Stručný popis japonských lodí třídy Jamato

Japonské lodě, ponorky

Moderátor: jarl

Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Stručný popis japonských lodí třídy Jamato

Příspěvek od Nelson »

V roce 1930 na Londýnské námořní konferenci odstoupila japonská delegace od všech smluvních omezení při výstavbě lodí a téměř okamžitě se začalo se studiemi nových bitevních lodí. V říjnu 1934 byly určeny základní požadované parametry. Mezi ně například patřila výzbroj ráže 460 mm, boční pancíř schopný odolat zásahu granátu stejné ráže na vzdálenost 20000 m, pancéřová paluba měla vydržet zásah protipancéřovou pumou o váze 2000 liber a rychlost min 27 uzlů. Admiralita požadovala plavidlo které mělo překonat vše co proti němu mohl protivník postavit. Do března 1937 bylo představeno několik projektů. Jejich výtlak se pohyboval od 45000 do 80000 tun a u výzbroje se rozhodovalo mezi 8 a 9 děly ráže 457 nebo 460 mm. Některé projekty dokonce navrhovaly umístit hlavní výzbroj do tří věží na příď jako měla třída Nelson. Nakonec byl přijat návrh s výtlakem 68000 tun a s výzbrojí 9x460 mm ve dvou věžích na přídi a jedné na zádi. Zároveň bylo vyhověno požadavku na větší počet průzkumných letadel uvolněním celé zádě.

Aby bylo dosaženo taktického překvapení, bylo nutné jejich stavbu utajit. Už dříve se povedlo různým státům uvádět falešné údaje o svých konstrukcích. Mistry v oboru byli Britové kteří pro tento účel používali i oficiální námořní ročenku Jane's Fighting Ships. Ale ještě nikdy se nepovedlo utajit stavbu celé třídy navíc tak obrovských lodí. Japonci hromadně vystěhovávali obyvatelstvo z okolí loděnic, v Nagasaki byly vztyčeny zástěny a postavena skladiště tak aby na skluz nebylo vidět z britského a amerického konzulátu. Dělníci z loděnic kteří o své práci mluvili na veřejnosti mizeli beze stop. Prvními Američany kteří Jamato spatřili byla posádka ponorky Skate v roce 1943 v oblasti Truku. Jejich technická data se spojenci dozvěděli až po skončení války, některá technická řešení jsou však tajemstvím dodnes.

Celkem byly objednány čtyři lodě této třídy. První dvě se začaly stavět v rámci rozpočtového programu na rok 1937. Jamato v Kure v listopadu 1937 a Musaši v Nagasaki v březnu 1938. V dubnu 1940 byl v Yokosuckém arzenálu položen kýl Šinana a čtvrtá již nepojmenovaná jednotka se začala stavět v Kure v listopadu 1940. Námořnictvo převzalo Jamato 16.12.1941 a Musaši 5.8.1942. Šinano bylo dokončeno oflciálně jako plovoucí letiště (ne letadlová loď) a čtvrtá loď byla v září 1942 rozebrána. V té době byla hotova asi ze 30%.

Trup těhto lodí měl délku 263 metrů a nápadně se podobal posledním americkým konstrukcím. V půdorysu měl lahvovitý tvar a při své šířce (jsou udávány hodnoty od 36,3 m do 38,9 m) měl ponor pouze 10,4 m. Standartní výtlak lodi byl 68010 tun a maximální dosahoval hodnoty 72800 tun. Zvláštností lodě byl velký poměr výtlaku k délce a malý poměr rychlosti k délce. Blokový koeficient trupu byl nejvyšší ze všech bitevních lodí – 0,612. Výsledkem byla velmi stabilní loď, jak na rozbouřeném moři, tak i při palbě děl hlavní ráže.

Pro zvýšení rychlosti byla věnována zvláštní pozornost tvaru přídě a byly uhlazeny přechodové objímky mezi lodními šrouby, hřídelemi a kýly. Tuto úspory činily v konečném součtu skoro 16000 koní.Na lodi bylo 12 kotlů typu Kampon a celkový výkon 4 turbín byl 150000 koňských sil. Maximální rychlost byla 27,5 uzle.

Lodě měly průběžnou palubu po téměř celé délce, jen úplně vzadu byla snížena o jedno patro. Můstek byl oproti pagodovitým nástavbám ostatních japonských bitevních lodí poměrně kompaktní a měl aerodynamický tvar.

