Těžký křižník Algérie
Těžký křižník Algérie
Algérie, postavený v letech 1931 - 1934 brestskou loděnicí byl jedinou lodí své třídy, tedy třetí třídy těžkých křižníků stavěné v Francii, dávném konkurentovi Velké Británie, spadajícím v meziválečném období hlavně díky své finanční (ale i produkční, či politické) neschopnosti mezi námořní velmoci řekněme druhého řádu. V důsledku omezení přijatých na washingtonské odzbrojovací konferenci byli konstruktéři limitování výtlakem 10.000 tun. Maximální výtlak ovšem dosahoval třinácti a půl tisíce tun. Jedná se o nejlepší francouzskou konstrukci svého zařazení troufám si říci, že jeden z nejlepších těžkých křižníků stavěných v době mezi válkami v evropských loděnicích.
Křižník byl odpovědí na italskou třídu Zara, které se vzdáleně podobal a kterou doháněl rychlostí, výzbrojí i pancéřováním. Jednalo se o moderní plavidlo , rozhodně překonávající předcházející třídy Duquesne a Suffren už jenom svojí větší všestranností. V rámci 1. eskadry křižníků, ve které byl zařazen se starším Colbertem a Dupleix byl sice lodí nejpomalejší (o dva uzle při maximální rychlosti), ale zároveň díky svému 110mm pancíři nejodolnější.
Konstrukce
Loď byla 186,2 metru dlouhá při maximální šířce 20 metrů. Ponor dosahoval úrovně 6,15 metru. Pancéřování, tvořené hlavně vnějším pásem maximální tloušťky 110 mm po celé délce lodi vážilo 2.035 tun, tedy cca 20% výtlaku lodi. Zajímavé je, že přes svoji více než 200% tloušťku oproti předcházejícím konstrukcím (tří Suffren měla pás pouhých 50mm) bylo o pohou třetinu těžší. Pancéřová paluba, dosahující 80 mm kryla skladiště, strojovny a další kritická místa lodi. I její parametry byly mnohem lepší než u předchůdců.
Tři za sebou umístěné umístěné kotelny s pěti naftovými kotly vyrobenými Indretem dodávaly páru čtyřem turbínám. Dvě turbíny pohánějící vnitřní hřídele byly vyrobeny společností A.C. Bretagne a dvě vnější konkurenčním Indretem. Společný výkon pohonného ústrojí dodával výkon 84.000 koňských sil, umožňující rychlost 31 uzlů, tedy přibližně 57 km/h. Během rychlostních zkoušek v únoru 1934 dosáhla loď rychlosti 32,9 uzle při výkonu 93 tisíc koní.
Siluetu lodi byla tvořila masivní věžová superstruktura s můstkem a přístrojovým vybavením (charakteristický poznávací rys francouzských válečných lodí třicátých let) za předními dělovými věžemi, následovaná jedním komínem, prostřední věžovou konstrukcí s jeřáby a zadním trojnožkovým stožárem. Dělové věže hlavní výzbroje byly umístěny v párech v superpozici na přídi i zádi lodi. Loď byla vybavena jedním katapultem pro tři průzkumné hydroplány Gourdou-Leseurre 810, později nahrazené typem Loire-Nieuport 130.
Výzbroj
Hlavní výzbroj tvořilo osm 203mm děl umístěných v páru ve čtyřech věžích. Sekundární výzbroj skládající se z dvanácti kanonů 100mm/45 M1930 uložených opět v párech byla zkonstruována speciálně pro Algérie, který díky tomu měl nejsilnější protiletadlovou výzbroj ze všech francouzských křižníků. Děla byla schopna elevace až 80°, což umožnilo dostřel 10.000 metrů při protiletadlové palbě. Dostřel při 45° elevaci proti hladinovým plavidlům dosahoval 15.800 metrů. Lehkou protileteckou výzbroj tvořily čtyři kanony ráže 37 mm M1925 a čtyři kulometná čtyřčata 13,2mm firmy Hotchkiss. Původně bylo zamýšleno umístění novějších kanonů model 1935, ale ty nebyly včas k dispozici. Křižník nesl též šest torpédometů ráže 550mm ve dvou trojitých odpalovacích zařízeních, pro které byla vezena ještě zásoba dalších tří torpéd, jež měla být ze skladiště vytažena leteckým jeřábem a na střelecké stanoviště dopravena pomocí kolejového vozíku.
