Jelikož jsem již popsal těžkou mostovou soupravu a v debatě byly zmiňovány i další typy, doplňuji MS, mám předpřipravenu i střední mostovou soupravu SMS, most montovaný týlový MMT a čluny používané při stavbě mostů.
Pro úplnost uvádím, že první mostovou soupravou naší armády na konci války byla NLP ( nový lehký park). K 9. červenci 1944 sborový ženijní prapor československého armádního sboru v SSSR obdržel mostní soupravu NLP, obsahující kromě pontonů a stavebních dílců i motorový člun BMK. Souprava umožňovala vytvořit kromě klasického mostu o nosnosti od 5 do 16t i přístavní můstky a soulodí různých variant. K převozu kompletní soupravy bylo třeba 29 nákladních automobilů.
MS - Mostová souprava
Konstrukce MS byla vyvinuta v bývalé ČSSR na začátku 60. let 20. století ve dvou vývojových typech, první soupravy měly pilíře s mechanickými zvedáky, tato souprava byla záhy zdokonalena pilířem s hydraulickými zvedáky, která byla rozšířena v rozhodujícím množství. Z oficiálních zdrojů mám ověřeno, že únosnost nebyla pouze 20 tun, ale umožňovala i nosnost do 60 tun. Objevil jsem zmínku o LMS – 20 ( lehká mostová souprava ), kde číslo 20 je nosnost v tunách. Ale nikde jsem o ní nenašel jakékoliv údaje, proto žádám, aby kdo ví víc, to sem doplnil.
Je celokovová skládací konstrukce, která byla užívaná v ČSLA k rychlým stavbám provizorních přemostění. Jejím základem jsou díly (střední, koncové) tvořené se dvěma příhradovými díly hlavních nosníků, mostovkovým roštem s dolní mostovkou z vlnitého plechu a ocelovými obrubníky.. Slouží pouze pro jednosměrný provoz s maximálním zatížením 60 t., při rozložených břemenech ( tažné vozidlo s podvalníkem ) až do hmotnosti 95 t, a to přes suché i vodní překážky. Z materiálu soupravy je možné postavit buď dva mosty s jedním mostovým polem do rozpětí 21, anebo jeden most délky 42 m s dvěma poľi s jedním mezilehlým pilířem ( možno použít i mostní pilíř PIŽMO, a to v případě, že hloubka pod mostem je větší než 7 metrů, anebo delší mosty z vícero souprav s délkou středných polí mezi pilířemi max. 21 m.
Základní montážní prvek je díl (blok) délky 3 bm mostu a tvoří celý příčný řez mostu.. Montáž lze provádět pomocí výsuvné dráhy a krakorce nebo montáží na pevné ploše a uložením do překážky vhodnou jeřábovou technikou. Mostní družstvo položí montážní stolici, na té se složí výsuvný krakorec, postupně se připojuje další díl a hotová část se vysouvá nad překážku. Sestavené mosty se vysouvají po výsuvné dráze buď ručně anebo tlačením nákladními automobily soupravy. Pro uložení mostu a nájezdy není nutno provádět speciální úpravu břehů. Ukládá se na úložné desky a nájezdy. Nájezdy tvoří sklopné rampy, které jsou součástí koncového mostního dílu. Stavěly se pomocí dvou automobilových jeřábů z naložených nákladných automobilů. Jeden jeřáb slouží na manipulaci s mostem a jeden s pilířem.
Souprava se skládá z těchto základních prvků :
--- dvě mostní části, každá mostní část se dopravuje na 3 automobilech T 138 VN anebo T 111 (označených 1M, 2M, 3M ) + autojeřáb AV-8 ( označený J8 ),
--- pilířová část, naložená na jednom nákladním automobilu tatra ( označeném P7) + autojeřáb ( označený J9 ).
---Souprava se dále dělí na tyto hlavní skupiny :
- mostní díly : střední a koncové,
- mostní montážní a dopravní pomůcky : výsuvná kolej, výsuvná stolice, výsuvný krakorec,
- spojovací díly, čepy pro spojení mostních dílů
- pilířové díly,
- pilířové montážní a dopravní pomůcky,
- dílce pro spojení mostů s několika poli,
- dopravní prostředky a jeřáby,
- materiál pro běžnou údržbu a opravy.
