Operace Vengeance

Od Pearl Harbouru po Tokijskou zátoku

Moderátor: Pátrač

Odpovědět
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Operace Vengeance

Příspěvek od Nelson »

V úterý 13.4.1943 přijaly radiostanice námořnictva Spojených Států jednu z mnoha japonských depeší. Byla předána třem dešifrovacím jednotkám v Pearl Harboru, Washingtonu D.C. A v Melbourne. Už od počátku budila pozornost tím, že jako odesílatel byl ihned identifikován štáb Spojeného loďstva a hlavně tím, že byla adresována velkému množství zatím neurčených příjemců.
I přes to, že Američané neměli japonské kódové knihy byly části depeše poměrně rychle dešifrovány a přeloženy do angličtiny. Už první části vět dávaly jasně najevo, že jde o něco velmi důležitého.

Po evakuaci Guadalcanalu spustil admirál Yamamoto 7.4.1943 operaci I. Šlo o rozsáhlé letecké údery proti americkým základnám na Šalamounových ostrovech, v Milneově zátoce, v zátoce Oro a proti Port Moresby. Kvůli tomu byly na letiště v okolí Rabaulu přemístěny desítky palubních letounů 1. a 2. divize letadlových lodí. Hlavně od nich se čekaly úspěchy. Byly to poslední zbytky těch stovek předválečných, dokonale vycvičených leteckých es, která v prvním půlroce války rozsévala zkázu všude kam připluly jejich nosiče.
Obrázek
Admirál Isoroku Yamamoto


Aby mohl operaci řídit odletěl již 3.4. admirál do Rabaulu. A o 10 dní později se rozhodl osobně navštívit frontové základny na Bougainvillu. Byl vypracovám podrobný itinerář jeho cesty naplánované na 18.4, který byl po zašifrování odeslán velitelům příslušných letišť. A právě tuto zprávu zachytil americký odposlech.

Američanům se nepodařilo depeši přeložit celou, z toho co získali však zjistili přesný časový rozvrh Yamamotovy inspekční cesty. A protože bylo známo, že japonský velitel vždy vyžaduje přesnost, nebyl problém naplánovat operaci vedoucí k jeho likvidaci.
Vlastně byly zde dva problémy. První byl morální, nebylo jen tak jednoduché rozhodnout o zabití vrchního velitele nepřátelských sil i když byl autorem plánu na přepadení Pearl Harboru a strůjcem japonských úspěchů první fáze války. Nebyla to klasická bojová operace ale atentát a ten byl ve Spojených Státech postaven mimo zákon i v době války.
Někteří historici dokonce poukazují na to, že o vyjádření byl požádán i americký prezident. Osobně tomu moc nevěřím protože Roosevelt byl na okružní cestě po jihozápadních státech a podle jeho týmu dostal první neurčité zprávy až v době kdy bylo po všem.
Druhým problémem byla vzdálenost. Jediným bodem v dosahu spojenců byla jižní část ostrova Bougainville a i tak musely být letouny vybaveny přídavnými nádržemi. Stroje totiž letěly velkou oklikou aby nebyly předčasně objeveny. Několik 300 galonových nádrží bylo okamžitě dopraveno z Nové Guineye a mechanici je ihned namontovali. S nimi již byly letouny P-38 Lightning schopny překonat potřebných asi 1600 km k cíli a bezpečně se vrátit.
Obrázek
Lockheed P38 Lightning

Provedením celé akce byl pověřen velitel 339. stíhací perutě USAAF major John Mitchell. Jeho letci patřili k nejagresivnějším pilotům na Guadalcanalu. 18 jeho pilotů bylo zasvěceno do akce a byla určena skupina čtyř kteří měli za úkol sestřelit dopravní letouny. Ostatní je měli chránit a postarat se o doprovod. Dva z určených střelců se však operace nakonec nezúčastnili. Jednomu praskla při pojíždění pneumatika a druhý po startu ohlásil veliteli perutě závadu na palivovém systému a vrátil se na letiště.

Šestnáct P-38 vzlétlo z Guadalcanalu 18.4.1943 v 7.25 a ve výšce 10-30 stop (3-9 metrů) nabraly kurz na západ. Po necelé hodině otočily přibližně k severozápadu a po několika dalších změnách kurzu dorazily nad Bougainville. Celá akce musela být provedena přesně podle časového harmonogramu, Američané měli totiž rezervu paliva jen na 15 minut boje a navíc se pohybovali v blízkosti letišť s desítkami japonských letadel. Ke všemu hrozilo riziko, že při předčasném odhalení bude Yamamotův letoun odkloněn mimo dosah Američanů.

