North American P-51 "Mustang" / A-36 "Apache&

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Heinrich Reimers
Příspěvky: 6
Registrován: 29/12/2007, 16:38

North American P-51 "Mustang" / A-36 "Apache&

Příspěvek od Heinrich Reimers »

Vznik Mustangu lze vystopovat do ledna 1940, kdy komise královského leteckého institutu zadala firmě North American zakázku na výrobu zdokonaleného P-40, firma navrhla Britům navrhnout vlastní stroj ve velmi krátkém čase, a proto byl již po 117 dnech hotov prototyp nového stroje NA-73X, který ovšem vzlétnul až 26. 10. 1940, kvůli pomalým dodávkám motorů Allison. RAF se stroj líbil a tak objednala hned 320 kusů pod označením Mustang Mk.I. Sériová výroba se rozběhla v květnu 1941 a k RAF přišli v listopadu téhož roku první stroje. Sériové stroje se přeznačili na NA-83 a později RAF objednala jěště zdokonalený NA-91, výzbrojený už 4-mi kanony 20mm v křídle. Z původní objednávky na 150 strojů nakonec RAF dostala 93 strojů pod označením Mk.Ia., zbytek zabralo USAAF, ketrému se Mustang také zamlouval. Kponečnou sériovou verzi však tvořil P-51B, neboli Mustang Mk.III v RAF, tento byl již osazen skvělým motorem Packard Merlin. Další sériový byl P-51C, shodně Mustang Mk.III, v podstatě se jednalo o P-51B ovšem vyráběným v Dallasu a s novým kokpitem. Měl stejně jako P-51B rozměrný chladič pod trupem a v křídle shodně nesl 4x kulomet kalibru 12,7 mm. Nejslavnější variantou ovšem byl P-51D, dostal novou kapkovitou kabinu, v místě zůžení trupu u směrovky měl zesílený trup a nové zakončení křídel u kořene. Po P-51D následoval P-51K a poválečné P-51H a P-51L.
Z P-51A byl vyvinut jěště stíhací- bombardovací speciál A-36, uzpůsobený pro tento účel. Jeho název byl zprvu Apache, poté Invader a nakonec byl také pojmenován Mustang. Celkem bylo vyrobeno víc než 15 000 všech Mustangů

Nasazení: - RAF- Ta obdržela první P-51 v roce 1941 a ihned je nasadila do bojů v severní Africe a Itálii a Středomoří, které bylo v podstatě jeho nejslavnějším bojištěm v RAF, odbdržela je i slavná 112. sqn. V rámci RAF byl mimo jiné velkým uživatelem polské exilové vojsko

- RAAF- RAAF obdržela první Mustangy roku 1943 v Itálii a to P-51B, RAAF je obdržela pouze na evropském bojišti a na skolnku války dostala jěště několik P-51K. Jedinou australskou squadronou plně vyzbrojenou Mustang byla 3. sqn

- USAAF- bylo největším uživatelem Mustangů. Používalo je převážně pro doprovod bombardérů nad Německo. Nasadilo je rovněž v Pacifiku při doprovodech B-29 nad Japonsko od listopadu 1944 a také si zabojovali v Koreyi. Nejslavnější americkou jednotkou vybavenou Mustangy byla slavná 332. Fighter Group z Tuskeege a 352. Fighter Group

- Švédsko- zakoupilo několik Mustangů po válce

- Izrael- koupil 25 Mustangů od Švédska v roce 1949 a 1950

Technické údaje: rozpětí- 11,28m
délka- 9,83m
rychlost- 703 km/h
dostup- 12 780 m
dolet- 3687 km
Na konec psosím všechny, aby vložili nějakou fotku, neb to neumím
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tempik »

má smysl psát menší článek o letadle které tu už je? Ano, určitě by si Mustang zasloužil nový článek, ale takový, který by byl trochu obsáhlejší a ne ještě menší. Nechtěl bys spíš napsat článek o P-51 ve stylu např P-39 co tu už je?
Odpovědět

Zpět na „Stíhací letouny“