I.Ae. 24 a I.Ae. 30...aneb Mosquito a Hornet po argentinsku

Cokoliv co lítá mimo NATO a VS
Odpovědět
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

I.Ae. 24 a I.Ae. 30...aneb Mosquito a Hornet po argentinsku

Příspěvek od YAMATO »

I.Ae. 24 CALQUIN
V polovině roku 1944 začaly v I.Ae. (Instituto Aerotécnico) v Cordobě, dříve známé jako FMA (Fábrica Militar de Aviones), práce na projektu dvoumotorového (prvního v Argentině vyvíjeného) letounu I.Ae. 24 Calquin.

Obrázek

Jeho koncepce nepokrytě navazovala na britské Mosquito (ZDE a ZDE) jak aerodynamickou koncepcí, tak i konstrukčně, jednalo se rovněž o převážně dřevěný stroj. Počítalo se s vysokou universálností, mimo bombardovací a průzkumné role měl působit i jako těžký stíhač. Tomu odpovídala výzbroj, čtyři kulomety Browning ráže 12,7 mm v přídi, až 800 kg pum v trupové pumovnici a až 12 raket Mk.IV ráže 75 mm pod křídlem. Pro pohon se původně počítalo s motory Rolls Royce Merlin (verse ?), ty ale nebyly dostupné, proto byly nakonec použity Pratt & Whitney R-1830-SCG Twin Wasp o výkonu 1050 hp s vrtulemi Hamilton Standard Hydromatic 23-E-50. Použití podstatně slabších a aerodynamicky nevýhodných motorů ovšem vedlo k drastickému snížení výkonů, takže např. maximální rychlost spadla z reálně předpokládaných 615 km/h na pouhých 440 km/h. Čili na nějaké stíhání se mohlo rychle zapomenout.

První prototyp byl zalétán 5. 6. (25. 1. ?) 1946. Zkoušky byly úspěšné, i přes horší výkony stroj v zásadě splňoval očekávání (samozřejmě mimo stínacího použití), takže nic nebránilo výrobě, která od 4. 7. 1947, kdy byl zalétán první sériový stroj, do roku 1950 dala 100 letounů označených A-01 až A-100. Některé měly místo kulometů kanony Hispano-Suiza ráže 20 mm. Sloužily v bombardovacích jednotkách Fuerza Aérea Argentina, především u Regimiento 3 de Ataque, do poloviny 50 let, poslední stroje byly vyřazeny v letech 1957-1958.

Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek


Krátce po rozjetí výroby I.Ae. 24 byly obnoveny práce na stroji označeném I.Ae. 28 a poháněném nyní již dostupnými Merliny, nicméně záhy byly přerušeny ve prospěch podstatně modernějšího I.Ae. 30 Ñamcú.

I.Ae. 30 Ñancú byl vyvíjen především jako dálkový stíhač pro doprovod těžkých bombardérů Lincoln, druhotně pak i jako bitevník. Šlo o ideovou obdobu dalšího stroje de Havilland, tentokrát Hornetu (ZDE). Na rozdíl od něj však byl celokovový. Vývoj začal pod vedením italského inženýra Cesare Pallavecina (dříve pracoval u Caproni, viz. “jeho” CA-1 ZDE) v roce 1947 a koncem roku již byl rozestavěn první prototyp a na dalších dvou se začalo pracovat. Pohon obstarávaly motory Rolls Royce Merlin 604 (s dvoustupňovým kompresorem) o výkonu 1800 HP. Výzbroj mělo tvořit šest kanonů Oerlikon ráže 20 mm v přídi, později se uvažovalo o kanonech Hispano-Suiza 804 ráže 20 mm. Počítalo se také s možností nést na závěsu pod trupem 250 kg pumu a pod křídlem deset raket ráže 83 mm. Prototyp však zůstal nevyzbrojen.

Obrázek Obrázek

9. 7. 1948 byl prototyp dokončen, zalétán byl 17. 7. E. O. Weissem a rychle se ukázal být velmi povedeným. Úspěch vedl k rozhodnutí předvést stroj Perónovi v Buenos Aires (spolu s prvním latinskoamerickým proudovým letounem I.Ae. 27 Pulqui). Za letu z Cordoby do Buenosu Aires bylo dosaženo rychlosti 780 km/h, čímž se Ñamcú stal vůbec nejrychlejším jihoamerickým pístovým letounem. Poté dále pokračovaly zkoušky, nicméně zájem o stroj začal opadat, sice plně splnil požadavky, nicméně se již, vzhledem k nástupu proudové techniky, nejevil perspektivní. Další dva prototypy proto ani nebyly dokončeny a když byl na začátku roku 1949 prototyp poškozen při přistání, bylo na jeho opravu rezignováno ve prospěch prací na I.Ae. 27.
Obrázek

TECHNICKÉ ÚDAJE (I.Ae. 24 Calquin / I.Ae. 30Ñamcú)

ROZMĚRY
Rozpětí: 16,30 m / 15 m
Délka: 12,00 m / 11,52 m
Výška: 3,40 m / 5,16 m
Nosná plocha: 38 m2 / 35,3 m2

HMOTNOST
Prázdná: 5340 kg / 6210 kg
Vzletová: 7200 kg / 7600 kg
Maximální: 8164 kg / -

VÝKONY
Maximální rychlost: 440 km/h / 740 km/h (v 6400 m) (předpokládaná pro plně vyzbrojený a vybavený stroj)
Cestovní rychlost: 380 km/h / 500 km/h
Dostup: 10000 m / 8000 m
Dolet: 1140 km / 2700 km

Předem se omlouvám za dost stručné podání, bohužel valná většina zdrojů je ve španělštině...

Něco málo srozumitelných odkazů:
Calquin polsky
Ñancú anglicky
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
sego13
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 140
Registrován: 11/2/2008, 12:22
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sego13 »

Hornet ..... spolocne s tymto I.Ae. 30 Ñancú su snad najkrajsie lietadla ake som doteraz videl.

pises ze na dalsi vyvoj sa rezignovalo a uprednostnil sa I.Ae. 27.
Mas aj o tomto nejake dostupne zdroje ?
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

No možná jednou dojde i na I.Ae. 27 (a některé další).
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“