Saab JAS-39 Gripen

Cokoliv o této skvělé severské zemi
Odpovědět
Uživatelský avatar
alibaba
7. Major
7. Major
Příspěvky: 707
Registrován: 15/8/2007, 00:30
Bydliště: Cotswold

Příspěvek od alibaba »

Altaj píše: Skratka moj nazor je taky, ze F-16 je stroj s ktorym mozes ist realne do boja, kym Gripen je nizkonakladova hracka na zastavovanie, respektive upozornovanie civilnych pilotov na ich zabudnute povinnosti ohlasu prichodu, to asi vsetko na co sa hodi a v com F-16 prevysuje. Falcon je univerzalnejsi, obratnejsi, vykonnejsi bojom overeny, lacnejsi s podobnym doletom... co este dodat.
Skus poziadat vlady Svajciarska, Holandska, Danska,... ci ta nezamestanaju ako poradcu. Tie vyhodene penize len za Analyzu ( nasa firma plati za analyzu £20 000 a to kupujeme par masiniek len v celkovej hodnote asi £1 110 000 - £1 480 000 ) mozu usetrit a pritom Tebe ( popripade Coverovi ) celkom slusne zaplatit. :wink:
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Alibaba: Myslím, že jízlivé poznámky zde nejsou nezbytné. Je třeba argumentovat, argumentovat a zase argumentovat.

Falcon je:
univerzalnejsi

- budiž, na tomto se asi shodneme. Nicméně minimálně pro některá letectva světa je celkem zbytečné, že F-16 se osvědčil při boji s tanky. Potřebují stroj jako záchytnou stíhačku "kdyby něco".
obratnejsi
- to usuzuješ na základě vyššího trvale udržitelného AoA? Protože jinak jsem výše neviděl jediný skutečně pádný důkaz. A to ještě kdo ví jestli jsou údaje o AoA Gripenu skutečně správné a není to jen "jedna paní povídala".
vykonnejsi
- to usuzuješ na základě vyšší udávané stoupavosti? Pak bych se zeptal, jakou metodikou proběhla měření a jestli jsou k dispozici nějaké grafy. Protože hodnotit stoupavost z jediného čísla je - při nestandardizaci měření - nešikovné, ba dokonce silně zavádějící. Zvláště u stoupavosti.
bojom overeny
- to byl Velbloud na konci první světové války také, přesto se do druhé světové nezapojil.
lacnejsi
- budiž, nemám informace o nákupních cenách dnešních strojů. Pak je ale s podivem, proč tedy tolik států uvažuje o nákupu dražší a slabší věci, když by jen stačilo pokračovat ve výrobě F-16.
s podobnym doletom
- opět otázka metodiky měření. Nevšiml jsem si zde žádného detailnějšího rozboru. Ono totiž jedněch 500 km může znamenat mnohem více, než druhých 500 km.
.. co este dodat.

Dále dodám dvě vlastní myšlenky:
- Argumentace s Su-35 vztažená na nevhodnost kachních ploch mi přijde nešikovná. Automaticky předpokládáš, že Rusové u Suchoje jsou se znalostmi aerodynamiky (a letecké konstrukce vůbec) dále, nežli řekněme "Evropa". Proč ne, můžeš mít pravdu, ale také nemusíš. Samozřejmě, že kachna (a vůbec téměř jakýkoliv prvek) zvýší odpor vzduchu. Ještě aby ne. Navíc může narušovat proudění, budou na ní vznikat víry - a to může negativně ovlivňovat prvky za ní. Jenže tohle platí i naopak. Křídlo může negativně ovlivnit proudění kolem vzadu umístěné výškovky a třeba tak snížit řiditelnost. Ale opět nelze nic bagatelizovat. Musíš mít konkrétní podklady, třeba konkrétní zkoušky z aerodynamického tunelu v různých režimech. Musíš mít kompletní vztlakovou charakteristiku celého letounu. A pak můžeš říci: ano, takhle je to pro nás lepší. Ale nemůžeš už říci, že když je tohle lepší u našeho letounu, tak to bude lepší i u konkurenčního.
- Není něco podezřelého na tom, že dle dříve vyřčeného má Gripen sice srovnatelnou rychlost, jako F-16, ale přitom výrazně slabší stoupavost? Možnosti jsou v zásadě dvě (možná více, ale jiné mě nenapadají). Buď je Gripen výrazně, ale skutečně VÝRAZNĚ aerodynamicky lépe řešený, nebo při měření byla použita různá metodika. Ale je to jen moje domněnka :)
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17850
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Altaji uvědomuješ si vůbec, že současná "normální" vzletová hmotnost Gripenu je rovna prázdné hmotnosti F-16? Kdyby do něj narvali motor z F-35 tak už by z něj byla pomalu raketa :D
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

