Saab JAS-39 Gripen

Cokoliv o této skvělé severské zemi
Odpovědět
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Jak ta uz toto nepresvedci(wiki), tak potom neviem(MirageIII-CJ):
Tak ti nevím, já sice taky používám wiki jako zdroj, ale jen na odpíchnutí, abych věděl co vlastně hledat, alespoň pokud toho o daném tématu moc nevím. Kolísající kvalita wiki je poměrně dost známá, nebo se pletu?
A jako poslední donucovací prostředek?
Pomalu se to tu zvrhlo ve stylu T-34 vs Pz IV ... a všechny ostatní variace na toto téma...
Ale je to docela zajímavé sledovat...
Jinak nemůžu než souhlasit s Alchymistou a Hansem...
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
alibaba
7. Major
7. Major
Příspěvky: 707
Registrován: 15/8/2007, 00:30
Bydliště: Cotswold

Příspěvek od alibaba »

Cover72 píše:Žádná ze stíhaček vyvinutých v 90. letech nemá tak mizerné parametry, jako Gripen. Každá ze stíhaček vyvinutých nebo modernizovaných v 90. letech má stejnou nebo lepší avioniku, než Gripen.
Ergo Gripen je vztažně ke všem ostatním neskutečně zaostalý a prezentovat ho jako stíhačku 4.5 generace je neslýchaná drzost.
O te avionice na Gripenu bych se rad neco vic dozvedel. ( zrejme mas o ni dostatek informaci ) Muzes ji prosim Te rozepsat a porovnat parametry s ekvivalenty napriklad u polskych F16?

Cover72 píše:narážka na analytiky je hezká; z dějin online diskusí si pamatuji že něco takového většinou přijde od strany, která je neustále zahlcována relevantními linky a daty od protistrany
Analyzu tohoto typu pokud vim, delaji vetsinou lidi zainteresovani v oboru profesionalne, s pozadovanyma znalostma, kteri prosli proverkama a to jim umoznuje se dostat k informacim ktere nejsou bezne dostupne anebo jen castecne. Proto bych jim osobne prikladal vetsi vahu nez lidem pro ktere je to vice mene hoby.
Cover72 píše:A ohledně rozvoje - napsal sjem to už několikrát a teď to píši naposledy. Dynamické parametry se v průběhu vývoje nemění - naopak ve většině případů stroj těžkne a stává se méně manévrovatelným. Nebo si myslíš, že konformní palivové nádrže Gripenu 2000 zlepší TTW nebo manévrovatelnost? Hmm.
Promin, ja jsem si myslel ze cestovni rychlost, akcelerace, stoupavost,... jsou dynamicke parametry.
Cover72 píše:jak je možné ,že jsou jak F-22, tak Typhoon, F-35, SuperHornet a Su-35 projektovány pro maximální možné manévrovací schopnosti
Mas presne provnani manevrovatelnosti jednotlivych stroju vcetne Gripena? Sem s nima.
Altaj píše:Sorry za nespravnu informaciu, F-16 ma vyssi preletovy dolet ako JAS-39 3886km proti 3300km a tak isto bojovy dolet 700km oproti 925km u Falcona. Takze ano, pri F-16 dlhsie trva kym ju nachystate do boja po navrate z misie ako u Gripena, no bude sa tam vsak podstatne menej casto vracat, lebo vdaka doletu (mimochodmo vyssieho ako u F-15) dlhsie zotrva na bojisku.
To je sice velmi pekna teoria ale pokial viem tak ma Gripen o cca 30% vetsi akcny radius nez F-16C.
Len tak mimochodom, F-16 bude skor menej vzlietat. :lol:


Altaj píše:S tou hmotnostou u F-16 si to dost nadsadil. F-135 je motor hmotnostnej kategorie F-100-PW-229, mozno este lahsi s jeho instalaciou do F-16 nebudu problemy, uz vobec,,rvanie". Ked ho bude mat, tak bude Gripen vykonnostne totalne zatieneny rozdielom 80 kN forsazneho tahu.
Neprehnal, standartna vzletova hmotnost Gripena pre AA misiu je 8500kg co je 186kg viac nez prazdnej F-16C z motorom F100 a o 163kg menej nez prazdnej F-16C s motorom F110.
U tej instalacii bude par otaznikov, ako napriklad ako sa zmeni zivotnost draku.
Altaj píše:Ja nehovorim o specifickej spotrebe paliva motoru v rozlicnych rezimoch, ale o spotrebe paliva vzhladom na prejdenu vzdialenost, pozri si ten odkaz este raz.
Ako pozeram, tak pozeram vidim tam 120%, co rovnake zvysenie ako u 500 mil tak u 500 metrov.
Altaj píše:F-16 nema delta kridlo - http://en.wikipedia.org/wiki/Delta_wing - je tam napisanych snad 40 vojenskych a civilnych strojov s delta kridlom, zrovna F-16 tam nevidim. Je tam aj Daasault Mirage III, JAS-39, Mig-21.
Pri nizskych rychlostiach plati to co povedal cover72 a ja-(na zaklade skusenosti pilotov IAF), nepotrebujem nic ofukavat.
Tak ma napadlo ked sa tu spomina vyhodnost koncepcie kridel u F-16 v porovnani s "deltou" u Gripenu, tak preco nie porovnavat deltu na F-16?
Motor rovnaky, trup rovnaky. A tak som nasiel nieco o F-16XL:

For a decade and a half, many fighter tacticians have stressed the paramount importance of being able to sustain a high turn rate at high Gs. The rationale was that with such a capability, enemy aircraft that cannot equal or better the sustained turn rate at high Gs could not get off a killing shot with guns or missiles.