Kousek od pobřeží začaly Lightningy nabírat výšku a právě tehdy ohlásil jeden z pilotů, nadporučík Canning v 9.34 kontakt s nepřítelem. Asi 5 km od Američanů letěly ve výšce 1300 metrů dva bombardéry kryté shora šesti stíhačkami. Japonci zatím nepřítele nezjistili a tak mohly krycí Lightningy vystoupat až do 5000 metrů a napadnout nepřítele z převýšení. Útočný roj se dostal jen na úroveň Betty stroje odhodily přídavné nádrže a okamžitě zaútočily. Byly zpozorovány teprve míli od svého cíle. Také Zera odhodila nádrže a pokusila se Američany napadnout. Japonce však zaměstnaly Lightningy ochranné skupiny a tak měla útočná čtveřice snadnou úlohu. Japonské bombardéry se sice pokusily o manévrování a o obrannou palbu, nic jim to však nebylo platné oba byly po několika minutách sestřeleny.
Po dosažení hlavního cíle se Američané vysokou rychlostí odpoutali z boje a zamířili domů. Z nedalekého letiště v Buinu již startovalo velké množství japonských stíhaček, dorazily však pozdě, Lightningy již nebyly vidět. Jeden z amerických strojů však chyběl, poručík Hine zmizel, nikdo z pilotů však nedokázal uvést podrobnosti.
Všichni piloti byli vyznamenáni a povýšeni, z důvodu utajení celé akce před Japonci však byli převeleni do Států a vyčleněni z řadové služby.

Obě Betty se zřítily. Jeden z letounů spadl do vody kousek od pobřeží. Hlídkový člun vylovil trosečníky. Mezi zachráněnými byli i admirálové Ugaki a Kitamura.
Obrázek
Vrak Mitsubishi G4M na ostrově Bougainville

Stroj v němž cestoval Yamamoto spadl do džungle a nikdo na jeho palubě nepřežil. Druhý den byl vrak objeven japonskou pátrací skupinou. Tělo admirála bylo z letadla vymrštěno při dopadu. Při ohledání bylo zjištěno, že zemřel ještě ve vzduchu. Měl prostřelenou hlavu a trup.
Kromě něj se podařilo identifikovat ještě kontraadmirála Takatua, zbylá těla byla velmi ohořelá. Všech jedenáct mrtvých bylo dopraveno na základnu v Buinu kde byly ostatky admirála Yamamota obřadně spáleny na hranici. Popel byl převezen do Truku a následně do Tokia.

Tokio oznámilo Yamamotovu smrt až 21.5.1943 když se popel dostal do Japonska. Podle oficiální zprávy admirál zahynul hrdinskou smrtí v letecké bitvě. Na 5. června byl naplánován státní pohřeb, Yamamoto se stal teprve dvanáctým obyčejným Japoncem kterému se dostalo této cti.
Jeho nástupcem ve funkci byl jmenován admirál Mineiči Koga.
použitá literatura:
R. Cargil Hall - Lightningy nad Bougainvillem
Aleš Skřivan - Japonská válka
John Toland - The Rising Sun: the Declina and Fal of the Japanese Empire 1936-1945

upravil Skelet
Naposledy upravil(a) Nelson dne 23/8/2006, 19:19, celkem upraveno 4 x.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Pane skvělé popsání, admirál Jamamoto se svými strategickými schopnostmi mohl Američanům ještě hodně zatopit. Prolomení japonských kódů se zde Američanům vyplatilo.
ObrázekObrázekObrázek
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

No na jaře 1943 už Japonci neměli jakoukoliv šanci otočit vývoj války v Pacifiku.
Jamamoto mohl válku maximálně prodloužit o několik týdnů, možná měsíc.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
Ralph Kerr
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 215
Registrován: 28/11/2005, 18:51
Bydliště: Lubník

Příspěvek od Ralph Kerr »

No, Jamamoto byl rozumnej ale těžko by něco udělal s všeobecnou americkou převahou v počtu všech druhů lodív v dalších letech.Tady by nepomohla ani jeho schopnost strategicky uvažovat.Porážku by nejspíš ani neoddálil. :lol:
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Pokud by dokázal urychlit vývoj nových letadel a zasadit se o zlepšení výcviku pilotů tak by možná o nějaký měsíc válku prodloužil. Jinak to byl prachsprostý atentát, resp. vyřizování účtů za Pearl.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Ralph Kerr
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 215
Registrován: 28/11/2005, 18:51
Bydliště: Lubník

Příspěvek od Ralph Kerr »

Jenže Japonská protiponorková obrana byla k smíchu.Takže od začátku roku 1944 moc nafty z Bornea na domácí ostrovy nepřišlo.Tím pádem to s tím rozšířeným výcvikem pilotů nešlo.Prostě bludnej kruh.
score51
desátník
desátník
Příspěvky: 47
Registrován: 28/2/2009, 22:10
Bydliště: Bratislava

Příspěvek od score51 »

Nelson - podla knihy Ohneě v oblacích /Clostermann/ poručík Hine zahynul po tom, čo sa pri pokuse kryt iného letca obetoval a zatiahol tri zerá do dogfightu. Teda pokial je toto tvrdenie pravdivé..
..A la guerre les trois quarts sont des affaires morales - vojna je z troch štvrtín záležitost morálky..
Uživatelský avatar
thor03
rotný
rotný
Příspěvky: 95
Registrován: 2/9/2006, 12:35
Bydliště: Karviná

Příspěvek od thor03 »

Dovolím si zde uvést tento odkaz: je tam popsán i pravděodobný osud poručíka Holmese Raymond K. Hine.

