejspíš ji tam daly aby k něčemu sloužila - možná ji tam daly jen tak... kdo ví.
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od El Diablo »

Na wiky píšou že měl sloužit proti bunkrům, (i když tam píšou i ten nesmysl o blátě) tomu by tu hroty spíš odpovídali...
http://en.wikipedia.org/wiki/Steam_tank
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Rase »

Jee, tak on je na wikipedii článek i o tomhle tanku... safraa, myslel sem že sem našel něco zajimavého. No nic a já vůl přepočítával stopy a palce na metry - moh sem si ušetřit práci
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Ty dva poslední obrázky se mi líbí. Ale mohl by kolega Rase doplnit obrázek i textem, tedy co to bylo a když už to bylo, jaké to mělo parametry, pokud je to dohledatelné?

Pátrač děkuje.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
takaru
rotný
rotný
Příspěvky: 88
Registrován: 1/2/2009, 00:16

Příspěvek od takaru »

Omlouvám se dotčeným, a opravdu nejsem jen šťoural, ale budiž :

Parní stroj je sice potřeba "vypínat" uhašením, ale při přerušeném používání stačí zastavit přívod páry do válce. Pokud jej nechcete opravdu vypnout k delší pauze, stačí snížit přívod tepla - omezit "přikládání pod kotel". Ovšem uvedení do provozu po vyhasnutí kotle už něco trvá.

Jeho výhoda ?: nemá volnoběh jako spalovací motory.

I při nezapočtení mechanických odporů oběžného pásu nepotřebuje brzdu (Vlaky také běžně nebrzdily zablokováním kol, kde jste tohle proboha četli. Lze předpokládat maximálně pásovou zabezpečovací, kterou ale z principu nelze regulovat=proto zabezpečovací, ne provozní), stačí omezit přívod tlakové páry.
T.j. : parní motor má tu výhodu - protože nepotřebuje volnoběh -, že jej lze zastavit aniž by "stál", píst je držen tlakem páry, a z tohoto stavu se dokáže plynule rozběhnout. T.j. "stojí" jen když nemá tlak páry, to že se netočí kola (pásy atd) znamená jen to, že se jen netočí.
Spalovací motor intenzivním bržděním zastavíte (lidově chcípne), u páry jen zastavíte otáčení.
A že ta síla je obrovská, svědčí parní kotevní navijáky velkých parníků (bohužel kdysi), které dokázaly udržet lodě na kotevním řetězu aniž by byly obrovská, složité atd. a snadno se s nimi pracovalo.
Druhá věc - pára nemusí mít reverzní převodovku = nemusí mít zpátečku. Proto kolik "kvaltů" dopředu tolik dozadu. Prostě se jen mění směr otáčení.

I když jsem si přečetl všechny odkazy, nenašel jsem, kde je popsán pohon pásů elektromotorem.
Nebudu dál šťouračem. Nestojím o ban. takaru
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Rase »

Dva poslední obrázky i ten dnešní, je Johnsonův parní tank - teda aspoň doufám. Posunu ty fotky trochá blíž k textu, ať to nemate.
Tady jsou lépe patrné ty "škrabky na bláto" (k čemu ale byly nikdo neví)

Obrázek
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Takaru - neomlouvej se. To stojí za prošťourání. Rase - děkuji.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Parou poháněné tanky

Příspěvek od Rase »

Ještě se trochu vrátím k parnímu tanku od Jamese Cowana z roku 1855. Dá se říci, že se nechal inspirovat konstrukcí Leonarda da Vinci a doplnil ji o moderní technologie. Podle některých údajů jej zamýšlel k použití v Krymské válce. Nebyl ale nikdy postaven. Můžete jej nalézt pod názvy Cowan's Tank popřípadě Steam Powered Land Ram (tedy párou poháněné pozemní beranidlo). Pokud jde o vnitřní mechanickou část, tak ta mohla být velice podobné těm z obrázků níže

Obrázek

Obrázek
novější, ale podobná konstrukce

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Ataman
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 866
Registrován: 1/4/2008, 20:31

Re:

Příspěvek od Ataman »

takaru píše:Vlaky také běžně nebrzdily zablokováním kol, kde jste tohle proboha četli
Vlaky nikdy nebrzdily zablokováním kol. Pokud už k tomu dojde, něco je špatně(fírovo pazoury, osoba v kolejišti, naslintaný koleje,...). Následkem tohoto je tzv. vobutí kol, tedy vznik plochých míst.
Cerkev je blízko, ale je ledovice. Krčma je daleko, ale půjdem opatrně.
Uživatelský avatar
mrfelix
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 220
Registrován: 30/10/2012, 08:43

Re: Parou poháněné tanky

Příspěvek od mrfelix »

Zde platí také připomínka o panu Steamerovi napsaná ve vedlejším vlákně.