With developments in missiles that can engage at all aspects, and as a result of having evaluated Israeli successes in combat, the tacticians are now leaning toward the driving need for quick, high-G turns to get a “first-shot, quick-kill” capability before the adversary is able to launch his missiles. This the F-16XL can do. Harry Hillaker says it can attain five Gs in 0.8 seconds, on the way to nine Gs in just a bit more time. That’s half the time required for the F-16A, which in turn is less than half the time required for the F-4. The speed loss to achieve five Gs is likewise half that of the F-16A.

All of these apparent miracles seem to violate the laws of aerodynamics by achieving greater range, payload, maneuverability, and survivability. Instead, they are achieved by inspired design, much wind-tunnel testing of shapes, exploitation of advanced technologies, and freedom from the normal contract constraints.
Uživatelský avatar
Altaj
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 189
Registrován: 17/1/2008, 13:32

Příspěvek od Altaj »

Páni, celkom evidentne vám uniká pár drobností.
Gripen je stroj stavaný na pomerne špecifické podmienky použitia bojových lietadiel švédskeho letectva.
K požiadavkám patrili také špeciality, ako schopnosť operovať z relatívne krátkych úsekov dialnic (myslím, že dĺžka dráhy potrebnej na štart a pristátie s typickým bojovým nákladom bola stanovená na 500 metrov), schopnosť prípravy k bojovému letu dvojčlennou obsluhou, pomerne veľké resursy medzi celkovými prehliadkami a podobne.
S trochou nadsázky by sa dalo povedať, že Gripen predstavuje nadzvukový stroj pre partizánsky spôsob boja - prinajmenšom čo sa týka činnosti v priestore "letiska", teda obsluha, ošetrovanie, štart a pristátie.
Výsledkom je potom stroj s nie absolutne špičkovými výkonmi a parametrami, ale zasa relatívne nenáročný na svoje bojové zabezpečenie.

Porovnávať ho s F-16 je síce možné, ale nie celkom správne, v podmienkach daných požiadavkami zákazníka nie je F-16 schopný reálne fungovať ako bojové lietadlo.
Vsak ano, udrzbove naklady su fajn-2x nizsie ako pri F-16, len cena je o dost vyssia. Na obranu je to dobry stroj, ale na utocne operacie sa nehodi koli jednoucelovosti a za Falconom zaostava uz len pre preletovy dolet a podla mojho nazoru aj vo vykonoch.

Fatale:
Furt se motáme kolem toho, jak jsem napsal, že klasickej dogfight už dneska není ta stěžejní část boje? Nechápu, co ti na tom není jasnýho.
Nie je tomu tak inak by nevznikol F/A-18 Hornet. F-14 a F-15 boli stavane na vysokoenegeticke manevrovanie-teda prepad zo zadnej polosfery odpalenie IR strely 2. generacie a zmiznutie (priprava k dalsiemu utoku). Hornet vznikol ako reakcia na opravnenu obavu, ze vtedy nove stroje VVS (Mig-29 a Su-27) budu tieto strely schopne vymanevrovat (pretoze ich rychlosti zatacok presahovali max. uhlovu rychlost ciela pre IR strely 2. generacie-25 az 30°) a na ich znicenie bude potreba staleho subsonickeho manevrovania-comu plne odpoveda jeho konstrukcia!!!!.
Další věc je ta, že tyhle boje jsou ukrutně náročný, a tím i rizikový, na lidskej organismus, byť jsou piloti elita, samozřejmě někdo může snášet přetížení 7g líp než druhej, zůstaneš v blackoutu o vteřinu dýl a díky tomu můžeš project celej souboj, opravdu si myslíš, že boj o kejhák je vhodná chvíle na testování, kolik sneseš? Udělal bys to dobrovolně, když bys měl i jinou možnost? Myslím, že bys raději zvolil míň rizikovou cestu, protože mimo jiný, při výběru pilotů hrají velkou roli i psychotesty...
Další věc, letový hodiny jsou ukrutně drahý, vezmi si, kolik toho ti piloti nalítají za rok, simulátory jsou schůdnější cesta, ale taky nejsou zdarma, samozřejmě si musí ošahat mašiny i v situacích blízkých těm limitním, ale moc času na to nemají, výuka taktiky v tomhle vyjde neporovnatelně levněji, takže tenhle styl lítání budou mít pod kůží daleko víc, než točení se jako nudle v bandě.
Jak jsem psal, samozřejmě se musí věnovat čas i nácviku tohodle stylu lítání, to jinak nejde a piloty by to bez něho nejspíš ani nebavilo, protože to by mohli z fleku jít lítat 747 za daleko lepší prachy, musí bejt alespoň trochu připravení na okamžik, kdy taktika selže, případně různý nečekaný situace.


To ci je to niekomu prijemne, alebo neprijemne nehra v boji ziadnu rolu, vsetko je otazkou vycviku.
Proč se teda teď vyrábějí letadla s větším zaměřením na manévry? Inu třeba proto, že v těch ostatních oblastech už dosáhli výrobci vrcholu svých možností, tak teď zlepšujou to, co před časem ještě nebylo takovou prioritou.
Ani nahodou!!!!! F-15C, F-14B,D a Su-27B nepredstavovali vrchol co sa tyka pomeru T/W, axceleracie stupavosti a rychlosti, 4. generacia prudovych stihacich lietadiel nenarazila na technologicky strop, ktory by branil rozvijat vykonnostne chrakteristiky dalej!!!! EF-2000, Su-30 a F-22 tomu dali za pravdu. Bude to skor preto, ze energia je dolezita, ale obratnost tiez, neviem ci si niekedy cital spomienky pilotov F-4 ked sa snazili bojovat proti anglickym Harierom s menitelnym smerom tahu (ja viem, ze nie klasicke TVC) v horizontale- masaker, ked presli do vertikaly, podarilo sa im zvratit situaciu, co je vsak najzaujmavejsie, podla ich slov, ani to nebola zaruka na prezitie alebo na vitazstvo!!