http://www.japonsko.tnet.cz/mise_yamamoto.htm
6:00 zaměstnání - "Niitaka jama nobore, iči-ni-rei-ja"
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

score51 píše:Nelson - podla knihy Ohneě v oblacích /Clostermann/ poručík Hine zahynul po tom, čo sa pri pokuse kryt iného letca obetoval a zatiahol tri zerá do dogfightu. Teda pokial je toto tvrdenie pravdivé..
Clostermannovsko-Americké vysvětlení :). Obětovat se pro demokracii, krásu, sílu a eleganci USA. Je nepravděpodobné..ba dokonce takřka nemožné, aby se Lt. Hine vědomě "jen tak" obětoval. V západním letectvu tohle není nijak obvyklá záležitost a kdyby se tak stalo, pak by jistě ostatní v jednotce byli uvědoměni rádiem, že Hine něco zamýšlí.
Ono je sice krásné hledat romantické zápletky, ale povětšinou tyto situace nijak romantické nebyly. S největší pravděpodobností Hine prostě udělal chybu a ztratil proti A6M rychlost. A proti Zeru to byla chyba dosti nebezpečná.
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Ani v jedné knize co jsem četl o letecké válce na západě jsem nezachytil že by se něco takového vědomě stalo. Piloti jsou příliš velcí individualisté, zvláště stíhači a na podobné věci nemyslí - jejich práce je sestřelovat protivníky nikoliv dělat vzdušné barikády.

Četl jsem o případech kdy šel stíhač do benadějné zteče aby ochránil poškozeného přítele, četl jsem o tom, že dokázali přistát a vyzvednou sestřeleného kamaráda. Rusové po vzoru Něstěrenka za II. SV používali hroznou techniku taran jak proti vzdušným cílům tak proti pozemním - třeba kapitán Gastello.

Ale to co popsal kolega Score51 mi připadá jako románový štulec, co má můj kocour rád v romantických filmech.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
score51
desátník
desátník
Příspěvky: 47
Registrován: 28/2/2009, 22:10
Bydliště: Bratislava

Příspěvek od score51 »

Hans S. - lenže potom mi to pripadá tak,že zbytočne čítame knihy,ked nás ich autori takto zavádzaju.. /Clostermann atd/.. l
..A la guerre les trois quarts sont des affaires morales - vojna je z troch štvrtín záležitost morálky..
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

Oni jsou knihy a "knihy". Už jsem to psal tuším ve vláknu o Stirlingu, "Ohně v Oblacích" jsou plné chyb, nepřesností a je tam hodně věcí které si Clostermann dost přikrášlil (tak jako ve "Velkém Cirkusu"). Není to literatura faktu a už vůbec ne kvalitní zdroj informací. Chce to ověřovat si fakta z více zdrojů a i tak je problematické oddělit zrno od plev.
Uživatelský avatar
Martin Hessler
poručík
poručík
Příspěvky: 715
Registrován: 12/5/2009, 16:49
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re:

Příspěvek od Martin Hessler »

sa58 píše:Pokud by dokázal urychlit vývoj nových letadel a zasadit se o zlepšení výcviku pilotů tak by možná o nějaký měsíc válku prodloužil. Jinak to byl prachsprostý atentát, resp. vyřizování účtů za Pearl.
Nesouhlasím, že šlo o atentát. Atentát je násilný útok usilující o život osoby politicky nebo obdobně veřejně činné. Isoroku Jamamoto nebyl politik, byl to námořní důstojník. Tedy z hlediska mezinárodního práva voják bojující armády, čili v době války naprosto regulérní cíl.

Dá se namítnout, že např. Reinhard Heydrich byl také důstojník. Jenže Heydrich byl generálem policie (mimo členství v Allgemeine-SS), tedy represního orgánu vnitřní správy. Navíc zastával úřad zastupujícího říšského protektora, čili vysokou politickou funkci (rovnající se v protektorátních poměrech de facto funkci ministerského předsedy).
Neexistují žádné zoufalé situace. Existují pouze zoufalí lidé. /Heinz W. Guderian/
Uživatelský avatar
Ataman
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 867
Registrován: 1/4/2008, 20:31

Re: Operace Vengeance

Příspěvek od Ataman »

Zrovna v Heydrichovo případě je podle mně slovo atentát poněkud zavádějící. Aspoň já nevím o žádném jiném regulérnějším cíli v tehdejším protektorátu.
Cerkev je blízko, ale je ledovice. Krčma je daleko, ale půjdem opatrně.
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4160
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Operace Vengeance

Příspěvek od Alfik »

Policisté a zvl. pol. důstojníci, jsou jakožto ozbrojená složka, naprosto legitimní válečné cíle. Ovšem označení takovéto vojenské operace (neprováděli to teroristé či partyzáni, ale vojáci pravidelné armády, ať už se to neofašistům líbí nebo ne) jako atentát, není v češtině na rozdíl od němčiny nikterak dehonestující. Takže, klidně. Když se na tom míní nějaký landsmanšafťák "točit", ať se točí.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Odpovědět

Zpět na „Námořní válka v Pacifiku“