Při rekontrukci na konci zimy roku 1937 došlo k přesunům kulometů i 37mm kanonů kvůli dosažení lepší efektivity a nahrazení pětimetrového dálkoměrů zařízením o základně osmi metrů. Na dvou hlavních věžích zůstaly dálkoměry pětimetrové.
Při další rekonstrukci v zimě 1939/40 se křižník konečně dočkal nahrazení starších lehkých protiletadlových děl modernějšími M1937 umístěnými v párech, čímž se schopnosti protiletecké palby razantně zvýšily.
Služba
Loď byla spuštěna na vodu 31. května 1931 a dokončena 15. září 1934. Zařazena byla jako vlajková loď lehké divize První středomořské eskadry. Jako vlajková loď sloužila celou svoji kariéru. Počátek druhé světové války zastihl Algérie v čele 1. křižníkové eskadry, kde byla zařazena spolu s těžkými křižníky Dupleix, Foch, Duquesne, Tourville a Colbert, a pátou, sedmou a devátou divizí torpédoborců.
První důležitou misí byl lov na Admiral Graf Spee ve skupině s "kolegou" Dupleix, bitevním křižníkem Strasbourg (nemůžu si pomoci, tohle označení mi na Strasbourg sedí víc než bitevní loď) a britskou lehkou letadlovou lodí Hermes operující z Dakaru.
Na jaře 1940 se spolu s bitevní lodí Bretagne podílel na převozu francouzského zlatého pokladu do Kanady, aby se po vstupu Itálie do války vrátil do Středomoří, kde se zúčastnil ostřelování Janova.
Po pádu Francie zůstal Algérie ve službách vlády ve Vichy, v jejíchž službách vykonal pouze doprovod bitevní lodi Provence po jejím útěku z Brity napadeného Oranu. Zbyte své služby strávil odsouzený ke zkáze Toulonu, kde jej také zastihl vpád německých vojsk. 27. listopadu 1942, kdy francouzští námořníci dobrovolně zlikvidovali téměř všechny francouszké lodě v přístavu se stal Algérie jednou z obětí této velké sabotáže, aby nepadl do německých rukou. Hořel dva dny, než klasl na dno přístavu. Přes italskou snahu z února 1943 na dně také zůstal. Definitvní vyzvednutí a cesty do šrotu se nejlepší francouszký těžký křižník "dočkal" v roce 1956.
Křižník byl odpovědí na italskou třídu Zara, které se vzdáleně podobal a kterou doháněl rychlostí, výzbrojí i pancéřováním. Jednalo se o moderní plavidlo , rozhodně překonávající předcházející třídy Duquesne a Suffren už jenom svojí větší všestranností. V rámci 1. eskadry křižníků, ve které byl zařazen se starším Colbertem a Dupleix byl sice lodí nejpomalejší (o dva uzle při maximální rychlosti), ale zároveň díky svému 110mm pancíři nejodolnější.
Konstrukce
Loď byla 186,2 metru dlouhá při maximální šířce 20 metrů. Ponor dosahoval úrovně 6,15 metru. Pancéřování, tvořené hlavně vnějším pásem maximální tloušťky 110 mm po celé délce lodi vážilo 2.035 tun, tedy cca 20% výtlaku lodi. Zajímavé je, že přes svoji více než 200% tloušťku oproti předcházejícím konstrukcím (tří Suffren měla pás pouhých 50mm) bylo o pohou třetinu těžší. Pancéřová paluba, dosahující 80 mm kryla skladiště, strojovny a další kritická místa lodi. I její parametry byly mnohem lepší než u předchůdců.
Tři za sebou umístěné umístěné kotelny s pěti naftovými kotly vyrobenými Indretem dodávaly páru čtyřem turbínám. Dvě turbíny pohánějící vnitřní hřídele byly vyrobeny společností A.C. Bretagne a dvě vnější konkurenčním Indretem. Společný výkon pohonného ústrojí dodával výkon 84.000 koňských sil, umožňující rychlost 31 uzlů, tedy přibližně 57 km/h. Během rychlostních zkoušek v únoru 1934 dosáhla loď rychlosti 32,9 uzle při výkonu 93 tisíc koní.