Nehovoriac o tom, ze obratnost je dobra proti strelam dalekeho dosahu(BVR, kde energiu moc nevyuzijes.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Altaj píše:1.Mig-21 mal nizsi celny areodinamicky odpor ako F-4 Phantom (prevzate z knihy od Normana Franksa Letadlo proti letadlu) rozdiel pomer hmotnost ku tah bol oproti F-16 x Gripen nizsi, napriek tomu mal Phantom nad nim vo vertikale prevahu. Keby aj mal JAS lepsi celny odpor ako F-16, nepomoze mu to, pretoze te rozdiel v T/W je este vecsi. Takze Cx - je to uplne jedno. (a to Mig-21 x F-4 je velky rozdiel co sa tyka areodynamickeho odporu, pozri sa na ne z cela a pochopis). Nepotrebujem nic ofukavat- skusenosti pilotov mi stacia a zanmenaju viac.
Knihu letadlo proti letadlu znám. Osobně ji za nějak extra hluboko faktografickou ve směru aerodynamiky a mechaniky letu nepovažuji. Ale je to hezké čtení.
Rozhodovat o kvalitě aerodynamiky letounu na základě nějakého základního třípohledového výkresu je značně netechnický přístup, který si může dovolit buď v oboru velice hluboce vzdělaný člověk a naprostý génius, nebo pak úplný diletant, který klidně udělá závěr, že hrušky jsou sladké, protože jablka jsou červená. My do jednoho zde můžeme pouze tipovat, ale reálné výsledky nám dává právě až třeba aerodynamický tunel, který ale zrovna ty vůbec nepotřebuješ. Dám ti schválně malý kontrolní příklad - který z těchto křídelních profilů má nižší aerodynamický odpor (proud vzduchu jde zleva)?
Obrázek
Je zajímavé, že pokud zkušenosti pilotů znamenají víc, tak proč letadla stále stavějí letečtí inženýři, resp. celé týmy leteckých inženýrů. Tunel/výpočty potřebuješ právě proto, abys nemusel tipovat, ale abys věděl. Pilot dává vývojovému centru až zpětnou vazbu, ale vždy staví centrum a centrum již před prvním vzletem víceméně očekává nějaké výsledky, které následně lety mohou potvrdit. Nehledě na to, že ani pilot skutečně není schopný letmým pohledem podobná letadla posoudit. Tedy určit, které z nich má větší Cx, Cy..a to ani když v nich sedí :)
2. F-16 nema delta kridlo - http://en.wikipedia.org/wiki/Delta_wing - je tam napisanych snad 40 vojenskych a civilnych strojov s delta kridlom, zrovna F-16 tam nevidim. Je tam aj Daasault Mirage III, JAS-39, Mig-21.
To už záleží spíše na terminologii. Pokud se budeme bavit o křídlu deltového půdorysu, pak ho já osobně vidím i na křídle toho Falcona :). Pokud si zvolíš jako další podmínku, že letoun musí být bezocasý, pak to samozřejmě neplatí. Ale pokud se bavíme o tom, o čem se bavíme, pak nám jde do značné míry právě o jeho tvar a ne tak o to, jestli letoun má či nemá "ocas".
Pri nizskych rychlostiach plati to co povedal cover72 a ja-(na zaklade skusenosti pilotov IAF), nepotrebujem nic ofukavat.
No jistě, ty si vůbec všechno domyslíš dle rozmazané fotografie, že jo? :)
Jak ta uz toto nepresvedci(wiki), tak potom neviem(MirageIII-CJ):
,,The delta wing itself limits maneuverability; and suffers from buffeting at low altitude, due to the large wing area and resulting low wing loading."
O čem se mě snažíš přesvědčit? Že delta křídlo na Mirage III limituje manévrovací schopnosti a trpí vibracemi v nízkých výškách a díky velké ploše má nízké plošné zatížení křídla? No proč ne, ale tohle jak chceš zobecnit na delta křídlo obecně?
Delta kridlo:
,,The disadvantages, especially marked in the older tailless delta designs, are a loss of total available lift caused by turning up the wing trailing edge or the control surfaces (as required to achieve a sufficient stability) and the high induced drag of this low-aspect ratio type of wing. This causes delta-winged aircraft to 'bleed off' energy very rapidly in turns, a disadvantage in aerial maneuver combat and dogfighting."
Tak první část této zprávy je u Gripenu trochu zbytečná, že ano? Ten totiž nemá potřebu využívat autostabilního profilu, aby vyrovnal klopivý moment svého křídla, protože a jelikož mu to srovná výškovka vpředu, tedy kačena. Ne že bych to výše už nepsal minimálně jednou.
Jestli sis to správně přeložil, tak zjistíš, že vysoký indukovaný odpor vzniká díky nízké aerodynamické štíhlosti křídla - to je typická vlastnost delty (ostatně i to jsem psal již výše), ale...:
Když si přečteš článek na Wiki pozorně, tak zjistíš jednu pro dogfight velice platnou výhodu. Sice jsem ji zmiňoval už dříve, ale vzhledem k tomu, že asi nečteš vše, co píšu, tak to raději opakuji: obecná delta dokáže být stabilní i určitou dobu po odtržení a letoun je tak i přes vysoký aerodynamický odpor stále ovladatelný.
Jen tak mimochodem, F-16 má koeficient štíhlosti křídla (to je to "aspect ratio") 3,4; JAS-39 2,8 a třeba takový F-22 2,4. Mám to tedy asi chápat tak, že F-22 tedy asi bude pro vyšší AoA úplně k ničemu, že jo? Ano, je to absurdní, jenže přesně k tomuhle závěru se neustále vracíš.

