Těžký tank Saint Chamond (FRA)

Moderátor: Rase

Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Těžký tank Saint Chamond (FRA)

Příspěvek od sa58 »

Těžký tank Saint Chamond (FRA)

Obrázek
Před časem jsem na Palbu přihodil články o francouzských tancích z doby WW1. Po Renaultu FT a Schneideru CA je na řadě nejtěžší z nich, Saint Chamond.

Konstrukce prvního těžkého tanku francouzské armády začala vznikat koncem února 1916 u firmy FAHM pod vedením hlavního konstruktéra, plukovníka Rimailha. Mělo se jednat o útočný tank určený k průlomu německé obrany. Projekt byl hotov v rekordním čase, již koncem dubna byl představen zástupcům generálního štábu. Záhy je na světě objednávka na 400 vozidel.

Konstrukce odpovídá technice své doby. Pro urychlení projektu byl použit osvědčený podvozkový systém Holt, sestávající ze zadního hnaného kola, předního napínacího kola, osmi pojezdových koleček sdružených v konfiguraci 3+3+2 do vozíků se společným odpružením. Pás nahoře podpíralo pět nosných válečků. Rovněž trup byl velmi jednoduchou konstrukcí, na svařované konstrukci byly nýtovány ocelové plechy. Vzniká tak poměrně velká krabice, která přesahuje vpředu i vzadu podvozek Holt. Byla zde tedy možnost uvíznutí tanku v širokém zákopu. Síla pancéřových plechů byla na sešikmené přídi 15 mm, boky měly sílu 8,5 mm a záď 8 mm.

Zajímavý byl ale pohon tanku. Základem byl benzínový čtyřválec Panhard o výkony 85 HP při 1350 rpm, při 1450 rpm byl výkon 90 HP. Ten však nepoháněl přes převodovku pásy, ale poháněl generátor s výstupním napětím 400V. Tento generátor napájel dva trakční elektromotory Crochat-Collandeau. Řidič reguloval otáčky spalovacího motoru a zárověň reostaty ovládal otáčky elektromotorů. Pro chod zpět se motory zapojily na reverzní chod.

Hlavní výzbroj tvořil kanón ráže 75 mm, umístěný v přídi napravo od podélné osy. U prvních vozidel byl použit speciální kanón TR, od 166 vozidla byl používán kanón Schneider 1897. Kanón měl náměr -4° až + 10°, odměr byl 8° na každou stranu, palebný průměr byl 106 granátů ráže 75 mm. Proti pěchotě byl tank vyzbrojen čtyřmi kulomety Hotchiss 1914 se zásobou 7488 nábojů ráže 8 mm. Jeden kulomet byl lafetován v přídi, druhý na zádi a po jednom bylo osazeno boční střeliště.

Osádku tvořilo osm mužů – řidič, vedle něj seděl velitel, střelec a nabíječ kanónu a čtyři střelci z kulometů. První série měly vpředu na střeše dvě kruhové velitelské věžičky, později byly nahrazeny pouze jednou hranatou, místo druhé je jen poklop. Postupně se zvětšuje šířka pásů, původní šířka 324 mm se postupně mění až na 500 mm. Rovněž je během roku 1917 zesílen čelní pancíř na 17 mm.

Co říci o tomto tanku? Byl pomalý, neohrabaný, měl malou průchodnost těžkým terénem a byl poruchový. Ale společně s tankem Schneider CA stál u zrodu francouzské obrněné techniky a poskytoval pěším divizím palebnou a obrněnou podporu. Dnes se jediný zachovalý Saint Chamond nachází v muzeu v Saumuru.


