Saab 35 Draken (SWE)

Cokoliv o této skvělé severské zemi
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Saab 35 Draken (SWE)

Příspěvek od sa58 »

Saab 35 Draken (SWE)
Obrázek
V dnešní době člověk nevychází z překvapení. Potomci vikingů prý někoho u nás upláceli... Jak se zdá, novináři zase objevili nějaký kontinent, asi to bude Amerika... Jak si to vůbec dovolují, vždyť je to nemorální... No, dost bylo srandy, asi by měl někdo vysvětlit hlídacím psům demokracie něco o prodeji vojenského materiálu.

Omlouvám se za tento začátek, ale musel sem si rýpnout do neúplatných novinářů. Další text již bude pouze o dalším švédském letounu, který ve mně vzbuzuje obdiv k severské konstrukční škole. To letadlo vypadá prostě skvěle, žádná roura jako u sovětů nebo US stíhač co umí akorát bombardovat. Dneska bude řeč o letounu Saab 35 Draken.

Na počátku vývoje tohoto letounu bylo na první pohled jednoduché zadání. Neutrálnímu Švédsku hrozilo napadení tehdejším velkým bratrem z východu. I když byly vyvíjeny stíhací letouny J 21 a J 29, bylo jasné, že tu zanedlouho nebudou dostačovat na určité úkoly, jmenovitě na ochrany švédského vzdušného prostoru před novými proudovými bombardéry sovětského letectva. Proto bylo jasné, že další vývoj musí být zaměřen na letouny překračující rychlost zvuku. K tomuto požadavku je třeba jako obvykle přiřadit i další severské obvyklosti jako je snadná údržba, možnost vzletu a přistání na určitých úsecích dálnic a schopnost letu za každého počasí. Samozřejmostí byla i možnost použití letounu coby útočného stroje na pozemní cíle. Letoun měl dosahovat rychlosti M 1,4 – 1,5 a operačního dostupu 10000 metrů. Tyto podmínky byly zadány již v roce 1949. Od srpna 1949 na tomto zadání začala pracovat firma Saab, projekt byl označován jako Model 35. Konstruktéři si v té době vybrali koncepci letounu s delta křídlem, naráželi však na problémy vyplývající ze zadání. Výsledkem snažení konstruktérů bylo na tu dobu převratné řešení s použitím středoplošníku s tlustým centroplánem se šípovitostí náběžné hrany 80°, přecházející do delta křídla o šípovitosti 57° s tenčím profilem. Vznikla tak koncepce dvojité delty. Do silné části šlo umístit více paliva. Tato koncepce byla vyzkoušena na zmenšeném výzkumném letounu Saab 210, jehož první vzlet se datuje na 21. leden 1952. Saab 210 prošel rozsáhlými testy při kterých docházelo k úpravám předního dílu letounu a zkoušelo se umístění vstupů vzduchu k motoru. Poslední úprava nesla označení 210B a odpovídala uspořádání na seriových letounech.

V květnu 1952 byla postavena maketa letounu v plné velikosti, model dostal označení Model 35 Draken. Flygvapnet dal zelenou ke stavbě čtyř prototypů, první z nich vlétl 25.10.1955. První sériové stroje označené J 35A dostala jednotka F13 v březnu 1960. První verze A (výrobní čísla 35001-35065) byla poháněna licenčním motorem Rolls-Royce Avon Mk.48. Švédská verze nese název RM6B, je doplněna o komoru přídavného spalování Model 65 – tah motoru je 49,98 / 67,62 kN. Výzbroj tvořily dva kanony Aden ráže 30 mm, každý s palebným průměrem 90 nábojů. Pro zaměřování se používal střelecký radar S6B. Další možnou variantou bylo použití raketnic s 19 raketami ráže 75 mm. Dalších 25 kusů (35066-35090) verze A je označeno jako „long“ verze, jedná se o prodloužení zádě, které mělo pomoci odstranit nestabilitu při letu. U motoru je použito přídavné spalování Model 66. Kvůli prodloužené zádi byli na konci trupu namontovány pomocná kolečka. Celkem bylo vyrobeno 90 kusů této stíhací verze.

