Japonský stíhač tanků KOMATSU Type 60

Cokoliv s pancířem mimo NATO a VS
Odpovědět
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Japonský stíhač tanků KOMATSU Type 60

Příspěvek od kopapaka »

Komatsu Type 60

Moderní Japonská armáda a technika v její výzbroji u nás není příliš známá, většina článků se zabývá spíš Druhoválečnou technikou. Trošku lepší situace je v oblasTi tankové techniky, články TonyHazarda jsou myslím dostatečně vyčerpávající.

Obrázek

Při pročítání jeho článku o tanku Type 61, jsem si uvědomil, že tento tank je sice prvním tankem zkonstruovaným v poválečném Japonsku, ale ne prvním obrněným pásovým vozidlem. Tuto pozici společně zastávají dvě vozidla, stíhač tanků Komatsu Type 60 a obrněný transportér Mitsubishi Type SU 60.

Vznik a vývoj

Vývoj SPATG Type 60 byl zahájen počátkem 50. let na popud Japonské armády, která chtěla doplnit u pěších jednotek zaváděné bezzákluzové kanóny na terénních automobilech něčím s větší odolností. Do souboje o tuto zakázku se pustily dvě firmy, Komatsu Seisakujyo a Mitsubishi Heavy Industries. Zpočátku to vypadalo na vítězství firmy Mitsubishi a prototypu SS-2, protože jednou z podmínek soutěže bylo použití dílů podvozku z OT Type SU 60 který u této firmy právě probíhal. Prototyp SS-2 měl navíc silnější výzbroj, v zadní části korby se nacházela věž se čtyřmi bezzákluzovými kanóny r. 106 mm ( původně řešen pro kanóny r. 105 mm, ale pro nespecifikované potíže nebyly zavedeny ).

Obrázek

Prototyp SS-1 firmy Komatsu měl sice jen dva kanóny, ale lépe vyřešený bojový prostor. Oba prototypy byly dokončeny v průběhu roku 1956 a během dvou let prošly řadou poměrně intenzívních zkoušek a na jejich základě byl do výroby ( od r. 1960 ) přijat prototyp firmy Komatsu.

Obrázek

" Bojová " služba

Výroba běžela poměrně dlouho a malou rychlostí, jak už je u Japonské bojové techniky obvyklé. Původní verze se vyráběla do roku 1967, potom došlo k modernizaci a nový model s výkonnějším motorem byl vyráběn až do roku 1977.

Obrázek

Celkově bylo vyrobeno 252 kusů SPATG Type 60, některé zdroje tvrdí že minimálně 140 z nich bylo v modernizované verzi. To je ovšem neověřená informace, která velmi pravděpodobně vychází z informace, že v roce 2001 měla Japonská armáda v provozu právě 140 kusů těchto samohybek. Nedlouho po té mělo dojít k vyřazení z výzbroje, ale není jisté jestli je tím myšleno úplné vyřazení nebo jen uložení do skladů.

Obrázek

Stejně jako většina ostatní Japonské bojové techniky i Type 60 prošel dlouhou mírovou službou a snad i díky tomu zůstane pro většinu světa nevýrazným, většinou neznámým typem. Je trochu paradoxní, že moc nechybělo a mohl se asi jako jeden z posledních " těžkých " stíhačů tanků s bezákluzovými kanóny zúčastnit bojového nasazení a to v Iráku. Takže pokud pomineme různá cvičení a podobně, tak jediným " bojovým " nasazením byl boj s Godzilou, samozřejmě ve filmu.


Popis SPATG Type 60

Při zběžném pohledu na stíhač tanků Type 60 si jen těžko někdo všimne něčeho výjimečného, podporuje to i naprostá většina zveřejněných fotek.
Vozidlu jednoznačně dominuje dvojce bezákluzových kanónů ráže 106 mm, které zabírají větší část pravé strany korby. V přední části korby je uložena převodovka propojená náhonem s motorem v zadní části. Střední část korby zabírá bojový prostor, po levé straně v něm sedí řidič a za ním nabíječ. Za nabíječem jsou nad motorovým prostorem dvířka, tato slouží především k nabíjení kanónů a mimo jiné umožňují jednodušší komunikaci s doprovázenou pěchotou.
Pravou stranu bojového prostoru zabírá částečně otočná věž střelce a na ní jsou přichycené oba kanóny. Věž je normálně otočná 10° na obě strany, s náměrem -5° / +10°, větším pohybům už překáží korba vozidla.
To je poměrně málo, ale věž je mimo to i vysouvací, po vysunutí stoupá odměr na 30° na obě strany, náměr na -20° / +15°.