TD tanku Saint Chamond
délka – 8,83 m
šířka – 2,67 m
výška – 2,36 m
hmotnost – 22 t
výkon motoru – 90 HP
max. rychlost – 8 km/h
dojezd – 60 km
zásoba PHM – 250 litrů
osádka – 8


Použité zdroje:
časopis HPM
Chris Chant - Tanky
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »


Obrázek Obrázek
verze 1

Obrázek Obrázek
verze 2

Obrázek
řez tankem
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

několik obrázků

Obrázek Obrázek
prototyp

Obrázek Obrázek

Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Má to krásnou spotřebu 8-)
válka je vůl
Uživatelský avatar
Sawyerik
praporčík
praporčík
Příspěvky: 317
Registrován: 24/12/2006, 18:37
Bydliště: Ostrava

Příspěvek od Sawyerik »

No 2x elegantní není, ale všechno nové se rodí v bolestech a válečná evoluce tyhle experimenty rychle třídí. V době vzniku ho zřejmě považovali za mobilní palebnou pevnost. Nicméně se chci zeptat. Jsou známa místa jejich nasazení? A s jakými výsledky? Na rok 1916 a vlastně na hodně dlouho dopředu má tento tank ohromnou ráži kanonu.
Obrázek

Spálené knihy osvítily svět.
Uživatelský avatar
Foxbat
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 289
Registrován: 30/3/2006, 20:36

Příspěvek od Foxbat »

Trochu mi to pripomina obojživelne vozidla, ale asi to neplavalo že? 22t.
hore možeš dole musíš
su aj taký, ktorým netreba krídel a kde žiadny stroj nedoletí...
Uživatelský avatar
jaromír dolanský
praporčík
praporčík
Příspěvky: 391
Registrován: 12/10/2006, 14:21
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jaromír dolanský »

Jestli "achtungpanzer" je skvělý zdroj informací o německé tankové technice WWII, potom http://www.chars-francais.net/ je stejně skvělý, co se týká informací o obrněné technice francouzské.
VIVERE SUIS DESIDERIS. PRO SUO HONORE MORI.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Foxbat - plavalo to asi stejně jako sekera ke dnu :D

Sawyerik - tanky byly řazeny do tankových skupin po dvanácti tancích, označení skupin bylo AS31 - 42. První bojové nasazení 48 tanků bylo v dubnu 1917 u Berri o Bac.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Tuchačevskij
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 413
Registrován: 15/11/2009, 02:02
Bydliště: Slaný

Příspěvek od Tuchačevskij »

No, co se týče pohyblivosti a průchodivosti terénem, tak tank Saint Chamond zcela jistě zaostával za tankem Schneider CA-1, který přeci jen neměl tak moc přesahující korbu podvozku...
"Kdo se nepoučil z historie, je nucen si ji prožít znovu"
Uživatelský avatar
Tuchačevskij
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 413
Registrován: 15/11/2009, 02:02
Bydliště: Slaný

Re: Těžký tank Saint Chamond (FRA)

Příspěvek od Tuchačevskij »

Pár fotek z interiéru těžkého tanku Saint Chamond

Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek

Obrázek

Fotografie pořízená v montážní hale právě, když je do tanku Saint Chamond vkládán motor...(foto dole vpravo)

(příspěvek upraven, je třeba vkládat stejnou velikost) *T*
Naposledy upravil(a) Tuchačevskij dne 18/9/2012, 20:39, celkem upraveno 2 x.
"Kdo se nepoučil z historie, je nucen si ji prožít znovu"
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5849
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: Těžký tank Saint Chamond (FRA)

Příspěvek od Polarfox »

Koukám, že se s tím moc nepárali a dali tam tu 75ku i s původní lafetou. Nebo to tak alespoň na první pohled vypadá.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
Tuchačevskij
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 413
Registrován: 15/11/2009, 02:02
Bydliště: Slaný

Re: Těžký tank Saint Chamond (FRA)

Příspěvek od Tuchačevskij »

Jo, také mě to tak přijde... :lol: Jedná se ve své podstatě o samohybku :lol:
"Kdo se nepoučil z historie, je nucen si ji prožít znovu"
Uživatelský avatar
diox
Příspěvky: 4
Registrován: 16/2/2012, 22:40

Re: Těžký tank Saint Chamond (FRA)

Příspěvek od diox »

okud bych byl tím němcem tak by mi bylo jedno jsetli to je samohybka nebo ne když bych to viděl poprvé
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Re: Těžký tank Saint Chamond (FRA)