hans od konce: podle dostupných zdrojů, švédů i doby vzniku Gripen je aerodynamicky lépe řešený z hlediska Cx. Na druhou stranu je to delta, má menší tah a přitom přinejmenším srovnatelná aerodynamický odpor v zatáčce než Falcon, tedy musí zpomalovat rychleji.

Ad AoA:
-fakt: pilot Gripenu v interview prohlásil, že 26deg AoA je limitní.
-fakt: při dosažení 35deg AoA se vytáhne ABK a FMC mašinu srovná (výsledek vyšetřování)
Dostaň se s Gripenem do dogfightu a FMC z tebe udělá sedící kachnu.

Ad subthread "Gripen vs. Falcon": jak už jsem řekl, já netvrdím, že by byl do budoucna Falcon lepší - je to stroj těsně za vrcholem kariéry (blk. 52+ a 60). Jenže stále platí, že Saab je s Gripenem jeho parametry ve skluzu 20 let!
Žádná ze stíhaček vyvinutých v 90. letech nemá tak mizerné parametry, jako Gripen. Každá ze stíhaček vyvinutých nebo modernizovaných v 90. letech má stejnou nebo lepší avioniku, než Gripen.
Ergo Gripen je vztažně ke všem ostatním neskutečně zaostalý a prezentovat ho jako stíhačku 4.5 generace je neslýchaná drzost.

Což samozřejmě nic nemění na faktu, že se stále hodí pro národy, jež nepočítají se vzdušným bojem nebo první místo dávají místo bojových možností ekonomiku provozu (nebo přinejmenším silný kompromis s ní).

Altaj: narážka na analytiky je hezká; z dějin online diskusí si pamatuji že něco takového většinou přijde od strany, která je neustále zahlcována relevantními linky a daty od protistrany. Anyway, řekni mi jednu věc: pokud máš pravdu a manévrový boj je strašné nedopatření, jak vyplývá z citátu pilota F-15, který jsi zde předestřel v několika variacích, jak je možné ,že jsou jak F-22, tak Typhoon, F-35, SuperHornet a Su-35 projektovány pro maximální možné manévrovací schopnosti ? Nevím nevím, ale na to by ses možná zase ty mohl zeptat předních světových konstrukčních kanceláří.
______________________
A ohledně rozvoje - napsal sjem to už několikrát a teď to píši naposledy. Dynamické parametry se v průběhu vývoje nemění - naopak ve většině případů stroj těžkne a stává se méně manévrovatelným. Nebo si myslíš, že konformní palivové nádrže Gripenu 2000 zlepší TTW nebo manévrovatelnost? Hmm.
Jediné, v čem má Gripen potencionál, je avionika (ale tam mají derivace Falconu stejný nebo lepší) a ekonomiky provozu dané novější konstrukcí s nižším odporem při hlídkovém letu.
______________________
Jinak jsem si všiml, že se poslední stranu a půl všichni jen opakujeme - možná by bylo načase to nějak zakončit.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17850
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Gripen není vyvinut v devadesátých letech, ale v letech osmdesátých. Do služby byl zaveden v r.94 jestli se nepletu. O jeho vývoji se zmiňoval již Němeček ve Vojenských letadlech 5 s poměrně přesným popisem
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Altaj
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 189
Registrován: 17/1/2008, 13:32