Hlavní údaje :
Šířka vozovky : 4 m
Vnější šířka : mostu 5,14 m / pilíře 6 m.
Rozpětí mostu pro únosnost 60 t : 21 m
Odstupňování déĺky mostu : po 3 m.
Maximální sklon mostu : podéĺný 6 - 8 % / příčný asi 5 %
Únosnost pro jednotlivé břemeno … 60 t
Únosnost pro rozložené břemeno … 95 t
Max. šířka nákladu na vozidle : 3,15 m
Max. výška nákladu na vozidle : 3,34 m
Max. hmotnost dílů :
- mostový ( koncový) 3,15 t
- pilířový ( rám ) 2,17 t
Základní část mostu : 24 t, - 1 bm : 0,9 t / m
Pilíř s příslušenstvím : 5 t, - 1 bm : 0,55 t / m
Celé soupravy ( bez aut) : 53 t
Údaje o stavbě mostu ve dne a na rovině :
Délka mostu 42 m - počet vojáků : 1 + 3 + 16 / čas stavby : 100 min.
Délka mostu 21 m - počet vojáků : 1 + 2 + 10 / čas stavby : do 40 min.
V noci se stavba mostu prodlužuje 1,3 až 1,8 krát.
Přeprava soupravy :
---7 nákladních vozidel Tatra 111 anebo T-138 VN /138 VNV + 2 automobilové jeřáby AV-8.
---Po železnici se souprava přepravuje následovně : složí se z automobilů na plošinové železniční vozy typu Pao / 4 nápravový / alebo Px / 6 nápravový /.
Předpisy ČSLA : Žen-24-10, Žen 24-9, Žen 24-2
http://forum.valka.cz/viewtopic.php/tit ... 339#254339 ]
http://forum.valka.cz/viewtopic.php/t/7 ... z0anjU43rT
MS - Mostová souprava
Přejít na
- OZNÁMENÍ & JINÉ
- ↳ Redakční plán - rezervace článků
- ↳ Náměty & komentáře
- ↳ Vzkazy od vedení Palby
- ↳ Dotazy od uživatelů
- ↳ Oznamy, vzkazy a odkazy
- ↳ Financování a propagace Palby
- ↳ Srazy a setkání Palba
- ↳ Sváteční okénko Palby
- ↳ Filmy, dokumenty, knihy
- ↳ Fikce, dohady, dotazy
- ↳ Fotografie, vtipy, citáty
- ↳ Návody aneb jak na Palbu
- ↳ Aktuality
- BOJIŠTĚ 2. SVĚTOVÉ VÁLKY
- ↳ Knihy, recenze knih
- ↳ Západní fronta
- ↳ Pozemní boje 1939 - 1944
- ↳ Pozemní boje 1944 - 1945
- ↳ Válka v Atlantiku
- ↳ Válka ve vzduchu
- ↳ Západní fronta 1939-1945
- ↳ Příčiny a události vzniku 2.sv války
- ↳ Východní fronta
- ↳ Od Bagrationu do Berlína
- ↳ Bagration a souvislosti s největší bitvou ww2
- ↳ Od Stalingradu po Kursk
- ↳ Od Kurska po Bagration
- ↳ Stalingrad
- ↳ Východní fronta - operace na jihu
- ↳ 1941-1942 - Skupina Armád Sever
- ↳ 1941-1942 - Skupina Armád Střed
- ↳ 1941-1942 - Skupina Armád Jih
- ↳ Finsko-Ruský konflikt
- ↳ Válka ve Středomoří
- ↳ Boje v Severní Africe
- ↳ Jižní Evropa a Balkán
- ↳ Námořní a vzdušné operace ve Středomoří
- ↳ Dálný Východ
- ↳ Boje na kontinentu
- ↳ Námořní válka v Pacifiku
- ↳ Boje v Indickém Oceánu
- ↳ Asie, Japonsko a Čína 1931 - 1945
- ↳ Asie, Japonsko a Čína 1931-1945 (2)
- ↳ Komplexní témata a různé
- STÁTY A JEJICH ARMÁDY 1918-1945
- ↳ NĚMECKO
- ↳ Pěchotní výzbroj
- ↳ Německá obrněná technika
- ↳ Samohybná děla
- ↳ Tanky a stíhače tanků
- ↳ Luftwaffe
- ↳ Bombardovací a bitevní letouny
- ↳ Stíhací letouny
- ↳ Ostatní letadla
- ↳ Vybavení letounů
- ↳ Různé
- ↳ Starší neaktualizované články
- ↳ Kriegsmarine
- ↳ Wehrmacht
- ↳ Uniformy
- ↳ Waffen SS
- ↳ Osobnosti, organizace, vojáci