Příspěvek od El Diablo »

Polarfox píše:Koukám, že se s tím moc nepárali a dali tam tu 75ku i s původní lafetou. Nebo to tak alespoň na první pohled vypadá.
Fakt že jo! :lol:

BTW při kliknutí na obrázky v úvodním článku vyskočí tohle:
Chyba
Vybraná alba/obrázek neexistuje
Uživatelský avatar
Tuchačevskij
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 413
Registrován: 15/11/2009, 02:02
Bydliště: Slaný

Re: Těžký tank Saint Chamond (FRA)

Příspěvek od Tuchačevskij »

Díky, že ses na to zeptal. Přemýšlel jsem, kam tenhle dotaz napsat... :-? Mám ten samej problém. Fotky, které jsou tu delší dobu se mi prostě nezobrazí a vždy se objeví stejná hláška, kterou tady popisuješ. Je to docela škoda. :cry: Rád bych si obrázky prohlédl a některé případně i uložil. Možná je to tím, že na PALBĚ se dělala v nedávné době úprava. Opravdu nevím... :cry:
"Kdo se nepoučil z historie, je nucen si ji prožít znovu"
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Re: Těžký tank Saint Chamond (FRA)

Příspěvek od kopapaka »

Je to právě tím...
Jak to říct: nezavěšujte, jste v pořadí...
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
Tuchačevskij
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 413
Registrován: 15/11/2009, 02:02
Bydliště: Slaný

Re: Těžký tank Saint Chamond (FRA)

Příspěvek od Tuchačevskij »

Ok :-) Paráda! :lol: Snad se to nějak vyřeší... Také by to chtělo udělat trochu více sekcí ve fotkách :lol: Mám na mysli konkrétně 1. světové války. Dal bych tam sekci. Např. Tanky, dělostřelectvo, ostatní technika, pěchotní zbraně, letadla atd...
"Kdo se nepoučil z historie, je nucen si ji prožít znovu"
Uživatelský avatar
Tuchačevskij
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 413
Registrován: 15/11/2009, 02:02
Bydliště: Slaný

Re: Těžký tank Saint Chamond (FRA)

Příspěvek od Tuchačevskij »

Zde je ještě detailnější pohled na lafetaci se 75-kou a sedačku pro řidiče :lol:
Obrázek
Obrázek
A další dvě fotečky z výrobní haly... (Na první fotografii jsou zachyceny ženy při finálním nátěru stroje) :D
ObrázekObrázek
A konečně finále... :lol:
Obrázek
"Kdo se nepoučil z historie, je nucen si ji prožít znovu"
Uživatelský avatar
badaxe
poručík
poručík
Příspěvky: 786
Registrován: 1/10/2011, 13:49

Re: Těžký tank Saint Chamond (FRA)

Příspěvek od badaxe »

