Obrněné vozidlo Bushmaster 4x4 (AUS)

Cokoliv s pancířem mimo NATO a VS
Odpovědět
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Obrněné vozidlo Bushmaster 4x4 (AUS)

Příspěvek od sa58 »

Obrněné vozidlo Bushmaster 4x4

Obrázek
V diskusi u článku o Pandurovi pro AČR někdo nakousl problematiku obrněných vozidel stavěných se zvýšenou odolností proti minám a nástražným náložím. Armáda ČR má (měla být?) vyzbrojena čtveřicí nových obrněných vozidel pro svou misi v Afganistanu. Má se jednat o lehčí vozidla než je zaváděný Pandur II 8x8, konfigurace podvozku má být 4x4 a vozidlo má odolávat střelám ráže 7,62 mm, dělostřeleckým střepinám a má být schopno ochránit osádku a výsadek před účinky protipěchotních a protitankových min. Dalším důležitým kritériem je hmotnost pod 15 tun a možnost transportu v „menších“ transportních letounech, např. C-130 Hercules či C-160 Transal. Jedním z možných kandidátu na tuto zakázku je obrněné vozidlo BUSHMASTER 4x4 australské firmy ADI (Australian Defence Industries).

Austrálie nepatří zrovna k zavedeným výrobcům obrněné techniky, nicméně v březnu 1999 vyhrálo soutěž o IMV (Infantry Mobility Vehicle) australské vozidlo Bushmaster 4x4. Vozidlo mělo být schopno přepravit pěchotní družstvo s plnou výstrojí na velkou vzdálenost, velký důraz byl kladen na pasivní bezpečnost výsadku a osádky vozidla. První dva prototypy byly vyzkoušeny v roce 2000 při misi australských mírových jednotek na Východním Timoru. Dalších 11 vozidel bylo zkoušeno v roce 2003, při testech vozidla ujela více než 250 000 km v poušti i tropech, po drobných úpravách začala v roce 2004 sériová výroba. Vozidla vyrábí firma Thales.

Jak Bushmaster 4x4 vypadá? Nečekejme nějaké převratné řešení, vozidlo má klasickou koncepci s motorem vpředu a prostorem pro výsadek vzadu. Snad jen řízení na pravé straně vypadá pro našince exoticky, jinak za motorem je umístěna kabina pro řidiče a velitele vozu. Ti mají solidní výhled ven díky velkému čelnímu oknu a bočním okýnkům. Zajímavostí je absence bočních dveří u řidiče a velitele, na svá místa se mohou dostat pouze příklopy na střeše nebo zadními dveřmi. Samozřejmostí jsou ergonomické odpružené opancéřované sedadla. V zadním prostoru pro výsadek je umístěno sedm podobných sedaček, je zde i stejný počet stojanů na zbraně. Vozidlo je plně klimatizováno, výsadek má k dispozici čtyři horní příklopy, pro nastupování slouží zadní dveře. Na každém boku má výsadek k dispozici dvě nebo tři okna , další okno je na zadních dveřích. Všechna okna jsou samozřejmě opatřeny balistickou ochranou.
Vozidlo má poskytovat v základní verzi ochranu před střelami do ráže 12,7 mm. Dalším důležitým ochranným prvkem je konstrukce spodku korby do tvaru písmena V. To má ochránit osádku a výsadek před výbuchem nálože či miny do „ráže“ 9,5 kg TNT pod kolem či korbou. Například pod prostorem výsadku je umístěna nádrž s pitnou vodou o objemu 270 litrů, její další funkcí mimo zabránění dehydratace osádky je zvýšení její pasivní ochrany. Na vozidlo lze na přání nainstalovat například reaktivní pancíř.

Toto jsou údaje o odolnosti vozidla z firemního prospektu:

Obrázek Obrázek

Obrázek

Vozidlo pohání vznětový přeplňovaný šestiválec Caterpillar 3126E o objemu 7200 ccm, jeho výkon je to 246 kW při 220 rpm, kroutící moment je 1166 Nm při 1440 rpm. Přenos zajištuje německá převodovka ZF 6HP50 ECOMAT G, umožnující jízdu šesti
rychlostmi vpřed a jednou vzad, samozřejmostí je možnost použití redukce. Další možností je instalace převodovky Allison MD 3066. Pohonný systém je konstruován jako modulární systém, umožňuje tak snadnou a rychlou výměnu pohonu i v terénu. Samozřejmostí je také možnost regulace tlaku a centrální dohušťování v pneumatikách Michelin, jejich rozměrech je 395/85 R20. Rezerva je upevněna vzadu na pravé bočnici.

S výzbrojí už je to u vozidla horší, není to žádně moderní BVP. Na příklop velitele vozu lze upevnit do lafety kulomet ráže 5,56 nebo 7,62 mm, lafetou je vybaven i levý zadní příklop výsadku.