PS: a teď odpověď na kontrolní otázku danou výše: Záleží na rychlosti. Při subsonickém obtékání je aerodynamicky výhodnější horní tvar, při supersonickém spodní tvar. A teď se třeba můžeme bavit proč tomu tak je, ale byl by to offtopic. Tohle jsem ti sem dal jen abych ti ukázal, jak relativní všechno v letectví může být a jak něco zdánlivě jednoduchého může věci zkreslit.
Abys to chápal: já vůbec netuším, jak je na tom JAS-39, nebo F-16, jen vím, že na základě úvah, které zde prezentuješ, to rozhodnout nelze.
Uživatelský avatar
alibaba
7. Major
7. Major
Příspěvky: 707
Registrován: 15/8/2007, 00:30
Bydliště: Cotswold

Příspěvek od alibaba »

za Falconom zaostava uz len pre preletovy dolet
Kde v Europe vyuzijes preletovy dolet?
Inteligence má své hranice,
ale blbost je nekonečná....
Uživatelský avatar
Altaj
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 189
Registrován: 17/1/2008, 13:32

Příspěvek od Altaj »

No jistě, ty si vůbec všechno domyslíš dle rozmazané fotografie, že jo?
Tomu nechapem, nenapisal som uz najmenej 3x, ze cerpam zo skusenosti pilotov IAF, ktory tie stroje porovnavali? Neviem, ani pre tento ucel nemusim vediet preco to tak je(lebo to preco sa hodilo na samostatny 20 stranovy topic), ale ze to tak je. Kedze ma debata uz okolo toho isteho nebavi skusim svoj nazor napisat inac.
V 2 pripadoch(Mig-21 a MirageIII) sa ukazalo delta kridlo nevhodne pre nizske rychlosti. Veris, ze u Gripena to je nejak radikalne inac? Ja nie, ty zrejme ano, ok je to vec nazoru, nechcem tym zaprata dalsich x stranok. Ad vyhoda docasne vyssich uhlov nabehu-viac nez 35° neda Gripen sa potom automaticky zarovna a stale plati, ze len na chvilku potom stratis rychlost a mozes spadnut do vyvrtky. Navyse, myslis, ze piloti IAF tuto moznost na Mirage III a Migu-21 nevyskusali? Vzhladom na 100vky nalietanych hodin s velkym dorazom na horizontalny manevrovy boj o tom pochybujem. Mas pravdu nemam to napisane, ze docasna zmena uhlu nabehu nepomoze, ale myslis, ze na tuto moznost zidia jednoducho zabudli a ten zaver urobili bez nej? Krajne nepravdepodobne-nedoslednost vo vycviku a v priprave medzi vlastnosti pilotov a personalu IAF teda rozhodne nepatrili.
Nehledě na to, že ani pilot skutečně není schopný letmým pohledem podobná letadla posoudit. Tedy určit, které z nich má větší Cx, Cy..a to ani když v nich sedí
Oni ich testuje, tak ze v nich lietaju a skusaju ich letove vlastnosti.(mimochodom mali k dispozici aj Mig-21 od isteho arabskeho dezertera).
O čem se mě snažíš přesvědčit? Že delta křídlo na Mirage III limituje manévrovací schopnosti a trpí vibracemi v nízkých výškách a díky velké ploše má nízké plošné zatížení křídla? No proč ne, ale tohle jak chceš zobecnit na delta křídlo obecně?
Tu uz chapem.

Alibaba
Neprehnal, standartna vzletova hmotnost Gripena pre AA misiu je 8500kg co je 186kg viac nez prazdnej F-16C z motorom F100 a o 163kg menej nez prazdnej F-16C s motorom F110.
U tej instalacii bude par otaznikov, ako napriklad ako sa zmeni zivotnost draku.
Polske F-16C Block52 su nove konstrukcie, nebudu mat velke problemy.
A jak moze mat 1 stroj lepsi preletovy dolet a ten druhy akcny radius? Od preletoveho doletu by sa to malo odvyjat, jedine ako do F-16 napraces plnu protipozemnu vyzbroj a na Gipena 2x Aim-9 a 4x AIM-120.
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