Siluetu lodi byla tvořila masivní věžová superstruktura s můstkem a přístrojovým vybavením (charakteristický poznávací rys francouzských válečných lodí třicátých let) za předními dělovými věžemi, následovaná jedním komínem, prostřední věžovou konstrukcí s jeřáby a zadním trojnožkovým stožárem. Dělové věže hlavní výzbroje byly umístěny v párech v superpozici na přídi i zádi lodi. Loď byla vybavena jedním katapultem pro tři průzkumné hydroplány Gourdou-Leseurre 810, později nahrazené typem Loire-Nieuport 130.
Výzbroj
Hlavní výzbroj tvořilo osm 203mm děl umístěných v páru ve čtyřech věžích. Sekundární výzbroj skládající se z dvanácti kanonů 100mm/45 M1930 uložených opět v párech byla zkonstruována speciálně pro Algérie, který díky tomu měl nejsilnější protiletadlovou výzbroj ze všech francouzských křižníků. Děla byla schopna elevace až 80°, což umožnilo dostřel 10.000 metrů při protiletadlové palbě. Dostřel při 45° elevaci proti hladinovým plavidlům dosahoval 15.800 metrů. Lehkou protileteckou výzbroj tvořily čtyři kanony ráže 37 mm M1925 a čtyři kulometná čtyřčata 13,2mm firmy Hotchkiss. Původně bylo zamýšleno umístění novějších kanonů model 1935, ale ty nebyly včas k dispozici. Křižník nesl též šest torpédometů ráže 550mm ve dvou trojitých odpalovacích zařízeních, pro které byla vezena ještě zásoba dalších tří torpéd, jež měla být ze skladiště vytažena leteckým jeřábem a na střelecké stanoviště dopravena pomocí kolejového vozíku.
Při rekontrukci na konci zimy roku 1937 došlo k přesunům kulometů i 37mm kanonů kvůli dosažení lepší efektivity a nahrazení pětimetrového dálkoměrů zařízením o základně osmi metrů. Na dvou hlavních věžích zůstaly dálkoměry pětimetrové.
Při další rekonstrukci v zimě 1939/40 se křižník konečně dočkal nahrazení starších lehkých protiletadlových děl modernějšími M1937 umístěnými v párech, čímž se schopnosti protiletecké palby razantně zvýšily.
Služba
Loď byla spuštěna na vodu 31. května 1931 a dokončena 15. září 1934. Zařazena byla jako vlajková loď lehké divize První středomořské eskadry. Jako vlajková loď sloužila celou svoji kariéru. Počátek druhé světové války zastihl Algérie v čele 1. křižníkové eskadry, kde byla zařazena spolu s těžkými křižníky Dupleix, Foch, Duquesne, Tourville a Colbert, a pátou, sedmou a devátou divizí torpédoborců.
První důležitou misí byl lov na Admiral Graf Spee ve skupině s "kolegou" Dupleix, bitevním křižníkem Strasbourg (nemůžu si pomoci, tohle označení mi na Strasbourg sedí víc než bitevní loď) a britskou lehkou letadlovou lodí Hermes operující z Dakaru.
Na jaře 1940 se spolu s bitevní lodí Bretagne podílel na převozu francouzského zlatého pokladu do Kanady, aby se po vstupu Itálie do války vrátil do Středomoří, kde se zúčastnil ostřelování Janova.
Po pádu Francie zůstal Algérie ve službách vlády ve Vichy, v jejíchž službách vykonal pouze doprovod bitevní lodi Provence po jejím útěku z Brity napadeného Oranu. Zbyte své služby strávil odsouzený ke zkáze Toulonu, kde jej také zastihl vpád německých vojsk. 27. listopadu 1942, kdy francouzští námořníci dobrovolně zlikvidovali téměř všechny francouszké lodě v přístavu se stal Algérie jednou z obětí této velké sabotáže, aby nepadl do německých rukou. Hořel dva dny, než klasl na dno přístavu. Přes italskou snahu z února 1943 na dně také zůstal. Definitvní vyzvednutí a cesty do šrotu se nejlepší francouszký těžký křižník "dočkal" v roce 1956.