Australská armáda má do konce roku 2007 obdržet poslední kusy z 299 objednaných vozidel Bushmaster, první převzala v srpnu 2004. 152 vozidel je/bude vyrobeno v základní variantě, 72 jako mobilní velitelství. Zbytek bude upraven pro různé speciální funkce jako je základna pro minomet ráže 81 a 120 mm, přímou bojovou podporu, průzkumné ženijní vozidla nebo třeba zdravotnické vozidlo.
Na základě bojových zkušeností z Iráku a Afganistanu dojde k zdokonalení vozidel, bude zvýšena balistická ochrana vozidla a na vozidle se objeví bezosádková věž. Přednostně bude upraveno 26 vozidel nasazených na bojových misích. 25 vozidel si rovněž objednala nizozemská armáda pro misi ISAF v Afganistanu.

Pokud má někdo zbytečných 570 000 australských dolarů, může si koupit „civilní“ variantu Bushmasteru, ADI FireKing. Armádní verze je dražší, stoji okolo 670 000 australských dolarů. Je by mě zajímalo, za kolik by je koupilo naše ministerstvo obrany...


Technické data BUSHMASTER 4x4 bez výzbroje
délka – 7,18 m
šířka – 2,48 m
výška – 2,65 m
bojová hmotnost – max. 15 t
světlá výška (korba) – 430 mm
výkon motoru – 246 kW
max. rychlost – 100 km/h
zásoba PHM – 300 + 19 l
dojezd – 800 km
osádka – 2+7


Použité zdroje:
časopis ATM
firemní materiály ADI Ltd
ministerstvo obrany Austrálie
Naposledy upravil(a) sa58 dne 17/9/2007, 22:32, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Pár obrázku Bushmasteru

Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6824
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Ten dojezd na nádrž 800 km je velice slušný.
Mohl by zde někdo trochu technicky vysvětlit - konstrukce spodku korby do V - výhody ( tuším tu větší odolnost proti minám, spolu s nádrží na vodu) oproti původním konstrukcím?
Pokud by jste dokonce někdo nalezl snímek "spodku korby do V"?
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
hornet
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 261
Registrován: 16/6/2006, 10:57
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvek od hornet »

Princip „vee-shaped hull“ je vcelku zjevný. Takto tvarovaný podvozek odklání plyny a střepiny expandující z nálože pod vozem do stran a na rozdíl od rovného dna na něj při výbuchu zákonitě působí mnohem menší tlak. Ostatně právě to je vidět i na fotografiích z firemního letáku v článku. Nádrž s vodou zřejmě navíc v tomto případě působí jako jakýsi tlumič.
Snímek samotné konstrukce jsem bohužel nikde nenašel, tak alespoň stránky, na kterých je pěkné video a další informace:

http://www.adi-limited.com/site.asp?page=154

Mimochodem „véčko“ je dobře patrné při pohledu zezadu.
Johan
podporučík
podporučík
Příspěvky: 604
Registrován: 12/8/2007, 22:27
Bydliště: Praha

Obrněné vozidlo Bushmaster 4x4 (AUS)

Příspěvek od Johan »

Článek mne zauja. Tak mi na mysl vytanuly hned 2 otázky:

1) Reaktivní pancéřování, kterým lze vozidlo dovybavovat, je vícenásobné, nebo jednorázové?

2)Je už známo něco o předpokládané výzbroji bezosádkové věže?

Předem děkuji.
Uživatelský avatar
Foxbat
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 289
Registrován: 30/3/2006, 20:36

Příspěvek od Foxbat »

Tá bezosádková veža je určite krok v pred. Tiež by to chcelo vedieť viac, ale popravde kto z nás by chcel stáť za 50.tkou na korbe Hamíka a ostreľovať somálčanov alebo irácku domobranu..
hore možeš dole musíš
su aj taký, ktorým netreba krídel a kde žiadny stroj nedoletí...
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6824
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Kolego Hornet dík, že jsi mě nakopl.
Na tom snímku výbuchu je jasně patrné, co V znamená, že je hodně odkloněn výbuch ( má prostor kam může unikat a zároveň mu berou sílu ty nádrže) - při rovném dně a rovné korbě všechna síla výbuchu zůstane pod vozidlem a jde do dna vozidla.
Nějak jsem nedával lepší pozor při prohlížení - jsem ťuňťa! :D
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rosomak
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2318
Registrován: 7/8/2007, 08:54

MRAP

Příspěvek od Rosomak »

Michane, mrkni sem, tady máš americký typ osvědčený v Iráku.
US Marine - vozidlo MRAP
Možná by to stálo za to přesunout to sem.
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6824
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Jasan, já jsem si pak i vzpoměl na OT Jihoafrické republiky a další. Pohoda, už vím.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Nějak jsem zapomněl na video od výrobce.

http://www.adi-limited.com/content/video/bushmaster.mpg


Nizozemci snad zkouší věže RAVEN-400

http://www.defensieforum.nl/Forum/aanko ... 995.0.html
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“