Rase, to brždění stroje uhašením ohně je napsáno ve kterém zdroji?
Logičtěji zní pouze to, že stroj neměl brzdy a zastavoval by se vypnutím přívodu páry (stejně jako u parní lokomotivy, nebo obdobně jako u auta, když se zcela pustí plynový pedál a auto brzdí motorem). Při malých rychlostech a v terénu se každé vozidlo zastaví na pár metrech. Nemít brzdy je v malých rychlostech nebezpečné jen v klesání.
Ovšem tento stroj nespaloval pevná paliva, ale pokud dobře čtu, tak tekutá paliva dávkovaná do hořáků. Zřejmě by bylo technicky proveditelné rozjíždět stroj zapálením hořáků, přičemž stroj by se rozpohyboval až po dostatečném ohřátí média (páry) a zastavoval by se zhasnutím hořáků, nicméně by to bylo nesmírně hloupé a omezující.
Proto spíše věřím tomu ventilu na ovládání množství páry, která jde do stroje, jako je u všech parních lokomotiv.
Obrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Parou poháněné tanky

Příspěvek od Rase »

mrfelix:
tak on původní článek je starý 6 let a jen jsem ho faceliftoval a pár věcí doplnil.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Ataman
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 866
Registrován: 1/4/2008, 20:31

Re: Parou poháněné tanky

Příspěvek od Ataman »

mrfelix píše:stejně jako u parní lokomotivy
Parní lokomotivy se brzdí stejně jako jakékoliv jiné lokomotivy, pneumatickou brzdou přímočinnou nebo samočinnou. Přerušením přívodu páry mašinu neubrzdíš.
Cerkev je blízko, ale je ledovice. Krčma je daleko, ale půjdem opatrně.
Uživatelský avatar
Vlastimil Čech
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 575
Registrován: 3/12/2012, 16:49
Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.

Re: Parou poháněné tanky

Příspěvek od Vlastimil Čech »

Pane Rase, na prvním obrázku stojí vozidlo na jakýchsi "kolébkách" (?) :roll: ... co to může být?

Zdá se, že aparát je dvojdílný...Je? Mohl by být?

Pokud se týká brzdění parohybů, určitě je možno po uzavření páry brzdit měkce, tedy nechat brzděním pasivně stlačovat páru ve válcích... nevím to jistě, prostě jen dedukuju. Možná by mohlo jít i o nějakou "rekuperaci"? :roll:
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Parou poháněné tanky

Příspěvek od Rase »

Vlastimil Čech:
ono je to stejný systém jako na druhém obrázku, jsou to v podstatě desky pro rozložení váhy vozidla v měkkém terénu. Na horním obrázku nejsou moc patrné, ale je jich tam 6 na jedno kolo (tedy po celém obvodu). Ona první "pozemní lokomotiva" má opravdu dvě části - první je řídící a druhá s pohonem. Otázkou je, zda podobné řešení mohlo fungovat - asi ne dost dobře. Pořád se ale bavíme o polovině 19.století, kdy vznikaly různé nápady na samohyby.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Parou poháněné tanky

Příspěvek od kenavf »

Vlastimil Čech píše:..
Pokud se týká brzdění parohybů, určitě je možno po uzavření páry brzdit měkce, tedy nechat brzděním pasivně stlačovat páru ve válcích... nevím to jistě, prostě jen dedukuju. Možná by mohlo jít i o nějakou "rekuperaci"? :roll:
Pokial som sledoval nejaké doku o parnom stroji,tak brzdenie sa realizovalo presunom šúpatiek do takej polohy že vlastne tlaková para začala pôsobiť z opačnej strany piestov a tým pohyb brzdila.
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0oup%C3%A1tko
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Re: Parou poháněné tanky

Příspěvek od El Diablo »

Parní lokomotiva - DOKUMENT (1955)
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“