Verze J 35B (72 ks, výrobní čísla 35202- 35273) již měla zabudovaný střelecký systém S7 schopný navedení letounu na boční útok. Radarový systém je ale dodán později. Základní výzbroj zůstává jako u typu A, verze B navíc nese 4 x Rb 24. Jedná se o licenční AIM-9B Sidewinder. Navíc je možno na závěsy umístit pumy – 4 x 500 nebo 9 x 100 kg - případně 18 neřízených raket ráže 135 mm.

Verze J 35D (120 ks, výrobní čísla 35274-35393) byla vlastně prozatímním řešením. Měla zastoupit verze F, její vývoj nabral zpoždění a tak byla vyráběna verze D. Ta mohla využívat vylepšený motor RN6C o tahu 56,55 / 78,4 kN. Tento typ také jako první švédský letoun překročil hranici Mach 2. Pro pilota byla zabudovány vystřelovací sedačky umožnující vystřelení v nulové výšce.

Největší sérii byla verze J 35F, jednalo se o 230 kusů (výrobní čísla 5401- 35630). Tato verze již byla plně funkční s PVO systémem STRIL 60. Tato verze má jen jeden kanon Aden ráže 30 mm, palebný průměr je 100 nábojů. Hlavní výzbrojí je řízená střela Rb 27, jedná se o licenční verzi AIM-26 Falcon. Ty doplňují dvě rakety Rb 28, jedná se IČ verzi Falconu. O navádění se stará střelecký systém S7B, v přídi je umístěn dopplerovský radar Ericsson PS-01 nebo PS-1A (licence Hughes). Pod přídi je umístěn infračervený detektor FLIR.

Verze J 35J vznikla přestavbou 66 strojů verze F. Jedná se modernizovanou verzi F, je vylepšena avionika a pod křídlem je o jeden závěs navíc. Přestavba probíhala v letech 1987-1991. Tato verze vyla vyřazena z výzbroje v prosinci 1998.

Mimo stíhací verze existovala cviční dvoumístná verze Sk 35C (25 kusů), jako základ byly použity již vyrobené letouny verze A (krátké). Tuto verzi nebylo možno použít bojově.
Verze pro taktický průzkum S 35E (59 ks) byla vybavena soupravou kamer v přídi. Místo kanonů mohla být nainstalována další kamera nebo přídavné nádrže. Jednalo se konverzi verze D, ve službě 1964 – 1979.

Tolik o službě Drakenu ve Švédsku. Leroun zaujal i sousední státy, Finsko a Dánsko. V roce 1975 bylo 12 letounů dodáno v dílech do Finska, jednalo se o verzi J 35XS, pět cvičných J 35CS a posléze 24 ks vyřazených J 35F. Dánsko zakoupilo 20 ks verze F označené jako F 35XD, 20 ks RF 35XD (verze S 35E) a 11 ks TF 35SD (cvičné Sk 35C).
Dalším zahraničním provozovatelem Drakenu bylo Rakousko. V roce 1980 bylo dodáno 24 letounů verze J 35Ö. Jedná se o letouny série D, v současnosti je nahrazován moderním Eurofighter Typhoon.

Tolik v krátkosti o Drakenu. Příště snad něco málo o jeho následovníku, Viggenu...


technická data J 35J
délka – 15,34 m
rozpětí – 9,42 m
výška – 3,89 m
hmotnost prázdná – 7400 kg
hmotnost maximální – 12400 kg
výkon motoru max – 46 /67,6 /46 kN
max. rychlost – Mach 2
dostup – 20000 m
zásoba paliva – 2865 + 2x525 l
max. dolet – 2000 km
osádka – 1



Použité zdroje:
Encyklopedie letadel světa
V. Němeček – Vojenská letadla 5
http://www.canit.se/~griffon/aviation/text/35draken.htm
http://www.airwar.ru
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

a jako obvykle následuje několik obrázků

Obrázek
vývoj J 35

Obrázek
prototyp J 35

Obrázek
přistání verze A

Obrázek Obrázek
výkres a podvěšená výzbroj
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »


Obrázek Obrázek
J 35F a J 35J

Obrázek
skvělý snímek J 29, J 35 a J 37
zdroj: www.airliners.net

Obrázek Obrázek
finský a dánský J 35

Obrázek
dánské J 35 ve formaci
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Obrázek
J 35F

Obrázek
J 35

Obrázek
J 35XD

Obrázek
J 35 Ö

Obrázek Obrázek
J 35 Ö

ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Tohle letadlo je nadherny, byl to muj prvni model, co jsem kdy dal dohromady (zaroven jeden z poslednich :mrgreen: )
válka je vůl
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

VEB Plasticart 1:100?
Nemôžem si pomôcť, Draken je jedno z najfotogenickejších lietadiel. Je proste iné ako iné, ako ostatne všetky povojnové švédske lietadlá.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
jaromír dolanský
praporčík
praporčík
Příspěvky: 391
Registrován: 12/10/2006, 14:21
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jaromír dolanský »

Omluva za rýpnutí do novinářů byla zbytečná :-). Tedy, alespoň pro někoho, kdy alespoň trochu zná zázemí našich investikativních géniů a "svědomí národa", jak o sobě někdy rádi říkají. Myslím, že jeden splašený novinář je zdaleka horší než tlupa od Al Kaidy.
Článek je - jako konečně téměř všechny na těchto stránkách - super. Díky.
Mouse
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Z mého pohledu asi nejzajímavější švédský letoun vůbec, ve své době opravdu něco úplně jiného...+ samozřejmě naprosto neuvěřitelný Viggen, na který se už moc těším!
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Sa - skvělý letoun.
K těm novinářům, mělo by na plné pecky zaznít to, že není snad větší vojenské zakázky jednoho státu do druhého od doby Franze Josefa, kde by nefigurovalo nějaké "všimné" - úplatek v nějaké formě.
Neznal jsem zakázky a odkupy vojenské techniky - SSSR versus státy Varšavské smlouvy - možná, že tady úplatky nebyly ( určitě to bylo mastné a vyváženě prošpikované službami, které SSSR vyžadoval).
Jinak, ale když Varšavská smlouva prodávala do třetích zemí, vždy tam všimné nějakou formou bylo. Bylo to dáno tím, že tam čekala Francie, VB a USA, které tam také chtěli prodávat.
Toho co říkám je plná literatura a skandály např ve Francii. Další skandály byly s krádežema výkresů např Izraele ve Francii a následovalo dodatečné finanční odškodné.
Zbrojní průmysl a prodej zbraní je jeden z nejlépe zhodnocených obchodů. Vždyť se zde prodává 1 kg tzv. železa za 8 a více dolarů.
Zpět k letounu - Sa já na to narážel taky a ty asi taky - vždy nemohu v popisech těch letadel najít jeden z velmi důležitých TTD - dosah přehledového a střeleckého RL. ( Já je tady odhaduji, prosím nebrat pevně je to odhad dle doby vzniku letounu - přehledový tak do 50 - 80 km a střelecký tak 15 -20km, jestli to v té době není moc - Mig 21 měl střelecký v té době 10-15km a přehledový si již nepamatuji, byl hodně slepý, vodil se ze země - rakety se v 70tých letech z Mig 21 střílely přes střelecký RL ze vdálenosti pokud možno 5 km). Samozřejmě postupně přicházely lepší a lepší RL a v dnešní době je to o Stovkách Km.
Zajímavé je, že skutečně renomovaní autoři knih o letadlech s těmito údaji šetří a ani my zde na Palbě si je tudíž moc nedáváme!!!
Většina zdrojů prostě tento údaj moc nedává.
Tady jsi asi na to taky nenarazil viď?
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Bruno
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 824
Registrován: 8/10/2004, 10:51

Příspěvek od Bruno »

Prvé lietadlo keré som zlepil...
A Viggen-a som si vystrihol z obalu Vojenských letadel 5. :mrgreen:
Krásne a velmi zaujímavé stroje.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Najvačším nepriatelom mieru su pacifisti...
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Michane, na ty parametry přehledového a střeleckého radaru jsem nenarazil. STRIL 60 byl ale systém založený na pozemních radarech a naváděl letadla na cíl.

AIM-26 Falcon (Rb 27) měla dolet 6 mil, rychlost Mach 2. To nejsou nějaké extra hodnoty.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

OK - Sa tak si to myslím i já ( jestli jsem to nezapoměl), že byly naváděny RL se země a až při střelbě rakety, si to řídil jeho palubní střelecký RL poměrně malého dosahu.
Ten dosah RL, nyní již přehledových a střeleckých se dnes právě samozřejmě prodlužuje. Dnes dokonce nemusí sám svým palubním střeleckým RL vézt raketu, ale vede jí jiný letoun. Nyní ty rakety mají dosahy přes 100 km.
Jsme ve shodě.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

Doplnil bych pár údajů a jeden ve Švédsku tradovaný, avšak z pochopitelných důvodů neověřitelný příběh.

Nejdřív ty údaje. Přestože Draken většinou "letecké veřejnosti" nebývá pokládán zrovna za etalon "dogfightera", ve skutečnosti šlo o velmi obratný a ovladatelný letoun, posuďte sami. Okamžitá rychlost otáčení více než 20st./s, ustálená 12st./s a na křidélkách více než 400st/s. Až téměř neuvěřitelně působí například už v dané době dosahované úhly náběhu a schopnost provádět "něco", co o mnoho let později Sověti prohlásili za svůj vynález. Viz. http://www.youtube.com/watch#!videos=gZ ... ax3rhqGJcQ . K tomu připočtěte stoupavost cca. 250m/s (J-35D) a schopnost dosáhnout M1 do 60 sekund po uvolnění brzd. Ano, dnes už to není nic vyjímečného, ale co na samém začátku 60tých let?

Letoun byl koncipován pro hladké dosažení a udržení přibližně M1,5 ve větších výškách, což byla v době jeho vzniku také předpokoládaná rychlost při samotném vzdušném boji, proto také zůstalo jednoduché vstupní ústrojí. Stroj byl sice schopný i s výzbrojí dvěma raketami dosáhnout dvou machů, ale za cenu značného nárůstu teploty a tlaku na vstupu do kompresoru motoru hrozícího vysazením motoru. Za povšimnutí stojí poměrně mohutné vstupy přisávání vzduchu do komory přídavného spalování.

Aerodynamická koncepce Drakenu měla jak své kladné stránky, tak přinejmenším řekněme vrtochy. Dvojitá delta v sobě nese, jak se říká vhodné vlastnosti křídla pro vysoké i nízké rychlosti, ale zejména možnost mít při malé relativní tloušťce křídla (důležité z hlediska vlnového odporu), což je poměr tloušťky k celkové hloubce profilu, značně velkou absolutní tloušťku alespoň vnitřní části křídla, což je výhodné pro uschování sacích kanálů, výzbroje, paliva a jiných pro stíhací letoun veskrze užitečných věcí. Takto koncipované letouny se vyznačují relativně malým čelním a vlnovým odporem při vyšších rychlostech, ovšem se snižující se rychlostí začínají problémy. Křídlo díky vzniku nosných vírů s rostoucím úhlem náběhu sice dokáže produkovat značný vztlak i za nízkých rychlostí, ovšem za cenu enormního zvýšení indukovaného odporu (což souvisí s tím, že delta je obecně křídlo s nízkou štíhlostí). To způsobuje nejen značnou ztrátu energie při manévrech s vyššími násobky, ale také rostoucí odpor s klesající rychlostí. Paradoxně tak letoun potřebuje s klesající rychlostí větší tah pohonné jednotky.