Příspěvek od Altaj »

Hans.
1,Tu vykonnostnu prevahu usudzujem s pomeru T/W a ten je nepochybnitelny, da sa lahko zistit. F-16 ma max. rychlost 2142 km/h az 2414 km/h, kym Gripen 1,8 mach az 2130 km/h. Co sa tyka stupavosti, tou som jednak neargumentoval (aspon nie konkretnymi hodnotami), lebo tie dostupne nie su, maximalne ta pociatocna stupavost, co plati tak do vysky 1km- ozaj nic moc pri dostupe 16 km.
Jenže tohle platí i naopak. Křídlo může negativně ovlivnit proudění kolem vzadu umístěné výškovky a třeba tak snížit řiditelnost. Ale opět nelze nic bagatelizovat. Musíš mít konkrétní podklady, třeba konkrétní zkoušky z aerodynamického tunelu v různých režimech. Musíš mít kompletní vztlakovou charakteristiku celého letounu. A pak můžeš říci: ano, takhle je to pro nás lepší. Ale nemůžeš už říci, že když je tohle lepší u našeho letounu, tak to bude lepší i u konkurenčního.
2,Nemusim mat ziadne vysledky testov z areodynamickych tunelov, hovorca firmi Suchoj sa vyjadril jasne-dali sme to dolu, lebo to zvysuje areodynamicky odpor lietadla - coho som usudil, ze ohladom Cx na tom Gripen moc dobre nie je.

3, OK co sa tyka obratnosti, F-16 vedie vo vertikale, vdaka T/W, v horizontale pri vyssich rychlostiach ma Gripen prevahu, zrejme, koli nizsiemu plosnemu zatazeniu kridel, pri nizsich rychlostiach a vysokych uhloch nabehu ma prevahu F-16, jednak koli vyssiemu stab. AoA a areodynamike kridel. Opetovne ti nemusim hadzat ziadne vysledky z areodynamickych tunelov, staci zobrat do uvahy hodnotenia izraelskych pilotov v 70 rokoch este pred F-15, F-16 pozivali Mirage-IIICJ s delta kridlom, ktore pri nizskach rychlostiach stracalo vela energie, zato poskytovalo dobry vztlak pri vyssich rychlostiach. Ten AoA to len umocnuje, aj bez neho by na tom bol Gripen horsie.

4, Sorry za nespravnu informaciu, F-16 ma vyssi preletovy dolet ako JAS-39 3886km proti 3300km a tak isto bojovy dolet 700km oproti 925km u Falcona. Takze ano, pri F-16 dlhsie trva kym ju nachystate do boja po navrate z misie ako u Gripena, no bude sa tam vsak podstatne menej casto vracat, lebo vdaka doletu (mimochodmo vyssieho ako u F-15) dlhsie zotrva na bojisku.

Skelet
S tou hmotnostou u F-16 si to dost nadsadil. F-135 je motor hmotnostnej kategorie F-100-PW-229, mozno este lahsi s jeho instalaciou do F-16 nebudu problemy, uz vobec,,rvanie". Ked ho bude mat, tak bude Gripen vykonnostne totalne zatieneny rozdielom 80 kN forsazneho tahu.

Alibaba
Ja nehovorim o specifickej spotrebe paliva motoru v rozlicnych rezimoch, ale o spotrebe paliva vzhladom na prejdenu vzdialenost, pozri si ten odkaz este raz.

cover72
Ja netvrdim, ze manevrovy boj v horizontale je nedopatrenie, to Fatale mal tak post chapem to ako omyl. Tiez by som si rad od neho vypocul vysvetlenie naco potom vznikli stroje stavane vylucne na ten najpomalsi dogfight pri vysokych uhloch nabehu, teda napr F/A-18!!!!
Hornet mal nizsky pomer hmotnost ku tah zato vsak skvele vyladene FBW a velmi dobre letove vlastnosti pri vysokych uhloch nabehu, naco by sa jeho piloti ucili jak sa do tohto boja nedostat na nevyuzit najvecsie klady tohto stroja? Vznikol podla teba uplne zbytocne?
Naposledy upravil(a) Altaj dne 27/11/2008, 14:58, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17850
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