Celková hmotnost pancéřování byla asi 23000 tun a tvořila přibližně 34% celkové hmotnosti lodě. Boční pancéřový pás měl sílu 410 mm a ze spodu se na něj napojoval další o síle až 200 mm. Napojení těchto pásů však bylo jednou ze slabin lodě. Při zásahu torpédem spoj praskal, docházelo k narušení trupu a celkem velkým průnikům vody. Síla pancéřových přepážek vpředu a vzadu byla až 340 mm. Pancéřová paluba měla sílu 200 – 230 mm a přímo navazovala na hlavní boční pancíř. Kormidelní strojovnu na zádi chránila samostatná pancéřová citadela (boky až 360 mm, strop 200 – 300 mm). Muniční sklady navíc kryly další pláty o síle až 80 mm. Pancíř barbet měl sílu až 560 mm, dělové věže nesly na čele 650 mm, na bocích 250 mm, vzadu 190 mm a shora 270 mm silné pancéřové desky. Šinano a čtvrtá loď měly nést boční pancíř o síle jen asi 200 mm. Japonští vědci totiž vyvinuli novou ocel a nový způsob válcování a materiál měl asi 2x vyšší odolnost a houževnatost.

Výzbroj tvořilo 9 děl 46,0/ 45 Type 94 ráže 460 mm (některé zdroje uvádějí 457 mm) umístěných po třech ve dvou věžích na přídi a jedné na zádi. Granát o hmotnosti 1470 kg neměl v penetračních a ničivých schopnostech konkurenci. Při střelbě však tlaková vlna působila vážné problémy, na palubě nesměl nikdo zůstat (jinak prostě zmizel v moři). Cyklus výstřelu činl 30-45 sekund a dostřel 41330 metrů. Každá kompletní věž s děly vážila 2774 tun. Protože jich bylo vyrobeno pouze šest a všechny byly ztraceny s loděmi ví se o nich velmi málo. Pro řízení palby byly na lodích nainstalovány čtyři 15metrové dálkoměry (tři na věžích a jeden na vrcholku hlavní nástavby) a jeden 10metový na zadním můstku. Dále byly v průběhu války nainstalovány radarové soupravy typy 21 a 13 pro sledování letadel a typ 22 pro hladinový průzkum. Všechny radary byly montovány po dvou kusech. V okamžiku předámí byly dále na lodi osazeny čtyři trojité věže s děly ráže 155 mm, jedna před můstkem, další za nástavbou a zbylé dvě na bocích na úrovni komína. V průběhu války byly dvě boční věže sejmuty a uvolněný prostor zaujaly protiletadlové komplety.

Při přejímce tvořilo těžkou protiletadlovou výzbroj 12 děl 127 mm ve dvojhlavňových věžích. Ty byly zavěšeny na nástavbě vysoko nad hlavní palubou na speciálních balkónech. Lehká výzbroj se skládala z 12 (Musaši 24) děl ráže 25 mm (4x3) a 4 kulometů 13,2 mm (2x2). Vše bylo opět na nástavbě. Po sejmutí 6 děl ráže 155 mm bylo přidáno dalších 12 děl 127 mm (opět v sestavě 6x2) Počet lehkých děl byl v průběhu války postupně zvětšen až na konečných 152 kusů (50x3; 2x1) u Jamato. Musaši nesla v době zániku 24.10.1944 130x25 mm (35x3; 25x1).
Třetí a čtvrtá loď měly nést místo ráže 127 mm nová děla 100 mm/65.

Záď lodi byla vyhrazena skupině 6-8 průzkumných letounů. Na rozdíl od teakové paluby na zbytku trupu měla ocelový povrch a pokrývala ji síť kolejí pro vozíky na přemísťování hydroplánů. Na snížené zádi byly nainstalovány dva katapulty, jeřáb pro manipulaci s letadly a výtah pro jejich vytahování z podpalubního hangáru. Ve zvláštních odděleních v podpalubí zádě byly skryty i záchrané čluny.