- ↳ Pohlaváři
- ↳ Organizace
- ↳ Vojáci
- ↳ Příběhy
- ↳ Vyznamenání
- ↳ Wunderwaffen
- ↳ Architektura & mystika
- ↳ Právní a filozofické aspekty nacizmu
- ↳ Ostatní
- ↳ VELKÁ BRITÁNIE
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Royal Navy
- ↳ Letectvo (RAF, FAA)
- ↳ Stíhací letouny
- ↳ Bombardovací a bitevní letouny
- ↳ Ostatní letadla
- ↳ Vybavení letounů
- ↳ Různé
- ↳ Starší neaktualizované články
- ↳ Ostatní
- ↳ USA
- ↳ Armáda (US Army)
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo (USAAF, USMC, USN)
- ↳ Stíhací letouny
- ↳ Bombardovací a bitevní letouny
- ↳ Ostatní letadla
- ↳ Vybavení letounů
- ↳ Různé
- ↳ Starší neaktualizované články
- ↳ Námořnictvo (USN, USMC)
- ↳ Ostatní
- ↳ SSSR
- ↳ Rudá armáda, pěchotní výzbroj
- ↳ Ruská obrněná technika
- ↳ Samohybná děla
- ↳ Tanky
- ↳ Obrněné automobily
- ↳ Ruské letectvo
- ↳ Ruské námořní síly
- ↳ Ostatní
- ↳ Vyznamenání
- ↳ ITÁLIE
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Letectvo
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Ostatní
- ↳ FRANCIE
- ↳ Pozemní vojsko a Cizinecká legie
- ↳ Letectvo
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Opevnění & bunkry
- ↳ Ostatní
- ↳ JAPONSKO
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Letectvo (IJA, IJN)
- ↳ Stíhací letouny
- ↳ Bombardovací a bitevní letouny
- ↳ Starší neaktualizované články
- ↳ Různé
- ↳ Vybavení letounů
- ↳ Ostatní letadla
- ↳ Ostatní
- ↳ ČESKOSLOVENSKO
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Útočná vozba
- ↳ Letectvo
- ↳ Československá Republika
- ↳ čs. osobnosti, vojáci, lidé
- ↳ čs. opevnění
- ↳ Vyznamenání
- ↳ OSTATNÍ
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo
- ↳ Námořnictvo
- ARMÁDY A UDÁLOSTI PO ROCE 1945
- ↳ SSSR - Rusko
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ PVOS
- ↳ Letectvo
- ↳ Letadla
- ↳ Vrtulníky
- ↳ Výzbroj a výstroj
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Organizace, taktika, strategie
- ↳ USA
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo
- ↳ Letadla
- ↳ Vrtulníky
- ↳ Výzbroj a výstroj
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Organizace, taktika, strategie
- ↳ Státy NATO mimo USA
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Doktrína, strategie, taktika a organizace NATO
- ↳ Speciální jednotky
- ↳ Státy Varšavské smlouvy mimo SSSR a ČSSR
- ↳ ČSSR, ČR, SR
- ↳ Pěchotní výzbroj
- ↳ Obrněná technika a dělostřelectvo
- ↳ Letecká technika
- ↳ Organizace armády
- ↳ Ostatní
- ↳ Zbrojní průmysl
- ↳ Jaderné a kosmické zbraně
- ↳ Katalog balistických raket
- ↳ Ostatní
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Pěchotní výzbroj
- ↳ Letecká technika
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Švédsko
- ↳ Čína (ČLR)
- ↳ Ukrajina
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ PVOS
- ↳ Letectvo
- ↳ Dělostřelectvo
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Organizace, taktika, strategie