Re: Těžký křižník Algérie
Achich ouvej, na jednu stranu jsem rád, že se na Francouze nezapomíná, na druhou jsem si je výslovně předběžně rezervoval ...no nic, tak třeba časem připojím nějaké dopnění.
U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
- jarl
- 3. Generálmajor
- Příspěvky: 4098
- Registrován: 19/2/2009, 15:45
- Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic
Re: Těžký křižník Algérie
No snad se nějak domluvíte. Carrden by mohl dodělat ty francouzské těžké křižníky a potom se uvidí. Každopádně připomínám, že pro rezervaci témat tu máme vlákno redakční plán http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=1&t=1428&start=840
Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
- kacermiroslav
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 5286
- Registrován: 25/3/2008, 14:07
- Kontaktovat uživatele:
Re: Těžký křižník Algérie
Já myslím, že tento úvodní článek se dá ještě dobře doplnit o tvůj. Třeba mi tu chybí nějaké srovnání s italskou konkurencí, protože primárně proti Italům měli francouzská plavidla nastoupit. Ostatně i poměr sil dle washingtonské dohody byl shodný. Co ale třeba hovoří v prospěch fr. těžkých křižníků je například vyšší kadence hlavních děl. Ta italská byla v bojových podmínkách údajně jen kolem 1 rány za minutu.Polarfox píše:Achich ouvej, na jednu stranu jsem rád, že se na Francouze nezapomíná, na druhou jsem si je výslovně předběžně rezervoval ...no nic, tak třeba časem připojím nějaké dopnění.
Re: Těžký křižník Algérie
Ajajaj, přijmi prosím moji hlubokou omluvu :-) Chtěl jsem, coby milovník lodiček a Francie, navázat na svůj předchozí příspěvek o Suffrenech. Každopádně Tvé případné doplnění a povýšení mého lehce stručného textu mnou bude stoprocentně kvitováno. Jsem přeci jenom toliko snaživý amatér :-) Ale chceš-li, Duquesny jsou TvéPolarfox píše:Achich ouvej, na jednu stranu jsem rád, že se na Francouze nezapomíná, na druhou jsem si je výslovně předběžně rezervoval ...no nic, tak třeba časem připojím nějaké dopnění.
Re: Těžký křižník Algérie
V klidu, stane se a zápal pro lodičky (a navíc ty francouzské) chápu. Se mnou je to stejně na dlouhé lokte než se k tomu dohrabu a aspoň tu zatím něco máme (sice stručnější, ale výstižné). Nerad brzdím něčí tvůrčí zápal, jen jsem se teď do těch Francouzů zavrtal a tak jsem si je tak trošku sobecky přisvojil Takže si tu nemusíš házet popel na hlavu, já pak udělám nějaký komplexní článek o francouzských těžkých křižnících obecně (včetně posledních nerealizovaných projektů vycházejících z Algérie), souvislosti, srovnání, atd. Takže pokud chceš, klidně vytvoř i třídu Duquesne. To už se s tím nijak nepomlátí.
A kdyby tě oslovilo něco dalšího z Francie, tak mi nejdříve napiš, domluvíme se. Nebo kdyby jsi potřeboval nějaké podklady (nemusí to být samozřejmě jen Frantíci).
A já jsem také snaživý amatér
A kdyby tě oslovilo něco dalšího z Francie, tak mi nejdříve napiš, domluvíme se. Nebo kdyby jsi potřeboval nějaké podklady (nemusí to být samozřejmě jen Frantíci).
A já jsem také snaživý amatér
U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Re: Těžký křižník Algérie
Na túto tému jednoznačne odporúčam (tým ovládajúcim angličtinu) knihu od dvojice autorov Jordan a Moulin: http://www.amazon.com/French-Cruisers-1 ... 1591142962 Myslím, že z danej oblasti sa jedná o najkomplexnejšiu dostupnú prácu.