Válečná kariéra těchto lodí nebyla nijak slavná. Do bitvy o Midway nezasáhly, u Guadalcanalu se držely vždy v pozadí a většinu své existence strávily v hlubokém týlu v přístavech. Jamato byla 25.12.1943 zasažena torpédem ponorky Skate a vyřazena na 4 měsíce.
Jamato se potopila 7.4.1945 při plavbě do oblasti Okinavy, Musaši byla obětována při plavbě k zálivu Leyte 24.10.1944. Podle svědků byla před vyplutím natřena velmi světlou šedou barvou, ostatní lodě svazu však dostaly matný šedočerný nátěr. Japonci počítali s tím že Musaši na sebe stáhne většinu útočících letadel a díky své odolnosti se dokáže stáhnout. V Sibuyanském moři však tuto volavku zasáhlo až 20 torpéd a minmálně 17 pum a loď se potopila i s polovinou posádky.

Související články:
Poslední plavba Jamata
Potopení Musaši
Šinano

Obrázek
Nákres nádstaveb Jamata

Obrázek
Řez věží děl hlavní ráže

Obrázek
Obrázek Musaši na počátku války.
Naposledy upravil(a) Nelson dne 6/10/2005, 18:14, celkem upraveno 3 x.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

uvažované projekty superlodě ... výzbroj děla ráže 51 cm

Obrázek
Super Yamato A-150

Obrázek
Super Yamato A-150

Obrázek
Yamato_A150.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

další projekty ...

Obrázek
Yamato_A140-A.

Obrázek
Yamato_A140-I.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

síla pancíře třídy Yamato

Obrázek
Yamato_1plan

Obrázek
Yamato_2plan

Obrázek
konstrukce trupu s protitorpédovými boulemi
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Detaily výzbroje ...

Obrázek Obrázek
Yamato_airgun
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

tohle je naprosto nekopromisní fotka ... to je kolos!

Obrázek
Musasi - predek.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Někde jsem četl, že když testovali hlavní děla, tak na palubu připevnili klece s kdejakou domací drůbeží. Po výstřelu prý klece zůstali až na pár pírek prázdné. To vedlo k přísným opatřením, takže během palby halvních děl nemohl být nikdo na palubě. Ani nechráněná obsluha protiletadlových děl.

A pokud mě pamět neklame, tak lodě třídy Jamato měli pro svá hlavní děla k dispozici i tzv. šrapnelové granáty proti letadlům. Představa armády byla taková, že až radar zpozoruje blížící se vlnu nepřátelských letonů, nabíjí se hlavní děla touto municí. Ta se měla ve velké vzdálenosti roztrhnout na tisíce malých šrapnelů a tím sevřenou leteckou formaci poškodit. Pak teprva ke slovu měli příjít vlastní protiletadlová děla.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

No to sem četl taky, ale celá formace musela být ve velmi velké vzdálenosti, kvůli malému náměru hlavních zbraní. Při první a tedy i poslední bojové akci byla ta munice připravena, ale nepoužita, protože cíl byl už příliš blízko.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
mmmichalll
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 118
Registrován: 7/3/2008, 18:09

Příspěvek od mmmichalll »

Nevím kam to napsat, tak to hodím sem, ono to trochu souvisí s tématem.
Všude se tvrdí, že admirál Yamamoto byl jedním z průkopníků moderního válčení(splu s Guderianem- námořnictvo a pozemní boj) a zastával filozofii svazů ledatlových lodí, takže nemůžu přijít na důvod proč tedy povolil jako vrchní velitel postavit tato monstra, když byl přesvědčen, že už nebudou nic platná (kdyby to byly letadlovky místo bitevních tak bych to ještě bral).
Proč tedy byly tyto lodě postaveny. Byl Yamamoto při rozhodování omezen svými podřízenými z japonské admirality nebo nevěřil ledatlovkám na 100% a tohle si nechal jako pojistku pro případ selhání????
Ministerstvo školství varuje: Čtení škodí hlouposti
Sir Horny

japonské císařské námořnictvo

Příspěvek od Sir Horny »