CO vím, tak normální vzletová hmotnost je u Gripenu cca 8500kg
Prázdná váha F-16C/D Block 50/52 je cca 8200 kg
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

2,Nemusim mat ziadne vysledky testov z areodynamickych tunelov, hovorca firmi Suchoj sa vyjadril jasne-dali sme to dolu, lebo to zvysuje areodynamicky odpor lietadla - coho som usudil, ze ohladom Cx na tom Gripen moc dobre nie je.
To posuzuješ podle srovnání klasického letadla s přídavným předkřídlem s kachnou???
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
Altaj
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 189
Registrován: 17/1/2008, 13:32

Příspěvek od Altaj »

Az v 1993 bol dokonceny vyvoj Gripena-predany 1. seroivy kus svedskemu letectvu, este aj ten crashol koli nevyldenemu ovladaniu.2 prototypy predtym spadli, mali problemy s pohonnou jednotkou. SHcko- nezrovnatelne lepsi stroj vzlietol 2 roky po nom. Su-35 tiez zaciatkom 90tych rokov, zrovnavat s nim Gripena je urazka Suchoja a to vo vseobecnosti nie som fanda ruskych konstrukci.

To kopapaka. Ano
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Altaj píše:Az v 1993 bol dokonceny vyvoj Gripena-predany 1. seroivy kus svedskemu letectvu, este aj ten crashol koli nevyldenemu ovladaniu.2 prototypy predtym spadli, mali problemy s pohonnou jednotkou. SHcko- nezrovnatelne lepsi stroj vzlietol 2 roky po nom. Su-35 tiez zaciatkom 90tych rokov, zrovnavat s nim Gripena je urazka Suchoja a to vo vseobecnosti nie som fanda ruskych konstrukci.
Víš kolik popadalo třeba F-16? Přitom to letadlo tady obhajuješ jako ďas. A stejně tak bych se divil, kdyby na tom podobně nebyli i u Suchojů, jen se to nedostane mezi lidi... :wink:
válka je vůl
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17850
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Dokonce o těch padajících F-16, a snaze to utajit, byl natočen celovečerní film :lol:
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Altaj
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 189
Registrován: 17/1/2008, 13:32

Příspěvek od Altaj »

Ja som tym nenarazal na to, ze Gripen je nespolahlive lietadlo. Skor som tym poukazval na to, ze vyvoj bol definitivne ukonceny az v 90tych rokoch, nie v 80tych.
Pocet havarii ci uz F-16, Gripena alebo Su-27 vobec nehovori o tom, ci je stroj dobry alebo nie!!! Nic take som nenapisal.

Fatale
Rad sa necham ponaucit, jak mozu byt americania a nie len oni(Su-35 s TVC) taki blbi a zlepsovat horizontalne manevrovacie schopnosti svojich strojov, alebo rovno stavat konstrukcie vhodne len na subsonicke manevrovanie a vycvicovat pilotov tak aby ich nepouzivali.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