V 2 pripadoch(Mig-21 a MirageIII) sa ukazalo delta kridlo nevhodne pre nizske rychlosti. Veris, ze u Gripena to je nejak radikalne inac?
ANO, protože Gripen má sice useknuté delta křídlo, ale hlavně je to kachna.....
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Altaj píše:Tomu nechapem, nenapisal som uz najmenej 3x, ze cerpam zo skusenosti pilotov IAF, ktory tie stroje porovnavali? Neviem, ani pre tento ucel nemusim vediet preco to tak je(lebo to preco sa hodilo na samostatny 20 stranovy topic), ale ze to tak je.
Skripta Aerodynamika vysokých rychlostí mají přes 291 stran formátu A4, v případě zájmu mohu poskytnout :)
V 2 pripadoch(Mig-21 a MirageIII) sa ukazalo delta kridlo nevhodne pre nizske rychlosti. Veris, ze u Gripena to je nejak radikalne inac? Ja nie, ty zrejme ano, ok je to vec nazoru, nechcem tym zaprata dalsich x stranok.
Já na to nemám vyhraněný názor, jen mi přijde jako nerozum vyvozovat na základě MiGu-21 a Mirage III nějaké hlubší věci pro Gripen. Hlavně když jsem ti výše naznačil, na základě jakého parametru je onen indukovaný odpor s rostoucím úhlem náběhu spjat. To není o té samotné deltě, ale o celkové štíhlosti.
Ad vyhoda docasne vyssich uhlov nabehu-viac nez 35° neda Gripen sa potom automaticky zarovna a stale plati, ze len na chvilku potom stratis rychlost a mozes spadnut do vyvrtky.
Úhel náběhu 35° je už poměrně dosti vysoký. Kdesi jsem četl, že delta je schopná tento parametr dostat právě kamsi k 30 - 40°. Což je důležité třeba při přistání - generuje se i přes zvýšený odpor dostatečné množství vztlaku a snižuje se tak přistávací rychlost. Delta ti právě udrží proudění a ten pád do vývrtky nenastane. Ale to se bavím obecně, konkrétně je třeba vše vyšetřit pro jednotlivé letouny.
Navyse, myslis, ze piloti IAF tuto moznost na Mirage III a Migu-21 nevyskusali? Vzhladom na 100vky nalietanych hodin s velkym dorazom na horizontalny manevrovy boj o tom pochybujem. Mas pravdu nemam to napisane, ze docasna zmena uhlu nabehu nepomoze, ale myslis, ze na tuto moznost zidia jednoducho zabudli a ten zaver urobili bez nej? Krajne nepravdepodobne-nedoslednost vo vycviku a v priprave medzi vlastnosti pilotov a personalu IAF teda rozhodne nepatrili.
Reporty jsem nečetl. Neznám jejich závěry, ani průběh. Jsou někde tyto reporty k nahlédnutí v kompletním znění (ideálně PDF)? Rád bych si to početl, do jaké hloubky se dnes jde ve srovnání s obdobím mně blízkým.
Oni ich testuje, tak ze v nich lietaju a skusaju ich letove vlastnosti.(mimochodom mali k dispozici aj Mig-21 od isteho arabskeho dezertera).
Samozřejmě :) Takhle se to dělá posledních asi tak 90 let.
A jak moze mat 1 stroj lepsi preletovy dolet a ten druhy akcny radius?
Už to psal Fatale. Předně akční radius nemusí být (a troufám si tipovat, že není) zcela standardizován a pak letouny mohou mít v různých režimech dosti rozdílné nároky na spotřebu paliv. Právě že bez zcela konkrétních údajů nemůžeš něco s jistotou tvrdit. Dokud neznáš podmínky měření, tak je ti dané měření k ničemu. Tak to prostě je.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17863
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

K té Mirage III. Doporučuji si nastudovat co se stalo s Mirage po nainstalování kachních ploch na přídi. Významně se zlepšila manévrovatelnost při nízkých rychlostech. Prototyp se jmenoval Dassault Milan. http://www.aviastar.org/air/france/dassault_milan.php
Poslední verze Mirage IIING již tyto plochy měla mít standardně. Dostala se ovšem jen na Kfir a modernizace Mirage III, jako byl třeba Cheetah.
Takže opírat se o "mizerné" vlastnosti Mirage III je sice hezké, ale dávno víme, že kachna tyto vlastnosti mění.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Altaj píše: Nie je tomu tak inak by nevznikol F/A-18 Hornet. F-14 a F-15 boli stavane na vysokoenegeticke manevrovanie-teda prepad zo zadnej polosfery odpalenie IR strely 2. generacie a zmiznutie (priprava k dalsiemu utoku). Hornet vznikol ako reakcia na opravnenu obavu, ze vtedy nove stroje VVS (Mig-29 a Su-27) budu tieto strely schopne vymanevrovat (pretoze ich rychlosti zatacok presahovali max. uhlovu rychlost ciela pre IR strely 2. generacie-25 az 30°) a na ich znicenie bude potreba staleho subsonickeho manevrovania-comu plne odpoveda jeho konstrukcia!!!!.
A nevyšlo by mnohem levněji vylepšit ty střely? ;-)
Zbrojní průmysl je specifickej, ale princip je stejnej, jako třeba u výrobce mobilů. Potřebuješ prodat, tak dáváš na trh nový a nový modely a tak vždycky přijdeš s nějakou inovací... ikdyž jí pak v reálu použiješ málokdy, je tam, navenek to vypadá líp a někdy může i pomoct.
Altaj píše: To ci je to niekomu prijemne, alebo neprijemne nehra v boji ziadnu rolu, vsetko je otazkou vycviku.
Přesně, je to otázka výcviku, ale to už bych se znovu (po 3.) opakoval a to mě nebaví.
Altaj píše: Ani nahodou!!!!! F-15C, F-14B,D a Su-27B nepredstavovali vrchol co sa tyka pomeru T/W, axceleracie stupavosti a rychlosti, 4. generacia prudovych stihacich lietadiel nenarazila na technologicky strop, ktory by branil rozvijat vykonnostne chrakteristiky dalej!!!! EF-2000, Su-30 a F-22 tomu dali za pravdu. Bude to skor preto, ze energia je dolezita, ale obratnost tiez, neviem ci si niekedy cital spomienky pilotov F-4 ked sa snazili bojovat proti anglickym Harierom s menitelnym smerom tahu (ja viem, ze nie klasicke TVC) v horizontale- masaker, ked presli do vertikaly, podarilo sa im zvratit situaciu, co je vsak najzaujmavejsie, podla ich slov, ani to nebola zaruka na prezitie alebo na vitazstvo!!

Nehovoriac o tom, ze obratnost je dobra proti strelam dalekeho dosahu(BVR, kde energiu moc nevyuzijes.
Ne, to jsem nečetl. Pro mě je směrodatná dávno známá rovnice: víc E= diktuješ si podmínky a máš téměř jistou neprohru. K čemu bylo třeba japoncům ve 44. roce, že Zero v klidu utočilo cokoliv americkýho? Proč když se v Korei potkal Mig15 s F-86, jeden začal stoupat a druhej klesat?
Proč když americký Phantomy ve Vietnamu změnily taktiku a přestaly se snažit točit, byly v pohodě? E! E! E! Nikdo nechce dobrovolně točit, při točení jde tvoje SA téměř do háje, i kdyby sis byl jistej, že toho jednoho utočíš díky lepším parametrům svýho letadla, kde máš jistotu, že se neobjeví jeho kolega a nesfoukne tě jak svíčku? Sám jsi zmiňoval (nebo to byl někdo jinej?), jak dopadl Mig-29 proti 2x F-15 v Zálivu. K čemu mu bylo, že je dokázal utočit?
válka je vůl
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

O te avionice na Gripenu bych se rad neco vic dozvedel. ( zrejme mas o ni dostatek informaci ) Muzes ji prosim Te rozepsat a porovnat parametry s ekvivalenty napriklad u polskych F16?
O avionice Gripenu mám právě tolik informací, co ty - tak srovnávej.
Srovnávej PS-05 s AN/APG-79, 77 a 61(V)2, s Irbis-E.
Srovnávej TILDS se schopností slinkovat 4 letadla s LINK-16, resp. jeho nejnovějšími verzemi.
Srovnávej výzbrojní systém, stavěný původně na švédské derivace výzbroje s těmi NATO-standardizovanými (musela se přidávat funkčnost pro AMRAAMy)
Srovnávej FMC SuperHornetu, který omožňuje podle výrobce "neomezený" (myšleno dočasně) AoA (stabilní je 45°) s FMC Gripenu, která ho při 35° odstřihne. Srovnej si ten FMC s tím na Su-35 - co letadlu dovoluje.

Už jasnější? A jsme zase u toho, co se tu snažím vypíchnout celou dobu:

Gripen je po všech ohledech s vyjímkou ekonomiky provozu ekvivalentní letounům 4. generace - F-15, F-16 - jejichž vylepšené verze ho dokonce někdy předčí.
Všechny ostatní stroje (leteckých velmocí - USA,RF,UK) vyvinuté ve stejné době, jako Gripen ho zase předčí o dlouhá léta ve všech parametrech.

Ergo má Gripen hodnotu stroje z přelomu 70/80. let a takovou by měl mít i cenu a propagaci - ale výrobce ho s drzostí sobě vlastní prezentuje jako stroj 4.5 nebo v případě verze "2000" dokonce 4++ generace a pomocí úpaltků pronajímá jen o něco levněji, než by vyšla akvizice obdobného počtu SuperHornetů. Neskutečné.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17863
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

rychlost zavádění střel Amraam byla spíše dána rychlostí uvolnění potřebných věcí ze strany USA.
Vše se dá vylepšit. MiG-23 začínal na 26° skončil s úhlem přes 30°. To že to dokáže Rafale nebo Typhoon (s odost delším vývojem) dokazuje, že není důvod proč by to neměl dosahovat v budoucnu Gripen.

vytahovat úplatkářské aféry je dětinské. Takový Lockheed má ze všech společností největší máslo na hlavě (dokázané).
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Není trochu nespravedlivé srovnávat stroj stavěný pro hodně specifické švédské podmínky s špičkou velmocí? Beztak si myslím, že teprve praktické nasazení v boji skutečně prokáže kvality stroje...a zdaleka ne vždy to pak vypadá podle papírových předpokladů.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
pepah
rotný
rotný
Příspěvky: 82
Registrován: 27/11/2008, 13:14

Příspěvek od pepah »

Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

:up: paráda :D

OTÁZKA: Dobry den, nemrzi vas, ze nasledkem rozhodnuti "odborniku" z teto silene vlady nemuzete letat na osvedcenych F 16 nebo F 18, ale na techto sunkach? Zlomte vaz a Buh s Vami.
ODPOVĚĎ: Nevim, o cem mluvite, ale vzhledem k tomu, ze jste nazval gripeny sunkami, budete asi spickovy laik v oboru. Venujte se radeji necemu jinemu a nekritizujte neco, o cem nemate ani tuseni jak funguje.


a tady jen potvrzení toho, co jsem psal (pro Altaje)
ODPOVĚĎ: Obecne vzato vsechny tyto letouny jsou tak drahe a pilot samozrejme to nejdrazsi ze soudoba taktika skoro vylucuje tzv.dog fight nebo-li manevrovy vzdusny boj zblizka
Naposledy upravil(a) Fatale dne 28/11/2008, 15:50, celkem upraveno 1 x.
válka je vůl
pepah
rotný
rotný
Příspěvky: 82
Registrován: 27/11/2008, 13:14

Příspěvek od pepah »

Fatale píše:
:up: paráda :D

OTÁZKA: Dobry den, nemrzi vas, ze nasledkem rozhodnuti "odborniku" z teto silene vlady nemuzete letat na osvedcenych F 16 nebo F 18, ale na techto sunkach? Zlomte vaz a Buh s Vami.
ODPOVĚĎ: Nevim, o cem mluvite, ale vzhledem k tomu, ze jste nazval gripeny sunkami, budete asi spickovy laik v oboru. Venujte se radeji necemu jinemu a nekritizujte neco, o cem nemate ani tuseni jak funguje.
Tak, tak. Proto jsem to sem dal. Je to pořád dokola o ničem a až tu budou dva piloti, jeden od nás a jeden z Polska (tím jsou řečené typy), kteří se potkali na cvičení tak ti jediní řeknou něco přínosného. Ale zajímavé je, jak reaguje na srovnání s Migem 29. Podotýkám, že tento rozhovor je online po síti, takže bez korekce redakce, která tím pádem neměla šanci tyto rozhovory degradovat do podoby bulváru.
Uživatelský avatar
alibaba
7. Major
7. Major
Příspěvky: 707
Registrován: 15/8/2007, 00:30
Bydliště: Cotswold