- ↳ Události a konflikty po roce 1945
- ↳ Válka v Afganistánu
- ↳ Vietnam
- ↳ Blízký a střední východ
- ↳ Korea
- ↳ Čečensko
- PRVNÍ SVĚTOVÁ VÁLKA
- ↳ Bojiště
- ↳ Námořní bitvy
- ↳ Západní fronta
- ↳ Východní fronta
- ↳ Ostatní bojiště
- ↳ Technika
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Námořnictvo Německa
- ↳ Námořnictvo Velké Británie
- ↳ Námořnictvo Francie
- ↳ Námořnictvo Ruska
- ↳ Námořnictvo Rakouska-Uherska
- ↳ Námořnictvo Itálie
- ↳ Námořnictvo USA
- ↳ Námořnictvo Japonska
- ↳ Námořnictvo ostatních států
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo
- ↳ Letectvo Německa
- ↳ Letectvo Velké Británie
- ↳ Letectvo Francie
- ↳ Letectvo Ruska
- ↳ Letectvo Rakouska-Uherska
- ↳ Letectvo Itálie
- ↳ Letectvo USA
- ↳ Letectvo Japonska
- ↳ Letectvo ostatních států
- ↳ Pěchotní výzbroj a dělostřelectvo
- ↳ Pěchotní výstroj
- ↳ Osobnosti
- ↳ Státy a národy zúčastněné ve WW1
- LIDÉ, MILITÁRIE, VĚDA, KULTURA
- ↳ Osobnosti, vojáci, příběhy
- ↳ Příběhy
- ↳ Japonsko
- ↳ Ostatní
- ↳ Československo
- ↳ Německo
- ↳ Dějiny kultury a vědy
- ↳ Umění v historických souvislostech
- ↳ Společenské změny v historické perspektivě
- ↳ Písemné, filmové a jiné dokumenty
- ↳ Astronomie a Fyzika
- ↳ Válečné zločiny & Holocaust
- ↳ Uniformy a vyznamenání
- ↳ Vyznamenání
- ↳ Uniformy
- ↳ Ostatní
- STAROVĚK, STŘEDOVĚK, NOVOVĚK DO ROKU 1914
- ↳ Starověk
- ↳ Řím
- ↳ Řecko
- ↳ Ostatní národy
- ↳ Středověk
- ↳ Afrika
- ↳ státy a říše
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Amerika
- ↳ státy a říše
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Asie
- ↳ státy a říše
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Evropa
- ↳ státy a říše
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Země Koruny české
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ fortifikace (technika)
- ↳ ostatní
- ↳ Středověké fortifikace
- ↳ Výzbroj, technika, taktika, armády
- ↳ Ostatní
- ↳ Novověk
- ↳ Afrika
- ↳ státy a říše
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Amerika
- ↳ státy a říše
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Asie
- ↳ státy a říše
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Evropa
- ↳ státy a říše
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Rakousko – Uherská monarchie a Země Koruny české
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Technika a velení
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Německo
- ↳ Velká Británie
- ↳ Francie
- ↳ Rusko
- ↳ Rakousko-Uhersko
- ↳ Itálie
- ↳ Spojené státy americké
- ↳ Japonsko
- ↳ Ostatní státy a země
- ↳ Pěchotní výzbroj a dělostřelectvo
- ↳ Pevnostní systémy
- ↳ Armádní strategie a taktika
- ↳ Ostatní
- BAZAR, MUZEA, HRY, MODELAŘINA
- ↳ Bazar
- ↳ Vojenské spolky, akce, muzea
- ↳ Počítačové a deskové hry
- ↳ Deskové hry
- ↳ Modelařina
- ↳ Hotové modely
- ↳ Plastikové modely
- ↳ Návody, postupy a diorámy
- ↳ Modelařina, to ostatní...