cover72 píše:hans od konce: podle dostupných zdrojů, švédů i doby vzniku Gripen je aerodynamicky lépe řešený z hlediska Cx. Na druhou stranu je to delta, má menší tah a přitom přinejmenším srovnatelná aerodynamický odpor v zatáčce než Falcon, tedy musí zpomalovat rychleji.
Bez dodání kompletní dokumentace to těžko můžeme tvrdit s nějakou jistotou. Ano, u křídel s vysokou aerodynamickou štíhlostí (např. větroně) roste s úhlem náběhu indukovaný odpor pomaleji, nežli u křídla s nízkou štíhlostí (např. delta na Mirage). Přesto těžko říci, která delta na tom bude lépe, jestli ta u Falconu, nebo ta u Gripenu. Kamarád aerodynamik tipuje Falcona, ale tvrdit by se to neodvážil :)
Naopak podstatná výhoda delta křídla tkví v mnou zmiňovaných vyšších udržitelných úhlech náběhu - tedy ne třeba trvale udržitelných, ale takových na kterých je letoun stále ovladatelný, byť krátkodobě.
Ad AoA:
-fakt: pilot Gripenu v interview prohlásil, že 26deg AoA je limitní.
-fakt: při dosažení 35deg AoA se vytáhne ABK a FMC mašinu srovná (výsledek vyšetřování)
Dostaň se s Gripenem do dogfightu a FMC z tebe udělá sedící kachnu.
- A jiný pilot F-16 v interview tvrdil, že když potká Su-27, tak se raději hned vystřelí. Raději bych viděl něco hmatatelnějšího, nehledě na to, že o pár stupňů vyšší trvale udržitelný AoA je poměrně dosti zanedbatelná výhoda a o možnostech leteckého boje nám to neříká vlastně vůbec nic. Spíše je důležité odtržení a ztráta ovladatelnosti.
- Třeba to bude předmětem dalšího vývoje. Tedy pokud je to pravda.
- To si nemyslím. Je to malé hbité letadélko. Nízké hmoty se při prudkých manévrech velice hodí. Nedomnívám se, že by Gripen musel být v principu v manévrovém boji vyřízený, ba naopak. A to, že je momentálně něco řešeno brzdou a srovnáním do horizontu..kdo ví, proč tomu tak je a jak to s tím bude do budoucna (pokud je to tedy pravda).
Altaj píše:1,Tu vykonnostnu prevahu usudzujem s pomeru T/W a ten je nepochybnitelny, da sa lahko zistit. F-16 ma max. rychlost 2142 km/h az 2414 km/h, kym Gripen 1,8 mach az 2130 km/h. Co sa tyka stupavosti, tou som jednak neargumentoval (aspon nie konkretnymi hodnotami), lebo tie dostupne nie su, maximalne ta pociatocna stupavost, co plati tak do vysky 1km- ozaj nic moc pri dostupe 16 km.
U Gripenu jsem našel i údaje Mach 2.0+ Víceméně se vše pohybuje okolo podobných hodnot. Jenže opět nemáme konkrétní výšku, tedy nerelevantní údaj.
Jinak mně přijde poměr výkonu a hmotnosti F-16 a Gripenu (i když zauvažujeme plánované motory) docela srovnatelný. O nějaké podmotorovanosti Gripenu snad nemůže být řeč. Ta letadla jsou prostě tak blízko, že pouze na základě T/W je nemůžeš posoudit. Do toho bude hodně mluvit aerodynamika. Jak jsem psal jinde, nejsme ve vakuu.
2,Nemusim mat ziadne vysledky testov z areodynamickych tunelov, hovorca firmi Suchoj sa vyjadril jasne-dali sme to dolu, lebo to zvysuje areodynamicky odpor lietadla - coho som usudil, ze ohladom Cx na tom Gripen moc dobre nie je.
Jenže to co píšeš, nemá žádnou logiku :) Výškové kormidlo za křídlem má také aerodynamický odpor. Proč jej tedy dále zvyšovat další výškovkou před křídlo. Su-35 měl (minimálně dříve) křídlo a dvě výšková kormidla. Jedno vzadu a druhou kachnu. Samozřejmě, že když jedno demontují, tak se sníží aerodynamický odpor. Ale to by se snížil i kdyby demontovali zadní a ponechali přední. Což by ale vyžadovalo dost možná kompletní přepracování původní koncepce Su-27, ze které to letadlo vychází. Na základě vyjádření nějakého mluvčího od Suchoje bych rozhodně nesoudil Gripen, který jde zcela jinou cestou. Abys mohl zjistit, která koncepce je při nějakém režimu aerodynamicky čistější, tak je potřeba konkrétních testů ve zmiňovaném tunelu, nebo to alespoň ofouknout v nějakém programu, kompletní letové testy.. ale tys tu problematiku zjednodušil takřka na úroveň rozhodnutí, které letadlo je lepší díky barvě nosných ploch.