- jarl
- 3. Generálmajor
- Příspěvky: 4098
- Registrován: 19/2/2009, 15:45
- Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic
Re: Těžký křižník Algérie
A já zase dopuručuji tuto ruskou publikaci http://www.labirint.ru/books/355128/ a troufám si tvrdit, že té anglické může přinejmenším zdatně konkurovat. Tady je možné si přečíst zkrácenou kapitolu o těžkých křižnících třídy Duquesne http://wunderwaffe.narod.ru/Magazine/MKA/2007_02/04.htmsahidko píše:Na túto tému jednoznačne odporúčam (tým ovládajúcim angličtinu) knihu od dvojice autorov Jordan a Moulin: http://www.amazon.com/French-Cruisers-1 ... 1591142962 Myslím, že z danej oblasti sa jedná o najkomplexnejšiu dostupnú prácu.
Sepsal jsem ještě krátké doplnění o dělech ráže 203 mm na křižníku Algérie:
Každá dělová věž (nazývaly se Alger, Oran, Constantine a Kara Mustapha) poskytovala dělům palebný odměr 270 stupňů a jejich čelní pancéřový plát byl skloněný pod úhlem 41 stupňů. Algérie obdržel jako primární výzbroj děla kalibru 203 mm a délce hlavně 50 ráží. Jednalo se o model 1924, který nesly všechny francouzské těžké křižníky. Hmotnost těchto zbraní byla 20 716 kg a původní protipancéřový projektil vážil 123,1 kg. Výmetná nálož měla hmotnost 53 kg a úsťová rychlost činila 850 m/s. Maximální elevace dosahovala 45 stupňů, což umožňovalo dostřel 31 400 m. Životnost hlavně měla být 600 výstřelů a kadence činila 4 rány za minutu. Francouzi před válkou používali granáty několika různých typů, takže např. V r. 1938 zavedli nový protipancéřový projektil o hmotnosti 134 kg, jehož úsťová rychlost klesla na 820 m/s a dostřel na 30 000 m. Centrální systém řízení palby byl skryt pod pancéřovou palubou a k zaměřování těžkých děl primárně sloužilo zaměřovací stanoviště na příďové nástavbě, kdy byl jeden dálkoměr se základnou 5 m a jeden 3m. Další 5m dálkoměry byly na střechách dělových věží a ve velitelské věži se nacházel jeden se základnou 3 m.
Palebné sektory jednotlivých zbraní
Těžký křižník Algérie určitě patřil mezi nejlepší ve své kategorii, ale taková srovnání jsou dost subjektivní a každý může upřednostňovat jiná kritéria. Já osobně za jeho velkou přednost pokládám dobrou pancéřovou chranu (hlavně síla pancéřové paluby) a kvalitní protitorpédový ochranný systém.
Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Re: Těžký křižník Algérie
Článek se mi jeví zajímavým a pěkně sepsaný. Polarfoxi - pokud máš co na doplnění tak si rád přečtu i pokračování.
A ještě musím dodat: velmi hezká loď.
A ještě musím dodat: velmi hezká loď.
Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:
JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Re: Těžký křižník Algérie
Díky za pochvalu, snažím se nedostatek vědomostí maskovat stylistikou Ony francouzské lodě měly téměř vždy vizuálně něco do sebe, viz. křižník Dupuy de Lôme, který má takový verneovsky retrofuturistický vzhled :-)Pátrač píše: A ještě musím dodat: velmi hezká loď.