Co se týče budování námořnictva, jedná se o dlouhodobý projekt, do kterého vlajkoví důstojníci v aktivní službě moc nemluví (alespoň ne veřejně) a už vůbec nemají rozhodující kontrolu nad tím, co za co se utratí prostředky vojenského rozpočtu. To je předevšim věc politiků. Je proto naprosto zcestná představa, že by snad admirál Jamamoto mohl mluvit do něčeho takového, jako je výstavba floty. Západ si prostě Jamamotovu postavu nepěkně zjednodušil a zidealizoval. Dávat mu vinu za stavbu těch obludných nesmyslů jménem Jamato a Musaši je zkrátka pitomost. Koneckonců v Japonsku v meziválečném období vládla agresivní klika generálů pozemních sil (Tódžó a spol.), kteří námořní strategii vůbec nerozuměli. Proto mohlo dojít k tak obrovskému strategickému omylu, jakým byl vstup do války proti USA. V té době bylo dokonce v módě (a zcela běžnou praxí), že mladí, nacionalističtí, nižší důstojníci často zavraždili své velitele, kteří nebyli v jejich očích dostatečně agresivní/vlastenečtí. Své činy většinou ani neskrývali, chlubili se s nimi, a byli všeobecně považováni za hrdiny a patrioty. Od soudů odcházeli jen se symbolickými tresty (pokud vůbec na nějaký soud došlo). Není žádným tajemstvím, že admirál Jamamoto byl jmenován vrchním velitelem Spojeného loďstva (mimochodem až v roce 1940) právě z obavy před takovým atentátem. Vzhledem ke svým kritickým postojům vůči stanoviskům tehdejší vlády musel být zkrátka přeložen do bezpečí, na vojenskou loď, z dosahu mladých, fanatických nacionalistů.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Tak Sir Horny vlastně odpověděl na tu původní otázku. V době, kdy byl Jamamoto jmenován do úřadu velitel Spojeneckého loďstva, tak se tyto monstrozní bitevní lodě už stavěli. Pokud se nepletu, tak kořeny jejich hostorie sahali někde k roku 1937.
Co je pro mě fascinující, je v jakých podmínkách utajení se tyto lodě stavěli. A při tom schovat něco tak obrovského před cizíma očima po dobu 4 let....mno...musím před japonci smeknout.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Thór
7. Major
7. Major
Příspěvky: 889
Registrován: 7/8/2008, 02:35
Bydliště: Chrudim

Příspěvek od Thór »

Někde jsem četl, že při palebných zkouškách po výstřelu přední dělové věže, zmizelo v moři cca 70 metrů zábradlí...
ObrázekObrázek
" Thór "

Kaphar hunnu bhanda marnu ramro
Kutuzov
praporčík
praporčík
Příspěvky: 351
Registrován: 16/11/2006, 17:37
Bydliště: Olomoucký kraj

Web zabývající se Yamatem

Příspěvek od Kutuzov »

Pro fandy třídy Yamata mám tento odkaz:
http://www.3dhistory.de/
Uživatelský avatar
Foxbat
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 289
Registrován: 30/3/2006, 20:36

Příspěvek od Foxbat »

trieda veľkých bojových lodí už bola rozporuplná koncom 1.WW ale jednou z možností ich využitia sa naskytla pri obrane japonska pred inváziou navedením lodí k pobrežiu a jej zaseknutím, opretím o pobrežie a vytvorením nepotopiteľnej pevnosti chrániacej tak pevninu pred vylodením ku ktorému nedošlo, straty pri vylodení by boli myslím 5x vyššie ak nie viac, ale to je už iný príbeh.
hore možeš dole musíš
su aj taký, ktorým netreba krídel a kde žiadny stroj nedoletí...
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Zajímavá myšlenka. Ovšem za předpokladu, že by Japonci měli palivo aspoň k vyplutí a že by se jim podařilo nasednout na mělčinu tak, aby mohli střílet v potřebné úhlu a směru. Navíc zásah na moři nebo na pevnině měl prakticky stejný ničivý účinek na lodi a při dosednutí na pobřeží nemohla loď už manévrovat a tak by bylo jen otázkou času, kdy by se nepřítel zastřílel na nehybný cíl.
ObrázekObrázekObrázek
vodnik007
svobodník
svobodník
Příspěvky: 24
Registrován: 30/8/2008, 06:01

Příspěvek od vodnik007 »

kacermiroslav píše:Někde jsem četl, že když testovali hlavní děla, tak na palubu připevnili klece s kdejakou domací drůbeží. Po výstřelu prý klece zůstali až na pár pírek prázdné. To vedlo k přísným opatřením, takže během palby halvních děl nemohl být nikdo na palubě. Ani nechráněná obsluha protiletadlových děl.
Jinde jsem se docetl, ze vystrel del by doslova stahl z pritomnych lidi kuzi.
V bitve u ostrova Samar se ukazala neschopnost teto lode, kdy nemohla pouzit velka dela, protoze museli vyuzit veskerych protiletadlovych strelcu.
Cluny take na palube nemohly byt. Rekl bych, ze cokoliv nebylo pevne prisroubovane, muselo byt pod palubou.
Americane si dobre uvedomili, ze nemohou nechat lode s 18" kanony pribilzit k Leyte. Silny letecky nalet zpusobil rozhodnuti strilet protiletadlove naloze z 18" del, tudis museli odtahnout veskery personal z povrchu lode, cimz se oslabila ostatni protiletadlova palba.
Po potopemi Musashi se Yamato stahlo a maximalni vyuziti del se neuskutecnilo.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Výkony japonských děl 46 cm/45 (18.1") Type 94 byly přímo brutální. Průraznost byla u APC projektilu, který měl hmotnost 1.460 kg následující:

0 m - 864 mm
20.000 m - 494 mm
30.000 m - 360 mm

Hmotnost boční salvy pak činila neuvěřitelných 13.140 kg! Pro srovnání asi nejznámější bitevní loď WW2 Bismarck měl hmotnost boční salvy "jen" 6.400 kg. Na tak obrovská děla byla i slušná kadence. Ta se uvádí 1,5 až 2 výstřely za minutu. Bismarck dokázal střílet každých 20 sec. Hmotnost boční salvy za minutu byla tak u Bismarcka 19.200 kg, a u Yamata 26.280 kg. Takže pořád dost slušný rozdíl. Ovšem soupeřem lodí třídy Yamato měla být americká plavidla třídy North Carolina (BB-55) a South Dakota (BB-57). Tak jak známo měla taktéž 9 děl hlavní ráže 16"/45 (40.6 cm) Mark 6. Hmotnost AP střely byla 1.125 kg. Hmtnost boční salvy tak představovala 11.025 kg a za 1 minutu byla hmotnost boční salvy 22.050 kg (kadence 2x z minutu). Z toho vyplývá, že Bismarck i přes děla menší ráže a menšího počtu (8ks) se dokázal v minutové palbě dost USS lodím přiblížit. Rozdíl mezi USS loděmi výše uvedených tříd a třídou Yamato pak zůstal nadále dosti značný.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
cayman
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 276
Registrován: 2/6/2005, 22:56
Bydliště: Bratislava

Příspěvek od cayman »

Porovnavas Yamato a Bismarck s lodami ktore sa mali vtesnat do Washingtonskych limitov. Myslim ze pre Bismarck je rovnaka hmotnostnakategoria trieda Iowa, pre Yamato nepostavene triedy H a Montana (jojo porovnanie existujuca lod vs. projekt je osemetne, papier znesie vsetko). Pridaj prosim pre porovnanie aj Iowu. Ono vela nechybalo a pri Leyte by sa tieto lode (Yamo vs. Iowa) naozaj stretli v suboji titanov. Dakujem.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11468
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Příspěvek od Zemakt »

Blokový koeficient trupu byl nejvyšší ze všech bitevních lodí – 0,612
chtěl jsem se zeptat co to vůbec je ten blokový koeficient, dík
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

cayman píše:Porovnavas Yamato a Bismarck s lodami ktore sa mali vtesnat do Washingtonskych limitov. Myslim ze pre Bismarck je rovnaka hmotnostnakategoria trieda Iowa, pre Yamato nepostavene triedy H a Montana (jojo porovnanie existujuca lod vs. projekt je osemetne, papier znesie vsetko). Pridaj prosim pre porovnanie aj Iowu. Ono vela nechybalo a pri Leyte by sa tieto lode (Yamo vs. Iowa) naozaj stretli v suboji titanov. Dakujem.
Co se lodí třídy Iowa vs Yamato týče, tak je srovnání srovnatelné jako u tříd North Carolina a South Dakota. Iowa a plánovaná Montana měla používat děla delší ráže 16"/50 (40.6 cm) Mark 7, která však vystřelovala stejný projektil o stejné hmotnosti jako u děla 16"/45 (40.6 cm) Mark 6. Rozdíl u Iowy tak byl v konstrukci, velikosti, pancéřování, rychlosti a děl s lepšími balistickými výkony. Srovnání s Yamatem je tedy shodné.

Plánovaná třída Montána na tom pak již byla jinak. V jejím případě byla přidána další třídělová věž hlavní ráže. Tím pádem hmotnost boční salva byla 13.500 kg, což již bylo o pár Kg více než u Yamata. Stejně pak by vycházela hmotnost boční salvy při započtení kadence 2 ran za minutu = 27.000 kg (Yamato 26.280 kg).
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo“