MS - Mostová souprava

Odpovědět
Uživatelský avatar
komisař
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 403
Registrován: 10/10/2008, 14:59
Bydliště: Český Krumlov

MS - Mostová souprava

Příspěvek od komisař »

Jelikož jsem již popsal těžkou mostovou soupravu a v debatě byly zmiňovány i další typy, doplňuji MS, mám předpřipravenu i střední mostovou soupravu SMS, most montovaný týlový MMT a čluny používané při stavbě mostů.
Pro úplnost uvádím, že první mostovou soupravou naší armády na konci války byla NLP ( nový lehký park). K 9. červenci 1944 sborový ženijní prapor československého armádního sboru v SSSR obdržel mostní soupravu NLP, obsahující kromě pontonů a stavebních dílců i motorový člun BMK. Souprava umožňovala vytvořit kromě klasického mostu o nosnosti od 5 do 16t i přístavní můstky a soulodí různých variant. K převozu kompletní soupravy bylo třeba 29 nákladních automobilů.

MS - Mostová souprava

Obrázek

Konstrukce MS byla vyvinuta v bývalé ČSSR na začátku 60. let 20. století ve dvou vývojových typech, první soupravy měly pilíře s mechanickými zvedáky, tato souprava byla záhy zdokonalena pilířem s hydraulickými zvedáky, která byla rozšířena v rozhodujícím množství. Z oficiálních zdrojů mám ověřeno, že únosnost nebyla pouze 20 tun, ale umožňovala i nosnost do 60 tun. Objevil jsem zmínku o LMS – 20 ( lehká mostová souprava ), kde číslo 20 je nosnost v tunách. Ale nikde jsem o ní nenašel jakékoliv údaje, proto žádám, aby kdo ví víc, to sem doplnil.

Je celokovová skládací konstrukce, která byla užívaná v ČSLA k rychlým stavbám provizorních přemostění. Jejím základem jsou díly (střední, koncové) tvořené se dvěma příhradovými díly hlavních nosníků, mostovkovým roštem s dolní mostovkou z vlnitého plechu a ocelovými obrubníky.. Slouží pouze pro jednosměrný provoz s maximálním zatížením 60 t., při rozložených břemenech ( tažné vozidlo s podvalníkem ) až do hmotnosti 95 t, a to přes suché i vodní překážky. Z materiálu soupravy je možné postavit buď dva mosty s jedním mostovým polem do rozpětí 21, anebo jeden most délky 42 m s dvěma poľi s jedním mezilehlým pilířem ( možno použít i mostní pilíř PIŽMO, a to v případě, že hloubka pod mostem je větší než 7 metrů, anebo delší mosty z vícero souprav s délkou středných polí mezi pilířemi max. 21 m.

Obrázek

Základní montážní prvek je díl (blok) délky 3 bm mostu a tvoří celý příčný řez mostu.. Montáž lze provádět pomocí výsuvné dráhy a krakorce nebo montáží na pevné ploše a uložením do překážky vhodnou jeřábovou technikou. Mostní družstvo položí montážní stolici, na té se složí výsuvný krakorec, postupně se připojuje další díl a hotová část se vysouvá nad překážku. Sestavené mosty se vysouvají po výsuvné dráze buď ručně anebo tlačením nákladními automobily soupravy. Pro uložení mostu a nájezdy není nutno provádět speciální úpravu břehů. Ukládá se na úložné desky a nájezdy. Nájezdy tvoří sklopné rampy, které jsou součástí koncového mostního dílu. Stavěly se pomocí dvou automobilových jeřábů z naložených nákladných automobilů. Jeden jeřáb slouží na manipulaci s mostem a jeden s pilířem.

Souprava se skládá z těchto základních prvků :

--- dvě mostní části, každá mostní část se dopravuje na 3 automobilech T 138 VN anebo T 111 (označených 1M, 2M, 3M ) + autojeřáb AV-8 ( označený J8 ),

--- pilířová část, naložená na jednom nákladním automobilu tatra ( označeném P7) + autojeřáb ( označený J9 ).

---Souprava se dále dělí na tyto hlavní skupiny :
- mostní díly : střední a koncové,
- mostní montážní a dopravní pomůcky : výsuvná kolej, výsuvná stolice, výsuvný krakorec,
- spojovací díly, čepy pro spojení mostních dílů
- pilířové díly,
- pilířové montážní a dopravní pomůcky,
- dílce pro spojení mostů s několika poli,
- dopravní prostředky a jeřáby,
- materiál pro běžnou údržbu a opravy.

Hlavní údaje :

Šířka vozovky : 4 m
Vnější šířka : mostu 5,14 m / pilíře 6 m.
Rozpětí mostu pro únosnost 60 t : 21 m
Odstupňování déĺky mostu : po 3 m.
Maximální sklon mostu : podéĺný 6 - 8 % / příčný asi 5 %

Únosnost pro jednotlivé břemeno … 60 t
Únosnost pro rozložené břemeno … 95 t

Max. šířka nákladu na vozidle : 3,15 m
Max. výška nákladu na vozidle : 3,34 m

Max. hmotnost dílů :
- mostový ( koncový) 3,15 t
- pilířový ( rám ) 2,17 t

Základní část mostu : 24 t, - 1 bm : 0,9 t / m
Pilíř s příslušenstvím : 5 t, - 1 bm : 0,55 t / m
Celé soupravy ( bez aut) : 53 t


Údaje o stavbě mostu ve dne a na rovině :

Délka mostu 42 m - počet vojáků : 1 + 3 + 16 / čas stavby : 100 min.
Délka mostu 21 m - počet vojáků : 1 + 2 + 10 / čas stavby : do 40 min.
V noci se stavba mostu prodlužuje 1,3 až 1,8 krát.

Přeprava soupravy :
---7 nákladních vozidel Tatra 111 anebo T-138 VN /138 VNV + 2 automobilové jeřáby AV-8.
---Po železnici se souprava přepravuje následovně : složí se z automobilů na plošinové železniční vozy typu Pao / 4 nápravový / alebo Px / 6 nápravový /.


Předpisy ČSLA : Žen-24-10, Žen 24-9, Žen 24-2


http://forum.valka.cz/viewtopic.php/tit ... 339#254339 ]
http://forum.valka.cz/viewtopic.php/t/7 ... z0anjU43rT
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 833
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Příspěvek od knezdub »

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
komisař
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 403
Registrován: 10/10/2008, 14:59
Bydliště: Český Krumlov

Příspěvek od komisař »

Knedzub : patří, pěkný obrázek
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Ostatní“