3, OK co sa tyka obratnosti, F-16 vedie vo vertikale, vdaka T/W, v horizontale pri vyssich rychlostiach ma Gripen prevahu, zrejme, koli nizsiemu plosnemu zatazeniu kridel, pri nizsich rychlostiach a vysokych uhloch nabehu ma prevahu F-16, jednak koli vyssiemu stab. AoA a areodynamike kridel. Opetovne ti nemusim hadzat ziadne vysledky z areodynamickych tunelov, staci zobrat do uvahy hodnotenia izraelskych pilotov v 70 rokoch este pred F-15, F-16 pozivali Mirage-IIICJ s delta kridlom, ktore pri nizskach rychlostiach stracalo vela energie, zato poskytovalo dobry vztlak pri vyssich rychlostiach. Ten AoA to len umocnuje, aj bez neho by na tom bol Gripen horsie.
Ty jo. Mluvíš o těch letadlech jako bys v obou létal a ještě k tomu je konstruoval. Já tedy nevím, jak hluboké znalosti aerodynamiky máš, ale mám za to, že závěry, které zde prezentuješ nebyly nikde uveřejněny. Vystupuješ způsobem, jako bys měl v ruce kompletní dokumentaci včetně polár letounů.
Argumentovat s Mirage III...? Křídlo tvaru delty má i F-16, tudíž dle tvých domněnek na tom F-16 musí být zákonitě podobně jako Mirage III, ne?. Jenže to, že F-16 nepotřebuje autostabilní profil, protože má výškové kormidlo a tedy třeba poláry budou úplně jiné, bereš jako naprostou samozřejmost. Ale že z úplně stejného důvodu to bude jiné i u Gripenu nepřipouštíš. A to zcela zanedbáváme, že aerodynamika není jen o vlastním křídle a výškovce.
4, Sorry za nespravnu informaciu, F-16 ma vyssi preletovy dolet ako JAS-39 3886km proti 3300km a tak isto bojovy dolet 700km oproti 925km u Falcona. Takze ano, pri F-16 dlhsie trva kym ju nachystate do boja po navrate z misie ako u Gripena, no bude sa tam vsak podstatne menej casto vracat, lebo vdaka doletu (mimochodmo vyssieho ako u F-15) dlhsie zotrva na bojisku.
Metodika měření?
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Altaj píše:Fatale
Rad sa necham ponaucit, jak mozu byt americania a nie len oni(Su-35 s TVC) taki blbi a zlepsovat horizontalne manevrovacie schopnosti svojich strojov, alebo rovno stavat konstrukcie vhodne len na subsonicke manevrovanie a vycvicovat pilotov tak aby ich nepouzivali.
Furt se motáme kolem toho, jak jsem napsal, že klasickej dogfight už dneska není ta stěžejní část boje? Nechápu, co ti na tom není jasnýho. Dneska jsou piloti cvičení tak, aby se do dogfightu hlavně nedostali. Proč? Protože to je riziko a všichni to ví už od WW1, zkušenost armády naučila. Další věc je ta, že tyhle boje jsou ukrutně náročný, a tím i rizikový, na lidskej organismus, byť jsou piloti elita, samozřejmě někdo může snášet přetížení 7g líp než druhej, zůstaneš v blackoutu o vteřinu dýl a díky tomu můžeš project celej souboj, opravdu si myslíš, že boj o kejhák je vhodná chvíle na testování, kolik sneseš? Udělal bys to dobrovolně, když bys měl i jinou možnost? Myslím, že bys raději zvolil míň rizikovou cestu, protože mimo jiný, při výběru pilotů hrají velkou roli i psychotesty...
Další věc, letový hodiny jsou ukrutně drahý, vezmi si, kolik toho ti piloti nalítají za rok, simulátory jsou schůdnější cesta, ale taky nejsou zdarma, samozřejmě si musí ošahat mašiny i v situacích blízkých těm limitním, ale moc času na to nemají, výuka taktiky v tomhle vyjde neporovnatelně levněji, takže tenhle styl lítání budou mít pod kůží daleko víc, než točení se jako nudle v bandě.
Jak jsem psal, samozřejmě se musí věnovat čas i nácviku tohodle stylu lítání, to jinak nejde a piloty by to bez něho nejspíš ani nebavilo, protože to by mohli z fleku jít lítat 747 za daleko lepší prachy, musí bejt alespoň trochu připravení na okamžik, kdy taktika selže, případně různý nečekaný situace. Ale vsadil bych se (nemám ničím podloženo, jen selským rozumem), že procentuelně se věnuje neporovnatelně víc času nácviku taktiky, než kroucení, navíc když historie ukázala, že to není ta správná cesta.