- kopapaka
- 6. Podplukovník
- Příspěvky: 3837
- Registrován: 26/1/2008, 20:47
- Bydliště: kósek od Prostějova
Re: Těžký křižník Algérie
carrden: tak to je teda nádhera - jen zírám
Edit: není to ironie - taky jsem je četl s baterkou
Edit: není to ironie - taky jsem je četl s baterkou
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Re: Těžký křižník Algérie
Doufám, že to nebyla ironie Každopádně když se na něj podívám, dýchne na mě vzpomínka na dětství s baterkou pod peřinou a s nosem zabořeným do Vynálezu zkázy.kopapaka píše:carrden: tak to je teda nádhera - jen zírám
- kacermiroslav
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 5286
- Registrován: 25/3/2008, 14:07
- Kontaktovat uživatele:
Re: Těžký křižník Algérie
Ta mohutnost klounu o fr. obrněnců dobře vynikne například na tomto snímu http://www.warshipsww2.eu/lode.php?lang ... trida=2267
Dobře jsou tam patrné postavičky na přídi:-)
Dobře jsou tam patrné postavičky na přídi:-)
Re: Těžký křižník Algérie
Tiše doufám, že už příští týden dorazí a budu moci posoudit sám. Ale pokud si udrží kvalitu jako u předchozí "French battleships 1922-1956" (mimochodem vřele doporučuji), tak není co řešit a knihovničku opravdu obohatí. Údajně má tedy být stručnější (holt více lodí na stený rozsah stránek), ale stále velmi dobrá.sahidko píše:Na túto tému jednoznačne odporúčam (tým ovládajúcim angličtinu) knihu od dvojice autorov Jordan a Moulin: http://www.amazon.com/French-Cruisers-1 ... 1591142962 Myslím, že z danej oblasti sa jedná o najkomplexnejšiu dostupnú prácu.
U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Re: Těžký křižník Algérie
Mne sa knižka veľmi pozdáva, prehľadná, podrobná a výborne ilustrovaná. Tak som dal na teba a rovno doobjednal aj tú o bitevných lodiach.Polarfox píše:Tiše doufám, že už příští týden dorazí a budu moci posoudit sám. Ale pokud si udrží kvalitu jako u předchozí "French battleships 1922-1956" (mimochodem vřele doporučuji), tak není co řešit a knihovničku opravdu obohatí. Údajně má tedy být stručnější (holt více lodí na stený rozsah stránek), ale stále velmi dobrá.sahidko píše:Na túto tému jednoznačne odporúčam (tým ovládajúcim angličtinu) knihu od dvojice autorov Jordan a Moulin: http://www.amazon.com/French-Cruisers-1 ... 1591142962 Myslím, že z danej oblasti sa jedná o najkomplexnejšiu dostupnú prácu.
Re: Těžký křižník Algérie
No už mám začteno a zatím jsem spokojen (tedy až na způsob dodání, kdy jsem na vaši vypečenou poštu vzýval hromy, blesky a kobylky ). Každopádně mám rozpracován ten přehled těžkých křižníků, takže se to hodí. A s bitevkama neprohloupíš, je řekl bych ještě lepší než křižníky. Tiše doufám, že se do budoucna ujmou dalších kategorií.sahidko píše:Mne sa knižka veľmi pozdáva, prehľadná, podrobná a výborne ilustrovaná. Tak som dal na teba a rovno doobjednal aj tú o bitevných lodiach.
U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Re: Těžký křižník Algérie
Tipujem, že už si to zachytil ale od júna 2015 sú k dostaniu už aj torpedoborce. Mne to doteraz jaksi uniklo. https://goo.gl/kEr5qtPolarfox píše:No už mám začteno a zatím jsem spokojen (tedy až na způsob dodání, kdy jsem na vaši vypečenou poštu vzýval hromy, blesky a kobylky ). Každopádně mám rozpracován ten přehled těžkých křižníků, takže se to hodí. A s bitevkama neprohloupíš, je řekl bych ještě lepší než křižníky. Tiše doufám, že se do budoucna ujmou dalších kategorií.sahidko píše:Mne sa knižka veľmi pozdáva, prehľadná, podrobná a výborne ilustrovaná. Tak som dal na teba a rovno doobjednal aj tú o bitevných lodiach.
Re: Těžký křižník Algérie
JJ, měl jsem ji takřka vzápětí, tohle sleduju jak ostříž Ale díky.sahidko píše:Tipujem, že už si to zachytil ale od júna 2015 sú k dostaniu už aj torpedoborce. Mne to doteraz jaksi uniklo. https://goo.gl/kEr5qt
U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
- jarl
- 3. Generálmajor
- Příspěvky: 4098
- Registrován: 19/2/2009, 15:45
- Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic
Re: Těžký křižník Algérie
Dám sem tabulku s francouzskými námořními rozpočty v letech 1933-1939:
Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!