Iljušin IL-2
Moderátor: Hans S.
Re: Iljušin IL-2
Zpravidla se za "hranici letu", mezi startem a letem, příp. mezi letem a přistáním, bere rozběh (při startu) a výběh (při přistání).
Co to je:
Při startu jsou fáze:
rozjezd (na dráze),
vzlet (odlepení se kolama od dráhy),
rozběh (někdy též rozlet), což je fáze, kdy se zasouvají kola a klapky a letadlo nabírá rychlost, dříve při tom letělo horizontálně ve výšce cca 15m (50ft), dnes už tah motorů běžně umožňuje tuto fázi spojit s následující, ale dodnes to má vliv např. na zóny letiště apod.,
a nakonec stoupání, což už je let.
Při přistání jsou fáze:
klesání, což je pořád ještě let,
podrovnání (před prahem dráhy převádí zvolna pilot letadlo z klesavého do takřka vodorovného letu), což je taky let,
výběh, což je fáze letu při které se vytrácí rychlost tak, aby nestačila na tvorbu vztlaku pro vodorovný let bez přidání plynu na max v příp. že by bylo nutno přistání opakovat "around",
dosednutí (na kola),
doběh (zpomalování na dráze).
Obv. jinak řečeno, pokud letadlo bylo nad dráhou, ať už ve fázi startu, nebo přistání, s vysunutými koly a klapkami, nebo (u letadel která mají pevný podvozek a nemají klapky) viditelně ve fázi před/za tím přechodem, kdy je rychlost dostatečná pro vodorovný let, tak startuje/přistává.
Pokud má takovou rychlost, aby mohlo letět vodorovně, byť jen těch 15m nad zemí, tak letí.
Ovšem, závisí to taky na kvalitě nahlášení tím pilotem, který si nárokoval sestřel. A hlavně, to celé je dobré pouze pro naše teoretizování. Ve válce se počítá to, že stroj byl zničen či znebojeschopněn, detaily jako to, ve které fázi letu byl, jsou naprosto nepodstatné. Ve válce platí góly i rukou, z brankoviště, a ještě z ofsajdu
Co to je:
Při startu jsou fáze:
rozjezd (na dráze),
vzlet (odlepení se kolama od dráhy),
rozběh (někdy též rozlet), což je fáze, kdy se zasouvají kola a klapky a letadlo nabírá rychlost, dříve při tom letělo horizontálně ve výšce cca 15m (50ft), dnes už tah motorů běžně umožňuje tuto fázi spojit s následující, ale dodnes to má vliv např. na zóny letiště apod.,
a nakonec stoupání, což už je let.
Při přistání jsou fáze:
klesání, což je pořád ještě let,
podrovnání (před prahem dráhy převádí zvolna pilot letadlo z klesavého do takřka vodorovného letu), což je taky let,
výběh, což je fáze letu při které se vytrácí rychlost tak, aby nestačila na tvorbu vztlaku pro vodorovný let bez přidání plynu na max v příp. že by bylo nutno přistání opakovat "around",
dosednutí (na kola),
doběh (zpomalování na dráze).
Obv. jinak řečeno, pokud letadlo bylo nad dráhou, ať už ve fázi startu, nebo přistání, s vysunutými koly a klapkami, nebo (u letadel která mají pevný podvozek a nemají klapky) viditelně ve fázi před/za tím přechodem, kdy je rychlost dostatečná pro vodorovný let, tak startuje/přistává.
Pokud má takovou rychlost, aby mohlo letět vodorovně, byť jen těch 15m nad zemí, tak letí.
Ovšem, závisí to taky na kvalitě nahlášení tím pilotem, který si nárokoval sestřel. A hlavně, to celé je dobré pouze pro naše teoretizování. Ve válce se počítá to, že stroj byl zničen či znebojeschopněn, detaily jako to, ve které fázi letu byl, jsou naprosto nepodstatné. Ve válce platí góly i rukou, z brankoviště, a ještě z ofsajdu
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
-
- štábní rotmistr
- Příspěvky: 203
- Registrován: 14/6/2019, 16:03
Re: Iljušin IL-2
Nicméně přepokládám, že pro pilota mělo vzdušné vítězsví/sestřel jinačí prestiž než pouhé "zničení letadla na zemi"...
Re: Iljušin IL-2
Já bych válku takto romanticky neviděl.
Ostatně jaký je rozdíl mezi zničením letadla na stojánce, zničením letadla při vzletu nebo zničením letadla za letu ze zálohy a se sluncem v zádech.
Jediné v tom, že u těch letadel v pohybu je mnohem větší šance, že zabiješ i pilota (a když vyskočí, tak ho můžeš dorazit na padáku).
Jak správně píše Alfík
Zda existoval případ, kdy palubní střelec Il-2 poškodil útočící letoun a pilot Il-2 to pak otočil a dorazil ho, rovněž nevím ... možné to je. Ale budou to maximálně jednotky případů.
Ostatně jaký je rozdíl mezi zničením letadla na stojánce, zničením letadla při vzletu nebo zničením letadla za letu ze zálohy a se sluncem v zádech.
Jediné v tom, že u těch letadel v pohybu je mnohem větší šance, že zabiješ i pilota (a když vyskočí, tak ho můžeš dorazit na padáku).
Jak správně píše Alfík
Jinak co se týče tvého dotazů na statistiku sestřelů pomocí Il-2, tak takovou jsem nikde neviděl. Na PC mám ale uložen odkaz na stránky se seznamem (neúplným) pilotů Il-2 s více než 5-ti nárokovanými sestřely ... a když zadáš "Il-2 aces" či ještě lépe totéž v ruštině, tak ti určitě něco vyběhne.Ve válce platí góly i rukou, z brankoviště, a ještě z ofsajdu.
Zda existoval případ, kdy palubní střelec Il-2 poškodil útočící letoun a pilot Il-2 to pak otočil a dorazil ho, rovněž nevím ... možné to je. Ale budou to maximálně jednotky případů.
"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Iljušin IL-2
Fricoolinek píše:Nicméně přepokládám, že pro pilota mělo vzdušné vítězsví/sestřel jinačí prestiž než pouhé "zničení letadla na zemi"...
Konkrétně u RA to nebylo ani tak moc o romantice či prestiži, jako o praktické stránce věci. Za sestřel letadla dostával Rudoarmějec 1000 rublů, zatímco za zničení letadla na zemi nic.Skeptik píše:Já bych válku takto romanticky neviděl.
Člen palby bez super hlášky pod čarou
Re: Iljušin IL-2
Dzin
To není tak úplně pravda. Ten systém peněžních odměn byl mnohem propracovanější ... až kapitalisticky, chtělo by se říci
Pro piloty stíhacího letectva se vyplácela odměna za útoky na letiště ... za 4 útoky, 1.500 rublů. Bez ohledu na to, kolik letadel zničil či nezničil ... ono to při útoku na pozemní cíl stejně nelze zjistit.
Pro piloty bitevního a bombardovacího letectva byla odměna spojena s bojovým letem s plným nákladem výzbroje ... 1.000 rublů za každé 4 bojové lety.
Výjimkou byla odměna za zničený :
- vlak či lokomotivu ... 750 rublů pro pilota a 500 rublů pro ostatní členy posádky
- vlečný člun, remorkér nebo ozbrojený škuner / prám ... 1.300 rublů
- minolovku nebo doprovodné plavidlo ... 2.500 rublů
- transportní lodě ... 3.000 rublů pro pilota a bombometčíka a 1.000 rublů pro ostatní členy posádky
- minonosku nebo ponorku ... 10.000 rublů pro pilota a bombometčíka a 2.500 rublů pro ostatní členy posádky
- větší lodě ... individuálně dle typu.
Přeci jen u těchto cílů lze lépe "diagnostikovat" zničení než u letadla na zemi nebo tanku (viz fantastické nároky Rudela na zničené tanky) ... pokud samozřejmě nevybuchly, což se stávalo výjimečně.
K tomu se pochopitelně i pro piloty a palubní střelce odměny za sestřelené letadlo ... 1.000 rublů pro pilota či střelce (podle toho, kdo "skóroval".
U stíhacích pilotu se to později změnilo na 2.000 rublů za bombardér, 1.500 rublů za průzkumné nebo dopravní letadlo a 1.000 rublů za stíhací nebo jiné letadlo. (Důvodem této změny byla skutečnost, že sovětští piloti začali považovat sestřel stíhače za prestižní a současně jednodušší než sestřel bombardéru a tak byly první údery vedeny proti nim a nikoli prioritním cílům tj. bombardérům.)
K výše uvedenému náležely ještě odměny za počet bojových letů, za provedený průzkumný let, za ochranu bitevníků a bombardérů (pokud nebyl žádný ztracen) apod.
Jak píšu, "kapitalisticky" propracovaný motivační systém. Byť velká část pilotů si ty peníze nakonec nenechávali a posílali je buď na "dobročinné účely" nebo na výrobu dalších zbraní.
P.S. To "romanticky" jsem myslel tak, že účelem nebylo "rytířsky" vybojovat vzdušný souboj, ale zničit protivníka za každou cenu a ideálně ho při tom zabít (Byť se po válce většina pilotů všech bojujících stran dušovala, že na pilota na padáku nikdy nestřílela).
To není tak úplně pravda. Ten systém peněžních odměn byl mnohem propracovanější ... až kapitalisticky, chtělo by se říci
Pro piloty stíhacího letectva se vyplácela odměna za útoky na letiště ... za 4 útoky, 1.500 rublů. Bez ohledu na to, kolik letadel zničil či nezničil ... ono to při útoku na pozemní cíl stejně nelze zjistit.
Pro piloty bitevního a bombardovacího letectva byla odměna spojena s bojovým letem s plným nákladem výzbroje ... 1.000 rublů za každé 4 bojové lety.
Výjimkou byla odměna za zničený :
- vlak či lokomotivu ... 750 rublů pro pilota a 500 rublů pro ostatní členy posádky
- vlečný člun, remorkér nebo ozbrojený škuner / prám ... 1.300 rublů
- minolovku nebo doprovodné plavidlo ... 2.500 rublů
- transportní lodě ... 3.000 rublů pro pilota a bombometčíka a 1.000 rublů pro ostatní členy posádky
- minonosku nebo ponorku ... 10.000 rublů pro pilota a bombometčíka a 2.500 rublů pro ostatní členy posádky
- větší lodě ... individuálně dle typu.
Přeci jen u těchto cílů lze lépe "diagnostikovat" zničení než u letadla na zemi nebo tanku (viz fantastické nároky Rudela na zničené tanky) ... pokud samozřejmě nevybuchly, což se stávalo výjimečně.
K tomu se pochopitelně i pro piloty a palubní střelce odměny za sestřelené letadlo ... 1.000 rublů pro pilota či střelce (podle toho, kdo "skóroval".
U stíhacích pilotu se to později změnilo na 2.000 rublů za bombardér, 1.500 rublů za průzkumné nebo dopravní letadlo a 1.000 rublů za stíhací nebo jiné letadlo. (Důvodem této změny byla skutečnost, že sovětští piloti začali považovat sestřel stíhače za prestižní a současně jednodušší než sestřel bombardéru a tak byly první údery vedeny proti nim a nikoli prioritním cílům tj. bombardérům.)
K výše uvedenému náležely ještě odměny za počet bojových letů, za provedený průzkumný let, za ochranu bitevníků a bombardérů (pokud nebyl žádný ztracen) apod.
Jak píšu, "kapitalisticky" propracovaný motivační systém. Byť velká část pilotů si ty peníze nakonec nenechávali a posílali je buď na "dobročinné účely" nebo na výrobu dalších zbraní.
P.S. To "romanticky" jsem myslel tak, že účelem nebylo "rytířsky" vybojovat vzdušný souboj, ale zničit protivníka za každou cenu a ideálně ho při tom zabít (Byť se po válce většina pilotů všech bojujících stran dušovala, že na pilota na padáku nikdy nestřílela).
"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Iljušin IL-2
1000 rublov bola aká asi kúpna sila/hodnota?
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
Re: Iljušin IL-2
Skeptik
Ano to vím, kdysi jsem o tom psal i článek. Odměnu 1500 rublů dostal pilot i za odlétání 5ti bojových letů. Prostě sestřelování letadel bylo nejvýnosnější.
kenavf
Dost vysoká. Co mám údaje, tak v roce 1946, po 20% navýšení mezd, měl třeba ředitel elektrárny 2500 rublů, účetní v obchodu 375 rublů a ředitel výzkumné sekce s titulem profesora a 5ti letou odborností 4000 rublů.
Ano to vím, kdysi jsem o tom psal i článek. Odměnu 1500 rublů dostal pilot i za odlétání 5ti bojových letů. Prostě sestřelování letadel bylo nejvýnosnější.
kenavf
Dost vysoká. Co mám údaje, tak v roce 1946, po 20% navýšení mezd, měl třeba ředitel elektrárny 2500 rublů, účetní v obchodu 375 rublů a ředitel výzkumné sekce s titulem profesora a 5ti letou odborností 4000 rublů.
Člen palby bez super hlášky pod čarou
-
- štábní rotmistr
- Příspěvky: 203
- Registrován: 14/6/2019, 16:03
Re: Iljušin IL-2
Zajímavé. To sestřel stíhačky byl lehčí kvůli kvantitě? Tj. že bylo složité na jiné letadlo narazit?Skeptik píše:. (Důvodem této změny byla skutečnost, že sovětští piloti začali považovat sestřel stíhače za prestižní a současně jednodušší než sestřel bombardéru a tak byly první údery vedeny proti nim a nikoli prioritním cílům tj. bombardérům.)
Re: Iljušin IL-2
Aha, tak to potom sorry.Dzin píše:Ano to vím, kdysi jsem o tom psal i článek. Odměnu 1500 rublů dostal pilot i za odlétání 5ti bojových letů. Prostě sestřelování letadel bylo nejvýnosnější.
Ano, sestřelování letadel - zvláště pak bombardérů - bylo výnosné. Ale ono se to zas každému nepovedlo.
Takže nakonec se mnohem víc vyplácelo za ty odlétané mise. Tolik, že od září 1942 se stíhačům začali započítávat pouze ty doprovody bombardérů / bitevníků, při kterých bombardéry / bitevníci splnily úkol a stíhači zajistili, že ani jeden z nich nebyl sestřelen.
Spíš jsem pochopil, že hlavně kvůli "měkkosti cíle", a také tomu, že se k nim stíhač nemusel dostat přes nějakou ochranu.Fricoolinek píše:To sestřel stíhačky byl lehčí kvůli kvantitě? Tj. že bylo složité na jiné letadlo narazit?
Prostě když už se stíhači dostali nepozorovaně nad skupinu bombardérů s doprovodem, bylo snazší ze zálohy (cca 70% všech sestřelů) sestřelit stíhače než bombardér.
Bombardéry byly prioritní cíl ... způsobovaly mnohem větší škody ... a tak byly chráněny stíhači a zároveň vydržely mnohem větší bojové poškození. Prostě obtížnější cíl.
Na druhou stranu stíhači (mladí kluci) měli tendenci "bojovat" tj. jít do střetu spíše se stíhačem, protože sestřel stíhače (zvláště pak Bf-109) byl považován "prestižní".
"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Iljušin IL-2
Kdo s kým bude bojovat nebyla volba jednotlivce.
Ale každej měl předem určený úkol.
/ Vázat stihače, doprovod
/ Útočit na doprovázené
Nebo
/ potlačovat PL obranu cíle
/ útočit na cíl
Vzdušný boj byl daleko sofistikovanější, organizovanější, než jsou dnešní představy.
Ale každej měl předem určený úkol.
/ Vázat stihače, doprovod
/ Útočit na doprovázené
Nebo
/ potlačovat PL obranu cíle
/ útočit na cíl
Vzdušný boj byl daleko sofistikovanější, organizovanější, než jsou dnešní představy.
Re: Iljušin IL-2
Teorie.
Jistě většinou dodržovaná, ale ...
Podívej se třeba na Josefa Františka.
Byli to kluci - soutěživí kluci v telecích létech ... byť pak většinou rychle dospěli (ti co přežili).
Jistě většinou dodržovaná, ale ...
Podívej se třeba na Josefa Františka.
Byli to kluci - soutěživí kluci v telecích létech ... byť pak většinou rychle dospěli (ti co přežili).
"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Iljušin IL-2
Tak je otázkou, jestli se zabývat teorií, nebo vyjímkami z této teorie, jako byl František, nebo "zkoušky" kompasu nad Kanálem.
Vzdušný boj má svá pravidla, strategii, taktiku. Prostě postoupil hodně daleko od mlácení klackem jeden na jednoho, popř na dva, tři.
Vzdušný boj má svá pravidla, strategii, taktiku. Prostě postoupil hodně daleko od mlácení klackem jeden na jednoho, popř na dva, tři.
Re: Iljušin IL-2
Pokud vím tak zhruba jeden až dva měsíční platy v letech bezprostředně po skončení války, za války peníze moc velkou hodnotu neměly a ani hned po válce se toho za ně nedalo moc koupit (protože měli přídělový lístkový systém). Nesmí se zapomínat také na to že v SSSR proběhla v roce 1947 měnová reforma která obrovskou část těch válečných peněz "nechala zmizet".kenavf píše:1000 rublov bola aká asi kúpna sila/hodnota?
- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3773
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
Re: Iljušin IL-2
Obecně klasické bombardéry Luftwaffe na východní frontě s eskortou zase tak často nelétaly a pokud ano, byla často nepočetná. Ať vezmeme memoáry stíhacích nebo bombardovacích letců, to procento letů s eskortou bylo prostě hodně nízké.Skeptik píše:Bombardéry byly prioritní cíl ... způsobovaly mnohem větší škody ... a tak byly chráněny stíhači a zároveň vydržely mnohem větší bojové poškození. Prostě obtížnější cíl.
Na druhou stranu stíhači (mladí kluci) měli tendenci "bojovat" tj. jít do střetu spíše se stíhačem, protože sestřel stíhače (zvláště pak Bf-109) byl považován "prestižní".
Nicméně i Luftwaffe v pozdějších fázích udělovala tři body za čtyřmotorový bombardér, dva body za dvoumotorový stroj a jeden bod za jednomotorový. Od bodů se odvíjelo udělování prestižních vyznamenání.
PS: Doporučte mi prosím v češtině ještě nějaké další memoáry Stalinových sokolů - tedy krom knížečky o Dračenkovi a Pokryškinova memoáru . Snažím se rozšířit si obzory a byť mě ta četba chvilkami bolí, je to třeba .
Re: Iljušin IL-2
Stalinská prémie I. stupně ... pro ty nejlepší ... byla v té době 100.000 rublů
Stalinská prémie II. stupně ... pro ty fakt dobré ... byla v té době 50.000 rublů
Měsíční plat velitele armády byl cca 3.200 rublů
Průměrný plat byl cca 500 - 600 rublů
Srovnáme-li to s tehdejší kupní silou, odpovídalo 1.000 rublů současným cca 10.000 korunám
Ale jak píše Farky, to je jen teoretická hodnota, protože bylo jen málokdy možné si za to něco koupit. A na černém trhu byly ceny 3x až 10x vyšší.
Stalinská prémie II. stupně ... pro ty fakt dobré ... byla v té době 50.000 rublů
Měsíční plat velitele armády byl cca 3.200 rublů
Průměrný plat byl cca 500 - 600 rublů
Srovnáme-li to s tehdejší kupní silou, odpovídalo 1.000 rublů současným cca 10.000 korunám
Ale jak píše Farky, to je jen teoretická hodnota, protože bylo jen málokdy možné si za to něco koupit. A na černém trhu byly ceny 3x až 10x vyšší.
"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Iljušin IL-2
Což je trochu v rozporu se vzpomínkami stíhacích pilotů protistrany ... a to nejen těch sovětských, ale třeba i Francouzů.Hans S. píše:Obecně klasické bombardéry Luftwaffe na východní frontě s eskortou zase tak často nelétaly a pokud ano, byla často nepočetná. Ať vezmeme memoáry stíhacích nebo bombardovacích letců, to procento letů s eskortou bylo prostě hodně nízké.
Ale to už tak bývá.
V češtině? To půjde dost těžko.Hans S. píše:Doporučte mi prosím v češtině ještě nějaké další memoáry Stalinových sokolů - tedy krom knížečky o Dračenkovi a Pokryškinova memoáru . Snažím se rozšířit si obzory a byť mě ta četba chvilkami bolí, je to třeba .
Z toho co jsi uvedl snad ještě Kožedub "Sloužím vlasti", Zacharov "Já stíhač", Skomorochov "Stíhač žije bojem", Vinogradov "Letím na Berlín", Kramarenko "Lovec" a samozřejmě de Geofre "Normandie-Němen" ... to ja asi tak vše, co mne takhle z hlavy napadá.
Mnohem lepší jsou ale rozhovory s účastníky VVV ... ale ty jsou prakticky vždy v ruštině, výjimečně anglicky.
Třeba tady je toho hodně ... http://www.airforce.ru/content/section/ ... aya-voina/
"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Iljušin IL-2
Co se rublu týká, předválečná hodnota byla určitě velká. Třeba v leteckém průmyslu měsíční příjem vysoce kvalifikovaného dělníka specialisty nebo provozního inženýra byl okolo 1 000 rublů. Před WW II v tehdejším SSSR nebyl takový obrovský nedostatek všeho, jako v 60. a 70. letech minulého století.Ti občané SSSR, kteří na konci 30. let žili ve velkých městech, na tu dobu rádi vzpomínali jako na dobu hojnosti v SSSR.Berme to jako srovnání života v SSSR, ne v Evropě jako takové. Upozorňuji, že i v té době existovali v SSSR milionáři zcela legálně.
Systém peněžních prémií pro vojáky všech funkcí a hodností byl nakonec tak rozsáhlý a složitý, že se týkal i týlových pracovníků armády, letectva a námořnictva.
Systém peněžních prémií pro vojáky všech funkcí a hodností byl nakonec tak rozsáhlý a složitý, že se týkal i týlových pracovníků armády, letectva a námořnictva.
Re: Iljušin IL-2
Sa mi to zdá ťažko uveriteľné, máš k tomu nejaký odkaz?Flogger G píše:.. Upozorňuji, že i v té době existovali v SSSR milionáři zcela legálně.
..
Nedávno som sa pozeral na film od Dzigu Vertova.."Muž s kinoaparátom", boli tam síce nejaké zábery zo "športových klubov" čo by som v takej biednej dobe a krajine nečakal ale že by tam boli milionári to sa mi nezdá(legálni, nie vori v zakone)(nakrúcané na Ukrajine)
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
Re: Iljušin IL-2
Ty máš klasickou představu západního milionáře, žijícího v přepychu, nadbytku, jenž rozhazuje jmění za zbytečnosti. Takové tam těžko najdeš. Ale i tak tam byli.
Příkladem může být člen kolchozu F. Golovatov, jinak včelař, který věnoval peníze na sestavení stíhacího letounu Jak-1B. Stroj osebně věnoval Hrdinovi Sovětského svazu gardovému kapitánovi Jerjominovi v r. 1942 Ten samý kolchozník o dva roky později stejnému pilotovi věnoval Jak-3. Peníze nastřádal za dodávky medu do státního fondu potravin. Na Jak-1B stačilo dodat 40 kg medu. šlo totiž o tehdy v SSSR platný jednotkový systém cen.
Stejně tak včelař Koněv zakoupil letoun La-5FN a věnoval ho I. N. Kožedubovi ( Kožedub později tento letounj předal K. Jevstignějevovi, když on sám byl přemístěn ke 176 GIAP.).
Tito zemědělci střádali vydělané peníze a neměli nutkání za ně kupovat něco, co přímo nepotřebovali k životu. Prostě si to neuměli představit.
Příkladem může být člen kolchozu F. Golovatov, jinak včelař, který věnoval peníze na sestavení stíhacího letounu Jak-1B. Stroj osebně věnoval Hrdinovi Sovětského svazu gardovému kapitánovi Jerjominovi v r. 1942 Ten samý kolchozník o dva roky později stejnému pilotovi věnoval Jak-3. Peníze nastřádal za dodávky medu do státního fondu potravin. Na Jak-1B stačilo dodat 40 kg medu. šlo totiž o tehdy v SSSR platný jednotkový systém cen.
Stejně tak včelař Koněv zakoupil letoun La-5FN a věnoval ho I. N. Kožedubovi ( Kožedub později tento letounj předal K. Jevstignějevovi, když on sám byl přemístěn ke 176 GIAP.).
Tito zemědělci střádali vydělané peníze a neměli nutkání za ně kupovat něco, co přímo nepotřebovali k životu. Prostě si to neuměli představit.
Naposledy upravil(a) Flogger G dne 13/2/2021, 09:12, celkem upraveno 1 x.
Re: Iljušin IL-2
Tiež bolo niekde písané že nejaký hudobník alebo akademik kúpil a venoval tank. Nespomeniem si teraz na jeho meno ale bola to známa osobnosť.
Ale stíhačka za 40kg medu? Troška divné normatívy.
Ale stíhačka za 40kg medu? Troška divné normatívy.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."