Zajímavý je vznik tohoto tanku, zatímco Schneider vyvíjel svůj tank, získala FAHM objednávku na 400 kusů stejného tanku aniž by nšjakou smlouvu s firmou Schneider. Konstruktér Brillie (a firma Schneider) ale odmítli postoupit své patenty a konstrukci zadarmo FAHM, ten zase nechtěl nic platit a raději rychle vyvinul vlastní vozidlo na stejném podvozku Holt jako Schneider. Použití benzinoelektrického pohonu není až tak divné, firma ho používala už dříve v pohonu vlaků, takže použila to co znala a tím si zjednodušila stavbu. Paradoxní je i další věc, technický ředitel FAHM byl bývalý plukovník Émile Rimailho, ten se cítil býti zneuznaným za své zásluhy o vývoj děla mle. 1897 a houfnice mle. 1904 a odešel pracovat k firmě FAHM, tam se mu povedlo vyvinout další dělo ráže 75 mm používající standardní munici pro starší pětasedmdesátku. A právě toto dělo (mle. 1915) bylo díky i finančním zájmům ředitele Rimailho použito u tanku firmy ze Saint Chamond. Jenže toto výrazně větší dělo než použil Schneider, potřebovalo také větší zákluz a tím i delší stroj. První prototyp vznikl až v září 1916 a nemohl tedy být předveden v dubnu. Objednávka byla ale zadána bez vědomí armády už 25.2. 1916. To notně rozladilo plukovníka Estiena a údajně i generála Joffre, protože k objednávce dalších 400 kusů došlo bez jejich vědomí. Bohužel tank Saint Chamond měl i díky své konstrukci ovlivněné výše zmíněným použitím benzinoelektrického pohonu a těžším dělem od počátku větší problémy než jeho konkurent. Dělo si vynutilo větší délku trupu a tak převisy nad v podstatě stejným podvozkem byly vepředu i vzadu větší, to pochopitelně zhoršilo vlastnosti v terénu a prototyp byl proto vybaven ještě dalším, třetím pásem pod přídí, ten byla ale u sériových strojů vypuštěn. Dalším problémem bylo, že pohon přidal váhu a to dosti výrazně a také zvýšil poruchovost v bojových podmínkách. Zvýšení váhy si ale bylo možné jen do určité míry, protože podvozek by v terénu prostě více neumožnil, takže větší a tedy těžší trup a těžší pohon znamenaly že aby byla dodržena váha, bylo nutno ušetřit na pancéřování. Právě proto má tento tank o dost slabší pancéře než Schneider a nebylo ho ani možno nějak podstatně zesílit, jak se stalo u Schneidera. Bohužel v boji se ukázaly i další nedostatky, opuštění poškozeného tanku bylo obtížné, ale hlavně milované dělo ředitele Rimailho bylo značně citlivé na poškození svého brzdovratného mechanizmu. Proto se od tanku výrobního čísla 165 montovalo standardní dělo mle.1897 a to i zpětně na dříve vyrobené tanky. v té době byly rovněž změněny pásy za širší a se "vzorkem". Protože uvnitř bylo málo místa, byla střecha vepředu zvednuta (původně byla rovná) a teprve na tuto vyšší střechu byla přidána budka řidiče, tentokrát hranatá. Tanky se tak z bočního pohledu snadno poznají starší mají střechu s rovnou hranou, u novějších je hrana v přední části zalomena nahoru a pokračuje výše ke přídi, střecha novějších je odprostředku ke krajům sašikmená. Je to hezky vidět na prvních 4 fotkách, střecha je rovná, na většině dalších je už upravená, hezky je to vidět na té kde se natírá kamufláž. Munice pro kulomety se obvykle uvádí jako 8488 kusů, ale kolik se vezlo bylo asi individuální. Armáda požadovala přidání dalších desek pancíře na boky v síle 8,5 mm, to ale ještě zhoršilo už tak nevalné vlastnosti v terénu a bylo to použito jen na malém množství strojů. Zajímavé je že některé zdroje mluví o 9 členech posádky, jiné o 8. Posádka byla v boji rozdělena motorovou instalací, kolem které vedly jen úzké průchody, což znesnadňovalo únik ze zasažené části.
Poměrně tristní vlastnosti se ukázaly už při prvním útoku 5.5. 1917, ze 16 použitých strojů se jich 15 při pokusu o přechod německých zákopů "zapíchlo" přídí a bylo zastaveno. Němci ukořistili a zkoušeli minimálně jeden kus (pojmenovaný "Petit Jean Pas Kamerad" s číslem 62668) ale ten byl pouze zkoušen a na rozdíl od britských kořistních tanků nebyl nasazen a podle fotek ani přemalován. Při dalším útoku kde byly spolu se Schneidery pouze Schneidery dokázaly překročit německé zákopy. Situace s tanky Saint Chamond byla vyloženě kritická, Posádky cvičené v Marly odmítaly na strojích sloužit a podporučík de Gouyon, člen parlamentu, který složil jako vedoucí výcviku chtěl záležitost předložit v parlamentu. I přesto byly tanky dále používány a konce války se dožilo 72 kusů. Z další výroby ale bylo resignováno a pro velkou jarní ofenzivu v roce 1919 se počítalo že bude použito britských tanků, válka ale skončila dřív a tak byly zbylé Saint Chamondy v počtu 54 kusů přestavěny na muniční vozidla a zbytek byl sešrotován. Ve Francii nezbyl žádný tank tohoto typu. Stroj vystavený v Saumuru a velmi pěkně zrenovovaný, je dar z USA.
Stroje byly organizačně vedeny jako dělostřelecké systémy (stejně jako Schneidery CA)a byly zařazeny k "Artillerie Spéciale" tedy A.S. čísla 31 - 42 označují oddíly po 4 bateriích každá se 4 tanky

zdroj : http://www.landships.freeservers.com/st ... around.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Saint-Chamond_(tank)
http://www.tanks.net/world-war-one-tank ... -tank.html
http://www.peachmountain.com/5star/Muse ... d_Tank.asp
http://mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/fran ... Heavy.html
http://www.fiddlersgreen.net/models/veh ... -Tank.html
a opět vlastní poznámky z návštěvy muzea v Saumuru
Obrázek

Socialisté ti slibují střechu nad hlavou, slibují tě nakrmit slaninou a fazolemi, slibují tě léčit, když onemocníš.
To vše jsou ale věci, které se dostane každý vězeň nebo otrok.
(Ronald Reagan)
Uživatelský avatar
Tuchačevskij
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 413
Registrován: 15/11/2009, 02:02
Bydliště: Slaný

Re: Těžký tank Saint Chamond (FRA)

Příspěvek od Tuchačevskij »

Super práce! :D
Koukám, že Tě stroje z 1. světové války také dost berou. To je paráda! Tvé příspěvky jsou vždy moc zajímavé a člověk se v nich dozví dost novejch věcí a ne jen všeobecně známé informace. Doufám, že si vezmeš co nevidět na paškál další stroj z první světové války :D Třeba britský tank MARK-I a nebo rovnou MARK-IV...

Tak k věci :lol:
Vždy jsem si říkal, proč nějakého PITOMCE vůbec napadlo navrhnout tenhle tank, který tak strašně moc přesahuje v přední a zadní části svůj pásový podvozek.
Díky Tvému příspěvku vím, že dělo mělo větší zákluz a tím pádem muselo už jen z tohoto důvodu dojít k tak šílenému prodloužení. Každému muselo být přeci okamžitě jasné, že tento stroj bude třeba i jen v trochu členitém terénu téměř nepohyblivý. Nechápu, proč prostě nedošlo k prodloužení samotného podvozku HOLT? Stačilo by přeci jen přidat další trojici pojezdových kol a tím by se prodloužil. Ten benzinoelektrický pohon je celkem také zajímavá věc. Poháněl tenhle motor vůbec ještě někdy nějaký jiný tank?
badaxe píše:Němci ukořistili a zkoušeli minimálně jeden kus (pojmenovaný "Petit Jean Pas Kamerad" s číslem 62668) ale ten byl pouze zkoušen a na rozdíl od britských kořistních tanků nebyl nasazen a podle fotek ani přemalován.
Našel jsem kdysi tyhle fotky, kde byl popisek, že se jedná o kořistní stroj... (Ta první fotka je zcela určitě ten stroj, který zde zminuješ!) :lol:
S tou druhou fotkou bych si už tak jistý nebyl. Číslo namalované na tanku je nečitelné. Chybí římská dvojka a bílé srdíčko. Tenhle stroj nemusí být kořistní. Může se jednat o vyřazený stroj v boji. Ten německý voják na té fotce působí dost mladě
Obrázek
Obrázek
A podvozek HOLT... (Pod fotkou bylo uvedeno, že tenhle podvozek byl použit u tanku Saint Chamond. Počet kol mi ale nesouhlasí)
Obrázek
Naposledy upravil(a) Tuchačevskij dne 9/1/2013, 19:50, celkem upraveno 1 x.
"Kdo se nepoučil z historie, je nucen si ji prožít znovu"
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“