Příspěvek od alibaba »

Altaj píše:Oni ich testuje, tak ze v nich lietaju a skusaju ich letove vlastnosti.(mimochodom mali k dispozici aj Mig-21 od isteho arabskeho dezertera).
Nepametam si, ze by som niekde cital o nejakom Gripenu na blizkom vychode. Ked stavias na rovnaku uroven "deltu"- Mirage III a "deltu" - Gripena, tak potom ( podla Teba ) EF Typhoon a Dasault Rafaele maju rovnaku obratnost ako Mirage III.
Altaj píše:Polske F-16C Block52 su nove konstrukcie, nebudu mat velke problemy.
A jak moze mat 1 stroj lepsi preletovy dolet a ten druhy akcny radius? Od preletoveho doletu by sa to malo odvyjat, jedine ako do F-16 napraces plnu protipozemnu vyzbroj a na Gipena 2x Aim-9 a 4x AIM-120.
Oni maju spevnene draky? Je to narast tahu skoro o 80%.
Pravdebne na zabezpecenie vzdusneho priestoru by bola ta protizemna vyzbroj zbytocna, takze sa porovnavala kofiguracia pre ACR. ( u obidvoch )

Cover72 píše:Srovnávej PS-05 s AN/APG-79, 77 a 61(V)2, s Irbis-E.
1-AN/APG-79 a Irbis-E sem jaksi nepatri.
2-Kdyz prohlasujes ze je lepsi tak musis urcite mnoho informaci, sem s nima :wink:
Cover72 píše:Srovnávej TILDS se schopností slinkovat 4 letadla s LINK-16, resp. jeho nejnovějšími verzemi.
Omlouvam se za predeslou dezinformaci spusobenou spatnou formulaci. TILDS poskytuje stejne informace jako LINK-16 ( zavedeny ) ale v realnem case ( ne- near real time ) pro neomezeny pocet letadel. Pozemni centrum a maximalne 4 letadla s TILDem jdou dal, jako napriklad dokazi propojit radary tak ze kazdy pracuje v jinem rezimu a vysledek muzou videt ostatni letadla, nebo prohledavat ve vysokem rozliseni vetsi plochu.
To ze puvodne nespolupracoval s NATO LINK-16 je celkem logicke kdyz si uvedomis, ze Svedsko neni v NATO. To byla jedna s veci ktera se musela vyresit.
Cover72 píše: Srovnávej výzbrojní systém, stavěný původně na švédské derivace výzbroje s těmi NATO-standardizovanými (musela se přidávat funkčnost pro AMRAAMy)
Byla to soucast smlouvy tak jako uprava pro pouziti pokrokovych strel. Mimochodem, nebyl Gripen prvni letadlo na kterem byl zkousen METEOR.
Cover72 píše:Srovnávej FMC SuperHornetu, který omožňuje podle výrobce "neomezený" (myšleno dočasně) AoA (stabilní je 45°) s FMC Gripenu, která ho při 35° odstřihne. Srovnej si ten FMC s tím na Su-35 - co letadlu dovoluje.
Na tema AoA tusim odpovidal Hans ale nevim co to ma spolecne se SU-35?

Gripen je po všech ohledech s vyjímkou ekonomiky provozu ekvivalentní letounům 4. generace - F-15, F-16 - jejichž vylepšené verze ho dokonce někdy předčí.
Všechny ostatní stroje (leteckých velmocí - USA,RF,UK) vyvinuté ve stejné době, jako Gripen ho zase předčí o dlouhá léta ve všech parametrech.

Ergo má Gripen hodnotu stroje z přelomu 70/80. let a takovou by měl mít i cenu a propagaci - ale výrobce ho s drzostí sobě vlastní prezentuje jako stroj 4.5 nebo v případě verze "2000" dokonce 4++ generace a pomocí úpaltků pronajímá jen o něco levněji, než by vyšla akvizice obdobného počtu SuperHornetů. Neskutečné.
Kdyz vypichnes par veci z "deseti tabulkovych " hodnot uverejnenych na ruznych forech a prohlasis ze je jedno letadlo v porovnani s druhym sunt, tak jsi opravdu machr :lol:
Ja bych takhle nedokazal porovnat na takove urovni ani dve podobna auta a natoz ne letadlo se 160 000 dilama.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Dle mého názoru nejcennější pasáž z celého rozhovoru, pilot v podstatě zcela potvrdil Fatalova slova:

OTÁZKA: Dobrý den, měl jste možnost - pokud ne prakticky, tedy alespoň toreticky - porovnat výkonnost vašeho Grippena s např. F-22 Raptor či na druhé straně Ruským Su-27? Jak si stojí při předpokladu vzdušného souboje bez možnosti použití raket? Díky moc;o)

ODPOVĚĎ: Obecne vzato vsechny tyto letouny jsou tak drahe a pilot samozrejme to nejdrazsi ze soudoba taktika skoro vylucuje tzv.dog fight nebo-li manevrovy vzdusny boj zblizka a jen velmi teoreticky muzu rict ze soudobe letouny se vzajemne velice podobaji.
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

1-AN/APG-79 a Irbis-E sem jaksi nepatri.
SuperHornet - zaveden '99.
Gripen - zaveden '96.
Su-30 - zaveden '96.