No a teď ten příběh. Zdá se, že Švédové, v kontrastu ke své reputaci, si rádi společně zažertují, což měla poznat na vlastní kůži posádka jednoho z SR-71 pravidelně vzlétajících z Mildenhallu na čumendu nad Baltským mořem. Dvojice švédských pilotů se rozhodla této pravidelnosti využít a při dalším přeletu Blackbirdu urychleně zvedla do vzduchu své Drakeny podvěšené přídavnými nádržemi. Jeden letěl na sever jako hlídka a druhý vyčkával dále na jihu. Jakmile pilot Drakena na severu zachytil na radiolokátoru SR-71, dal echo tomu na jihu. Ten, porušujíc tak snad všechny možné mírové konvence, odhodil nádrže a s motorem na plné přídavné spalování postavil letoun na ocas. Jakmile dosáhl maximálního dostupu, zapnul radiolokátor ve střeleckém modu. Prý dokázal na moment dosáhnout zachycení cíle zbraňovým systémem. Oba Švédové se pak vrátili na základnu, ten "jižní"stačil jen tak tak dosednout než mu došlo palivo. Prý se podobný kousek ještě později podařil několika Viggenům...
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

jersey.se:
Já sem to slyšel trošku jinak...
Údajně mělo jít o úplně oficiální činnost, schválenou kvůli narušení ( nebo těsnému přiblížení k ) Švédského vzdušného prostoru. A mělo se to dít pravidelně, protože se tam SRka taky vyskytovala pravidelně.
Nevím jak to s tím zachycením bylo u Drakenů, ale u Viggenů ten čas prý pohodlně dostačoval k zaměření a navedení raket...
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

No těch verzí bezpochyby koluje dost. Prý dokonce těmhle dvěma pilotům měla přijít od jednotky Blackbirdů jakási gratulace, o čemž ovšem trochu pochybuji. Draken asi neměl šanci na SR-71 navést střely, alespoň v tomhle případě. U těch Viggenů to byla už potvrzeně, jak píšeš, oficiální akce a rakety měly "lock on". Ten jejich příběh bych postnul snad během dneška do tématu o Viggenech, nebudete-li proti :)
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Záleží v jaké výšce SRko kolem toho Švédska letělo...
Pokud by to nebyl moc nad 20 kilometrů, tak by rakety Rb 28 ( AIM-4D ) šly docela slušně navést. A protože jsou IČ samonaváděcí a navíc schopné navedení z přední polosféry...
Pravda, šance na úspěšné navedení asi nic moc, ale už jen ta možnost...
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

Nad Evropou Blackbirdy skutečně létaly o něco níže a pomaleji než nad jižnějšími územími. Jednak kvůli politické členitosti území, neboť při cestovní rychlosti byl SR-71 kvůli složitému vstupnímu ústrojí motorů limitován asi 43 stupni náklonu, čemuž odpovídal při redukované rychlosti jíž nad Evropou létal (asi M2,8) poloměr zatáčky 74 km. Dalším faktorem byla teplota okolního vzduchu - arktický vzduch je kupodivu ve velké výšce ve skutečnosti teplejší až o 10 stupňů než jinde na Zemi a teplota na vstupu do kompresoru nesměla za žádných okolností přesáhnout 427oC. Švédové tak měli na své straně jisté výhody. Ovšem stejné měli jistě i Sověti, kterým se přepad SR-71 pokud vím nikdy nepovedl.

V popsaném případě patrně neměl Draken šanci Blackbirda sestřelit, protože jej zaměřil ze zadní polosféry, tedy než by raketa zrychlila a dohnala cíl, pokud by ho vůbec dokázala udržet, asi by byla bez motoru. Šance Viggenů byly rozhodně reálné zejména díky pokročilému systému navádění, díky tomu, že Švédsko je značně dlouhé a hlavně díky tomu, že přepad byl realizován na vstřícném kursu. Jdu to překládat :)
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Tak pokud šel ze zadní polosféry, tak asi opravdu ne i když AIM-4D má maximálku 4machy, ale to by se musel navést v minimální vzdálenosti.

Pokud jde o Rusy, to že se jim přepad nikdy nepovedl tvrdí Američani... :D
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

No... to je ovšem taky fakt :)
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
Dancer
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 563
Registrován: 23/2/2007, 11:44

Příspěvek od Dancer »

No, pokud by se Rusům přepad povedl, tak by nějaký Blackbird musel chybět. A chybí nějaký? :wink:
Nebát se a nekrást!
Odpovědět

Zpět na „Švédsko“