Proč se teda teď vyrábějí letadla s větším zaměřením na manévry? Inu třeba proto, že v těch ostatních oblastech už dosáhli výrobci vrcholu svých možností, tak teď zlepšujou to, co před časem ještě nebylo takovou prioritou. Neznamená to ale, že automaticky piloti budou lézt hlavně do dogfightů a na taktiku se vykašlou, protože jim výrobce dal dáreček v podobě zlepšení 360° obratu o 1.5 sekundy.
válka je vůl
Uživatelský avatar
Altaj
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 189
Registrován: 17/1/2008, 13:32

Příspěvek od Altaj »

Ty jo. Mluvíš o těch letadlech jako bys v obou létal a ještě k tomu je konstruoval. Já tedy nevím, jak hluboké znalosti aerodynamiky máš, ale mám za to, že závěry, které zde prezentuješ nebyly nikde uveřejněny. Vystupuješ způsobem, jako bys měl v ruce kompletní dokumentaci včetně polár letounů.
Argumentovat s Mirage III...? Křídlo tvaru delty má i F-16, tudíž dle tvých domněnek na tom F-16 musí být zákonitě podobně jako Mirage III, ne?. Jenže to, že F-16 nepotřebuje autostabilní profil, protože má výškové kormidlo a tedy třeba poláry budou úplně jiné, bereš jako naprostou samozřejmost. Ale že z úplně stejného důvodu to bude jiné i u Gripenu nepřipouštíš. A to zcela zanedbáváme, že aerodynamika není jen o vlastním křídle a výškovce.
1.Mig-21 mal nizsi celny areodinamicky odpor ako F-4 Phantom (prevzate z knihy od Normana Franksa Letadlo proti letadlu) rozdiel pomer hmotnost ku tah bol oproti F-16 x Gripen nizsi, napriek tomu mal Phantom nad nim vo vertikale prevahu. Keby aj mal JAS lepsi celny odpor ako F-16, nepomoze mu to, pretoze te rozdiel v T/W je este vecsi. Takze Cx - je to uplne jedno. (a to Mig-21 x F-4 je velky rozdiel co sa tyka areodynamickeho odporu, pozri sa na ne z cela a pochopis). Nepotrebujem nic ofukavat- skusenosti pilotov mi stacia a zanmenaju viac.

2. F-16 nema delta kridlo - http://en.wikipedia.org/wiki/Delta_wing - je tam napisanych snad 40 vojenskych a civilnych strojov s delta kridlom, zrovna F-16 tam nevidim. Je tam aj Daasault Mirage III, JAS-39, Mig-21.
Pri nizskych rychlostiach plati to co povedal cover72 a ja-(na zaklade skusenosti pilotov IAF), nepotrebujem nic ofukavat.

Preletovy dolet je dolet z miesta na miesto bez pridavnych nadrzi ekonomickou rychlostou (0,85 mach), plati pre vsatky lietajuce stroje. Menej presny moze byt ten bojovy dolet, je to udaj, ktory rata z blizsie nespecifikovanou bojovou cinnostou a navratom na zakladnu. Takze minimalne preletovy dolet ma F-16 lepsi, fakt si myslis, ze pri tom bojovom, taktickom to bude pri stejnej bojovej cinnosti inak? Ja nie.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17850
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Pokud si to dobře pamatuji, tak piloti F-4 měli "zakázáno" se s MiGy-21 pouštět do manévrování v horizontále. Tam je zase MiG utahal. Jinými slovy plichta.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Altaj píše:Menej presny moze byt ten bojovy dolet, je to udaj, ktory rata z blizsie nespecifikovanou bojovou cinnostou a navratom na zakladnu. Takze minimalne preletovy dolet ma F-16 lepsi, fakt si myslis, ze pri tom bojovom, taktickom to bude pri stejnej bojovej cinnosti inak? Ja nie.
Jednoduše řečeno, bojovej dolet, tak jak jsi ho popsal, je asi tak zajímavej, jako kolik sní pilot švestkových knedlíků, absolutně nic nám to nedá.

V soudobých letadlech se fakt neorientuju, ale myslím si, že některý motory můžou žrát víc třeba při 1.2M než druhý, přestože při 0.8M to může bejt skoro naopak. Záleží na spoustě faktorů, ale to už Hans psal. Nicméně výraznej rozdíl bych v tomhle taky nepředpokládal :)
válka je vůl
Uživatelský avatar
Altaj
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 189
Registrován: 17/1/2008, 13:32

Příspěvek od Altaj »

Jednoduše řečeno, bojovej dolet, tak jak jsi ho popsal, je asi tak zajímavej, jako kolik sní pilot švestkových knedlíků, absolutně nic nám to nedá.
Ja viem, preto ber do uvahy radsej ten preletovy.
Pokud si to dobře pamatuji, tak piloti F-4 měli "zakázáno" se s MiGy-21 pouštět do manévrování v horizontále. Tam je zase MiG utahal. Jinými slovy plichta.
Dobre si pametas, v horizontale, mal mig prevadu a to dost velku.
Uživatelský avatar
Altaj
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 189
Registrován: 17/1/2008, 13:32

Příspěvek od Altaj »

Hans
Jak ta uz toto nepresvedci(wiki), tak potom neviem(MirageIII-CJ):
,,The delta wing itself limits maneuverability; and suffers from buffeting at low altitude, due to the large wing area and resulting low wing loading."
Delta kridlo:
,,The disadvantages, especially marked in the older tailless delta designs, are a loss of total available lift caused by turning up the wing trailing edge or the control surfaces (as required to achieve a sufficient stability) and the high induced drag of this low-aspect ratio type of wing. This causes delta-winged aircraft to 'bleed off' energy very rapidly in turns, a disadvantage in aerial maneuver combat and dogfighting."

Staci?
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

Páni, celkom evidentne vám uniká pár drobností.
Gripen je stroj stavaný na pomerne špecifické podmienky použitia bojových lietadiel švédskeho letectva.
K požiadavkám patrili také špeciality, ako schopnosť operovať z relatívne krátkych úsekov dialnic (myslím, že dĺžka dráhy potrebnej na štart a pristátie s typickým bojovým nákladom bola stanovená na 500 metrov), schopnosť prípravy k bojovému letu dvojčlennou obsluhou, pomerne veľké resursy medzi celkovými prehliadkami a podobne.
S trochou nadsázky by sa dalo povedať, že Gripen predstavuje nadzvukový stroj pre partizánsky spôsob boja - prinajmenšom čo sa týka činnosti v priestore "letiska", teda obsluha, ošetrovanie, štart a pristátie.
Výsledkom je potom stroj s nie absolutne špičkovými výkonmi a parametrami, ale zasa relatívne nenáročný na svoje bojové zabezpečenie.

Porovnávať ho s F-16 je síce možné, ale nie celkom správne, v podmienkach daných požiadavkami zákazníka nie je F-16 schopný reálne fungovať ako bojové lietadlo.
Odpovědět

Zpět na „Švédsko“