Souputníci. Nedávno (1~2 roky zpět) dostali všichni radary výše zmíněné. Gripen nic - a ten plánovaný nevypadá moc konkurenceschopně s ostatními. A teď porovnej... Že nepatří?
To ze puvodne nespolupracoval s NATO LINK-16 je celkem logicke kdyz si uvedomis, ze Svedsko neni v NATO
To je důvod, nikoli omluva. Je to asi jako koupit F-4F a říkat, že to sice má problémy, ale že je nto dáno tím, že je to stará mašina a že se to spraví a tedy že je to vlastně v pořádku.
Na tema AoA tusim odpovidal Hans ale nevim co to ma spolecne se SU-35?
Nepochopil - letový počítač součastníků Gripenu těm strojům umožňuje podstatně širší letovou obálku i přetažení, zatímco letový počítač Gripenu ho při 35° natvrdo odstřihne.
Tedy je letový počítač Gripenu na stejné úrovni, jako FMC verzí Falconů z 80. let
soudoba taktika skoro vylucuje tzv.dog fight nebo-li manevrovy vzdusny boj zblizka a jen velmi teoreticky muzu rict ze soudobe letouny se vzajemne velice podobaji
Ano, proto se na Red Flag důkladně procvičují manévrové boje. Chmm.
S nástupem mašin stealth generace je pravděpodobnost dogfightu ještě větší, protože se radikálně ztěžuje možnost je zasáhnout MRAAM.

A ohledně toho interview - ani mě nenapadne snižovat vážnost toho pilota. Místo toho zkusím něco naznačit.

Na posledním CIAFu byl u Gripenu na statice vyvěšen plakát s Aim-9X formulovaný v tom duchu, že to umí nosit. I samozřejmě jsem na toto téma zavedl řeč s pilotem. Co mi řekl? Velmi vyhýbavě odpověděl v tom smyslu, že to tedy nosit neumí, ale to je holt PR.

Takže asi takhle. Opravdu si kdokoli z vás myslí, že by plukovník létající na Gripenu řekl něco jako "no má to parametry jako 30 let staré stíhačky, ale zase je to levné" ?
A že by mu to prošlo?

Jedna věc je PR, druhá co si o tom myslí. A samozřejmě tady vstupuje do hry i mistrovství českých pilotů, kteří dokázali s čímkoli husarské kousky. Viz tygří letka na Le Bourget...
__________________________
Gripen má prostě všechny poarametry (až na TILDS) stejné jako 20-30 let staré stroje. Omlouvat to tím, že je švédsko mimo NATO a má menší vývojové kapacity? No a? Tohle není sociální stát, abychom vybírali techniku s ohledem na podporu slabých. Jsou 20 let pozadu - jejich problém. Pokud ale chtějí na dnešní trh, tak ať to sakra snese srovnání se SuperHornetem, Su-30 nebo F-35 prodávanými ve stejné době! Protože dokud srovnání nesnese, ať si proklamace jako "4.5 gen" nebo dokonce "4++ gen" strčí za klobouk, lháři.

A tedy poslední věta simulující to, co mi vadí v jiné oblasti:
Saab prodává v roce 2008 auto s technologií a parametry Escortu 2. generace a přitom drze tvrdí, že to snese srovnání s Mondeem 08, Lancerem Evo 9 nebo Corvette C6.
__________________________
A ad TILDS - slinkování radarů více strojů uměly už MiG-31, umí to F-22, plánuje se to brzy pro SH, umí to Apache...
cernakus
poručík
poručík
Příspěvky: 797
Registrován: 20/3/2007, 08:15

Příspěvek od cernakus »

Cover72:

Co to tady sakra furt meleš. Grippen, až na 20 let staré letadla z Belgie, byl lacinější varianta než ostatní konkurence v tendru. Jasně, že F-35 (který existuje v prototypové verzi) či Su-35(nelze kvůli NATO) ho dalece překonávají. Dokonce ho lehce překonávají i nejnovější verze letounů F/A-18, F-16, Mig-29. Jenže až na ten Mig, jsou všechny ostatní dražší a některé o dost. Musíš srovnávat ceny, kdy byl dolar za 40Kč, ne dnes, ne když je to dnes luxusnější toaleťák. V té době bylo naopak levnější Euro a švédi dodali za pár desítek miliard letadla s plným servisem a teoreticky zadarmo (offsety). Levněji než ostatní. A levnější náklady.

A že si dává proklamace 4+++ generace? 4 generace to je bez diskuze. A co si k tomu přidají je jedno. Každý si přidává a mnohem důležitější než generace nosiče je generace střel. Proto byl vždy jakýkoliv Ruský stroj o generaci vpředu(i když fakticky byl generačně roven). Protože ty směšné sračky, kterým američané říkají AA střely už i EU musí nahradit svými projekty, protože to těžce deklasuje jinak dobrá americká letadla.

Přitom (a to myslím i souhlasíš) my žádné stíhací letectvo nepotřebujeme. Alca dobře rozmístěná po ČR nás pokryje pro případy vyprovázení dopravních letadel a nepřátelské stíhací letectvo se k nám nedostane.

Takže sakumprásk, o co ti jde? Žere tě, že ojeté, byť tvé oblíbené, F-16ky prohráli se stejně dobrými novými Gripeny? Takový už je život. Alespoň se socanská vláda rozhodla pro matematicky lepší nabídku za úplatu (úplatky+offsety). Topolánkova řitolezecká vláda, by podle Zradarové analogie, koupila americké letouny na odpis jen z ideologických a korupčních (jen úplatky) důvodů.
Odpovědět

Zpět na „Švédsko“