Obrázek

Tyto hodnoty se rozhodně dají považovat za dostačující, navíc výsuvná věž umožňovala vedení palby z poza krytu nebo z okopu.
Pro oba kanóny M40 r.106 mm je vezeno 8 kusů nábojů, pro zástřelnou pušku M8 r. 12,7 mm 60 kusů značkovacích nábojů. Ve vozidle je kromě radiostanice a tankohovorového zařízení jen minimum elektroniky, jen u některých vozidel bylo využíváno přístroje pro noční vidění a to jen u řidiče.
Jako pohonná jednotka sloužil vzduchem chlazený naftový šestiválec o výkonu 120 koní ( Komatsu 6T120-2 ), modernizovaná vozidla měla namontovaný vodou chlazený diesel stejného výrobce o 150 koních.
Korba je vyrobena z ocelového pancíře o tloušťce 12 - 15 mm.

Obrázek

TTD

Délka--------------------------4,30 m
Šířka---------------------------2,23 m
Výška ( věž dole )------------1,38 m
Výška ( věž nahoře )---------1,59 m
Světlá výška-------------------0,35 m
Bojová hmotnost--------------8000 kg
Prázdná hmotnost-------------7600 kg
Maximální rychlost------------45 km / 55 km/hod ( 120 koní / 150 koní )
Dojezd-------------------------250+ km
Kapacita paliva----------------140 l
Hloubka brodu-----------------0,7 m
Kolmá stěna--------------------0,6 m
Příkop---------------------------1,8 m
Stoupavost----------------------60 %
Boční náklon--------------------30 %

Obrázek

Obrázek

Zdroje

Jane's - Tank Recognition Guide
http://www.janes.com
http://en.wikipedia.org
http://www.whatifmodelers.com
http://www.militaryfactory.com
http://www.militaryphotos.net
http://cs.finescale.com
http://www.toadmanstankpictures.com
http://www.armyrecognition.com

Video

1980年陸上自衛隊中部方面隊
http://www.youtube.com/watch?v=wlffyqa6h7w&translated=1

1996年守山駐屯地開庁記念行事での模擬戦
http://www.youtube.com/watch?v=qCb1kpr- ... re=related

Záběry z nějaké akce pro veřejnost, na SPATG Type 60 si musíte chvilku počkat...
V druhém videu ( čas 2:10 ) je dokonce vidět, že už to po těch letech začíná zlobit.

Obrázek
Naposledy upravil(a) kopapaka dne 12/8/2010, 09:43, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Koukám, že ses zamiloval do roztodivných vozítek :-?
Jinak máš tam krásnou skupinovou fotku s Mitsubishi Type 73 Kyū (ten Jeep)
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Jakou má výhoda to dvouhlavňové uspořádání? Je to jen kadence? Na vezenou munici (8 ks na hlaveň) mi to přijde jako nelogický argument.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

skelet: Ono mě to možná přejde :D
Jsou to poměrně zajímavé stroje, navíc málo známé.
Navíc mi pomalu začínají docházet, asi budu muset napsat něco i o samotných kanónech.


kacermiroslav: Jde o rychlost palby, normálně při montáži na trojnožce nebo na otevřeném vozidle to není problém, ale při montáži na úplně uzavřeném pancéřovém vozidle to znamená otevřít, nabít a zase zavřít. A ještě se nějak musíš vysoukat ven a zpátky Takhle je možnost opakovaného výstřelu okamžitě po první ráně.
Bezzákluzový kanón je navíc poměrně levná zbraň.
A když to porovnáš s " konkurencí "...

M50A1 Ontos
Obrázek
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Pevně věřím, že těch vozítek se najde na světě dostatek. Když tak přes SZ :wink:
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“